Manchester Uniteds neste manager

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Jan Erik
Liker gitt: 14308
Liker mottatt: 15443

@10Hag, @Rød Pølse, Erik kom vel hit i 22...

Det var Ruud mot John Heitinga for Ajax. Branthwaite scoret forøvrig selvmål for PSV. Blir Ruud sitt første kjøp som manager...
post liked by: Pink Final, Andtho01, Rød Pølse, RedTrafford, Pwint, Pancho P

RedTrafford
Donor
Liker gitt: 24283
Liker mottatt: 16868

United.no
Dette ryktet er tynt, men Daily Mirrors Samuel Meade skriver at det er sannsynlig at United kommer til å prøve å hente Thomas Tuchel om de bestemmer seg for å gjennomføre et managerskifte.
United skal ifølge Meade ha beredskapsplanen klar hvis det skulle ende slik, med Tuchel sett på som hovedmålet. Tuchel var som kjent også sterkt koblet til United i sommer.

Den største skuffelsen etter sunday bloody sunday har lagt seg her nå.
Nå er @RedTrafford kjempe optimist igjen :hah:
Men slike rykter er vel ikke til unngå framover.
Tenker at det kan hangle og gå frem til jul før man gjør noen endringer jeg.
Så får heller EtH få en skikkelig hard pakke til jul :bump:
post liked by: Pwint, Can2, Pancho P

red
Liker gitt: 2992
Liker mottatt: 5737

Husker jeg satt igjen med et veldig positivt inntrykk av Tuchel fra tiden hans i Chelsea. Der det var tydelig at han hadde store ønsker om å prøve å få til at langsiktig prosjekt sammen med Abramovich. Men så fremstod tiden hans i Bayern som litt mer konfliktfylt. Selv om jeg synes han til slutt kom ut av det med hevet hode.
post liked by: Blodfink, Pancho P, Can2

Harry Greaves
Liker gitt: 32
Liker mottatt: 624

Jeg skrev det vel her en gang ifm INEOS' overtakelse, men det jeg mener United bør gjøre er:

Drit i City. Drit i Liverpool og Arsenal og Real Madrid. United er for store til å være en følger i denne fotballverdenen. Vi skal/MÅ sette trendene for hvordan klubber skal driftes, og hvordan fotball skal spilles.

Derfor mener jeg Uniteds strategi fremover skal være å ta inn trenere som kommer med noe helt annet enn tiki-taka eller gegenpress. Vi må virkelig tråkke vår egen sti, og det er på den måten at United kan bli best igjen - går vi for folk som Tuchel (Rangnick-elev) eller en eller annen diffus Pep-skolert kar, så vil vi alltid bare være en replika av noe bedre.

Derfor er jeg mer tilhenger av at vi prøver oss på folk som for eksempel Fernando Diniz i Fluminense, som spiller fotball på en radikalt annerledes måte enn nesten hele Europa gjør. Vi må tørre å utvikle spillet, og være den fotballintellektuelle skolen som alle andre ser til.
Vi bør heller ikke være redde for å gjøre noe enda mer radikalt og veivisende dersom det er det på papiret beste alternativet, som for eksempel å ansette en kvinnelig manager.

Poenget mitt er uansett - tenk moderne, innovativt, offensivt og legg en stolthet i at måten man går frem på først og fremst er "The United Way" - det er på tide å gi dette uttrykket litt kjøtt på beina.

10Hag
Liker gitt: 6126
Liker mottatt: 9198

@Harry Greaves: Høres flott ut på papiret. Men og ganske revolusjonært. Regner med det ligger en edruelig moderasjon i forslaget, sånn at man ikke bare skal gjøre noe nytt for å gjøre noe nytt? Det virker for eksempel svært usannsynlig at en kvinnelig trener vil være det beste alternativet på markedet. Ikke umulig, men usannsynlig. Om det var åpenbart at verdens beste trener var en kvinne, ville nok ikke vi vært den eneste klubben som var interessert. Konkurransen ville vært beintøff om alle som er best i noe, uavhengig om det er mann eller kvinne. Så det fremstår for meg som en konstruert problemstilling.

Men jeg er med på at mye av det du nevner er spennende og eksotisk. Hvis vi f. eks hadde hentet Diniz....Hva om det aldeles ikke hadde funket? Om den type fotballen hadde vist seg å rett og slett være helt ubrukelig mot de beste? Hva skulle man gjort da, hoppet videre til neste radikale filosofi?

Om du kunne svart på de spørsmålene hadde det vært enklere å skjønne hvordan du tenker. Skal vi blingse på sære trenere og taktikker helt til vi treffer? En ting er sikkert; Det hadde vært underholdende, og vi ville vært unike. Men øker det sjansen for å treffe?

Vi har jo faktisk aldri prøvd å implementere en ballbesittende spillestil. Man kan kalle det hva man vil, men Ten Hags fotball handler ikke om kontroll. Så hvorfor er det egentlig lurt å gå helt vekk fra tradisjonell utvikling før man faktisk har prøvd? Det vi har gjort under managerne våre etter Fergie har enten vært utdatert eller kaotisk. Men aldri kontrollerende.

Hvordan utviklet Pep sin filosofi, som nå er dominerende og utvilsomt mest effektiv om målet er å vinne. Han bygde den jo på nederlands totalvoetbal (Michels og Cruyff), og utviklet sin egen særart av det. Så hvorfor er ikke det neste logiske steget å ta denne fotballen og utvikle den videre til noe enda bedre?

Jeg liker mye av det du nevner, men det høres litt fantasifullt og svevende ut for meg, uten noe tydelig mål forutenom å være annerledes fremfor best, og uten forankring i det man vet fungerer? Kan og bare være at jeg er for konservativ eller trangsynt. Opplys meg gjerne.

Harry Greaves

@10Hag Tanken er først og fremst at United etter mitt syn bør posisjonere seg, rent strategisk, som en benchmark for "hvordan fotball skal spilles", mao bør vi bli en klubb som andre lag følger etter. For å gjøre det tror jeg man må stake ut sin helt egen kurs, altså prøve noe nytt som ikke Manchester City eller Bayern München gjør.

Som nevnt så er jeg ganske opptatt av at United skal lede han utviklingen av fotballen, så det er egentlig derfor jeg sikter mot "annerledes-trenerne". Argumentet mitt baserer seg sånn sett på en forutsetning om at tiki-takaen og gegenpresset er optimalisert og har få muligheter for videreutvikling, og det er klart at jeg kan ta veldig feil her. Jeg tror den neste paradigme-kampen i toppfotballen vil stå mellom relasjonsorientert fotball vs posisjonsorientert fotball, og for eksempel her hadde det vært kult om United tok et standpunkt som var annerledes fra øvrigheten.
post liked by: 10Hag, alfen74, Tringe

10Hag

@Harry Greaves: Takk for at du gadd å utbrodere litt til mine kronglete spørsmål.

Veldig interessant. Du selger det godt inn, det hadde vært helt rått å se et så banebrytende prosjekt i United, igjen. Begynner å bli lenge siden vi "fant opp kruttet" (Busby og Fergie), så tar gjerne en slik epoke igjen.

Rød Pølse
Liker gitt: 18169
Liker mottatt: 16398

Hvis vi må velge mellom de som er ledige nå tror jeg Tuchel er det beste valget. Han har i det minste en merittliste. Det kan kanskje funke å gå fra skalla til hentesveis, og så blir det litt mer (etterlengtet?) krutt i pressekonferansene.

Orker ikke Potter eller, Gud forby, Southgate. Elsker Solskjær, men det frister ikke å gå tilbake i tid.
post liked by: Andtho01, Jan Erik, Tringe, Buchan, RedTrafford, 10Hag
Football, bloody hell!

Andtho01
Liker gitt: 12149
Liker mottatt: 12730

Få inn Tuchel
Hate Glazer love United

10Hag

Tuchel, ja... Det er vel det mest åpenbart logiske valget. Frister ikke utrolig mye, men heller det enn Ten Hag.

Tynt marked. De man gjerne vil ha er opptatt. Og om den neste manageren som kommer inn også fortsetter med klippekort til de samme spillerne, så er det like langt for min del. Og det tror jeg er høyst sannsynlig, gitt de kontraktene man har prestert å gi.
post liked by: Andtho01, Jan Erik, Blodfink, Tringe, RedTrafford

Jan Erik
Liker gitt: 14308
Liker mottatt: 15443

Caughtoffside (sannsynligvis ikke den mest pålitelige kilden...) mener å vite at United er interessert i....

Allegri.

Gull.
post liked by: Andtho01, 10Hag, RedTrafford

Pangaea
Liker gitt: 6094
Liker mottatt: 8022

Van Nistelrooy. Bare snakk om tid før "spekulasjonene" er der. Bare for å kaste et navn ut der. Er jo det journalistene gjør med stort hell.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, Spirograf1, Tringe, Rød Pølse, Can2

28FPellistri
Liker gitt: 1416
Liker mottatt: 5070

Allegri, Southgate osv.

De som styrer United kan umulig like god underholdene fotball. Allergri er italienske David Moyes. Safety first, alltid. Flaks for han, så har han trent bedre lag i en svakere liga slik at det har fungert og dermed fått en del gull.
0 tro på at han vil fungere i United.

Southgate orker jeg ikke ta hensyn til en gang.

Touchel liker jeg heller ikke, men det er mer basert på at han alltid går i klinsj med de rundt seg. Tysklands Mourinho.

Potter liker jeg best av de navnene man hører sånt sett da, siden han i alle fall har vist at han har en klar identitet og filosofi og kjennskap til ledelsen i United.

Mitt førstevalg per nå er utvilsomt Emery, har erfaringen fra Premier League og storklubber. Har den nødvendige pondusen og respekten. Om han vil til United nå derimot, det er jeg skeptisk til, man burde nok benyttet sjansen i sommer. Da hadde nok sjansen vært større i det minste.
post liked by: Jon Andreas, RedTrafford
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Harry Greaves

Foruten Pep, Klopp og Bielsa er det vel veldig langt mellom noen interessante trenere i Premier League de siste femten årene. Særlig denne bølgen med First Price-Peps plager meg, og det gjør ligaen ganske trist.

Det er omtrent ikke en eneste trener i europeisk toppfotball i dag som jeg kunne tenke meg til United, fordi det de i praksis tilfører kun er en replika av noe som allerede er utstudert og gjennomanalysert over mange år.

United kommer til å gjøre en treneransettelse som er totalt uten nytenking eller av særlig interesse, og det kommer sikkert til å gå sånn passe bra, men på sikt vil det ikke bidra med noe nytt, en klar identitet eller en stil å være stolte av.

Rød Pølse
Liker gitt: 18169
Liker mottatt: 16398

Det er ikke flere halmstrå å klamre seg fast i. Vi er sjokkerende dårlig og jeg er lei av å bli pisset på. Når vi går inn i oktober er vi milevis unna å se ut som et lag som kan spille CL neste sesong. Nå trenger manageren et mirakel. Det er vanskelig å ha trua på.

Tror ikke vi må finne opp kruttet på nytt. Julian Nagelsmann eller Ruben Amorim er mine ønsker, men jeg regner med at det må tas økonomiske hensyn. Det koster vel fort nærmere £20m å bli kvitt Erik ten Hag, og verken Tyskland eller Sporting slipper sin mann gratis.

Tipper Ruud styrer sjappa når vi begynner å tenne adventslys. Det kan jeg leve med.
post liked by: Andtho01, Jan Erik
Football, bloody hell!
Post Reply