Oppsummering 2023/24

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7891
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 29034
Liker mottatt: 19393

Oppsummering 2023/24

Her kan vi dele våre tanker om sesongen som gikk.
Vi gjør vår svakeste PL sesong, nummer 8.
Og med minus i målforskjellen for første gang siden 1989/90.
(Vi har kun hatt negativ målforskjell 9 sesonger etter ww2.
52/53, 61/62, 62/63, 70/71, 72/73, 73/74, 78/79, 89/90 og 23/24).
Vi ender sist i CL gruppa, og ryker ut i 4 runde av ligacupen.
Også vinner vi FA cupen.
1 Vi har hatt masse skader.
2 Det har vært trøbbel i leiren med Sancho, Rashford og Garnacho og kanskje Antony.
Alt ble ordnet opp i raskt og på en fin måte, minus Sancho bråket.
3 Vi har to spennende ungutter fra eget akademi i Garnacho og Mainoo.
Og har kanskje en ny på gang i Ethan Wheatley?

Ideelt sett kunne en slik førstepost gitt en vurdering og karakter av hele stallen.
Men jeg gidder ikke nå på morgenkvisten.
Gjør det gjerne den som vil.

Her er imidlertid noen tanker;

Sesongen Jeg gir karakter 4-.
Hadde jeg vært den analytiske litt kritiske ville det blitt 3+.
Men jeg er mer på følelses siden, og en pokal trekker MYE opp.
Ikke minst siden det er FA cupen.
Vi har sett mye dårlig spill i 23/24.
Men også en del fint angrepsspill i siste 1/2 del av sesongen.
Og i de tre siste har vi i tillegg fått tettet igjen det vidåpne forsvaret vårt.

Erik ten Hag 3+
Jeg har variert i synet på nederlenderen denne sesongen.
Han har min støtte.
Men er skuffet over mangel på en klar definert spillestil.
I tillegg til noen for meg rare bytter.
Mistenker dessuten at han er noe firkanta, og kan komme på kant med gutta.
Det er dog bare vill spekulasjon.
Han har på plussiden vist at han ikke tolererer slinger i valsen.
Jeg er Erik ten Hag In, og vil at han blir.
Og forhåpentlig får bedre forutsetninger i 24/25.

Harry Maguire 5
Mannen ble fratatt kapteinsbindet.
Mannen ble kritisert fordi han ville bli og ikke takket ja til West Ham.
Mannen var kjøleskapet som fikk skylda nærmest uansett.
Måten han har stått i dette på, og spillet han har levert - jeg er imponert.
Jeg er ingen stor fan av Maguire, men rett skal være rett, han har vært en bauta.

Bruno Fernandes 6-
En liten dupp i vinter ellers klink sekser.
Vår beste spiller i moderne tid by far.
Topper alt av statistikker ikke bare i PL, men også flere av dem i Europa.
‘Aldri’ skadet, gir alltid alt og elsker klubben.
For en mann, for en kaptein.
Spilleren man bare må elske ❤️.

Alejandro Garnacho 5+
Årets mål, tiårets mål, tidenes PL mål?
I hvert fall et vakkert mål mot Everton.
Uredd spiller, energisk spiller, får ting til å skje, en trussel.
Minst like god som i 22/23.

Kobbie Mainoo 5+
En ny stjerne er født.
Tatt førstelagsfotball med storm.
Hvilken ro, hvilken fot, hvilket overblikk.
En ballspiller av ypperste merke.
Føyer seg inn i rekka av store talenter fra vårt akademi de siste 90 år!
Hvilken arv!

Matchgående fans 5-
Hadde jeg kun vurdert away support ville det blitt 6.
Hjemme på Old Trafford er det dessverre for mange passive.
Men det er også tusenvis av syngende, engasjerte supportere.
Synd klubben har spredt dem på 4 ulike lokasjoner.
Noe som trekker Enormt opp i min bok er støtte i motgang.
I medgang er det lett å støtte.
Men i motgang, når spillerne skuffer - da viser fansen sin klasse.
Særlig dem som drukner spredt tilløp til piping.
Drukner den type reaksjoner i lyd, lyd som gir støtte.

Jeg kunne tatt med flere her.
Scott’n vår, sir Jim, tanker om Højlund og mer.
Stopper her så langt.
Del gjerne dine tanker.
post liked by: Pwint, Rød Pølse, Andtho01, Spirograf1, Belfastboy, RedTrafford, Pangaea, red, Can2, alfen74, Buchan, messilingard, 28FPellistri, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 3055
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 4835
Liker mottatt: 6452

Tenker jeg ender opp med terningkast 3 totalt sett. Seier i FA cupen og alle skadene veier delvis opp for elendige prestasjoner i ligaen og CL.

De med flest positive bidrag for min del tror jeg må være:
Fernandes, Mainoo, Garnacho, Dalot. McTominay har overrasket stort med 10 mål, og Højlund har hatt en helt okay sesong med 16 mål. Maguire imponerte stort med å komme tilbake og spille seg inn i laget igjen, og fikk tilbake selvtilliten. Håper han blir klar til EM.

Fansen: terningkast 7

Men vi kan på en måte ikke helt glemme at rent resultatmessig (bortsett fra FA Cupen), så har dette vært vår dårligste sesong på over 30 år. Slik sett har jeg forståelse for noe av ramaskrikene, men samtidig synes jeg vi må ta hensyn til at vi knapt har hatt et forsvar tilgjengelig i ganske store deler av sesongen. Var vel nesten oppe i 115 skader :hah:

En toppscorer med bare 16 mål er også historisk veldig labert. Men det hjelper selvsagt litt at Bruno kom på 15 rett bak Højlund, og videre har McTominay og Garnacho 10. Toppscorer i ligaen med bare 10 mål (eller mindre) må vi tilbake til 1970-tallet for å finne.

Men vi kan alltids gjøre som nyhetsformidlere (kremt) når det er snakk om diverse kriger. Velge et ikke særlig vilkårlig tidspunkt for starten på "historien" og så se på hva som skjedde etterpå.

Vi vant FA Cupen. Det som skjedde før driter vi i! :D
post liked by: Andtho01, RedTrafford, Belfastboy, Pink Final, Rød Pølse, Pwint, alfen74, Buchan, messilingard, Pancho P
User avatar

10Hag
Posts: 1692
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3930
Liker mottatt: 5608

Vil og fremheve Jonny Evans. Vært en god og standhaftig veteransoldat for oss.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, Rød Pølse, Pink Final, Pwint, alfen74, Buchan, messilingard, Pangaea, Pancho P
User avatar

Andtho01
Posts: 1823
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 6120
Liker mottatt: 6283

Vil skyrte av Scott Mctominay som har scort totalt 10 mål denne sesongen. Han gir alltid 100% i kampene og han suter og klager aldri om han heller ikke får spille tid.
post liked by: Rød Pølse, 10Hag, Belfastboy, Jan Erik, Pink Final, Can2, Pwint, alfen74, Buchan, messilingard, Pangaea, Pancho P
Hate Glazer love United
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2499
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 11805
Liker mottatt: 10546

CL 1, PL 2, FA-cup 6 = terningkast 3️⃣

Siden ingen bryr seg om Ligacupen i år driter jeg selvfølgelig i den. Husker noen hairplugs og et selvlysende gebiss fra finalen. Mulig jeg bare har hatt mareritt...

Vil fremheve unggutta, et par portugisere, en engelsk skotte og et kjøleskap. Neida. Joda, dere skjønner hva jeg mener. En honorable mention til Belfast Baresi, som fikk en siste dans med sin, og alle andre fornuftige menneskers, favorittklubb ❤️

Ellers er jeg av den oppfatning at det ofte blir verre før det blir bedre, så hvis dette er det kjipeste de klarer å levere er jeg godt fornøyd.

Vi har scoret noen helt ville mål denne sesongen, men FA-cupen er det ubestridte høydepunktet. Tenk hvor nær vi var å ryke mot føkkings Coventry. Alt er bra som ender bra, eller noe i den duren.

- Vi ødela den siste sesongen til Kloppetiklopp.
- Vi sendte Newcastle ut av Europa.
- Vi sendte Chelsea ned i Conference League.
- Vi vant FA-cupen 🏆 og skal spille EL

Det er Manchester United i en dårlig sesong 👹
post liked by: RedTrafford, Andtho01, Can2, Ryder, Pink Final, Jan Erik, Belfastboy, Spirograf1, Buchan, messilingard, Pangaea, Pancho P
Football, bloody hell!

alfen74
Posts: 67
Joined: 14 Aug 2022, 04:08
Liker gitt: 221
Liker mottatt: 358

I tillegg til de solide punktene allerede nevnt ovenfor, når det gjelder sesongen 23-24 som helhet, kan man jo legge til at vi også har fått nytt (del-) eierskap og en ny administrativ og sportslig ledelse i klubben, selv om alle brikkene enda ikke er på plass. For min del gir dette økende tro på fremtiden. Av spillere vil jeg også trekke fram Dalot, som har tatt store steg denne sesongen, og vel er en av de få som har klart Ten Haag's treningsopplegg uten å bli skadet.
post liked by: Buchan, Pink Final, Pwint, Belfastboy, Andtho01, Pangaea, Can2, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 3055
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 4835
Liker mottatt: 6452

Godt poeng. Lett å glemme det bare er et knapt halvår siden de kom inn. Det kan være det viktigste som har skjedd i klubben på 10-15 år.
post liked by: Pwint, Pink Final, Can2, Pancho P
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 15129
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 24983
Liker mottatt: 21190

Det ble en herlig og viktig seier mot City, så da endte det på 3 for min del au. Seieren ga såpass som to ekstra øyne på terningen.

Sesongen har vært elendig totalt sett ift. hva de fleste så for seg antageligvis, men noen lysglimt underveis tar man med seg, og FA-cupen ga fullt solskinn.

Det som gir litt forståelse er de mange skadene. Newcastle og Brighton sleit også med dette.

Det mest frustrerende er de enorme variasjoner i kvalitet det har vært. Denne troppen har ikke dybde og kvalitet nok tydeligvis. Pluss forvirrende taktikk og plan i litt for mange matcher.

Med en nedgang i antall skader kan det være at det ville gått bedre. Men det var mye annet rot og negative ting også. Svaret på det med skader får man jo aldri. I hvert fall ikke før neste sesong.
post liked by: Andtho01, Ryder, 10Hag, RedTrafford, Pwint, Can2, Pancho P
LUHG!

28FPellistri
Posts: 672
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 722
Liker mottatt: 2456

Gir sesongen i sin helhet terningkast 2+

FA-cupen veier opp noe, men vi var sjokkerende dårlige i PL, CL og også ligacupen.
Hele 14 tap i Premier League. Jeg kan ikke huske en sesong hvor vi hadde så mange tap før. Og vi må nok til en tid før Premier League vil jeg anta. I tillegg så ender vi på minus i målforskjell.
Champions League, 1 seier og 1 uavgjort og 4 tap i gruppespillet. Selvfølgelig sist i gruppa. Hvor vi tar 4 poeng av 12 mulige mot Galatasaray og København.
Ut av ligacupen i vår første runde, stygt 0-3 tap hjemme for Newcastle.

Positive ting:

Comebacket til Harry Maguire. Måten han står frem på, viser seg som den ledertypen han er. Ikke rart han har vært kaptein i United. Dessverre så har han også hatt en skadeplaget sesong, i likhet med resten av forsvaret.

Kobbie Mainoo: For et gjennombrudd! Man har vel i grunn gått opp for superlativer når man snakker om denne godgutten.

Fortsettelsen til Alejandro Garnacho! Fjoråret var absolutt ikke noe blaff. Har tatt steg i år også, og er kanskje blant de beste vingene i ligaen allerede.

Våre to juveler har virkelig imponert i årets sesong, og det i en sesong de sannsynligvis har fått langt mer ansvar enn det var tiltenkt. Det sier mye om prestasjonene deres.

Gullgutten Scott McTominay. Hatet/mislikt av mange, elsket av langt flere! Man vet alltid hva man får, det er full innsats og også scoringer! Tar løp fra midten som nesten ingen andre, i alle fall ikke i United gjør. Kanskje hans beste sesong i United. En av få som virkelig har stått frem.

Diogo Dalot: Portugiseren som nesten var avskiltet av mange, har slått så kraftig tilbake i årets sesong. Mer konsentrert i det defensive og fortsatt mye med offensivt. Skulle hatt noen flere målpoeng så mye som han er med fremover i banen, men greit å ha noe å strekke seg etter også!

Bruno Fernandes: Nesten som man ikke kan skrive det til noe positivt for en sesong for det er så forventet, for vi er så godt vant med denne portugiseren. United sin klart beste og viktigste spiller. Seiler lenger og lenger opp på lista over tidenes beste signeringer i United, det sier en hel del.

Rasmus Højlund: I en meget trøblete United-sesong har den unge dansken imponert med rå kraft, styrke og teft foran mål. 10 mål og 2 assist på 30 kamper er absolutt godkjent som debutsesong i England. 43/16 i alle turneringer.
Her har vi mye glede i fremtiden, det er jeg sikker på.

Andre Onana: Startet fryktelig rufsete, særlig i Champions League. Viste karakter når han tok skylden på seg selv. Har reist seg enormt etter det og vist seg som en av ligans aller beste keepere. Endelig har vi også fått en keeper som er god ute i feltet.

Ratcliffe og Ineos inntok i United

Hvordan ETH løste de personlige konfliktene med Sancho og Ronaldo.


FA-Cupen: ENKELT :D Den seieren smakte så utrolig godt, både for spillere, trenre og ikke minst fans. Herlige bilder av alt fra en syngende Fergie til en trener som fikk seg en "flyvende" opplevelse av Martinez :hah: til en gråtende Marcus Rashford. Om noen skulle være i tvil om hva den pokalen betyr for samtlige, så er det bare å benke seg foran YT og finne uendelig med klipp.


Mest negative/skuffende tingene med årets sesong:

- Alle skadene, selvfølgelig.
- Mange stygge resultater og sjokkerende taktiske disponeringer
- Casemiro, fryktelig svak sesong av han.
- Rashford sin trøblete sesong
- Sancho-sagaen (tenker da på at det oppstår i det hele tatt)
- Ronaldo-sagaen (samme som over)
- Martinez sine skader
- Luke Shaw sine skader
post liked by: Ryder, Andtho01, Pwint, Rød Pølse, Pancho P
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4925
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2882
Liker mottatt: 11640

28FPellistri wrote: 28 May 2024, 07:47
Hvordan ETH løste de personlige konfliktene med Sancho og Ronaldo.
Ronaldo var i fjor... :wink:

Ellers enig i det aller meste du skriver her. Vil kanskje vippe den opp på svak treer på terningen - omtrent ene og alene på grunn av Liverpool- og City-kampene, som begge gjorde meg mer emosjonell enn jeg har vært på mange år. Noen få ekstremt høye topper, men betraktelig flere dype daler. Veldig skuffet over ETHs manglende vilje til å justere taktikken etter mannskap/prestasjoner og den stadige ansvarsfraskrivelsen ved å kun skylde på skadene konstant. Henger et håp på endringene som ble gjort på slutten av sesongen.

Positive sesonger for Mainoo, Garnacho, Dalot, Bruno, Højlund (i glimt), McTominay og Maguire. Forsatt avventende til Onana men positiv kurve. Bare å ønske bedre lykke neste sesong til Rashford, Casemiro, Wan-Bissaka og Antony - og forhåpentligvis velkommen tilbake til Martinez, Mount og Shaw.

INEOS inn gir et håp som ikke var der for ett år siden. Selv om de skal utsettes for et kritisk blikk, håper jeg fansen gir dem tid og rom til å foreta de endringene de mener er nødvendige.
post liked by: Andtho01, 28FPellistri, Pwint, Rød Pølse, Pancho P

28FPellistri
Posts: 672
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 722
Liker mottatt: 2456

Selvfølgelig :yikes:
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
Post Reply