Bruno Fernandes

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

10Hag
Posts: 1529
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3650
Liker mottatt: 4979

Noen som la merke til at høyrehånden til Bruno var bandasjert, og to fingre var stripset?

Han fikk vist brudd i hånda mot Coventry, men insisterte allikevel på å spille.

Uansett hva man mener om Bruno, så må slikt applauderes. Og så spilte han jo også meget bra i går. Var tålmodig med ball og disiplinert. Så ukas ros må gå dit!
Last edited by 10Hag on 25 Apr 2024, 21:21, edited 1 time in total.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, Pink Final, Rød Pølse, Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 2533
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7916
Liker mottatt: 8268

Ja, @10Hag. Så det. Ten Hag nevnte det vel før kampen også, men var vel ingen som var overrasket over at han spilte uansett. Nå vet ikke jeg hvor mye det hemmet ham, men det er ikke alle spillere som har samme innstilling som Bruno.
post liked by: Andtho01, 10Hag, Pink Final, Rød Pølse, Blodfink, Pwint
User avatar

10Hag
Posts: 1529
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3650
Liker mottatt: 4979

Brudd i fingre/hånd er fort veldig ugunstig mtp dueller og evt. fall. Man må jo bruke hendene for å ta seg for. Tror ikke mange på profesjonelt nivå ville spilt rett etter en slik skade.

Det er noe ingen kan ta ham på; knallhard dedikasjon.
post liked by: Jan Erik, Pink Final, Rød Pølse, Blodfink, Pwint
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2142
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9511
Liker mottatt: 8732

We've got 99 problems but Bruno ain't one... Her er 19 statistikker kapteinen topper. Han har forøvrig mistet ball mindre enn både Wirtz og De Bruyne denne sesongen. Førstnevnte er nybakt seriemester, og offensiv midtbanespiller, for et høytflyvende Leverkusen. Bruno spiller der han får beskjed om å spille, for et høyst middelmådig Manchester United.

post liked by: Andtho01, Ryder, Jan Erik, Pwint, Belfastboy, Pangaea
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1529
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3650
Liker mottatt: 4979

Dette forteller meg to ting:
Bruno er en hardtarbeidende og en veldig god spiller

Men det forteller meg og at hele vår struktur er fasilitert rundt én spiller, som skal gjøre alt. Og det synes jeg ikke er bærekraftig.

Fantastiske individuelle tall. Men det har ikke løftet oss verken spillmessig, poengmessig, målmessig, eller trofémessig.

Man skulle jo tro at laget rundt Bruno ikke har blitt markant dårligere siden han kom til klubben, heller. Ergo, skulle man også tro at ved å integrere en slik spiller skulle det i snitt ha løftet laget som helhet. Men det har det da altså ikke gjort.

Sier jeg at det er Brunos feil? Nei. Men det er et faktum at United etter Bruno kom ikke er noe bedre enn etter. Og jeg vil påstå at vi har styrket deler av stallen rundt ham siden han kom, og har flere unge, høyt vurderte talenter nå enn da.
Last edited by 10Hag on 30 Apr 2024, 14:30, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7651
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27534
Liker mottatt: 18020

Går alt innom Bruno eller er det han som tar tak og gir enorme bidrag?
Bare et åpent spørsmål/tanke.
Har btw lagt merke til at mye også går direkte til kantene våre, uten at Bruno nødvendigvis er involvert hver gang.
post liked by: Rød Pølse, Ryder, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2142
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9511
Liker mottatt: 8732

Vi er på vår tredje manager etter Brunos ankomst, med et lappeteppe av en stall. Fellesnevneren er at Bruno spiller mest, og er best. Alle er vel enige om at laget ikke er godt nok, men både øyetesten og statistikker forteller meg at Bruno er vår klart beste spiller.

I min verden vil det være naturlig å styrke laget rundt kapteinen for å bli bedre, ikke bytte han ut med noen som er nærmere de andre sitt nivå.
post liked by: Jan Erik, Ryder, Pangaea, Pink Final
Football, bloody hell!
User avatar

Jan Erik
Posts: 2533
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7916
Liker mottatt: 8268

Her er spillerne som spilte mest i Bruno sin første sesong....

De Gea 43
AWB 46
Maguire 55
Lindelöf 47
Shaw 33
Matic 34
Fred 48
James 46
Pereira 40
Rashford 44
Martial 48

I tillegg hadde vi disse spillerne som spilte mye

Mata 37
Pogba 22
Lingard 40 (mange innhopp)
Greenwood 49 (mange innhopp)
McTominay 37 (mulig foran Matic, litt flere innhopp)
Williams 36

og Bruno med 22 kamper.

Er vi egentlig så mye bedre nå? Selv om vi har kjøpt dyrt, har det vært mye tilfeldige/dårlige kjøp. Motstanderne har også kjøpt...med varierende hell.

Skader må ta sin del av skylden, men om man ser på hva Eriksen, Varane, Casemiro, Antony, Højlund, Garnacho, Dalot, Onana osv osv egentlig presterer så er det ikke bedre enn hva Matic, Martial og De Gea osv gjorde den gangen...

Det store problemet vårt er sportslig ledelse og mangel på det. I tillegg er altså tre av våre mest sentrale og viktigste spillere 19, 20 og 21 år. Hvordan i all verden skal det bli et tittelvinnende lag?
post liked by: Andtho01, Ryder, 10Hag, Rød Pølse, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1529
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3650
Liker mottatt: 4979

@Jan Erik: Først og fremst, veldig bra innlegg. Når du setter det opp slik, får vi jo et fint bilde av stallen rett før og etter Bruno.

Kan jeg spørre om noe? For det er noen ting som skurrer for min del. Ikke om hva du skriver, men hvordan det sammenfaller med den gjengse oppfatning av laget og spillerne våre i dagens tropp.

For du sier jo på en måte her at spillere som Garnacho, Højlund, og ja, til og med Mainoo, egentlig ikke har gjort oss stort mye bedre. Og det er den oppfatningen jeg og har, for å være ærlig. (Mainoo av andre årsaker, han har jeg mest tro på av våre unge).

Så da blir det en slags kognitiv dissonans mellom at ganske mange av oss mener vi har flere gode spillere nå enn da, og hva som faktisk spiller seg ut i form av resultater på banen. Så kan aldersprofiler og være en viktig faktor her, men jeg nekter å tro at det er så avgjørende. Det finnes og har vært mange svært gode lag med sprikende aldersprofiler; både på den eldre siden av skalaen, og den yngre.

Men for å la tvilen komme til gode, så kan vi si at jeg kjøper premisset helt og holdent.

Men hva da med alle de årene før Bruno kom? Det har vært mye rart i startoppstillingen før hans tid og, mellom 2013 og frem til han kom. Men på generell basis er vi ikke noe bedre nå, enn vi var under Van Gaal og Mourinho heller. Og det inkluderer faktisk til og med Moyes, om man vil kaste det inn i miksen.

Da blir premisset at vi summa summarum egentlig overhodet ikke har styrket stallen de 11 siste årene -- forutenom Bruno. Kan det virkelig stemme? Og i så fall, hvordan kan så mange United-fans mene at vi har et skikkelig godt lag nå? For det er det ganske mange som gjør. Vi ser det spesielt på norske fora. (Er også mange som mener det motsatte, altså, for å ta med de og)
Last edited by 10Hag on 30 Apr 2024, 15:33, edited 1 time in total.
User avatar

Pangaea
Posts: 2799
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 4022
Liker mottatt: 5246

Jeg klarer bare ikke å ta all denne kritikken mot Bruno Fernades seriøst. Både det som er her og andre "kanaler". Det er helt rivruskende vilt fra mitt ståsted.

Bruno er vår beste og viktigste spiller. Problemet er ikke Bruno Fernandes. Problemet er at vi ikke hare FLERE spillere som Bruno Fernandes -- altså med hans evner og innsats.

I tillegg til det rent fotballmessige, er han aldri skadet. Og det er så godt som bokstavelig talt aldri skadet. Det er helt utrolig når han spiller så mye fotball, år etter år. En managers drøm på alle mulige måter. Jeg er bare glad han er lojal og ikke har ønsket seg bort til et bedre lag der han omtrent er garantert titler. Det er en type spiller man bygger lag rundt. Håper vi klarer å gjøre det mens Bruno fortsatt er så god og dominerende, og at han (og vi!) vinner serien igjen, for det fortjener han.

Blir kanskje uforholdsmessig mye håp på ny sportslig ledelse, men håpet er naturligvis at vi de kommende 2 årene klarer å stable et mer konkurransedyktig mannskap på plass, og gi manager bedre arbeidsvilkår og støtte.

Sånn, det er min mening.
post liked by: Jan Erik, Ryder, King Eric, Pink Final, Rød Pølse
User avatar

Jan Erik
Posts: 2533
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7916
Liker mottatt: 8268

@10Hag, sånn jeg ser det er greien med Mainoo og Garnacho at de er våre 'egne' spillere. Talentfulle, men de har et stykke igjen. De bør ikke bære laget som de må gjøre nå. Pluss Højlund som ikke har konkurranse på spiseplass. Noe som er helt håpløst. Ikke at de ikke kan spille, og tildels mye, men de skal ikke være uten konkurranse. Mainoo er klart foran McT, Eriksen og Mount (muligens, han er for mye ute), noe han absolutt ikke burde vært. Tror til og med han hadde blitt valgt foran Casemiro om valget var enten-eller. Det sier alt om hvor svake vi er sentralt på midten. Igjen, ikke fordi Mainoo er en dårlig spiller, men han bør ikke spille så mye.

Så syns jeg faktisk det laget fra 19/20 passet bedre sammen. Lå litt lavere, to defensive sentralt og 3-4 hurtige spillere fremme. Nå er vi mer litt her og der. Det har egentlig veldig mye å si. Villa har ikke eksepsjonelt gode spillere tvers gjennom laget, men de fungerer godt sammen og jobber godt sammen. Der har vi et par solide unntak...

Så må jeg bare gjenta meg selv. Jeg syns Bruno er vår eneste virkelige klassespiller (pluss Martinez), som leverer jevnt stort sett hele tiden. Alle andre varierer for mye. Dalot har begynt å stabilisere seg, men sentrale spillere som Maguire, Casemiro, Varane, Rashford, Shaw og McT varierer for mye. Da må vi igjen se på rekrutteringen. Det er den viktigste enkeltfaktoren sammen med penger for å lykkes. En god trener hjelper en del, men de må ha de rette spillerne å jobbe med. De som har evner og talent, men ikke minst innstilling, vilje og forståelse for at fotball er et lagspill.
post liked by: Pangaea, Ryder, King Eric, Pink Final, Rød Pølse
User avatar

Pangaea
Posts: 2799
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 4022
Liker mottatt: 5246

Jan Erik wrote: 30 Apr 2024, 14:49 Det store problemet vårt er sportslig ledelse og mangel på det. I tillegg er altså tre av våre mest sentrale og viktigste spillere 19, 20 og 21 år. Hvordan i all verden skal det bli et tittelvinnende lag?
Bare et lite sleivspark her, men vi vet jo godt av erfaring at "you don't win anything with kids" :-|

Men for å ta runden innom laget nå vs tidligere, eller til og med tilbake til Ferguson sin æra. Nivået på staller har blitt hevet betraktelig, ikke minst pga den grensesprengende finansielle dopingen til først Chelsea, og nå Manchester City. Sistnevnte har en stall ikke engang SAF sine beste lag kunne matche. Vi har rotet fælt og hatt lite kosistens og lagbygging. Van Gaal sa vel noe sånt som at vi hadde åtte 10ere eller noe slikt (og ingen sentrale midtbanespillere, kan jeg legge til, litt overdrevet men likevel).

I tillegg har PL det siste tiåret blitt så dominerende internasjonalt fra et finansielt perspektiv, at klubber som West Ham og Aston Villa har mer makt i overgangsmarkedet enn "kanoner" i Europa som AC Milan eller Juventus.

Dette er noe av bakteppet til "lost opportunities" for nesten alle klubbene i England og Europa, som en konsekvens av juksing fra de få, og nærmest null regulering av eiere og investeringer fra PL/FA, samt gode TV-avtaler.

Mye spiller inn, og kanskje dette leses som å avvise hva vi selv har gjort, som ofte har vært dårlig og korttenkt. Det er ikke meningen, men jeg liker å ofte se på det større bildet. For vår egen del, har vi manglet sportslig ledelse, der vampyrene i USA har blødd penger ut av oss i milliardklassen, og gjort bestemmelsesprosessen utrolig sakte. ALT skulle innom de idiotene som ikke hadde peiling på en dritt (annet enn å knuse sparegriser) fordi de ville kontrollere kostnader. Dermed fikk vi idioti som når vi løp etter Herrera (før han ble signert), og diverse andre sagaer.

Når jeg ser på stallen vår, og ser bort fra skader, så har vi fortsatt nær sagt null midtbane. Vertfall når Casemiro har falt så i kvalitet som i år. Vi har Mainoo som har kommet inn denne sesongen, men han var 18 år og uerfaren. Et supertalent av rang, men det er litt for tidlig til å ha så mye ansvar.

Likevel, tror vi hadde hatt mye mer stabile resultater om forsvarsfireren hadde vært noe slikt som Shaw - Martinez - Varane/Maguire - Dalot i 80-90% av kampene i stedet for 5% eller hva det er i år.

Beklager om dette ble litt "all over the place", men det var et forsøk på å se litt bak resultatene og den øvrige utviklingen i fotballverden. Vil si United egentlig er et større offer for eiere enn juksingen fra City mm, men for andre klubber er sistnevnte en mye større faktor. Kanskje hadde et lag som West Ham, Everton eller Tottenham etablert seg i CL omtrent årlig, om ikke 50% av plassene var "reservert" to juksende lag de fleste av årene.
post liked by: Jan Erik, King Eric, Pink Final, Rød Pølse
User avatar

Ryder
Posts: 4736
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2660
Liker mottatt: 10839

I løpet av de tre siste sesongene har Bruno skapt nesten fire ganger så mange sjanser for lagkameratene sine som nestemann på lista (som faktisk er Sancho).

Kan ikke huske å ha sett Bruno stjele ballen fra de andre spillerne rett før de rekker å skape noe selv, men det kan jo selvsagt hende han truer dem i garderoben slik at de rett og slett ikke tør... ;P

Innvendinger rundt spillestil, roller og fokus er på sin plass og godt innafor, mener jeg, men det blir helt bakvendt å skulle fikse det ene som fungerer i stedet for å ta tak i alt det som åpenbart ikke gjør det.

Hvor mange spillere har vi med en eller flere egenskaper i faktisk verdensklasse? Om dette laget skal bli bedre, er medisinen å få ut den ene spilleren? Eller skal vi kanskje prøve å skaffe oss noen flere av dem? Kanskje til og med noen som kan noe annet og dermed bygge et kollektiv med komplementære ferdigheter?
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Jan Erik wrote: 30 Apr 2024, 15:46 @10Hag, sånn jeg ser det er greien med Mainoo og Garnacho at de er våre 'egne' spillere. Talentfulle, men de har et stykke igjen. De bør ikke bære laget som de må gjøre nå. Pluss Højlund som ikke har konkurranse på spiseplass.
Tror kanskje Luke Shaw og Casemiro konkurrerer med Højlund om spiseplassen... :hah:
post liked by: messilingard, Jan Erik, Pangaea, King Eric, Pink Final, Andtho01, Rød Pølse
User avatar

Jan Erik
Posts: 2533
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7916
Liker mottatt: 8268

Good catch, @Ryder 😄😄
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Stemmer, @Pangaea, det gikk en gang....nå har jo heller ikke Garnacho & co Keane, Schmeichel, Bruce, Pally, Irwin, Giggs og Prunier å lene seg på heller...
post liked by: Ryder, Pangaea, Andtho01, Rød Pølse
User avatar

Pangaea
Posts: 2799
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 4022
Liker mottatt: 5246

Jan Erik wrote: 30 Apr 2024, 16:13 Stemmer, @Pangaea, det gikk en gang....nå har jo heller ikke Garnacho & co Keane, Schmeichel, Bruce, Pally, Irwin, Giggs og Prunier å lene seg på heller...
Definitivt. Som du impliserer, det var litt forenklet å si at det var ungdommen som vant den tittelen, men det var jo likevel en morsom historie som beit han bitre jævelen i rumpa :D
post liked by: Jan Erik, Andtho01, Rød Pølse
Post Reply