Erik ten Hag

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 405
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 32
Liker mottatt: 614

Ryder wrote: 02 Sep 2024, 13:18 Det er jo litt interessant at vi med "nødformasjonen" 4-2-2-2 uten spiss vant tre strake på tampen i fjor (inkludert cupfinalen), spilte jevnt og vel så det mot City i Community Shield og var ok mot Fulham og før pause mot Brighton.
De siste tre omgangene har vi ligget i vår vante formasjon, og sett skrøpelige ut igjen... 🤔
Denne kampplanen med to falske 9ere gir meg veldig underdog-vibber: funker fint når man skal stenge pasningslinjer mellom motstanderens backfirer og midtbane, og på den måten få gunstige brudd, men det gir oss lite eller ingenting i kamper vi skal dominere. I tillegg har jo Ten Hag mistet både McTominay og Mount av ulike grunner, den siste uken. De to spillerne var nøkkelen til at en sånn taktikk skulle fungere, og det maler jo egentlig bare et enda styggere bilde av situasjonen at man er avhengig av en spesifikk squad-player som er god i toppresset for å unngå å overspilles av motstanderen, det være seg Brighton eller Liverpool.

United tapte først og fremst kampen i går på at de ikke klarte å holde ballen i laget i nøkkelsituasjoner. Stilen vår er ekstremt direkte, og alt ser ut til å handle om å raskest mulig distribuere ballen frem mot angrepsspillere i ledige posisjoner. Jeg ser ingen posisjonsbytter eller tredjemannsbevegelser som setter motstanderen ut av spill, og derfor belager nesten alt de gjør "in possession" seg på at spillerne på banen har en sånn kvalitet i éntouch-spillet at de klarer å overliste motstanderen på det. Mainoos scoring i cupfinalen er jo et godt eksempel på hvor flott det ser ut når det fungerer. Men det er på lykke og fromme, og godt forberedte lag har lest disse lengderetnings-pasningene lenge før de har nådd frem til angriperne våre. Jeg må si det er direkte sjokkerende å se hvor dårlig grunnspillet vårt er etter 2 kalenderår med Ten Hag.
post liked by: Ryder, 007hala, 10Hag, Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 5191
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 3110
Liker mottatt: 12789

Ja det er jo nettopp det, @Harry Greaves. Solskjær fikk kritikk (delvis med rette) for å spille "underdog-fotball", men vi har ikke kommet oss en millimeter videre. Vi er fortsatt best når vi ligger mer kompakt og rendyrker kontringer. Når vi forsøker å stå høyt er ikke det kollektive presset godt nok eller strukturert nok, og vi blir lett spilt gjennom (hvor mye som er strukturelt og hvor mye som skyldes dårlig/feil utførelse aner jeg ikke). Frispillingen vår bakfra virker også å være basert på individuelle ferdigheter i stedet for innarbeidede avtaler, bevegelser og posisjoneringer. Det ender altfor ofte med brudd eller en langpasning.

Den mer defensive tilnærmingen har fungert ganske godt i noen storkamper, akkurat som under Solskjær. Men vi er fortsatt veldig langt unna en type fotball der vi klarer å ta kommandoen og kjøre over antatt svakere lag. Hvor mange kamper i fjor var vi overlegne?

Vi er fortsatt «best» når vi kjører spesialtaktikk lagt opp etter motstander, ikke når vi skal spille vårt eget grunnspill.
Last edited by Ryder on 02 Sep 2024, 15:27, edited 1 time in total.
post liked by: 10Hag
User avatar

pixma
Donor
Posts: 2038
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 924
Liker mottatt: 2899

Når man leser de taktiske greia til Øyvind Eide så må man jo lure på om EtH er helt taktisk blind, vist han er så jævlig egen at han ikke vil ta til seg andre ting en det som svirre i hode hans, ja da har han et stort problem og er borte etter jul. Mulig vi har støttet han og ikke ville ha han bort har tatt feil. Nu blir de neste kampen en utfordring for den godeste EtH.
post liked by: Jan Erik, 10Hag, Pwint, BluePink, RedTrafford, Blodfink
User avatar

offside
Posts: 1341
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 598
Liker mottatt: 1390

Fotball er et resultatorientert yrke, har du ikke resultater så lever du ikke lenge i denne bransjen.
Erik har manglet resultater er stund nå, hvis man da legger sammen fjorårets sesong hvor det ble altfor mange riper i lakken. Som om det ikke var nok riper i lakken fra før av, så hjelper det lite å bli rundspilt av Liverpool på hjemmebane. Liverpool burde hatt 2 - 3 mål til.

Snur fort i fotball, men neste match er D dag for Erik det er jeg overbevist om.
Mot Southampton er det vinn eller forsvinn.
Ryker han mot Southampton da er det ikke noe håp spør du meg.
Hvis kan vinner, så er det ok, 6 poeng på 4 kamper det er til å leve med.

Men Ten Haag må vise resultater og det brennkvikt.
post liked by: Pwint
User avatar

Pangaea
Posts: 3335
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 5742
Liker mottatt: 7570

Harry Greaves wrote: 02 Sep 2024, 12:20 Alle ønsker kontinuitet og en rød tråd, men jeg tror det er viktig å nevne at denne røde tråden alltid har betinget av at man har hatt en klar sportslig ledelse over manageren. Selv om tittelen aldri helt tilsa det, så var Ferguson sportsdirektør nesten mer enn hovedtrener de siste ti årene i klubben. Det var altså egentlig ikke hovedtreneren Ferguson som forsvant, men mer den sportslige strukturen i sin helhet.

[....]

Jeg ville satt pengene mine på at United bruker en del tid nå, på å identifisere den riktige kandidaten til å ta jobben dersom de sparker Ten Hag. En godt drevet klubb har dette klart for seg til enhver tid, og opererer ikke ut fra ad-hoc-prinsipper.
Har ikke tenkt på det slik, men du har egentlig helt rett. Når Gill forsvant samtidig også, så ble det helt krise.

Er også enig i ditt siste avsnitt. Og at ETH bare fikk én ekstra sesong i den nye kontrakten tyder på at denne sesongen er "være eller ikke være" for ETH i United.

Likevel synes jeg det er vel tidlig å begynne med slaktingen av både manager og spillere (det får Israel ta seg av, SUKK). Skuffelsen er selvsagt stor, men jeg prøver å tenke rasjonelt og positivt også, og gi dem tid til å finne seg til rette og få på plass et system som de nye spillerne trives godt i. Men klart, ser vi ræva ut om 2 mnd også, så brenner det noe jævlig på dass på Old Trafford.
post liked by: Pwint
User avatar

Jan Erik
Posts: 3526
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 12207
Liker mottatt: 12744

Har Israel begynt å slakte spillere og managere også nå?
post liked by: BluePink
User avatar

10Hag
Posts: 2165
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 5144
Liker mottatt: 7696



Denne gir et bilde på hvor "godt" vi spiller, og viser at selv 8. plassen i fjor var en skikkelig overprestering. Fjerner man mye av flaksen, hadde vi altså vært like over nedrykksstreken. Så når man i fjor snakket om nedrykksform og en spillestil som kunne gitt nedrykk med en svakere stall og mindre hell i vippekamper, så stemmer det godt. Og trenden har fortsatt over sommeren i pre-season, i Community Shield og nå i den nye sesongen.

Det er og en seiglivet, falsk myte om at problemet vårt er at vi ikke scorer på sjansene våre. Vi treffer så og si nærmest spot on på vår xG. Altså betyr det at vi scorer akkurat så mange mål som vi kan forvente å score basert på kvaliteten på sjansene vi skaper - i snitt. Problemet vårt er at vi ikke skaper nok sjanser til at vi kan forvente stort mer enn ca. 55-60 mål. Til sammenligning har det blitt vanlig at de beste scorer opp mot 90-100.

Om noe, så stjeler vi langt mer poeng enn vi burde kunne forvente pga en stall som selv om den kanskje ikke er topp 3 i ligaen, har kvaliteter som er langt bedre enn 15. plass.
Med en god taktikk bør vi egentlig være årlig bankers for topp 4 (2-4. plass) med vår nåværende tropp. Angrepsrekka vår er derimot ikke engang topp 8 i ligaen. Men resten av laget er stort sett bra.

Ikke fine statistikker for Ten Hag.

De Telegraaf i Nederland melder for øvrig nå at Ten Hag kommer til å få sparken. De er generelt ansett som en pålitelig avis mtp fotball, uten at det nødvendigvis er korrekt info.
Last edited by 10Hag on 02 Sep 2024, 16:19, edited 2 times in total.
post liked by: Jan Erik, BluePink, Ryder, RedTrafford, Pwint
User avatar

Pangaea
Posts: 3335
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 5742
Liker mottatt: 7570

Jan Erik wrote: 02 Sep 2024, 15:51 Har Israel begynt å slakte spillere og managere også nå?
Har røket en del spillere også ja. Ikke bare fotballsparkende barn, men også de som har vært "proffe". Men kommentaren var også et lite sleivspark til den voldsomme språkbruken i sportsjournalistikken, hehe.

Heldigvis er Roy Keane et motstykke slik sett :rofl:
post liked by: Jan Erik, Pwint, BluePink

BluePink
Posts: 13
Joined: 14 Dec 2023, 17:45
Liker gitt: 65
Liker mottatt: 49

Er litt rart men jeg føler heller ikke denna sesongen er den jeg vil dømme ten Hag på selv om det er den tredje sesongen hans nå. United som klubb har vært så langt bak sportslig i forhold til mange andre lag, de fleste lag i PL har vært mye bedre drifta sportslig tør jeg påstå. Jim forteller at han trenger 3 somre for å virkelig snu skuta. Hvordan skal Hag snu skuta denne sesongen når Ineos trenger 3? Må jo helt klart se mye mer fremgang denna sesongen under Hag med den backinga han får nå fra Ineos, men det trur jeg også han får til hvis ikke alt dukker under for det store presset han kommer til å få hvis han fortsetter å tape fotballkamper. Bare må ha resulater åkkesom. Hvis han ikke makter å henge med i top4 denna sesongen må det bare byttes trener etter 3 sesonger synes jeg.

Forresten hvordan han har fremstått i Media nå styrker ikke akkurat posisjonen hans nevneverdig, nå uttrykker han seg nærmest barnslig, han burde svare litt mer ærlig og hvordan han tenker fremfor å krige mot alle journalistene med antall trofeer osv. selvom jeg skjønner også Hag kan bli frustrert av jaget

Men nå er jeg klar for StåleBall! :-| (Not really)
post liked by: Jan Erik, 10Hag, Rød Pølse, Pwint
User avatar

10Hag
Posts: 2165
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 5144
Liker mottatt: 7696

Glemte å legge til denne:

post liked by: BluePink, Jan Erik, RedTrafford, Andtho01, Pwint, Can2, Blodfink
User avatar

offside
Posts: 1341
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 598
Liker mottatt: 1390

post liked by: Pwint, Rød Pølse, Andtho01, BluePink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8348
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 31720
Liker mottatt: 22108

10Hag wrote: 02 Sep 2024, 16:30 Glemte å legge til denne:

På de 109 PL kampene vi hadde Solskjær som sjef satt vi igjen med 70 plussmål.
Han manglet altså 5 kamper på 3 fulle ligasesonger.
På de tre ligasesongene siden da står vi med 11 plussmål.
(Ja, Solskjær skal ha sin del av kritikken der, med 1 minusmål i hans del av 21/22).

I tillegg scoret vi en hel haug i cupene.
Og hadde vel også høyeste XG post Fergie?
Den jobben Ole Gunnar Solskjær gjorde var faktisk ganske god.

Vi får se hvor denne høsten bærer for Manchester United og Erik ten Hag.
Oddsen for at han sparkes er vel ikke skyhøy?
post liked by: 10Hag, LoveBruno&Rashford, BluePink, Jan Erik, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 2165
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 5144
Liker mottatt: 7696

@Pink Final: Jepp, helt enig. Min kritikk sv Solskjær har gått mer på endimensjonal spillestil, manglende evne til å bryte ned lav blokk og klippekort til spillere. Men det er ingen tvil om at han rendyrket oss til å bli et tidvis kjempegodt overgangslag. Hans spillestil var mye mer tydelig og effektiv enn Ten Hag - når det funket.

Synes både Mourinho og Solskjær gjorde en bedre jobb enn Ten Hag har gjort. Og på pressekonferanser synes jeg Ten Hag er den som har gitt minst mening av alle våre managere.
Last edited by 10Hag on 02 Sep 2024, 18:47, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, BluePink, Jan Erik, Blodfink
User avatar

red
Posts: 1745
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2773
Liker mottatt: 5227

Pink Final wrote: 02 Sep 2024, 09:38 Hvis vi ser på alle våre managerer post Fergie har det vært ett skritt fram, og deretter ett skritt tilbake. Vi står på stedet hvil.
[...]
Ett skritt frem og ett tilbake er slik jeg også har sett det hele veien.

Men jeg tor helt ærlig at det ikke er et helt skritt tilbake denne gangen om vi bytter ut Ten Hag

Mulig jeg er i overkant positiv nå :hah:

At jeg har litt for stor tro på INEOS

Men jobben som er påbegynt:
  • Glazers har nå en mer passiv rolle. Jim Ratcliffe fremstår som oppriktig opptatt av sportslig suksess
  • Det hentes inn kompetente folk i alle slags sentrale roller i klubben
  • Slanking av antall ansatte, mer fokus på kvalitet
  • Ansettelsen av Omar Berrada som CEO, og de endringene han vil gjøre
Og det siste overgangsvinduet var et langsiktig et (alder: 23, 18, 25, 26, 18, 23). Og mesteparten av stallen vi har nå tror jeg veldig mange managere ville kunne jobbet videre med, uten behov for noen ny "hjerteoperasjon".
post liked by: Pink Final, BluePink, Jan Erik, 10Hag, Can2, Rød Pølse
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 184
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 144
Liker mottatt: 451

Spørsmålet er om spillerne tror på ETH...mye kan tyde på at de ikke gjør det...akkurat som oss er det mennesker og hans vimsete fremtoning på pressekonferanser osv vitner om en med dårlige kommunikasjonsevner...repet repet og atter repet.
post liked by: Jan Erik, 10Hag, Blodfink
Post Reply