Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

red
Posts: 1530
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2279
Liker mottatt: 4150

Hehe, som min favorittspiller fra den siste "iterasjonen" av Fergie sine lag, har jeg ikke glemt han. (Ref avatar).

Men tenker mer på han som en dyptliggende playmaker enn DM. Men det kommer selvfølgelig an på hva man legger i begrepet. Sikkert fordi jeg vokste opp med at defensive midtbanespillere var spillere som taklet hardt.
post liked by: Ryder, Rød Pølse, Jan Erik, Pink Final, Blodfink, Pangaea
User avatar

Jan Erik
Posts: 2521
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7836
Liker mottatt: 8231

@red, DM kan løses på mange måter...jo færre taklinger, jo bedre...Carrick på sitt beste var jo til tider en nytelse å se spille fotball. At ikke England hadde bruk for ham, sier jo alt om trenere som satt navn foran resultater. Men han var definitivt en defensiv midtbanespiller.
post liked by: Andtho01, Pwint, Pink Final, Blodfink, Pangaea, Rød Pølse, RedTrafford
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2952
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13722
Liker mottatt: 8834

Jeg var faktisk ikke spesielt glad i Carrick i begynnelsen. Han hadde et enormt toppnivå, men jeg syns han var treig og følte at han taklet sjelden. (Hadde omtrent like ren drakt på slutten av kampene som når han begynte). Først de senere årene begynte jeg å sette virkelig pris på ham og se hva han faktisk var for en spiller.
post liked by: 10Hag, Pink Final, Blodfink, Pangaea, Rød Pølse, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

10Hag
Posts: 1521
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3637
Liker mottatt: 4952

Samme her @Pwint. Tok litt tid før jeg skjønte Carrick. Han var en scanner, supert overblikk og posisjoneringsevne. Ikke helt på Scholes-nivå, men det klart beste vi har hatt siden Scholes og Keane (og tidligere Paul Ince) på midten. Han nyter høy respekt hos de fleste United-fans i dag. Mange som har han som en av sine favoritter.

Både Keane og Scholes har beskrevet seg selv som boks-til-boks spillere. Carrick var kanskje mer en såkalt dyptliggende playmaker?
post liked by: Pwint, Pink Final, Blodfink, Pangaea, Rød Pølse, RedTrafford
User avatar

Pangaea
Posts: 2777
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3994
Liker mottatt: 5188

Vil si Scholes også var en dyptliggende playmaker, riktignok i sine litt eldre dager. Før det var han boks-til-boks. Når jeg tenker på DM, så tenker jeg mer på Casemiro og Kante, og Rodri passer vel inn også. Selv Keane var egentlig boks-til-boks, selv om ryktet hans tilsier DM. Men ting har endret seg litt nå i "moderne" tider, og det er sjeldnere med ganske så rene DMs vil jeg si. Har gått mer i retning av totalvoetball, og da særlig på midtbanen. Er vel på en måte det ETH ønsker også, og derav det høye presset.

Problemet er at vi blir veldig sårbare på overganger når vi ikke har gode noke forsvarere til å kjøre én-mot-én der bak -- vertfall med alle skadene vi har hatt denne sesongen. Hadde vært litt annerledes med en prime og skadefri Varane + Martinez.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, red, RedTrafford, Pink Final, Blodfink, Pwint
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2952
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13722
Liker mottatt: 8834

Syns Vidic sier det godt: I don’t think they are in this situation because they don’t have the quality - I think it’s because they don’t have the mentality."

https://x.com/centredevils/status/1777977176987430958
post liked by: Andtho01, RedTrafford, Blodfink, Pangaea
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
Post Reply