Brighton & Hove Albion er godt driftet.
De har i hvert fall vært det.
De spiller sin åttende strake sesong i PL.
Plasseringene fra 2017/18 til 2023/24;
15-17-15-16-9-6-11.
I fjor fikk de 48 poeng, 12 poeng bak oss.
De hadde 62 poeng i 2022/23, ellers aldri over 51 poeng.
Klart de imponerer.
Men om de er bedre enn oss?
Jeg synes ikke det.
Men lov å være uenig.
De er fra et byområde (2 byer Brighton & Hove) med en stor befolkning.
De trekker 30.000 i snitt.
Så de er større enn feks Luton og Bournemouth.
Synes de med unntak av de to sesongene under Potter som var gode, presterer ifht til sitt potensiale.
Vi presterer klart under vårt potensiale.
Men vi er bedre enn Brighton over 38 matcher.
Det er vi hver sesong.
Skuffende match og tap i dag - sant det .
(PL) Brighton-Manchester United
-
- Manchester; football, music, fashion, industry, history
- Liker gitt: 35596
- Liker mottatt: 26299
post liked by: Jan Erik, red, Rød Pølse, RedTrafford, Ryder, LoveBruno&Rashford, Belfastboy, Andtho01, Pwint, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
-
- Liker gitt: 421
- Liker mottatt: 1272
Tror man kommer langt med å gjøre riktige ting på treningsfeltet. Start 11'eren til Brighton kostet ca det samme som én Sancho.
post liked by: Jan Erik, Pwint, Pink Final, Rød Pølse
Det har jo stemt tradisjonelt, @LoveBruno&Rashford. Men i sommer har Brighton faktisk brukt nesten 140 mill pund på spillere. Kjøpte feks Rutter fra Leeds for mer enn det vi betalte for De Ligt.
Ytterligere to, Kardioglu og Matt O’Reilly blir vel klare straks, begge koster ca 30 mill. Så de har faktisk brukt over 200 mill før vinduet stenges.
De har jo tjent grovt på spillersalg i mange år, er vel rett og rimelig at de bruker noe av det.
Ytterligere to, Kardioglu og Matt O’Reilly blir vel klare straks, begge koster ca 30 mill. Så de har faktisk brukt over 200 mill før vinduet stenges.
De har jo tjent grovt på spillersalg i mange år, er vel rett og rimelig at de bruker noe av det.
Last edited by Ryder on 25 Aug 2024, 14:15, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Rød Pølse
Syns vi ser langt bedre ut enn vi gjorde på samme tid i gjort. Enkle feil ødelegger for oss mot et svakere Brighton lag som jeg tipper kommer til å havne lavere på tabellen denne sesongen enn i fjor. Dette var en kamp vi skulle ha vunnet med litt effektivitet foran mål og mindre personlige feil i forsvar. Tipper dette kommer seg. Det blir nok tøft mot lfc men etter det kommer det et par kamper det bør være fullt mulig å vinne. Da gjelder det å spille på seg selvtillit.
Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Og bare for å være helt krystallklar så mener jeg ikke at lfc ikke kan slås, bare at det kan bli veldig tøft.
Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Og bare for å være helt krystallklar så mener jeg ikke at lfc ikke kan slås, bare at det kan bli veldig tøft.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Rød Pølse, red, Can2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
— Eric Cantona
-
- Liker gitt: 421
- Liker mottatt: 1272
Det var nok derfor den tweeten jeg så skrev start 11'eren @Ryder.
De hadde dyrere spillere på benken, men i følge tweeten jeg så stemmer det sånn noenlunde at Brightons start 11'er kostet 75 mill pund ca. Ihvertfall den som startet mot United.
De hadde dyrere spillere på benken, men i følge tweeten jeg så stemmer det sånn noenlunde at Brightons start 11'er kostet 75 mill pund ca. Ihvertfall den som startet mot United.
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, Ryder
-
- Donor
- Liker gitt: 17855
- Liker mottatt: 6223
Lest litt i analysen til Øyvind Eide på United.no.
Nå har jeg sett at enkelte skylder alt på Maguire på målet til Welbeck, noe jeg ikke ikke er enig i.
Det jeg er enig i er at Maguire burde klarert det første innlegget fra høyre ut til corner. Der er han alt for passiv.
Men på det andre innlegget er jeg enig med Eide at Martinez er den som er spilleren å skylde på i stedet.
Som Eide skriver:
Når innlegget går forbi alle, så velger Maguire å ta steget ut fra det vi kaller første sone, området ved første stolpe. Dette er det viktigste rommet for nærmeste midtstopper i slike situasjoner. Da blir motspiller underordnet, rommet må dekkes!
Samtidig må Martinez flytte seg 4 meter frem, og dekke Welbeck. Motspillere nærmest ball er viktigst.
Og i kommentarfeltet etter kampen i går fra samme sted, så var det en som ga skylden til Maguire for 2-1 målet.
Bakover har vi Maguire som har veldig dårlig fart og ikkje har oversikt rundt seg. Plasserer seg veldig ofte feil, og tar merkelige valg( som ved 2-1 målet).
Og hvor var egentlig Maguire der?
På benken etter at han var byttet ut
Men skylda skal han ha likevel!!
Nå har jeg sett at enkelte skylder alt på Maguire på målet til Welbeck, noe jeg ikke ikke er enig i.
Det jeg er enig i er at Maguire burde klarert det første innlegget fra høyre ut til corner. Der er han alt for passiv.
Men på det andre innlegget er jeg enig med Eide at Martinez er den som er spilleren å skylde på i stedet.
Som Eide skriver:
Når innlegget går forbi alle, så velger Maguire å ta steget ut fra det vi kaller første sone, området ved første stolpe. Dette er det viktigste rommet for nærmeste midtstopper i slike situasjoner. Da blir motspiller underordnet, rommet må dekkes!
Samtidig må Martinez flytte seg 4 meter frem, og dekke Welbeck. Motspillere nærmest ball er viktigst.
Og i kommentarfeltet etter kampen i går fra samme sted, så var det en som ga skylden til Maguire for 2-1 målet.
Bakover har vi Maguire som har veldig dårlig fart og ikkje har oversikt rundt seg. Plasserer seg veldig ofte feil, og tar merkelige valg( som ved 2-1 målet).
Og hvor var egentlig Maguire der?
På benken etter at han var byttet ut
Men skylda skal han ha likevel!!
Last edited by Belfastboy on 25 Aug 2024, 23:17, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, LoveBruno&Rashford
Enig i dette, selv om jeg tror nøkkelen til det gode presset i de to første kampene er Mount og Bruno i press-tospann. Bruno som første press-spiller, mens Mount ligger veldig godt på motstanders 6-er. Amad gjør også en god pressjobb, og er også flink til å vinke Mazraoui opp. De tre kommuniserer med hverandre (bare se på håndbevegelsene de gjør til hverandre), og er rett og slett på bølgelengde. Som du sier henger ikke Rashford helt med, men det er ikke krise så lenge de tre andre gjør det såpass bra.10Hag wrote: ↑24 Aug 2024, 18:23 Positivt:
Vi presser langt bedre enn tidligere, hovedsaklig pga Mount som leder an hele pressleddet i front. (2/3 av pressleddet, Rashford presser ikke stort uansett).
Vi makter igjen å ha mer ball enn i tidligere kamper mot samme motstander. Stort pluss, da det betyr at vi nå har muligheten til å taktisk justere oss enda bedre mot enda mer tempokontroll... Selv om alt tyder på at Ten Hag egentlig ikke er så gira på det. Litt synd, for nå har vi såpass mye ball at vi har muligheten til å ta kontroll i tunge perioder. Men Ten Hag virker fortsatt litt for fastlåst til prinsippene sine om å konstant presse og spille framover raskest mulig. Det er hakket bedre enn før, men fortsatt langt fra godt nok.
Siden vi har langt mere ball enn før synes jeg det viser at vi er et mer samspilt lag nå enn tidligere... Spesielt i bakre ledd. Men... Det hjelper ikke så mye når taktikken vår fortsatt ikke har mye rom for å ta brodden ut av kamper og bare roe ned tempoet med ball i perioder hvor vi sliter og motstanderne spiller seg opp.
Når Mount går ut, blir det største problemet at Bruno fortsatt er spilleren som sendes i første press, f.eks opp på keeper. Zirkzee er definitivt ikke noe pressmonster, og resultatet er både at Bruno sliter seg helt ut på defensive oppgaver, det er ingen bak ham som gjør oppgaven Mount gjorde, og det blir et stort hull, ettersom Zirkzee ikke faller ned.
Jeg er jo litt bekymret for hvordan vi vil se ut i denne fasen når Zirkzee uunngåelig begynner å starte kamper. Da tror jeg ikke det har så mye å si om det er Mount eller Bruno som er i 10-errollen, fordi topp-presset uansett ikke vil være optimalt. Det KAN bli bra nok dersom Mount eller Bruno erstatter Rashford, da får du uansett tre spillere bak spissen som vil presse godt. Højlund kan presse, men mangler samtidig playmaker-egenskapene til Zirkzee.
Så er jeg uenig i at Antony vil være et bedre valg. Han presser bedre enn Rashford og ganske sikkert også Garnacho (selv om jeg synes han har tatt betydelige steg på det defensive), men synes Amad er undervurdert i sitt defensive arbeid. Og Antonys ikke-eksiterende offensive bidrag blir umulig å overse for meg. Noen må faktisk bidra med gode pasninger og avslutninger også, samme hvor høyt vi vinner ballen.
Her er vi både enige og uenige. Som sagt, vi må slutte å sende Bruno opp i første press i samfulle 90 minutter. Det sliter ham ut, tømmer midtbanen og strekker laget. Det kan ETH godt slutte med uten at det skader Brunos kreative produksjon - jeg vil påstå heller tvert imot. Bruno må få spille midtbane, også uten ball!. Om ETH føler at vi ikke har spisser/vinger som fikser pressjobben, må vi heller endre tilnærming med en lavere blokk. At Bruno skal jage på alt og alle hele kampen er like skadelig for Bruno som for laget. Vi ser ikke Kevin de Bruyne eller James Maddison lede an i presset til City eller Spurs heller, og det er gode grunner til det.10Hag wrote: ↑24 Aug 2024, 18:23
Ikke spesielt positivt:
Vi er fortsatt for opp og ned i banen. Casemiro blir helt utslitt, da han og Mainoo praktisk talt er alene på midten da Bruno spiller for høyt i banen. Ugarte vil nok hjelpe på dette, men det vil ikke løse problemet med at vi fortsatt vil være kun 2 mann på midten med en så taktisk offensiv disponering av Bruno. Skjønner hvorfor han spilles høyt da han skaper sjansene, men jeg synes det skader hele strukturen i laget. Her må Ten Hag ta grep. Selv 30 målgivende fra Bruno kan ikke bøte på våre totale målpoeng (tall mål for og i mot) som har vært lave hvert år både før og etter Bruno kom, ei heller bøter det på følgefeilene i strukturen det skaper. Vil at Bruno brukes mer ut på kanten eller lenger bak på selve midtbanen. Og jeg tror det i ytterste konsekvens kan være lærerikt å prøve et lag uten ham i en rekke på 5-6 kamper i ligaen (ikke Europa League eller cupene), for å virkelig se hvordan vi da ser ut. Men skjønner at det aldri kommer til å skje.
ETH kan ikke insistere på at laget skal fortsette å presse når de åpenbart henger i tauene rent fysisk. Føler meg ikke overbevist på om vi hadde holdt helt inn selv med Mount på banen, at vi går opp i liminga handler også mye om at knapt noen av våre spillere orkere å holde intensiteten oppe i 90 minutter. Det hjelper ikke å ha én som fortsetter å presse godt dersom ingen andre gjør det. Og når intensiteten dropper, har vi ikke en mer kontrollert backup-plan å falle tilbake på.
post liked by: 10Hag, Pink Final, RedTrafford, LoveBruno&Rashford, Belfastboy