Akkurat nå hører jeg på...

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?

28FPellistri
Posts: 1181
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 1214
Liker mottatt: 4549

Takker!

Kan absolutt anbefale Bjella, @Pwint

Blir bare mer og mer glad i Norsk musikk til eldre jeg blir, og musikk med gode tekster og melodier. Der havner jeg ofte til Vestlandet, men finnes definitiv mer ukjent vakker musikk fra de fleste plasser i landet.

Ble litt lytting i går kveld også. Småsyk, så da ble det egentid med musikk :D Noen av godbitene var.

Roger Græsberg & Foreningen - Vill Hest
Norsk "country", med vakker melodi og kul tekst. Er ikke noe stor fan av de egentlig, men der de treffer meg så er det meget bra. Det gjør de på "Vill hest".

Bendik - Himmelen
Bodø kan musikk også de, ikke en typisk artist jeg trodde jeg skulle like, og det er litt likt her som med en del andre, de treffer meg ikke alltid, men det gjør Bendik eller Silje Halstensen som hun egentlig heter på denne sangen.

Virkelig - Du Treng En Venn
Når man først er i Bodø, nydelig pop fra Virkelig med god og sterk tekst. Sangen er fra deres siste album, med den fengende tittelen "For Ung Til Å Være Trist" - Kan absolutt anbefale hele plata, noe av det bedre innen norsk pop på norsk, siste årene. Fengende melodier!

Stein Torleif Bjella - Etableringsfasen
Bjella må til. Nydelig tekst og melodi, og sikkert noen som kan kjenne seg litt igjen. Sangen ble til og med covret av det norske rockebandet Spidergawd.

Odd Nordstoga - I Går
Tenker automatisk trekkspill og fele, når jeg hører om Nordstoga, så dette vakre lydbildet var en overraskelse første gang jeg hørte den, men ble raskt en favoritt. Helt nydelig sang syns jeg og som vanlig en god tekst. Noe internasjonalt over lyden. Så vi kan musikk her i Norge også, om noen fortsatt skulle være i tvil.
post liked by: Pink Final, Can2, Pwint, alfen74, Spirograf1, Rød Pølse, Blodfink
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Spirograf1
Posts: 346
Joined: 02 Dec 2023, 22:25
Liker gitt: 1983
Liker mottatt: 1705

Lyttefredag!
Ukens låter har en liten overvekt av kvinnelige vokalister, uten at det var et bevisst valg.

Vi starter i Norge:
  • a-ha - I've been losing you. Det er så tight og så ufattelig stilig! a-ha er nok en "guitly pleasure" for meg. Selvsagt har de større hits i den der tegneserie-sangen, låten som Diva covret og der de gråter i regnet - for å nevne noen - men jeg syns "I've been losing you" er den kuleste a-ha-låten.
  • Lilly Allen - Not Fair. Denne har en link til forrige Lyttefredag, som var i fantasi-verdenen. Koblingen her er at Lilly Allen er storesøstra til Theon Greyjoy/Reek fra Game of Thrones (spilt av Alfie Allen). Digger miksen av cowboy og pop, jeg blir bare glad av den musikalske lekenheten. Teksten kan jo "vi kara" lære noe av også :yikes:
  • Sia - California Dreaming. En fantastisk coverlåt der Sia får vist stemmeprakten sin til fulle. Gåsehud? Jepp! Hodetelefoner anbefales.
  • Sissy Wish - About a Machine. Vi skal tilbake til Norge, med mer miks av cowboy og pop. Hørte mye på Sissy Wish på starten av 2000-tallet, som i følge klokka er 20 år siden 🤯 Solid "attitude" på det musikalske, og det høres best på debutalbumet "You may breathe" fra 2004.
  • Bastille - Remains. Samarbeidslåt mellom nevnte Bastille, Rag'N'Bone Man og Skunk Anansie, der vokalist Skin er den som skiller seg ut. Skin er et passende navn, for hun har en stemme som kan fremkalle "gooseskin" (fritt oversatt).
  • Metallice - All Within My Hands - Live at the Masonic. "Beautiful, and creepy", sier James Hetfield etter at sangen er ferdig. Og jeg er enig. Dette er noe så sjeldent som Metallica "unplugged", og det funker veldig bra! "All Within My Hands" fra "St. Anger" er knapt til å kjenne igjen, men teksten er den samme "creepy", som Hetfield antakelig referer til.
  • Earth Drive - True Passage into the Void. Dette bandet dukket opp hos meg for et par uker siden, og denne låten er seig og god. Liker miksen av de seige versene og det åpne refrenget (og introen), som er båret frem av vokalisten. Veldig kult!
  • Mastodon - The Czar: Usurper / Escape / Martyr / Spiral
    Runder av med et mesterverk av deilig progmetal fra mesterne i Mastodon. Låten skifter ham flere ganger i løpet av de nesten 11 minuttene den varer, og er en tolkning av Rasputins kuppforsøk mot tsar Nicholas II. Sjekk også hele albumet "Crack the Skye" :perf:
Edit: Lilly Allen er selvsagt storesøstra til Alfie Allen 😅
Last edited by Spirograf1 on 19 Oct 2024, 15:52, edited 2 times in total.
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, RedTrafford, 28FPellistri, Pangaea, Can2, Blodfink

28FPellistri
Posts: 1181
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 1214
Liker mottatt: 4549

Mye snadder der @Spirograf1 :D

Sistelåten der er fra et av mine favorittband, tittelsporet på plata er også enorm, digger tyngden i rocken, tidvis litt inn i stoner rock-sjangeren. Skulle egentlig se de på Tons of Rock i sommer som var, men det dukka dessverre opp noe.

Lilly Allen er virkelig gladpop. Og en artig fun fact :thumb_up:
post liked by: Spirograf1, Pink Final, Can2, Blodfink
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

LoveBruno&Rashford
Posts: 228
Joined: 26 Feb 2024, 22:59
Liker gitt: 394
Liker mottatt: 990

Satte meg ned å hørte på Killers platen til Iron Maiden nå etter at nyheten om at Paul Di'Anno er død kom ut.
post liked by: Pink Final, 28FPellistri, Belfastboy, Rød Pølse, Spirograf1, Can2, Blodfink
Post Reply