Elden Ring

PC eller konsoll? Brettspill eller andre type spill diskuteres her

Topic author
Pangaea
Liker gitt: 7654
Liker mottatt: 9469

Måtte slå opp hva "panegyrisk" betyr :-|

Har ikke kjøpt DLCen enda, men det blir sikkert. Liker ikke at det har blitt enda vanskeligere da, det må jeg si. Har ikke lest mye, for jeg prøver å holde meg unna spoilers, men har fått med meg at det er svært vanskelig. Ganske pisslei av input reading og GPS tracking allerede.

Har en karakter jeg sikkert kunne brukt, som har rundet hele spillet. Men startet på en ny kar for en ukes tid siden, som nå er litt over level 100. 2x greatsword fungerte ikke så bra synes jeg, så da ble det ny dude :D Nå prøver jeg Claymore for første gang. Ganske så bra sverd, og liker "poke" angrepet. Synd det ikke har bedre angrep i 2-håndsgrep (hater når sverdet blir drylt i bakken), men per nå bruker jeg det stort sett med én hånd, og Clawmark seal i venstre.

Kom en oppgradering på hovedspillet også, og jeg leste at nå kan vi bruke Torrent mot sistebossen. Det kan jo bli bra. Men han overlever vel ikke lenge uansett, så i praksis blir det kanskje ikke store forskjellen. Men fin tanke å slippe og jage etter det beistet 90% av tiden :cry2:

En endring jeg SVÆRT GJERNE skulle sett er at det hersens lyset på hofta er på hver gang, også etter jeg har dauvva eller flyttet meg til et annet bål. Er så lei av å skru det på hele tida, og det selv om det er på en av de fire quickslottene. Vel, bare et hjertesukk.

Har du spilt noe mer av DLCen nå, og hva synes du så langt? Er det nesten klink umulig for ikke-proffe med mindre du har level 200+ karakterer?

Edit: Dessverre kverka jeg Patches ved et uhell, så det var litt dumt. Håpte han kunne komme magisk tilbake med skilpaddehjelp, men den gang ei :-/
post liked by: Ryder

Ryder
Liker gitt: 3690
Liker mottatt: 16093

Tror strengt tatt ikke level betyr så fryktelig mye - det er mye viktigere å samle de der nye Scadutree Blessings du kan finne rundt omkring. For hvert nivå gjør du mer og mer damage og tåler mer og mer. Går visstnok ganske kjapt å et oppgradert våpen til å gjøre godt over 1000 i skade, mye større progresjon enn gjennom vanlig levling.
Mange som rusher gjennom spillet har ikke tatt seg tid til å samle dem, er nok delvis derfor det oppleves vanskelig. Men har som sagt ikke møtt på noen av de virkelige storkanonene enda, så vi får se. Tror uansett ikke jeg skal ha noen ambisjon om noe solo-opplegg her… 😅

Men har brukt en del tid før DLCen på å farme runer og kjøpt mange smithing stones. Har lyst til å kunne oppgradere våpnene jeg finner underveis.
post liked by: Pangaea

Topic author
Pangaea

Lover ikke akkurat bra for en vanskeligere DLC når jeg nå har dødt ~20 ganger mot putrid avatar i Caelid :hah: :bigcry:

Tipper monstrene i DLC har mye mer helse også, så 1000 skade gjør kanskje ikke allverden? Godt å vite at scadutree blessings er viktig da, og at vi forhåpentligvis finner mer av det enn smithing stones? Tar tid å finne nok av de i hovedspillet. Mye lettere å få nok somber smithing stones, vertfall til et våpen eller tre.

Leste noen si man kunne reise fritt mellom de to områdene, så sånn sett kan du vel reise tilbake til twin maiden og kjøpe flere smithing stones hvis nødvendig? Eller får man ikke runes i DLCet, bare scadutree blessings?

Ryder

Jo da, du får runes i DLCen og kan reise fritt fram og tilbake for å kjøpe eller farme.

Tok min første dungeon og storboss i går, den der "dancing lion" som du sikkert har sett i trailer osv. Kaotisk match, prøvde først solo 8-10 ganger og var nær noen ganger og sjanseløs andre. Tok inn Mimic og klarte det ganske lett på andre forsøk.
Du kan også samle Revered Spirit Ashes som oppgraderer spirit ashes på linje med det scadutree fragments gjør for din karakter. Mange har tolket det som en åpenbar oppfordring til å bruke summons og at det henger sammen med vanskelighetsgraden. Så er det jo noen som nekter å bruke summons, men verst for dem. Tror Mimic hadde 80 prosent health igjen da danseløven falt. :O

Tror du kan gradere opp med scadutree blessings rundt 20 ganger i alt. Jeg er på nivå 4, og allerede har f.eks mitt Blasphemous Blade økt damage fra ca 700 til nesten 1000. Hjelper godt, det!

Inntrykket så langt er at vanskelighetsgraden jevnt over kan sammenlignes med Haligtree/Ephael og Farum Azula. Mange tøffe fiender, men langt fra umulig om man tilpasser spillestilen litt og er litt forsiktig/taktisk. Døde bare et par ganger i Belurat-dungeonet før jeg kom til bossen. Generelt slår de hardt fra seg, og har også inntrykk av at det er flere fiender som har større motstandskraft mot stagger. Så er vel noen av bossene et eget kapittel for seg, har jeg skjønt.

Topic author
Pangaea

Hvordan har det gått i skyggeland?

Har ikke kjøpt DLCen enda, og etter å ha lest en del må jeg si jeg er ganske skeptisk. Virker som det verste fra boss-fightene i det vanlige spillet er blitt standarden i DLC, og da vet jeg det blir vanskelig å overleve for diverse kontrollere. Er veldig lei av tracking og input reading allerede, og når jeg leser de har kjempelange attack combos også, uten reelle pauser for oss til å få inn angrep noenlunde trygt, så er det kanskje best at jeg unngår hele greia :|

Hva tenker du?
post liked by: Ryder

Ryder

Jeg synes det er helt strålende, liker miljøene enda bedre enn i hovedspillet og veldig fin variasjon i miljøer og fiender. Mange spennende nye våpen og AoWs også, mye å leke seg med!

Men har fortsatt ikke kommet til noen av bossene som har fått mest «pes». Tok Rellana, som definitivt er veldig vanskelig. Klarte henne ikke på 20 forsøk solo (var nær noen ganger), men med Mimic gikk det på første forsøk. Litt som på slutten av hovedspillet m.a.o.

Er på scadutree blessing nivå 7, de beste våpnene mine gir 1300+ base damage. Så mellom bossene er det sjelden frustrerende. Men mulig jeg møter veggen etter hvert… 😅

Ryder

Tok nettopp Golden Hippopotamus nå, han har skapt mye frustrasjon ser jeg. Trengte 10-12 forsøk, men gode gamle Great Stars gjorde jobben. Gir veldig mye stagger, det reddet meg, de andre våpnene jeg prøvde ble for fislete.

Videoer av den og Rellana-fighten med Mimic. Så får du et inntrykk. Bossene virker generelt veldig aggressive, du har rett i det.

post liked by: Pwint, Pangaea

Topic author
Pangaea

Takker. Høres bra ut, så får se hva jeg gjør etter hvert. Tenkte ikke jeg skulle se videoene siden jeg har unngått spoilers og slikt og ikke hadde hørt om de bossene, men sjekket dem ut. Aggressive ja, særlig den andre. Vel, fase 2 av den første så fæl ut også. Og så kommer det vel en håndfull av "Melanias" sikkert også.

Klikket på en av de 'anbefalte' videoene. Morsomt :D Kjenner meg igjen. Særlig frustrasjonen av å falle ned i en boss fight. Både Margit og Maliketh. Grrrrrrrr. Helsen er kjempelav for noen av dem, så det er sikkert proffe folk som prøver uten vigor eller noe slikt sykt, men likevel. Elden Ring er DØDELIG :yikes:

Okay, ledde meg skakk av de første sekundene her :rofl:

post liked by: Pwint

Topic author
Pangaea

Klarte å ta Malenia til slutt, selvsagt med hjelp av "mini-me". Har gjort det meste nå, bortsett fra et kobbel med drager, og håper jeg kommer forbi sistebossen på denne karakteren. Må vel nesten bare prøve meg på DLC også, selv om jeg mistenker at bossene er enda mer jævlige og "cheesy" enn i hovedspillet.

Utrolig nok fant jeg et sted jeg ikke hadde vært før, rart etter så mange gjennomspillinger. I Farum Azula, hoppet ned et drøss med flyvende steiner, og kom over en til uslåelig Crucible Knight som var opptatt med å denge noen andre fiender. Klarte å løpe forbi ham og klatre opp en stige, og fant der en +2 talisman.

Kunne også se hva som så ut som en golem på en fjellhylle i Caelid, men fant ikke ut hvordan jeg kunne komme dit.

Blitt level 172 eller deromkring, så det burde være et okay level å starte på DLCen med. Mye faith er sikkert litt vekkastet siden jeg bare buffer, men har noe slikt som det her, med claw seal i venstrehånd og Claymore i høyre. Må bruke poengene på noe tross alt

60 vigor
16 mind
20 endurance
80 strength
13 dexterity
10 intelligence
42 faith
10 arcane

Artig å bruke det sverdet til å 'stikke' fiender med, har god rekkevidde og gjør ganske god skade. Per nå er det et brannsverd. Men husket heldigvis å endre til ren fysisk skade mot Fire Giant :P

Mulig jeg spiller litt "feil" ettersom jeg omtrent aldri bruker ash of war. Men traff med et par Lion's Claw mot Malenia. Stort sett går det fint å bruke rene sverdferdigheter uten flashy greier, men noen bosser er selvsagt vanskelige, slik som Maliketh som er rett rundt hjørnet nå. Kanskje derfor jeg sliter så jævlig mot alt av crucible knights også, og en del av banished knights når jeg ikke kan starte med et fint ryggstikk :D
post liked by: Pwint, Ryder

Ryder

Jeg er jo blitt veldig glad i å bruke AOWs etter hvert, om du bruker rett AOW på rett våpen kan det snu ting på hodet, pluss at det er gøy å eksperimentere med.

Ser ut som en fornuftig build du har, STR/FAI er en solid kombo - men med såpass mye faith er det sikkert lurt å eksperimentere litt mer med offensive incantations også. Bruker ikke veldig mange selv, det skal sies, mest Lightning Spear og drage-spells.

Min build er ganske lik, men har pumpet mer inn i både Arcane (for bleed) og Mind (pga kostnaden ved å bruke mye AOWs). Gir meg litt fleksibilitet med tanke på ulike våpen. Har også lavt på DEX nå, og savner det egentlig ikke, synes det som regel er mer effektivt med real Strength-«bonk». Å få inn en stagger med critical hit er utrolig tilfredsstillende 🤤

Går fortsatt bra i DLC-en. Men begynner å komme inn i late game-områdene, så utfordringene står i kø, for å si det sånn. Har stått fast på et par bosser, men wiki-ene begynner å bli oppdatert med boss-svakheter og sånt, så dersom man går inn med riktig verktøy har det latt seg løse. Men generelt veldig aggressive bosser og lite rom for feil, så har som regel måttet ty til Mimic.

Topic author
Pangaea

Høres knallhardt ut ja, og jeg ble skeptisk av å lese et drøss med user reviews nylig på metacritic og steam. Som regel er det mest nyttig å lese de med middels score, men selv mange av de som klasker til med 10 har egentlig mange innvendinger. Og da særlig om bossene, som at det er kunstig vanskelighetsgrad på grunn av mye "input reading" (vet når du prøver å heale, og dermed angriper tvert) og "tracking" (stuper mot deg med sverdet, du dodger, og fienden snur plutselig magisk rundt i luften og treffer deg likevel). Samt ekstrem aggressivitet som du også nevner. Så også mange skrev at man ikke engang kunne kalle opp spirit ash i starten av boss fights uten å måtte drikke 2-3 flasker fordi du blir angrepet med en gang, null venting slik som i hovedspillet.

Likevel, det er selvsagt fristende å kjøpe, men det kan også hende jeg klarer å ha tålmodighet til å vente til det kommer på salg. 450 kr for en DLC er ganske heftige greier.

Godt å høre det går relativt bra med deg, selv om det også høres ut som du dør jævlig ofte mot bossene :sweat: :hah:

Faktisk lurt på å respecce den builden jeg har nå, for det er egentlig for mye Faith slik jeg har spilt. Kunne kanskje droppa Arsenal (buuuuu) +1 talisman og brukt endurance points i stedet. Og flere i Mind hadde vært nyttig også. Kjører tross alt bare helse-flakser, null for FP, så litt buffing og så er det tomt :D

Ikke kommet forbi den hersens Draconic tree sentinel på brua enda, men har bare prøvd 3-4 ganger. Var nærme en gang, men så døde jeg til input reading når jeg prøvde å heale.

Men i forhold til bossene i DLC, så er sikkert Maliketh og tree sentinel som soldater i Limvale å regne, haha.
post liked by: Ryder, Pwint

Topic author
Pangaea

Positivt og negativt. Kom forbi den flammespyttende hestejævelen etter ca 10 forsøk, for så å ta Maliketh på første forsøk. WTF. Det var overraskende. Brukte mimic selvsagt, men gjorde klart mest skade selv, hele første fasen tror jeg, og fikk en stun på slutten der som førte han inn i fase to.

Ble deretter påminnet hva jeg hater med bossene på slutten av spillet. Tracking, input reading, lange komboer (føles som de aldri tar slutt), og enorme AoE angrep. Var kjempenær å ta sistebossen, før jeg plutselig med bombardert med ulike angrep og døde uten sjanse for å reise meg engang ("artig" at fiender er udødelige mens de er på bakken og holder på å reise seg, men ikke vi). Bossen hadde ikke liv igjen egentlig, så ikke baren, men det hjelper fint lite.

Noen forsøk senere og jeg bare avslutta spillet mitt i nok en arena-wide AoE fra Radagon. Er rett og slett ikke morro å kjempe mot disse bossene i det hele tatt. Frykten min, og det jeg hadde lest, er at de verste elementene av disse "store" boss kampene er tatt inn i DLC og blitt mer eller mindre vanlig.

Turte meg til å se noen review videoer nå, og folk sier riktignok at DLCen er fantastisk i andre aspekter, og det tror jeg på (men litt kjipt at det er mindre verdt det å utforske verden), men selv de hallelujastemte positive har ofte krasse ord om bossene. Kom så over denne ganske lange videoen som jeg er omtrent halvveis i nå. Det han sier gjør meg skeptisk, rett og slett. Har ikke veldig lyst å blåse nesten 500 kr på en DLC som jeg kanskje hater og ikke orker å spille gjennom fordi alle bossene er altfor sinnsyke til å grinde gjennom i timesvis hver hersens gang. Vet av erfaring at jeg blir veldig frustrert av å bli gruset og kastet rundt som en sprettball i time etter time.

Anyway.... og vet det sikkert i beste fall bare er 3 personer som er interessert i denne tråden, men kan jo se videoen hvis det er interesse for det. Vet ikke om det er en berømt YTer eller noe slikt, men virker som en fornuftig og rasjonell kar vertfall.

Håper uansett det går mye bedre for deg @Ryder og at du har det kjekt med DLCen :)
post liked by: Ryder, Pwint

Ryder

Så videoen, og han har jo mange gode og relevante poeng som jeg delvis kan være enig i.

De siste timene jeg har spilt har jeg utforsket mye sør på kartet, og store deler av kartet er visuelt spektakulært, men skuffende fattig på innhold og gode belønninger. I DLC-en dropper vanlige fiender masse Smithing Stones, som er bra, men ellers veldig mange slappe belønninger for tildels store utfordringer. Det stemmer også at scadutree blessings er plassert rart, de burde kommet etter vanskelige moment, men er i stedet plassert ganske random rundt omkring. Lite samsvar mellom prestasjon og belønning jevnt over. Blessings og nye våpen er liksom det eneste som gir særlig verdi.

Første halvdel av run-et mitt var det mye action, nå i det siste har områdene vært litt for tomme og «døde». Med så stort map kunne/burde de fylt på med enda mer unikt innhold, i stedet for litt for mange resirkulerte fiender.

Har fortsatt til gode å prøve de fleste bossene han tar for seg - kom greit gjennom Rellana og Gaius, men enkle var de jo slett ikke. Men må nesten vente med en dom.

Samtidig, - jeg er i bunn og grunn ikke så ekstremt bekymret for vanskelighetsgrad, det er i alle fall ikke en deal breaker. Jeg har god tid og ikke noe behov for å runde spillet i løpet av den neste uka eller to. Om det tar to måneder er det helt greit. Og klarer jeg det ikke da heller, får jeg hanke inn noe ekstern hjelp via co op eller noe.
Post Reply