Denne kampplanen med to falske 9ere gir meg veldig underdog-vibber: funker fint når man skal stenge pasningslinjer mellom motstanderens backfirer og midtbane, og på den måten få gunstige brudd, men det gir oss lite eller ingenting i kamper vi skal dominere. I tillegg har jo Ten Hag mistet både McTominay og Mount av ulike grunner, den siste uken. De to spillerne var nøkkelen til at en sånn taktikk skulle fungere, og det maler jo egentlig bare et enda styggere bilde av situasjonen at man er avhengig av en spesifikk squad-player som er god i toppresset for å unngå å overspilles av motstanderen, det være seg Brighton eller Liverpool.Ryder wrote: ↑02 Sep 2024, 13:18 Det er jo litt interessant at vi med "nødformasjonen" 4-2-2-2 uten spiss vant tre strake på tampen i fjor (inkludert cupfinalen), spilte jevnt og vel så det mot City i Community Shield og var ok mot Fulham og før pause mot Brighton.
De siste tre omgangene har vi ligget i vår vante formasjon, og sett skrøpelige ut igjen...
United tapte først og fremst kampen i går på at de ikke klarte å holde ballen i laget i nøkkelsituasjoner. Stilen vår er ekstremt direkte, og alt ser ut til å handle om å raskest mulig distribuere ballen frem mot angrepsspillere i ledige posisjoner. Jeg ser ingen posisjonsbytter eller tredjemannsbevegelser som setter motstanderen ut av spill, og derfor belager nesten alt de gjør "in possession" seg på at spillerne på banen har en sånn kvalitet i éntouch-spillet at de klarer å overliste motstanderen på det. Mainoos scoring i cupfinalen er jo et godt eksempel på hvor flott det ser ut når det fungerer. Men det er på lykke og fromme, og godt forberedte lag har lest disse lengderetnings-pasningene lenge før de har nådd frem til angriperne våre. Jeg må si det er direkte sjokkerende å se hvor dårlig grunnspillet vårt er etter 2 kalenderår med Ten Hag.