Hva bør gjøres?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3253
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15418
Liker mottatt: 10232

Jeg har ofte tenkt det samme som Wayne Rooney sier om skadesituasjonen vår. Mange spillere er sterke nok til å spille med småskader, mens andre benytter en liten skade til å slippe unna. Jeg tror vi har en andel spillere som kunne spilt, men som benytter sjansen til å slacke unna. Jeg tenker vi må satse på spillere som har vilje og hjerte.

https://www.united.no/nyheter/tror-skad ... eg/1301460
Last edited by Pwint on 13 May 2024, 10:25, edited 1 time in total.
post liked by: Andtho01
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4906
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2865
Liker mottatt: 11544

Her er jeg uenig, synes det var en tankeløs, på grensen til idiotisk, ting å si av Rooney. Ikke minst fordi det nører opp under allerede giftige narrativ rundt enkelte spillere (akkurat nå sitter det nok noen tusener og tenker "Rashford"). Har han rett? Kanskje, kanskje ikke, men uansett uforsvarlig å spekulere all den tid han ikke sitter på informasjon som kan bevise de ganske drøye påstandene.

Så vil folk være uenig om "hvor mye skadet" en spiller bør være for å stå over, for noen er det et ideal at man spiller selv om halter rundt på 70 prosent. Andre vil mene at det er langsiktig og karrrieremessig svært risikabelt å sende utpå halvskadde spillere.
post liked by: Rød Pølse, red, Andtho01
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3253
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15418
Liker mottatt: 10232

Jeg tror dessverre på dette, Ikke bare tror jeg på det, men jeg er ganske sikker på at det er en stor del av problemene vi har hatt, spesielt denne sesongen. Man må kunne spille med litt smerter. De aller fleste gjør det i løpet av karrieren.
post liked by: 10Hag, Andtho01
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4906
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2865
Liker mottatt: 11544

Hva vet vi, eller Rooney, om hvor mye smerter de har spilt med? Vi vet jo at Bruno og Evans har spilt selv med skader, Maguire og Rashford har gjort det over lengre perioder tidligere.
post liked by: Mr H, Andtho01
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3253
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15418
Liker mottatt: 10232

Rooney vet nok endel, og vet nok endel mer om hvordan spillere håndterer småskader mm. enn meg. Jeg tror jeg ikke dette kommer helt ut ifra intet.

Edit: Men jeg er selvsagt åpen for at dette er noe han bare fant på i farten. Syns bare ikke det høres spesielt sannsynlig ut.
post liked by: 10Hag, Andtho01
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2467
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 11605
Liker mottatt: 10337

Enig med @Ryder. Dette er jo noe Rooney sier i kraft av sin stilling som pissprater på TV. Kontrakten til spisstrener Benni McCarthy går ut til sommeren, håper Rooney kan komme og hjelpe Højlund istedenfor å sitte og spekulere på TV.

Edit: skrivefeil
Last edited by Rød Pølse on 13 May 2024, 12:41, edited 3 times in total.
post liked by: Andtho01
Football, bloody hell!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3253
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15418
Liker mottatt: 10232

Nja. Det virker ulogisk for meg. Rooney har lang erfaring som spiller og har også vært manager en stund. Tenker han ikke hadde sagt dette om det ikke var noe i det. Når det er sagt, så er det ikke alltid like konstruktivt å si sannheten og i dette tilfellet vet jeg ikke hva godt som kan komme ut av det.

Edit: Uten å nevne navn, så snakker jeg selvsagt ikke om spillere som Maguire, Bruno og Rashford. Og selvsagt er de fleste skader reelle. Men jeg tror, som EtH sa, at når det går bra, så "har vi lite skader", mens når det går mindre bra, så har vi mange skader. Jeg tror at enkelte har lettere for å "være skadet" når det er vanskelige tider. Mange spillere har småskader, smerter og annet hele tiden, men det virker som dette blir et større problem når vi sliter. Det er kanskje så enkelt at det er mer fristende å presse seg gjennom smerter når vi vinner og gjør det bra. Bruno er jo et ekstremt eksempel her. Han spilte jo med brukket hånd.
post liked by: Rød Pølse, 10Hag, Andtho01
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2467
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 11605
Liker mottatt: 10337

Det kan godt være at det er noe i det du skriver, @Pwint. Virker ikke helt usannsynlig. Så er spørsmålet hvor mye det hjelper at tidligere spillere spekulerer i slike ting på TV. Jeg tror egentlig at det bare er negativt. Det virker å være noe Rooney uttaler seg om på generelt grunnlag basert på egne erfaringer, ikke reell kunnskap om skadesituasjonen i klubben.
post liked by: Pwint, Andtho01
Football, bloody hell!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3253
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15418
Liker mottatt: 10232

Nei, enig. Er en lite konstruktiv ting som ikke gjør annet enn å sette fyr på supporterne. Jeg tror heller ikke dette er noe som bare skjer i United.
post liked by: Rød Pølse, Andtho01
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

10Hag
Posts: 1673
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3885
Liker mottatt: 5517

Dette vil jeg tro er et generelt vanlig fenomen i all lagsport, og spesielt i i fotball der grunnlønna er så høy at det har lite å si om man spiller eller ikke.

Ben Foster har snakket en del om dette; at det er ikke uvanlig og et velkjent fenomen for spillere å bli "skadet" før EM/VM, og når ting går dårlig på banen.

Hvorvidt Rooney har noe innsideinfo, eller om det har noe for seg å nevne det i media, har jeg ingen sterke meninger om. Tenker det er en helt fair og uproblematisk kommentar uansett. Som @Pwint sier så virker det innenfor rimelighetens grenser at dette skjer, og at han vet ting vi ikke vet.

Jeg må si at jeg synes vi United-fans er blitt veldig fintfølende. Synes vi i ganske ekstrem grad har blitt gode på å virkelig forbarme oss over dommeravgjørelser og kommentarer fra folk i div. fotballstudio. Kanskje er det en slags "verden mot oss-mentalitet", der vi føler hver minste lille ting som blir sagt og gjort som ikke er pro-United må løftes fram og ihjelsnakkes og spottes? Ikke vet jeg, men for min del føler jeg null raseri eller fortvilelse når f. eks Rooney sier dette, eller om typ Helland eller hvem som helst gir en ufordelaktig analyse av spillet vårt. Jeg mener... Jesus Christ, vi har da sett oss selv de siste 11 åra? Det er ikke akkurat mangel på ting å kritisere.

Det går jo en slags selvlaget myte om at vi klager så mye mindre enn andre rivaliserende fans. Det tror jeg jaggu ikke stemmer.
post liked by: Pwint, Andtho01, Jan Erik
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2467
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 11605
Liker mottatt: 10337

10Hag wrote: 13 May 2024, 13:40 Synes vi i ganske ekstrem grad har blitt gode på å virkelig forbarme oss over dommeravgjørelser og kommentarer fra folk i div. fotballstudio.
For min del er det i hvert fall motsatt. Syns det er utrolig mye dårlig dømming og at det generelle nivået på såkalte eksperter i beste fall er middelmådig. Det samme kan man forsåvidt si om Uniteds spill og resultater denne sesongen.
post liked by: Andtho01, Pwint, Jan Erik
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1673
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3885
Liker mottatt: 5517

Jeg er ikke uenig i at både dommere og eksperter ofte er helt borti natta.

Men synes ikke vi klager noe mindre enn andre fans på dette. Myten vår går jo på at andre fans klager så sinnsykt mye, i forhold til oss selv som visstnok klager mindre.

Oppfatter det vel heller som at fans av store lag generelt klager veldig mye, på tvers av lag, oss inkludert.
post liked by: Pwint, Andtho01, Jan Erik, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2467
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 11605
Liker mottatt: 10337

'Forbarme' er vel egentlig nøkkelordet ift min kommentar. Noen klager på ditt, andre på datt. Jeg syns det kan bli litt kjedelig, men gidder egentlig ikke å bry meg så veldig...
post liked by: Andtho01, Pwint
Football, bloody hell!
User avatar

Ryder
Posts: 4906
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2865
Liker mottatt: 11544

Vi er vel verken verre eller bedre enn andre når det gjelder å klage og unnskylde.

Noen har trukket fram at "våre" ex-spillere/pundits opptrer annerledes enn de med fortid i andre klubber. Der det sitter laaaangt inne for f.eks Carragher å kritisere noe som helst i Liverpool, er terskelen tilsvarende lav for Keane, Scholes og kompani.

Får i liten grad med meg hva andre pundits sier om andre lag, men det er jo noe i det. Men tror vel kanskje helst det bunner i at alt som sies og skrives om United blåses opp x10 sammenlignet med andre lag og derfor legges mye mer merke til. Som da Onana mot Wolves slo ned spissen - noe keepere har drevet med jevnlig siden tidenes morgen, men da det skjedde med United fylte det nyhetssyklusen i flere døgn. Og det gir jo endorfiner også for pundits å være i fokus.

Dette er noe som rett og slett følger med å være størst, så vi får vel ta det som en kompliment.

Bryr meg heller ikke om knusende analyser. Men må innrømme at det er lettere for meg å akseptere tildels knallhard intern kritikk fra andre United-fans, de kommer fra samme ståsted som meg og har de samme målene, enn fra outsidere der skadefryden og hånfliret skinner gjennom.

Det jeg reagerer mest på i dette konkrete tilfellet, er at det slenges ut uverifiserbare spekulasjoner som bare bidrar til å mistenkeliggjøre og legge stein til byrden.
post liked by: Andtho01, Pwint
User avatar

10Hag
Posts: 1673
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3885
Liker mottatt: 5517

Ryder wrote: 13 May 2024, 15:02 Noen har trukket fram at "våre" ex-spillere/pundits opptrer annerledes enn de med fortid i andre klubber. Der det sitter laaaangt inne for f.eks Carragher å kritisere noe som helst i Liverpool, er terskelen tilsvarende lav for Keane, Scholes og kompani.
Carragher har tidvis vært ekstremt kritisk til Liverpool, spesielt de få sesongene under Klopp der de har slitt. Han har fått ganske kraftig på pukkelen for å gå for langt i å kritisere Klopp og spillerne i svake perioder.

Så terskelen er kanskje ikke lavere hos våre eks-spillere? Muligens har det heller en sammenheng med at det faktisk har vært mye kritikkverdig å snakke om.

Evt. kan det hende at våre eks-spillere har en ekstremt høy standard for hva de forventer av United, som en naturlig konsekvens av at de i store deler av karrieren har spilt på en av tidenes beste fotballag.
post liked by: Jan Erik, Pwint
Post Reply