Elden Ring

PC eller konsoll? Brettspill eller andre type spill diskuteres her
Post Reply
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2771
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3977
Liker mottatt: 5164

Kunne slengt dette inn i Open world, men tenkte det kunne være greit å starte en ny tråd. Ikke så mange av dem her uansett.
Ryder wrote: 31 Mar 2024, 00:32 Hehe, det er utfordrende ja, aller mest fordi du må finne ut av «alt» selv. Endte opp med å Google ganske mye, så etter hvert skjønte jeg hvordan ting henger sammen - selve combaten er jo rimelig rett fram, men alt med builds osv er ting du enten kan treffe eller bomme skikkelig på.

Spiller med samme karakter på NG+. Hadde lyst til å ta et run der jeg var komfortabel med hva jeg kan og ikke kan. Ønsker dessuten å ta en karakter/build jeg kjenner inn i DLC-en. Men neste run blir nok med en helt ny karakter. Har spilt melee, første run basert på Dex og Strength, nå på NG+ tester jeg ut Str og Arcane (for bleed og mulighet til å bruke spesielt dragon incantations). På NG+ har du jo også tilgang til de aller beste våpnene. Kjører mye Mohgwyn’s Spear og Blasphemous Blade nå - første run brukte jeg fantastiske Bloodhound’s Fang omtrent fra start til mål. Da brukte jeg også summons (spirit ashes) på alle boss fights, nå prøver jeg å ta alle bosser solo…
Imponerende hvis du klarer alle bossene uten assistanse. Det hadde ikke jeg klart, og særlig da mot disse Great Runes folka. For å redusere spoilere litt utelater jeg navn, men Caelid-duden var en syk satan. Jeg ridde rundt og kalte inn hjelp når jeg så det var mulig. Heldigvis klarte jeg han til slutt, men trengte noen forsøk ja. Mulig det var begrenset hvor mange ganger man kunne gjenopplive allierte, for jeg måtte vertfall gå solo mot ham på slutten. Heldigvis gikk det til slutt, men litt kjipt å ta en meteor i bakskallen for eksempel :rofl:

Nå har jeg slitt meg gjennom en ilter forvokst slange, og hadde ikke klart det uten Mimic Tear, som jeg nylig fant. Noen av disse bossene er helt syke. Men jeg sliter likevel mest med diverse knights som er så aggressive og denger til meg hver gang jeg prøver å reise meg fra forrige sverd i brystkassa.

Veldig artig spill da, det skal sies, og glad jeg prøvde igjen og endelig kom forbi Stormveil Castle.

Er Samurai nå, og mulig det er en bedre klasse enn hva jeg brukte forrige gang, eller at den er bygd bedre nå. Husker ikke hva jeg investerte poeng i for 12-18 mnd siden, men denne gangen fant jeg et tips på reddit om å investere tungt i Vigor i starten, så det gjorde jeg. Dum som en brødboks ellers, men etter snart 110 levels har jeg 60 Vigor, 25 Endurance og nærmer seg 60 Dexterity også. Alt annet er på default.

Håper jeg klarer å komme gjennom hele spillet til slutt, og så får jeg se om jeg orker å ta en runde til, eller om det er bedre å vente til DLC kommer ut. Artig å være melee, selv om det kan være vanskelig. Må treffe med dodge/rulling, eller blir jeg knust, selv av enkle fiender.
post liked by: 10Hag, Ryder
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2771
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3977
Liker mottatt: 5164

Får trekke meg tilbake til Elden Ring etter hvert, og både dø en drøss, og kverke en haug med sjelløse city fans (?).

Måtte derimot gi meg på Samuraien. Kom til et par endgame bosses, og kom meg ikke videre. Liker ikke respecs, for jeg har tross alt investert mye i en karakter, og det blir så falskt for meg om han plutselig er komplett annerledes. Startet derfor på nytt, som wretch (nesten) splitter naken. Starten var faktisk veldig morro, å begynne med ingenting og sakte bygge seg opp, både med våpen og klær/armour.

Har nå tatt knekken på 3 story bosses, og prøver å få gjort litt mer av quests, gjennom et halvt øye på en reddit tråd. MYE jeg gikk glipp av første gang har jeg oppdaget. Men slik er det sikkert med alle :rofl:

Må si det fungerer mye bedre med en strength build, i forhold til katana og dex tidligere. Lettere å mini-stunne diverse fiender slik at de ikke bare kan angripe "gjennom" mine angrep. Bruker banished knight greatsword, som har et ganske så bra "moveset". Sikkert mange bedre våpen i spillet, men tenker å fortsette å oppgradere og bruke dette framover.

Omtrent level 80 etter å ha dengt Radahn, og faktisk funnet noen steder og huler jeg ikke kom over første gang. Artig å utforske kriker og kroker :)
post liked by: Ryder
User avatar

Ryder
Posts: 4722
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2646
Liker mottatt: 10788

Strength build skal jo være ganske safe, får tilgang på kraftige våpen som gir stor utgangsskade. Veldig ofte trenger du jo heller ikke hurtigheten og smidigheten som andre builds gir.

Nærmer meg slutten på NG+ run’et nå. Har klart alle bossene solo, men har selvsagt strevd tungt med noen av dem. Fordelen på NG+ er at jeg har tilgang på «alt» av gode våpen. Noen anbefalte:
Mohgwyn’s Sacred Spear
Envoy’s Longhorn (mot drager!)
Great stars (bruk begge om du har to)
Cross Naginata (bruk to)
Rivers of Blood
Eleonora’s Poleblade

Mange av disse er rettet mot å bygge opp bleed da, men for ren strength vil i alle fall Great Stars være et kanonvalg.
Prøv Great Stars med denne AoW-en 🤯

https://eldenring.wiki.fextralife.com/Lion's+Claw

Har mest poeng i Strength og Arcane (pluss solide stats i vigor, endurance, mind og faith).
Arcane gir veldig bra scaling dersom du har våpen med bleed-effekt. Har også begynt å bruke flere incantations (spells) og da kommer faith godt med.
Det er også gøy å leke og eksperimentere med ulike Ash of War og Talismans. Kan utgjøre ganske mye! Synes noe av det morsomste med spillet i runde to er å prøve ut alle de utallige måtene du kan lykkes på.



Men står nå jeg bom fast når jeg prøver å ta Malenia solo. Har ikke engang fått henne til 2. fase etter 30+ forsøk. 😬
post liked by: Pangaea, Pwint
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2771
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3977
Liker mottatt: 5164

Takk, mange gode tips der. Har ikke prøvd noen av de våpnene, men husker jeg fikk noen av dem på forrige karakter. Jeg misforsto tydelig hvordan Ash of war fungerer, for trodde når det sto f.eks. keen på av dem i spillet, så var det det. Så jeg prøvde bare noen av dem med Heavy. Men så oppdaget jeg at det var mulig å endre hva AoW kommer med, så nå prøver jeg ut en som heter Giant Hunt. Nesten ikke brukt AoW for å være ærlig, og bruker nesten bare våpenet. Men har fått opp både Faith og Mind littegrann nå, så kan vertfall bruke elementære ting som Flame, Cleanse me, som er ypperlig mot poison og rot. Var et helvete sist gjennom Lake of Rot, for jeg måtte være superforsiktig så jeg ikke gikk tom for den 'medisinen' som kunne fikse "rot".
Ryder wrote: 21 Apr 2024, 20:58 Men står nå jeg bom fast når jeg prøver å ta Malenia solo. Har ikke engang fått henne til 2. fase etter 30+ forsøk. 😬
Dette må da være veldig utfordrende, særlig mot de verste bossene. Kom meg aldri så langt som Melania sist gang, men skal se hvordan det går nå. Fant et område som heter Deeproot som jeg ikke kom over sist, så det var kjekt å utforske der. Helt utrolig stort spill! Prøver også en del bosser uten alt for mye hjelp, og tar en del alene. Har fått Mimic Tear igjen, som er fantastisk, men ikke levlet den opp eller brukt den enda. Bruker en hauk. Ikke superkraftig tror jeg, men innimellom er det greit at aggro blir på noen andre enn bare meg. Var f.eks. nyttig nå nettopp mot O'Neill i sumpen, så jeg kunne stikke av og fikse "rot" av og til.

Vigor er på 50, men tenker den bør opp på 60 likevel, ettersom bossene på slutten har sykt mye skade, og det er som å bli truffet av en buss.

Strength-build har vertfall funket mye bedre enn dex, særlig mot de tøffe crucible knights fiendene. Var en kar på en gangbru nedenfor Nokron (der vi finner D #2). Han jævelen dengte meg så sykt forrige gang, men nå tok jeg han faen meg på første forsøk.
post liked by: Ryder, Pwint
User avatar

Ryder
Posts: 4722
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2646
Liker mottatt: 10788

Crucible Knights, ja... de er noen seige jævler. Måtte lære meg parry med skjoldet før jeg hadde noen sjanse mot dem. Ikke supergod på det nå heller, men klarer å time riktig innimellom. :hah: Om du ikke har vært der allerede, kan du glede deg til du møter TO av dem i bossrommet i Auriza Hero's Grave... :yikes:

Har du forresten møtt på noen av de fire Bell Bearing Hunters? De spawner på natta på fire ulike steder. De to verste finnes ved Hermit Merchant's Shack (innafor ytterste bymur ved Leyndell) og selveste sjefsbølla ved Isolated Merchant's Shack i Dragonbarrow (Caelid). De må tas alene, og jeg synes de er vanskeligere enn de aller fleste bossene.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pangaea wrote: 23 Apr 2024, 12:11

Dette må da være veldig utfordrende, særlig mot de verste bossene. Kom meg aldri så langt som Melania sist gang, men skal se hvordan det går nå. Fant et område som heter Deeproot som jeg ikke kom over sist, så det var kjekt å utforske der. Helt utrolig stort spill! Prøver også en del bosser uten alt for mye hjelp, og tar en del alene. Har fått Mimic Tear igjen, som er fantastisk, men ikke levlet den opp eller brukt den enda. Bruker en hauk. Ikke superkraftig tror jeg, men innimellom er det greit at aggro blir på noen andre enn bare meg. Var f.eks. nyttig nå nettopp mot O'Neill i sumpen, så jeg kunne stikke av og fikse "rot" av og til.
Kan anbefale noen bra summons/spirit ashes:
Black Knife Tiche - veldig bra og allsidig, men krevende å få tak på. Du må vinne kanskje den aller vanskeligste Evergaol-duellen.
Lhutel the Headless - Teleporterer (bra mot bevegelige bosser) og tåler mye
Latenna the Albinauric - bueskytter som ikke rører seg og derfor er sårbar, men veldig effektiv dersom du kan plassere henne utenfor rekkevidde
Dung Eater Puppet - også krevende å få tak i, men tåler veldig mye skade.
Banished Knight Oleg - har både nær- og avstandsangrep, tåler mye.

Foretrekker selv summons som ikke dør av to slag, da det viktigste er at de tiltrekker seg aggro så lenge som mulig.
post liked by: Pangaea, Pwint
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2771
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3977
Liker mottatt: 5164

Ryder wrote: 23 Apr 2024, 12:52 Crucible Knights, ja... de er noen seige jævler. Måtte lære meg parry med skjoldet før jeg hadde noen sjanse mot dem. Ikke supergod på det nå heller, men klarer å time riktig innimellom. :hah: Om du ikke har vært der allerede, kan du glede deg til du møter TO av dem i bossrommet i Auriza Hero's Grave... :yikes:

Har du forresten møtt på noen av de fire Bell Bearing Hunters? De spawner på natta på fire ulike steder. De to verste finnes ved Hermit Merchant's Shack (innafor ytterste bymur ved Leyndell) og selveste sjefsbølla ved Isolated Merchant's Shack i Dragonbarrow (Caelid). De må tas alene, og jeg synes de er vanskeligere enn de aller fleste bossene.
:
Shit, det finnes FIRE av de jævlene der? Vant mot han som dukka opp i Warmaster's shack, og han var tøff. Ikke møtt de 3 andre enda. Hørest jævlig ut :yikes:

Haha, husker jeg kom til de to sjefs-satanene i Auriza's, og ga opp med en gang. Gadd ikke prøve å få tak i runene en gang, visse jeg aldri ville klare TO slike. Blir alltid grust av EN. Går bedre nå med strength, men ikke kommet så langt enda på denne karakteren.

Kanskje jeg kan prøve Oleg eller Headless (chicken), nå når jeg har økt Mind nok til å ha råd til disse dyre spirit ashes. Hauken jeg bruker nå koster bare 47, så det er gull. Takk for oversikten. Vet jeg ikke har fått et par av disse. Fant Dung Eater på forrige save, men døde, og fant han aldri igjen langt nedi det helvete av et rør-vissvass, haha.
post liked by: Ryder, Pwint
User avatar

Ryder
Posts: 4722
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2646
Liker mottatt: 10788

Den labyrinten er et helvete... :dead: Kanskje det området i spillet jeg har likt minst - sammen med Mountaintops of the Giants (spesielt Consecrated Snowfield, der du ikke ser en dritt). Får også hetta av giftsump-områdene (Lake of Rot, Shaded Castle osv)
post liked by: Pangaea, Pwint
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2771
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3977
Liker mottatt: 5164

Ja, enig, og jeg har ikke kommet dit engang (igjen). Men grur meg til å gå meg vill i de rørene igjen, bli drept av gravitasjon for 50. gang, og de hummerne med snipersikte. Men tror faktisk Lake of Rot må være det mest irriterende området i spillet. 80% av tiden blir brukt til å se på at "rot"-meteren går veeeeeeldig sakte nedover. Så sprinte som faen til en liten øy, og se på den jævla meteren igjen. Hadde hjelpt om jeg hadde husket å endre fra bare helse-potions til FP også, men det gjorde jeg ikke...

Trodde jeg kom over den Black Knife duden du snakket om, for jeg prøvde meg på vakten utenfor deathroot-gomleren. Gikk dårlig, mange ganger, og jeg ga opp. Men i går kom jeg sikkert over riktig fyr. Fikk han faktisk ned til 20% helse første forsøk, men prøvde ikke flere ganger. Jævlig vanskelig. Spretter rundt som en ballerina, med en stygg effekt som både reduserer HP og gjør at jeg tar skade over tid. Gikk gjennom alle 13 helse-flasker jeg hadde, og det var likevel ikke nok. Tror han hette Black Knife Ringleader.

Tenkte å prøve meg på flere quests, men må si at Mt Gelmir føles veldig kunstig, når jeg må utsette det helt til etter Leyndell. Sikkert ingen som har gjort det på den måten "blindt", og tipper mange av de sære quests osv har blitt funnet ved hjelp av datamining i spillets filer.

Men det positive med å gjøre det slik, med et halvt øye på denne tråden, er at jeg får med meg mye mer av historien. Må ha gjort ting i "feil" rekkefølge første gang, så at en viss kar prøver å drepe meg ifm Ranni's oppdrag, det skjedde aldri, så dermed ble visst mye annet låst. Kom meg aldri opp på det platået for eksempel.

Prøver å ikke være for eksplisitt her i tilfelle andre leser tråden, men forhåpentligvis vet du hva jeg snakker om, haha.

Av og til er jeg usunn "completionist", så nå prøver jeg å finne ut hvordan jeg kommer meg til en liten lysende dritt øverst i slange-villaen, haha. Sikkert en sopp der eller noe slikt trolling, men jeg MÅ prøve å komme dit :rofl:
post liked by: Ryder, Pwint
User avatar

Ryder
Posts: 4722
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2646
Liker mottatt: 10788

Pangaea wrote: 26 Apr 2024, 14:10 Ja, enig, og jeg har ikke kommet dit engang (igjen). Men grur meg til å gå meg vill i de rørene igjen, bli drept av gravitasjon for 50. gang, og de hummerne med snipersikte. Men tror faktisk Lake of Rot må være det mest irriterende området i spillet. 80% av tiden blir brukt til å se på at "rot"-meteren går veeeeeeldig sakte nedover. Så sprinte som faen til en liten øy, og se på den jævla meteren igjen. Hadde hjelpt om jeg hadde husket å endre fra bare helse-potions til FP også, men det gjorde jeg ikke...
Bra tips her: Bruk et spell som heter "Flame, Cleanse Me", kurerer både poison og scarlet rot. Trenger bare 12 i Faith for å bruke det, og greiere enn å bruke boluses som du fort går tomt for.

Questene er blant de få tingene som ikke fungerer spesielt bra i Elden Ring, synes jeg. For det første er de så utrolig obskure og lite intuitive - det er bortimot umulig å skjønne hva man må gjøre og hvorfor for å aktivere neste fase - og bortimot umulig å finne igjen NPC-en i neste steg, uten å google eller ramle tilfeldig over dem i en eller annen veikant eller rønne. Synes heller ikke verken karakterene eller oppgavene er spesielt engasjerende, hvorfor skal jeg gjøre dette for deg, liksom? Hele storyen blir egentlig litt for mye mumbo jumbo for min smak, "thou shalt perish, o ye old tarnished" blabla.

Klarte Malenia til slutt, gikk egentlig ganske greit da jeg begynte å brue Marais Executioner's Sword og et sett talismans som boostet våpenet voldsomt. Men nå sliter jeg veldig med Godfrey first Elden Lord/Hoarah Loux. Han er egentlig enda verre, så ekstremt aggressiv så jeg får aldri tid til å heale. Velvel, er vel bare å bruke ei uke eller to på å lære seg alle moves, så kanskje jeg har en sjanse... 😅

Apropos Crucible Knights som vi snakket om lengre oppe - han fyren her holder greit nivå... 😲
post liked by: Pangaea, Pwint
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2771
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3977
Liker mottatt: 5164

Ryder wrote: 26 Apr 2024, 14:38 Questene er blant de få tingene som ikke fungerer spesielt bra i Elden Ring, synes jeg. For det første er de så utrolig obskure og lite intuitive - det er bortimot umulig å skjønne hva man må gjøre og hvorfor for å aktivere neste fase - og bortimot umulig å finne igjen NPC-en i neste steg, uten å google eller ramle tilfeldig over dem i en eller annen veikant eller rønne. Synes heller ikke verken karakterene eller oppgavene er spesielt engasjerende, hvorfor skal jeg gjøre dette for deg, liksom? Hele storyen blir egentlig litt for mye mumbo jumbo for min smak, "thou shalt perish, o ye old tarnished" blabla.
Utrolig godt gjort å denge Malenia! Helt alene... Har ikke møtt henne selv, men har fått med meg nok til å forstå at det er en veldig vanskelig boss.

Har gjort det aller meste uten hjelp i det siste faktisk, men noen ganger blir det for frustrerende. Jeg klarer rett og slett ikke å denge hodet i veggen i 30-40-50 forsøk. Men tok draconic sentinel utenfor Leyndell alene på første forsøk, så det var jeg fornøyd med :) Husket ikke at Godfrey dukket opp når han gjorde, så var ganske uforberedt, men rakk å bruke Physick, og slo ham så på første forsøk (alene).

Men det er et merkelig spill. Noen kamper går som en drøm (så lenge jeg klarer å heale, hehe), mens andre ganger blir jeg voldtatt av en liten gjeng vanlige fiender (litt som United? :rofl: ), eller smadret opp mot en vegg og omringet, kommer meg ikke ut. Eller kamera som er helt grusomt. Kanskje har lock-on kommet på uten at jeg er klar over det. Jeg prøver å treffe fienden bak meg, som vanligvis kan fungere, men ikke med lock-on på en tufs 100m lenger framme.

Måtte derimot gi opp mot det Valkyrie-lignende beistet på vei mot Hilltop of the giants (jeg er sikkert helt på jordet med diverse navn her, sorry for det). Kalte inn Millicent, og da gikk det heldigvis greit. Noen av disse store, vanskelige fiendene har slik rytme at akkurat i det jeg reiser meg fra et slag, så kommer neste, så jeg har null mulighet til engang å rulle unda. Da kommer døden raskt. Sleit fælt med dette mot tree guardian duden i Leyndell. Karakteren min driver å reiser seg fra å ha blitt dengt i bakken, så hopper den kuken og treffer meg før jeg har mulighet til å gjøre noe som helst.

Glemmer nesten alltid å prøve ash of war midt i kaoset (har valgt lion's claw for tiden), men i det siste har jeg buffet opp med lightning på våpenet fra en incantation, så det hjelper litt.

Angående quests, så er jeg helt enig. Det er et helt fantastisk spill og jeg elsker det, men det er omtrent praktisk umulig å fullføre quests med mindre man VET hva som skjer neste gang. Altså, hvor den og den NPCen stikker av, eller at jeg trenger akkurat DEN tingen, så ting må gjøres i en viss rekkefølge, og DA kan du få et samtalevalg med NPCen, og dermed komme videre med questet. Det blir for sært og uintuitivt.

Ingenting er forklart heller, og det kan være bra i den tilfeller, for vi må finne ut ting selv. Men jeg vet jo ikke engang hva en tarnished er! :rofl: Men her surrer vi altså rundt og dreper alt som rører seg, enten det har puls eller ikke. Og så på et eller annet tidspunkt blir vi så Elden Lord over en populasjon av 1? Okay, kult! :D

Synes også det er litt frustrerende med smithing stone vs somber smithing stone. Sistnevnte finner jeg flust av, også de med høyeste nivå. Og man trenger bare 1 stk per oppgradering. Vanlig smithing stone er det verre med. Har enda ikke fått nok av level 7 til å oppgradere våpenet videre, og har gjort alt som er av huler og slikt jeg har kommet over. Er vel noen av level 7-9 i Farum Azula sikkert, men det er fryktelig seint i spillet... Skulle ønske det var litt bedre balanse på akkurat dette her, for det virker som objektivt sett bedre å bruke "våpen med navn" framfor mer generelle som jeg bruker, fordi det er enklere å oppgradere dem.

Liker det jeg har veldig godt da, banished knight greatsword. Oppdaget at når jeg løper og så tar strong attack, så tar han en piruett og vannrett slag med sverdet, så det er veldig nyttig til tider. Veldig bra våpen rett og slett, mye pga mange ulike "slag" avhengig av hva jeg gjør. Veldig fin dynamikk i combat nå, og var faktisk morro å reke rundt å denge diverse knights i Leyndell - alle de folka med gulaktige klær. Det fungerte ikke som dex + katana i det hele tatt. De ble aldri stunna eller mini-stunna, så jeg ble stort sett drept hver gang, med mindre jeg klarte å løpe unna. Nå ligger likene i en haug foran meg! :laughing:
post liked by: Pwint, Ryder
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2946
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13697
Liker mottatt: 8802

Ut ifra det jeg leser her så har jeg gjort rett i å vente med å spille elden ring. 😂 Men det virker veldig bra. Jeg er bare litt bekymret for at jeg kommer til å dø en million ganger. Jeg liker spill som lar meg føle meg over powered.
post liked by: Pangaea, Ryder
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2771
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3977
Liker mottatt: 5164

Så den videoen over, og det var sykt imponerende. Håper det var forsøk nummer 128 eller noe slikt, haha. Vil tro han dør om han blir truffet bare én eneste gang. Og med så mange parries, ser det ut som helt sykt mange "invincibility frames". Han stakkars andre crucible knight slår gjennom ham i et sett :D
Pwint wrote: 27 Apr 2024, 20:00 Ut ifra det jeg leser her så har jeg gjort rett i å vente med å spille elden ring. 😂 Men det virker veldig bra. Jeg er bare litt bekymret for at jeg kommer til å dø en million ganger. Jeg liker spill som lar meg føle meg over powered.
Først og fremst bosser som er vanskelige. Nå bruker jeg riktignok greatsword med to hender, så skader per slag er sikkert ganske høyt, men veldig mange vanlige fiender dør etter ett slag. Så det er ikke bare vanskelig. Og totalt sett dør man ikke nødvendigvis så jævlig ofte, det kan være langt mellom hver gang faktisk. Men mot bosser og slikt så kan det plutselig bli veldig mange dødsfall på kort tid, fordi de er sabla vanskelige. Men når man ellers rir rundt og prøver å finne ut av ting, oppdage kartet osv, så er det relativt trygt.

For all del et vanskelig spill, og det krever en viss rytme tror jeg, men når det først "klikker" så er det veldig artig :)
post liked by: Pwint, Ryder
User avatar

Ryder
Posts: 4722
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2646
Liker mottatt: 10788

Han fyren har nok øvd ja, veldig tydelig at han vet akkurat hvilke angrep som kommer!

Sikkert ikke sånn for alle, men tror det er ganske vanlig i Elden Ring å synes at starten og slutten er vanskeligst. Hoveddelen av spillet vil du føle deg ganske OP, spesielt om du har en ok og litt gjennomtenkt build og ikke sprer alle stats jevnt over hele fjøla.

Så er det definitivt lov å konsultere nettet og YouTube! Hadde slitt mye mer om jeg ikke hadde søkt diverse info og tips.

Jeg er en halvgammel gubbe med øye/hånd-koordinasjon deretter, og er definitivt ikke «skilled» på noe vis. Om jeg klarer å runde det, kan de fleste 😅
post liked by: Pangaea
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2771
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3977
Liker mottatt: 5164

Slutten av spillet virker egentlig i overkant vanskelig eller unfair slik jeg opplever det. Når landskapet blir hvitt (og videre) er det som om alle fiender plutselig gjør dobbelt så mye skade, selv om det er akkurat samme typen som tidligere. Dobbelt så mye helse har de også. Virker vertfall slik. Likevel, det er et fantastisk spill som jeg absolutt kan anbefale.

Nå har jeg kommet til en boss som heter Moh(n)g. What the absolute FUCK!! :rofl: Har kommet til fase 2 noen ganger, men blir der one-shotta med en gang. Måtte lese litt om det, og fant da ut at det var anbefalt å bruke en physick flask ingrediens mot akkurat det trikset. Heldigvis har jeg den, men hadde helt glemt av det. Har brukt healing+stamina regen i mange timer nå, så er vel på tide å endre litt. Tviler på jeg klarer han likevel helt solo, men skal prøve litt til. Klarte de to crucible knights på første forsøk, så det føles litt dritt å bli grust i bakken så grassat av denne brann-blodsprutende kødden gang på gang.

Kan se om jeg finner litt mer info om reddit eller noe sånt angående builds, men har vært usikker på hvor jeg skal plassere poengene i det siste. Bruker greatsword two-handed, og har lest det er en (så godt som) hardcap på 80 strength, eller 54 for meg (54*1.5 = 81). Så nå har jeg pumpa mye inn i Faith, selv om jeg egentlig ikke bruker incantations annet enn buffs som Flame give me strength og lightning blade (eller noe slikt). Blir for kaotisk å prøve å bruke incantations midt i combat (kamper?), når jeg må først skifte til enhåndsgrep, og så rulle på oppknappen til riktig incantations. Og ser jeg bort fra hva fienden gjør i ett sekund, er jeg sikkert død. Så har funnet ut at det er best å buffe opp litt først, og så gå til verks med sverd og dodging. Elementært, men det har fungert bra. Inntil nå.
Post Reply