Hva bør gjøres?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

10Hag
Liker gitt: 4187
Liker mottatt: 6062

Også enig med dere begge. Synes INEOS prioriterer riktig så langt. Å forsterke trenerteamet er særs positivt, samt det arbeidet som gjøres med fasilitetene. Med fare for å være upopulær i dagens klima, ligger ikke fotballinteressen min hos kvinnelaget.

Spillerlogistikken tror jeg blir vanskelig uansett. De kontraktene spillerne våre er på, gjør det nesten umulig å få solgt til en rimelig penge. Så der er jeg ikke like optimistisk som mange andre. Derfor har jeg slanke forventninger til årets sommervindu.

Men gi det noen år, så blir det straks bedre.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, messilingard, Andtho01, Blodfink

Blodfink
Donor
Liker gitt: 26337
Liker mottatt: 22139

Lovende mye av det som skjer, og skal man ha United som klubb må man ta med i regninga at det er storfinans og utnytting av smutthull etc. Noe flere klubber driver med, og i større og mindre grad.

Jeg har i grunn vært lei av MUFC, men interessen er der fortsatt merker jeg. Uavhengig av hvor skruppelløse og/eller kyniske INEOS er. Jeg boikotta ikke United økonomisk før Glazers hadde eid i 10 år liksom. Da holder jeg vel ut med kjemigiganten noen år au.

Håper på noen overganger som gir litt gjenklang blant konkurrentene, og at United er med i toppen og utfordrer fra august. Jeg er ikke spesielt tålmodig.

City viser tegn på dødelighet sportslig, ellers har klubben vært dau lenge...Arsenal er Arsenal, akkurat som Spurs er Spurs. Liverpool i et skifte, Villa/Chelsea/Newcastle, so what? Ser ingen grunn til at United skal havne på 8.plass noensinne igjen. Heller topp 3, fast...
post liked by: RedTrafford, 10Hag
LUHG!

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 30411
Liker mottatt: 20465

Det begynner å dannes et klarere bilde av hvem som selges, og hvilke posisjoner vi forsterker.

Greenwood, Sancho og van de Beek selges garantert alle tre.
Bayindir ryktes også vekk.
Hva som skjer med Casemiro er uvisst.

Men 3-5 mann ut, og 3-4 mann inn virker fornuftig.
Kan ikke huske at United noengang har drevet med masse utskiftning av stallen.
Kanskje bortsett fra de to sommerne med Woodward og van Gaal (2014 og 2015).

Får vi inn 3-4 unge spillere slik det ryktes er det bra.
23-24 år gamle.
Ergo med litt erfaring, men med utviklingspotensiale.
Og ingen store NAVN.
Jeg håper Galactico’s er et tilbakelagt kapittel nå som Sir Jim og co sitter bak spakene.
Tenk fotball før Brand.

Si at vi får €25m for Greenwood (altfor lite), €35m for Sancho (for lite) og €10m totalt for van de Beek og Bayindir.
Da har vi €70m pluss de €50m media sier vi klarer å hoste opp selv (etter å ha blitt kjørt i grøfta av Glazer’s, Woodward og kanskje Arnold).
€120m.
Det holder kanskje på euro’n det?
Til Zirkzee €40m, Ugarte €40m og de Ligt €40m?
Onana
Dalot - de Ligt - Martinez - Shaw
Mainoo - Ugarte
Garnacho - Fernandes - Rashford
Højlund/Zirkzee
Et bra lag.

Vi har dybde også
Heaton
Wan-Bissaka - Maguire/Lindelöf - Evans/Kambwala - Malacia
McTominay - Casemiro
Amad/Antony - Eriksen/Zirkzee/Mount - Garnacho
Zirkzee/Højlund
Zirkzee og Garnacho er satt opp flere steder.
Allikevel, vi har dybde nå.
En stopper for mye?
Selge Lindelöf?
Han kan dog brukes som nødløsning på venstre backen.
post liked by: messilingard, Rød Pølse, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Rød Pølse
Liker gitt: 13987
Liker mottatt: 12513

Ifølge Football Insider har United et overgangsbudsjett på £140m (€165m) før spillersalg. Hvis vi kan lande de Ligt, Ugarte og Zirkzee for £100-120m vil det fortsatt være rom for et par-tre spillere til hvis vi får solgt litt unna.

Så er det slik at en spiller ut gir pluss i boka med en gang, mens en spiller inn koster penger hver dag. Hvordan spillerkjøpet struktureres har ingenting å si ift FFP/PSR. Regnestykket ser derfor ikke slik ut: spillersalg - spillerkjøp = saldo. Det er litt mer komplisert enn som så. Uniteds muligheter begrenses først og fremst av cash flow og villighet fra andre klubber til å forhandle betingelser.

Vi har mange spillere inne i siste kontraktsår som sannsynligvis ikke kan forvente forlenget avtale, i tillegg til Sancho og Casemiro. Derfor tror jeg på mer aktivitet enn normalt denne sommeren. Tviler på at klubben har hentet inn Vivell for å gjøre små eller "normale" justeringer i spillerstallen.

Treffer klubben blink i markedet og man får kontroll på skade-epidemien, i tillegg til at det oppgraderte trenerteamet funker, kan vi kanskje henge oss på Arsenal og City allerede denne sesongen. Topp fire bør i hvert fall være innen rekkevidde.

United jobber med 6-7 overganger inn/ut samtidig. It's a brand new world 🥳
post liked by: Pink Final, Spirograf1, messilingard, Can2
Football, bloody hell!

Pink Final

Rød Pølse wrote;

Ifølge Football Insider har United et overgangsbudsjett på £140m (€165m) før spillersalg.
Hm, nytt for meg.
Men det er jo bra.
De £165m er kassakreditt regner jeg med.
Gir mening det du skriver om Vivaldi….eller er det Vivell har heter? 🤓

Rød Pølse wrote: 09 Jul 2024, 10:06
Så er det slik at en spiller ut gir pluss i boka med en gang, mens en spiller inn koster penger hver dag. Hvordan spillerkjøpet struktureres har ingenting å si ift FFP/PSR. Regnestykket ser derfor ikke slik ut: spillersalg - spillerkjøp = saldo. Det er litt mer komplisert enn som så. Uniteds muligheter begrenses først og fremst av cash flow og villighet fra andre klubber til å forhandle betingelser.

God påminnelse, lett å glemme at det regnskapstekniske er mer kompleks enn fra hånd til munn 😄.
Last edited by Pink Final on 09 Jul 2024, 10:20, edited 2 times in total.
post liked by: Rød Pølse

messilingard
Moderator
Liker gitt: 3162
Liker mottatt: 10650

Rød Pølse wrote: 09 Jul 2024, 10:06 Så er det slik at en spiller ut gir pluss i boka med en gang, mens en spiller inn koster penger hver dag. Hvordan spillerkjøpet struktureres har ingenting å si ift FFP/PSR. Regnestykket ser derfor ikke slik ut: spillersalg - spillerkjøp = saldo. Det er litt mer komplisert enn som så. Uniteds muligheter begrenses først og fremst av cash flow og villighet fra andre klubber til å forhandle betingelser.
For min del så er det først og fremst kontantbeholdning og andre likvide midler som er interessant her. Det legges frem kvartalsrapport i morgen så da får man et bedre bilde på status.

Men må si at jeg blir overrasket dersom £140m er en sum som stemmer, for det er langt over de £50m som har blitt nevnt tidligere fra en rekke ulike aviser.
post liked by: Pink Final, Rød Pølse, Andtho01
LoveUnitedHateGlazers

Rød Pølse
Liker gitt: 13987
Liker mottatt: 12513

messilingard wrote: 09 Jul 2024, 10:19 kontantbeholdning og andre likvide midler
Det er vel strengt tatt dette jeg mener når jeg skriver cash flow. Begrenset ordforråd får ta skylda for litt upresis formulering 😬

Artikkelen i Football Insider var basert på kilder. Nå vet vi jo at kildene i stor grad har tørket ut, så det mest fornuftige er nok å ta alle rapporter om overgangsbudsjett med en neve grovsalt.

Betalingsstruktur i avtaler med selgende (og kjøpende) klubber vil i alle tilfeller ha relativt stor innvirkning på klubbens handlingsrom. Det kan feks være hensiktsmessig for United å betale en litt høyere overgangssum, men betale lite ved inngåelse av avtale. Å forhandle kjøp med klubber som ikke "må" ha store deler av summen umiddelbart er nok gunstig.

Bare det å få van de Beek ut av bøkene vil finansiere ca 2/3 av de rapporterte årlige kostnadene ved kjøp av de Ligt. Den sportslige gevinsten vil forhåpentligvis være enorm.

Jeg Innbiller meg at vi har hatt ganske mye å gå på i flere faser av forhandlinger. Her forventer jeg ganske stor umiddelbar effekt når vi ikke lenger bruker folk som er på arbeidsuke. Det som rapporteres fra troverdig hold så langt gir i hvert fall grunn til optimisme.
post liked by: Pink Final, messilingard, Pancho P, Andtho01, Can2
Football, bloody hell!

messilingard
Moderator

Rød Pølse wrote: 09 Jul 2024, 11:52 Det er vel strengt tatt dette jeg mener når jeg skriver cash flow. Begrenset ordforråd får ta skylda for litt upresis formulering 😬
Forsto hva du mente. Men jeg er fortsatt spent på status for klubben rent økonomisk, først og fremst siden INEOS har sprøytet inn friske midler blant annet for å dekke kortsiktig gjeld. Jeg tenker ikke så mye på FFP, men mer på den økonomiske situasjonen som klubben reelt sett er i. Vi betaler vel fortsatt for overgangene til Casemiro, Martinez, Antony, Onana, Højlund og Mount. Selv om at det er i ulik grad så er det fortsatt gamle regninger som ligger til forfall.
post liked by: Rød Pølse, 10Hag, Pink Final, Pancho P, Andtho01, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers

10Hag
Liker gitt: 4187
Liker mottatt: 6062

Tror vi muligens og fortsatt har "kredittgjeld" på Sancho. 😬
post liked by: messilingard, Pink Final, Rød Pølse, Pancho P, Andtho01, Can2, Blodfink, RedTrafford

Pancho P
Donor
Liker gitt: 15103
Liker mottatt: 9997

Kredittgjeld, ja. Det hadde vore ein episk episode av Luksusfellen om Hallgeir Kvadsheim hadde reist rundt i fotball-Europa med Ed Woodward og etterfølgarane hans for å vise kor mykje United har kasta bort dei siste ti åra. Mens Lene Drange hadde sett laserblikket i Avram Glazer over frukostbordet i Miami.
post liked by: messilingard, Pink Final, Andtho01, Rød Pølse, 10Hag, Spirograf1, Can2, Blodfink, RedTrafford
It's Squeaky Bum Time!

messilingard
Moderator

Kvartalsrapporten kom ut i dag og det er ingen lystig lesing.

Resultatgrad på -15%, gjeldsgrad på 6,53. Gjeldsgraden har blitt redusert, men det forklares først og fremst av en økt egenkapital med investeringene fra SJR. Resultatet fra de tre første kvartalene har økt fra £-25 757´ til £-76 883´. som tilsvarer en negativ vekst på tapet på nesten 200%. Er selvsagt et kvartal til som vil ha en innvirkning på klubbens muskler dette vinduet, men med bakgrunn i dette så er det liten tvil om at klubben er i en dårlig økonomisk forfatning. Forsvarer INEOS sin avgjørelse om å kutte arbeidsplasser langt på vei etter min mening. United presterer også å ha en negativ kontantstrøm, £-9 025´ , selv med £158 542´ som har blitt tilført etter at SJR kjøpte seg inn. Tror vi trygt kan si at dersom SJR ikke hadde kommet inn så ville United ha levert rekordunderskudd i siste kvartal og at klubbens likviditet ville blitt redusert til det absolutte minimum med en økende gjeld.

Forhåpentligvis så klarer SJR og INEOS å gjennomføre de riktige grepene. Det bør være å slanke organisasjonen som går på ikke sportslige stillinger, redusere lønnsbudsjettet for førstelaget (eller i det minste ikke øke det) samt få til en bedre avtale for gjeldsbyrden som klubben bærer på. For å si det slik så gjenstår det et enormt stykke arbeid i tiden fremover, og klubben er nødt til å levere positive resultater økonomisk ganske snarlig.
post liked by: Pink Final, Spirograf1, RedTrafford, Pancho P, Rød Pølse, 10Hag
LoveUnitedHateGlazers

Pink Final

Huff.
Rett og slett skremmende dårlig jobba av Glazer’s og deres vasaller å gi oss sånn slagside.
Nesten utrolig at det går an, med den omsetningen vi har.
Vi må bare håpe Sir Jim og INEOS klarer å rette opp kjølen.
Sparekniven er utvilsomt nødvendig.

Jeg kan ikke forstå at vi kan kjøpe spillere for ett par hundre mill euro denne sommeren.
Vi tar på oss en belåningsgrad som begynner å bli betydelig i såfall.
post liked by: Spirograf1, messilingard, RedTrafford, Pancho P, Rød Pølse, 10Hag

Spirograf1
Liker gitt: 1513
Liker mottatt: 1187

Dette var dyster lesing @messilingard.

Jeg mener å huske at noen her inne linket til en som fulgte med på økonomien til klubbene i PL, men jeg klarer ikke å huske hvor det var eller finne det igjen. Hadde vært interessant å se hvordan de dataene ser ut nå.
post liked by: messilingard, RedTrafford, Pancho P, Pink Final, Rød Pølse

messilingard
Moderator

Det positive er at omsetningen stiger i de tre kvartalene sammenlignet med fjoråret, men jeg regner med at mangelen på kamper i fjerde kvartal vil ha en negativ innvirkning på sesongen som helhet.

For å si det slik, jeg vet at det var mange som var kritisk til at INEOS kommer inn å kutter 250 stillinger, men dette var 100% nødvendig. United må få større kontroll over utgiftene sine og selv om at kilden til alt det vonde først og fremst kommer fra dårlige spillerkjøp og høye renter så er man nødt til å ta grep der det er mulig for å få snudd denne skuta til å bli bærekraftig. For å si det sånn så kan man trygt si at dersom Glazers skulle styrt alt alene de neste årene med sitt team så ville vi havnet i en svært alvorlig situasjon i løpet av kort tid.

Dette var bakgrunnen for at jeg var mer bekymret for det reelle finansielle handlingsrommet til klubben fremfor det teoretiske som bestemmes av Premier League/UEFA. Slik ståa er nå så er det liten tvil om at klubben må være forsiktig med spillerkjøp i sommer og få de dyreste spillerne ut av klubbens lønnsbudsjett.
post liked by: Spirograf1, 28FPellistri, RedTrafford, Pancho P, Pink Final, Rød Pølse, 10Hag
LoveUnitedHateGlazers

28FPellistri
Liker gitt: 901
Liker mottatt: 3421

Blir spennende å se om en 6-12 måneders tid, når man ser effekten av synergiene Ineos setter i gang. Hvordan det slår ut.
post liked by: messilingard, RedTrafford, Can2, Pancho P, Pink Final, Rød Pølse
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
Post Reply