Manchester v Liverpool.
Det oser klassisk rivalisering.
Vi her på forumet tenker fotball først og fremst.
Og ikke minst på søndagens FA cup match.
Så herlig det vil bli å slå ut Liverpool.
Men Manchester v Liverpool er så mye mer enn fotball.
Man kunne skrevet om musikk, om økonomi, om industri, om innovative tanker m.m.
Men la oss stoppe opp ved tog.
Ja tog.
Manchester United eller rettere sagt Newton Heath ble stiftet av jernbane arbeidere.
Senere, på 1930 tallet ordnet daværende formann James Gibson med perrongen på Old Trafford, den ligger der fremdeles.
Han ordnet med et eget lokomotiv også - det het
Manchester United.
[img
https://www.joinmust.org/gibson/images/ ... ain_cs.jpg][/img].
Det kunne vært fristende å skrive om at ikke alt går på skinner for United for tiden.
Men vi lar endeholdeplassen for den være her - før vi i det hele tatt begynner.
Har du vært på
Science and Industry Museum i Manchester?
Da har du vært på verdens eldste jernbane stasjon som fremdeles står oppført som et bygg.
Ikke som jernbane stasjon selvsagt, det er museum nå.
Den ligger i Liverpool Road.
En kort veistubb i Castlefield som stopper ved elva Irwell.
Du må et godt stykke inn på motsatt side, i tvillingbyen Salford før du finner igjen Liverpool Road.
Helt til Eccles.
Liverpool Road Station er historisk.
Den 15 september 1830 gikk verdens første passasjertog hit fra Liverpool.
Denne ruta var verdens første dampdrevne tog, hadde verdens første rutetabell og verdens første signalsystem bl.a.
Det var 8 lokomotiv som dro åpne vogner den dagen.
Linja var ingeniør kunst, med 35 broer og flytende linje over torvmyra Chat Moss i Salford.
Togene forlot Liverpool til pomp og prakt, hornmusikk, en jublende masse.
Men noen kastet stein på togene - så alt var ikke fryd og gammen.
Passasjerene var prominente mennesker, fiffen.
Menn i floss og damer i prangende hatter.
På veien måtte lokomotivene stoppe og etterfylle vann.
Passasjerene hadde ikke lov å gå ut, men flere gjorde det.
En av de prominente fikk beinet under lokomotivet Rocket og ble ille tilredt.
Rocket på Science and Industry museum i Liverpool Road.
Fiffen foreslo å gjøre vendereis til Liverpool.
Men de fryktet opprør i Manchester om ikke togene kom fram.
De fortsatte til ‘vår’ vakre by.
William Huskisson, den forulykkede kom på sykehus.
Men livet sto ikke til å redde for 60 åringen, han døde i Eccles, Salford.
Verdens første som forulykket på en toglinje.
Ved Liverpool Road Station var det et hav av mennesker.
Det står i historiske nedtegnelser at det var mennesker så langt øyet kunne se.
Det hadde opprinnelig vært lystig stemning.
Men den hadde snudd.
Folk strømmet ut på linja - men togene bare fortsatte og pløyet sakte gjennom mengden.
Nå ble det lynsjestemning.
Det oppstod talekor:
Glem aldri St.Petersfield,
Nei til kornloven og lignende budskap.
Arbeiderne i verdens første industriby demonstrerte mot fiffen.
Lord Liverpool sto bak kornloven.
Antikornlov ligaen i Manchester skal ha æren for å få den fjernet.
Hæren måtte settes inn, myndighetene var redd for at Manc’ene hadde hentet inspirasjon fra Frankrike!
(160 år før Eric Cantona).
Fra den franske revolusjon.
De mest prominente måtte sporenstreks snu tilbake til Englands slagside.
Hvis ikke ville de blitt lynsjet.
(* Massakren på St.Petersfield i august 1816, bare et lite stykke oppover langs Irwell ble kjent som Peterloo.
Med Waterloo og franske Napoleon Bonaparte i tankene).
På søndag kommer ‘toget’ fra Liverpool til Manchester.
Det går dessverre litt for bra for dem.
Akkurat som i 1830 representerer de fiffen, med dommerne i lomma.
De er på en måte håndhevere av ‘kornloven’ les VAR.
Vi er anti kornloven, anti VAR
.
Anti kornloven ble til slutt gjennomført etter at motstanden oppstod i Manchester.
La oss gi dem motstand på søndag.
Så mye motstand at de må gjøre vendereis tilbake til Liverpool.
Tomhendte, bare 3-4 trikkestopp unna Liverpool Road.
I fotballens mekka,
Old Trafford.