Rosenborg

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum
Post Reply

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 30411
Liker mottatt: 20465

Rosenborg

Stiftet 1917

Arena Lerkendal, 21421 sitteplasser

Drakter Hvite trøyer og strømper, sorte shorts

Kallenavn Troillungan, Troillan

Meritter
Seriemester
1967, 1969, 1971, 1985, 1988, 1990, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2006, 2009, 2010, 2015, 2016, 2017, 2018
Sølv
1968, 1970, 1973, 1989, 1991, 2013, 2014

NM
Mester
1960, 1964, 1971, 1988, 1990, 1992, 1995, 1999, 2003, 2015, 2018
Finalist
1967, 1972, 1973, 1991, 1998, 2013

Europa
Kvartfinale i CL 1996/97

Sesonger

Øverste divisjon

Hovedserien 1960/61
Kvalifiseringsserien 1961/62
1 divisjon 1968 - 1977, 1979 - 1989
Tippeligaen 1990 - 2016
Eliteserien 2017 -

Skråblikk

Klart vi må ha en tråd for ‘Hele Norges Rosenborg’ også.
Kjent slogan fra norsk media på 1990 og 2000 tallet.
Da Rosenborg herja og vant 13 strake seriegull.
Og spilte 8 strake sesonger i Champions League gruppespill.
Og 11 ganger totalt.
Jeg har går ikke veldig i dybden her, men vi har et par tre Rosenborg supportere her inne.
Som forhåpentlig bruker tråden.

Rosenborg kom inn i norsk toppfotball i 1960.
Fra og med 1968 har de én - 1 - sesong utenfor toppdivisjonen.
Selv ikke Viking matcher det (Selv om de har flere sesonger totalt i toppen by far).
De har vært oppe sammenhengende siden 1978.
Etter at Lillestrøm rykket ned i 2019, har RBK rekorden.
(LSK hadde vært oppe siden 1976).

Man skal være ganske anti for å ikke innrømme at Rosenborg er tidenes norske lag.
Og at Nils Arne Eggen er tidenes norske klubbtrener.
Det han og de fikk til savner sidestykke i norsk fotball.

Kanskje var Rosenborg Norges største klubb også før Eggen?
Ila hans tid ble de definitivt størst.
At de er mest suksessfulle er udiskutabelt.

Rosenborg er der oppe å nikker med Vålerenga om å være mest forhatt hos motstanderne.
Det er jo egentlig et kompliment, på mange måter.
(Bodø/Glimt er i ferd med å plassere seg på pallen, og har tatt bronsje plassen fra Lillestrøm på upop pallen? Imo).

Her er tråden om Rosenborg.
Håper den blir brukt 😊.
post liked by: 10Hag, Andtho01, RedTrafford, Pangaea, Ryder, pixma, Can2, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

10Hag
Liker gitt: 4188
Liker mottatt: 6063

Flott tråd 😄 Som barn var jeg (en av veldig mange) outsider-fans av RBK (ikke fra Trøndelag). Syns de var gøy å følge, både i Tippeligaen og i Champions League. De hadde bautaer, karakterer og dyktige folk i fleng, både på banen og på "brakka".

I nyere tid synes jeg de har blitt misligholdt på et nivå som er en god parallel til Uniteds klubbdrift.

Deres suksesskurve har på mange måter fulgt Uniteds; oppadgående og høyest mulig klasse på 90/00-tallet, for så å rase sammen som et korthus i etterkant.

Eggen og Ferguson ble begge sin klubbs sjel og primus motor, og ingen av klubbene hadde vel noen god plan på hva som skulle skje når de takket for seg.

Derfor interessant at de nå møtes om 6 dager. Tror og håper den umiddelbare fremtiden er lysere for United, enn RBK. Det ser i alle fall slik ut, foreløpig.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
PS: De andre klubbtrådene virker og interessante! Må bare få litt tid på rævva til å lese 😄
post liked by: Pink Final, Pancho P, Andtho01, RedTrafford, Pangaea, pixma, Can2, Blodfink

Pangaea
Liker gitt: 5383
Liker mottatt: 7163

10Hag wrote: 09 Jul 2024, 17:34 I nyere tid synes jeg de har blitt misligholdt på et nivå som er en god parallel til Uniteds klubbdrift.
Enig i det, han gjøken som stort sett har regjert har gjort en elendig jobb, vertfall etter mitt syn fra utsiden. Smått utrolig å tjene så fett på CL i et tiår, og så "pisse" det bort og i dag knapt klare å kjempe om øvre halvdel i Eliteserien.

Jeg synes det var utrolig kult å følge med på Rosenborg i de gloriøse årene i CL, som når de BANKA Dortmund på bortebane, og slo AC Milan på hodet ut av Europas gjeveste turnering. Spilte ball i hatt med Real Madrid til tider også. Rett og slett ekstremt imponerende, og jeg vil si at det RBK og Eggen klarte på den tiden egentlig ikke har blitt overgått av noe lag i Europa siden.

Egentlig litt trist å se situasjonen der nå. Samtidig har det åpnet opp for andre klubber, slik som Bodø/Glimt.
post liked by: 10Hag, Pancho P, Can2, Pink Final

LoveBruno&Rashford
Liker gitt: 159
Liker mottatt: 500

Det syke er at etter at Rosenborg slo Real Madrid 2-0 på Lerkendal så dro vi hjem og var bare sånn passe fornøyd. Det ble som vi forventet egentlig.
Herlig å ha et verdensklasse lag i byen hvor treneren var læreren min og bodde i nabolaget.
post liked by: Can2, Pink Final, Pancho P, Pangaea

Can2
Kongen av understatements
Liker gitt: 11360
Liker mottatt: 4247

Fin tråd! Helt klart i særstilling Rosenborg ja. Det troféskapet er enormt imponerende. Helt spinnvilt det de gjorde i storhetstida, både nasjonalt og internasjonalt. Det kan ikke være mange klubber noe sted, som har opplevd noe slikt. Nils Arne Eggen var helt utrolig dyktig, og mange store profiler den gangen, Tror vel også det er -eller kanskje var, relativt få lag med så mange lokale spillere, (Kanskje Bodø/Glimt og Tromsø?) Veldig mange trøndere i RBK. Selv har jeg bodd i Trondheim i 30 år, så RBK ville sikkert vært et naturlig valg - men når man er født i en så patriotisk by som Bergen, så trumfer det alt, :angel:
post liked by: Pink Final, Ryder, Pancho P, Pangaea
Kong Eric Cantona

LoveBruno&Rashford

9 trøndere på laget som vant borte mot Milan. De andre to var Bent Skammelsrud og Trond Egil Soltvedt.
post liked by: Ryder, Pink Final, Can2, Pancho P, Pangaea

Topic author
Pink Final

Imponerende det Rosenborg gjorde den gang.
Både på banen og hva antall trøndere angår.

Jeg er jo så gammal at jeg husker da Rosenborg og Enga kjempet om seriegullet i 1981.
Da hadde Rosenborg spillere som Sverre Brandhaug, Øystein Wormdal, Viggo Sundmoen og ‘Kikkan’ Angvik.
Rosenborg leda ligaen til ca runde 17 av 22 eller no sånt.
Da slo Vålerenga dem 2-1 på Bislet.
Og i de siste 4 matchene kom en unggutt ved navn Henning Bjarnøy på laget og scoret 5 mål på de 4 matchene.
Reneste Norman Whiteside var Bjarnøy, 17 år gammel.
Fikk kallenavnet Proffen.

Tilbake til Rosenborg på 90 tallet.
Da de slo Legia Warszawa 4-0 hjemme i CL, det var første gang i hvert fall jeg forstod hvor gode Rosenborg hadde blitt.
post liked by: Ryder, Can2, LoveBruno&Rashford, Pancho P, Pangaea

LoveBruno&Rashford

Det hjelper å være sta og tro om sine egne verdier og prinsipper. Vi som levde tett på Rosenborg, Orkdal videregående skole og Nils Arne Eggen på tiden før han lyktes forsto hvor mye det gikk innpå han da han mislyktes år etter år med å kvalifisere seg til champions league. Men banna bein på at han ville forandre på noe som helst. Det var på Nils sine måte, ingen annen.
Det var også en herlig opplevelse å ha mannen som lærer. Kunnskapsrik og ufattelig flink til å lære bort. Forklarte alt til alle forsto. Brukte fotballen, idretten, Rosenborg som eksempler i alt.
Jeg hadde han i historie og psykologi. Han hadde nok aldri noen skoleklasser i engelsk......
Min første Rosenborg kamp live var sesong avslutningen i 1985 mot Lillestrøm. Arne Dokken som trener. Ikke rart man ble glad i fotball da man var trønder og fikk oppleve den matchen live.
Det var som å være på Old Trafford i april 1993 mot Sheffield Wednesday det.
post liked by: Pink Final, Can2, Spirograf1, Ryder, Pancho P, Pangaea

Topic author
Pink Final

Må ha vært artig å ha Nils Arne som lærer @LoveBruno&Rashford.
Husker den matchen mellom Rosenborg og Lillestrøm.
Det var over 28.000 på Lerkendal.
16 mai 1985 hadde dere 25.000 mot Bryne, da måtte de åpne portene for å slippe inn folk gratis.
Jeg hadde en brevvenn i Manchester på den tiden.
Husker jeg sendte ham avisutklipp av Rosenborg - Bryne med 25.000 og oversatte mye av teksten for ham.
post liked by: Can2, LoveBruno&Rashford, Ryder, Pancho P, Pangaea

LoveBruno&Rashford

Det som var så flott med Nils var at han var like engasjert på klasserommet som på treningsfeltet. Når vi hadde han i fotball behandlet han oss på samme måte som Skammelsrud, Roar Strand og Mini.
Da jeg falt i en hodeduell i kvartfinalen i skolecupen løp an på banen og tok vare på meg, lurte på hvordan det gikk med hodet og nakken. Jeg svarte at det gikk bra, men jeg hadde fryktelig vondt i høyre stortå.
Da ble Eggen forbannet og synes ikke det minste synd på meg. Vi spilte semifinale og finale etter det. Da alt var over kjørte søsteren min meg på sykehuset. Stortåen på høyre fot var det brudd i. Da jeg kom på skolen dagen etter hoppende på krykker kunne ikke Nils unnskylde seg nok. Han var verdens sinteste og snilleste mann i verden. En herlig figur vi aldri får tilbake.
post liked by: Spirograf1, Pink Final, Ryder, Can2, Pancho P, Pangaea

Pangaea
Liker gitt: 5383
Liker mottatt: 7163

LoveBruno&Rashford wrote: 09 Jul 2024, 19:17 Det syke er at etter at Rosenborg slo Real Madrid 2-0 på Lerkendal så dro vi hjem og var bare sånn passe fornøyd. Det ble som vi forventet egentlig.
Herlig å ha et verdensklasse lag i byen hvor treneren var læreren min og bodde i nabolaget.
Godt poeng det ja. Selv som en utenforstående ungdom, så forventet man etter hvert at RBK kunne slå lag som Real Madrid, særlig hjemme, og gå langt i CL. Ble alltid skuffet hvis de ikke gikk videre fra gruppen, og tok det for gitt at de kom gjennom kvaliken, selv om den også alltid var vanskelig, og ble verre og verre med årene ettersom UEFA utvidet og utvidet og gjorde det lettere og lettere for klubbene fra de "store nasjonene".

Må ha vært ekstremt kult å ha en mann som Nils Arne Eggen som både trener og lærer! :love: Gode lærere er utrolig viktig, og tipper han var veldig engasjert i klasserommet også. Halve klassen satt neppe med ryggen til :-|

Et privilege å ha ham som fotballtrener, og fin historie du nevner :)

Jeg mener det er mange likhetstrekk mellom Sir Alex og Eggen. Karismatiske fotballhoder av rang, som ønsket å vinne på "den riktige måten", altså offensiv og underholdende fotball. Lagspillere og -byggere der det hovedsakelig ikke handlet om individer. Sterke personligheter som var lette å like, men som også kunne være knallharde med kritikk. Eggen var sikkert flinkere enn vår kjære skotte til å genuint unnskylde seg.

Veldig trist at Eggen ikke lenger er blant oss. Hadde neppe vært fornøyd med å se Rosenborg i dag, men sikkert glad for at de satser mye mer på de lokale nå.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Can2, LoveBruno&Rashford
Post Reply