Manchester Uniteds nye eiere, rykter og spekulasjoner

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Pwint wrote: 29 Jun 2023, 09:35 På kort tid har saudi arabia og UAE mm. begynt å ødelegge. Å eie en fotballklubb i PL er snart forbeholdt verdens absolutt rikeste, og de som ikke finner seg en egnet oljesjeik kan bare glemme å konkurrere på øverste nivå.
Ja, etter å ha faktisk vært litt frem og tilbake på hva jeg ønsker, på grunn av litt rasjonaliserende argumenter om at rike folk står bak menneskerettighetsbrudd på den ene eller andre måten osv så er jeg ikke i tvil.
Jeg ønsker ikke klubben å bli eid av en sjeik i Midtøsten. Det er noe med at det er så fjernt fra den opprinnelige kulturen, og måten denne arabiske pengedopingen har blitt synes jeg bare er instinktivt frastøtende og upersonlig. Kommer fortsatt til å følge med, men føler dette vil sette en permanent skuffelse i meg. Jeg vil faktisk heller ha Glazers enn Qatar, så negativ er jeg, og jeg vil i selvfølgelig helst ha Ratcliffe. Hadde vært spennende å se hvordan klubben vår ville blitt drevet da.

Håper riktignok dette vil endre seg over tid, og at det bare er jeg som er overdrevent negativt innstilt akkurat nå.

Det jeg mener, er:
Jeg vil heller være et offer for griske gribber fra USA enn å bli dopet av juskemakere fra Qatar.
Rent metaforisk vil jeg i et maraton heller velge å ikke ha råd til godt utstyr, altså ha dårligere konkurransebetingelser og måtte løpe med fillete sko og karre meg til en 4 plass, enn at jeg får spesialbehandling som gir meg fordeler, i form av bedre utstyr og doping og vinne med juks. Det vil ikke føles som å vinne uansett. Og om man vinner med fillete sko smaker seieren bare bedre.
post liked by: Cola2, Pwint, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14942
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 24446
Liker mottatt: 20477

INEOS/Jim-budet må omstruktureres, Bloomberg ved Hellier hevder å vite at: "Grunnen skal være at budet hans ikke tilbyr noe til minoritetseierne, som da har gjort det klart – gjennom et brev – at de ikke er fornøyde med budet og vil gå til rettslige skritt dersom det blir anbefalt.

– Så enten finn ut av det, restrukturer budet, eller snakk med majoritetseierne og få dem til å si hva de vil og hvordan de kan komme rundt det, eller så er det ferdig. Så egentlig ble jeg fortalt av kilder at Racliffes bud er dødt. Så vi har bare én ordentlig budgiver, som er Qatar-budet, sier Hellier."

Enten Qatar eller intet salg i det hele tatt tror kilder nær qatarene melder CBS
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3213
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15167
Liker mottatt: 10065

Skremmende, men jeg er faktisk helt enig med @Schmeichel her. Heller Glazers enn Quatar. Holy smoke. Det hadde jeg ikke trodd, men det er sant. Misliker Glazers intenst, men fotball føles mer ekte med dem enn med sportvaskere som bare skal bruke klubben til å bedre imaget sitt.
post liked by: Can2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4887
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2846
Liker mottatt: 11463

Blodfink wrote: 29 Jun 2023, 19:19 INEOS/Jim-budet må omstruktureres, Bloomberg ved Hellier hevder å vite at: "Grunnen skal være at budet hans ikke tilbyr noe til minoritetseierne, som da har gjort det klart – gjennom et brev – at de ikke er fornøyde med budet og vil gå til rettslige skritt dersom det blir anbefalt.
Dette kan jeg lite/ingen ting om, men: Om en part kjøper majoriteten av aksjene i et selskap, har minoritetseierne vanligvis noe de skulle ha sagt i den forbindelse? Enten kjøper man aksjene deres, eller så kjøper man dem ikke, hva annet kan man «tilby»? HVs slags rettslige skritt er det mulig å gå til?
Lar meg gjerne voksenopplæres her.
post liked by: Pink Final, Cola2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14942
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 24446
Liker mottatt: 20477

Denne her er innom temaet, det er ganske komplisert, og det er norske forhold, aner ikke hvordan det er i United-situasjonen.

https://www.transaksjonsadvokater.no/se ... jonerer/#4

Sikkert noen her inne som kan mer om dette?

Men jeg tenker at minoritetsaksjonærene i United ikke er helt på jordet når de fremsetter slike krav, om de har peiling på hva de driver med selvfølgelig.
post liked by: Cola2, Pink Final
LUHG!

Deleted User 430

I følge denne artikkelen er det visst noe som er forankret i lovverket på Cayman Island, @Ryder.
Syns det er spenstig opplegg selv, og kan null og niks om det, men de er visst i sin fulle rett til å teste det ut i retten om de ikke er happy siden aksjekursen vil droppe drastisk ved et INEOS-oppkjøp og omgjøring av aksjestrukturen.

https://onefootball.com/en/news/man-uni ... s-37647739
post liked by: Blodfink, Cola2, RedTrafford, Pink Final, Ryder

Deleted User 661

Kan minoritetsaksjonærene tvinge Glazer til å selge hvis det kommer ett godt tilbud fra f.eks Qatar også da?
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

StretfordEnd wrote: 30 Jun 2023, 07:15 Kan minoritetsaksjonærene tvinge Glazer til å selge hvis det kommer ett godt tilbud fra f.eks Qatar også da?
Nei, de sitter på så lite aksjer så den muligheten har de ikke
post liked by: Pwint
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1977
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 851
Liker mottatt: 2701

Det ser vel mere og mere ut som det ikke blir noe salg av MU, er det noen måter at Glazer fanskapet kan bli kraftig straffet for å føre store innvesterings selskap med løgner om salg og ikke gjennom fører salget.
User avatar

10Hag
Posts: 1653
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3829
Liker mottatt: 5449

pixma wrote: 02 Jul 2023, 06:58 Det ser vel mere og mere ut som det ikke blir noe salg av MU, er det noen måter at Glazer fanskapet kan bli kraftig straffet for å føre store innvesterings selskap med løgner om salg og ikke gjennom fører salget.
Enn hvor mye vi alle ikke kan fordra de gribbene, er det nok ikke noe med denne prosessen som er ulovlig... :/

De har hyrt (og garantert betalt klekkelige summer til) Raine Group, og sikkert da med penger fra klubbkassen, til å gjennomføre det de så fint kaller en "Strategic Review". De har lyttet til bud og andre investeringsalternativ, men aldri annonsert offentlig at klubben er til salgs. De har derimot sagt offentlig at de ser etter investeringsmuligheter. Så om de etter 9-10 eller 452 måneder bestemmer seg for å ikke selge, så er det nok helt lovlig. Klubben vil nok være verdt langt mer enn 6 milliarder pund om 10-20 år, såfremst vi ikke rykker ned. Det i seg selv er et skummelt insentiv for å ikke selge.

Hele suppa er tragikomisk at this point. Eller mest bare tragisk.
post liked by: Pwint, Blodfink, Pancho P, Can2
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1977
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 851
Liker mottatt: 2701

Takk for svaret, var vel det jeg tenkte. Ser ikke mye lyst ut for fotballklubben MU nu for tida, men å slutte å heie på fotball gutta til MU det skjer ikke for min del.
post liked by: 10Hag, Pwint, Blodfink, Cola2
User avatar

10Hag
Posts: 1653
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3829
Liker mottatt: 5449

@pixma: Samme her. Har full forståelse for de som har fått nok av pengesirkuset og dagens kommersielle kjør. Jeg misliker det sterkt selv.

Men kjenner fortsatt på stor kjærlighet for klubben, og har fått fornyet optimisme etter Ten Hag kom inn dørene. Og heldigvis kan en følge med uten å bli fullstendig loppet på prisfronten. Det gjør mye med interessen for min del.
post liked by: Pwint, pixma, RedTrafford, Pink Final, Blodfink, Cola2, Pancho P
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 153
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 132
Liker mottatt: 366

PL har lenge vist tegn til sykdom, der dop i form av penger har ødelagt supporterkulturen, og der klubb og spiller totalt har distansert seg fra lokal og nærmiljøet...sykdommen har utviklet seg og PL ligger på dødsleie, finansiert av tvilsomme eiere og "korrupte" stater...følelsen for klubben er nesten visket helt ut og jeg følger knapt med lenger. R.I.P, PL og deres regelverk og mangel på vilje til å rydde opp. Likte 70 og 80-tallet best, etterfulgt av tiden med SAF, helt til de siste årene da han begynte å danse etter Glazers pipe...medlemskapet er sagt opp fra 2023...ekte kjærlighet kan faktisk dø...
post liked by: RedTrafford, Pwint, Jan Erik, Pink Final, Blodfink, Cola2, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7824
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 28637
Liker mottatt: 19054

Har ganske mange venner som i likhet med meg kjenner interessen svinner hen.
Supportere av flere klubber enn United.
Alt handler om penger.
Både ærlige penger og mistenker uærlige penger.

Utrolig nok kan vi ende opp med enda verre eiere enn Glazer’s.

Jeg klarer enda å glede meg over selve laget vårt, synes vi har mange herlige spillere.
Men det har jo blitt in å slakte våre egne spillere hos stadig flere supportere.
Tar bort glede fra det fine spillet.

Heldigvis er jeg veldig glad i historie rundt både United og britisk fotball.
Så kanskje ender det med at bare den delen av fotball interessen overlever.
Om fotball utvikler seg i enda mer ufordragelig retning.
post liked by: Pwint, RedTrafford, Jan Erik, Vidar Dale Fjeld, Ryder, Cola2, Pancho P, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3213
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15167
Liker mottatt: 10065

Disse kommentarene treffer meg. På mange måter så er det jo 70-80-90 tallet som står frem som den tiden jeg virkelig har gode minner fra. Når fotballen ikke handlet om milliardærer med Lamborghini og sponsoravtaler med hudpleie selskap 😂
post liked by: Pink Final, Blodfink, RedTrafford, Jan Erik, Vidar Dale Fjeld, Cola2, Pancho P, Can2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
Post Reply