Kobbie Mainoo

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Jan Erik
Posts: 2496
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7740
Liker mottatt: 8123

Jeg la bare ut det mest normale bildet av Southgate jeg fant....

Panathinaikos er litt artig, siden klubben ble startet av engelskmenn. Og de var underdogs i forhold til Olympiakos. Mexico fordi de var vertsnasjon for VM i 86, det første VM jeg virkelig fulgte med på. (Selv om jeg husker jeg så deler av 82). Av en eller annen grunn ble det et landslag jeg har fulgt siden.
post liked by: Rød Pølse, Pwint, Andtho01, Pink Final, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2766
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3962
Liker mottatt: 5144

Rød Pølse wrote: 15 Mar 2024, 17:10 Fellesnevneren for de siste postene er Southgate, @Pink Final. Jeg trodde det var ganske åpenbart 😂 Mainoo er en spiller som burde vært med på samling med det engelske landslaget før EM. Sånn! Da er trådene samlet etter en aldri så liten avsporing 😆
Nå begynner jeg å lure på hva rød pølse hinter til :yikes:
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2766
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3962
Liker mottatt: 5144

Hva tenker dere Paul Scholes drev på med for sånn ca 19 år siden? :D

Nydelige detaljer fra Kobbie vertfall, og fantastisk overblikk.
post liked by: pixma, Pink Final, Blodfink

Bruviking
Posts: 39
Joined: 25 Feb 2023, 10:29
Liker gitt: 1
Liker mottatt: 126

Jeg lever godt med at Mainoo ikke er tatt ut, selv om kampprogrammet ikke er det tetteste om dagen bør klubben være forsiktig med å overbelaste han, gjelder samtlige unge spillere forøvrig.

Bare å se hva som skjedde med Gavi, ute til etter EM om jeg ikke tar helt feil. Skaden kom vel etter en takling, men flere kamper øker sjansen for sånt, samt belastningsbrudd.
post liked by: Pangaea, red, Pwint, Blodfink
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2766
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3962
Liker mottatt: 5144

Skal være litt forsiktig med å legge for mye i slike uttalelser fra mer eller mindre randoms fra internett, selv om denne fyren er velkjent for å kunne mye om akademiet i klubben. Han virker å ha sine favoritter, bl.a. Murtough, så jeg har blitt mer forsiktig med å "svelge" denne typen uttalelser. Jeg synes uansett det var interessant, så tenkte det var verdt å kopiere det hit :)
Adnan on RedCafe wrote:I'd just like to say that as far as young talents are concerned, the battle at recruitment level starts much earlier than u18s level and clubs now employ people specifically to identify the best 12 or 13 year olds because for one, it's not costly, and secondly, all it takes is only one player to become first team ready from the whole intake to make the investment well worth it. It's why clubs like City and Chelsea have strong youth teams because their recruitment drive starts at the very early age groups hence they're churning out talent at a consistent rate which they then add to by signing the best 16 year olds in the country.

It's why United appointed people like Stephen Ajewole and Jamahl Jarrett to focus on identifying the best 12 or 13 year olds from down South hence a player like Harry Amass who the aforementioned names had identified as a 12 year old could then be signed at 15/16 years of age. Ajewole and Jarrett both joined us from Man City and Crystal Palace in the last 2 or 3 years and our current head of youth recruitment Luke Fedorenko was previously in charge of identifying the most talented players aged 12 to 15 in the north of England. And if John Murtough had not arrived at the end of 2013 to oversee the improvements at youth level, then I believe a youngster like Kobbie Mainoo would've been snapped up by City. But the difference this time was that Murtough made a attempt to sign the player instead of giving City a free run to snap up the best kids by persuading the parents that United was the right environment for him to develop his game further.

[...]

The game earlier illustrated perfectly for me the impact of John Murtough with both his youngsters Garnacho and Mainoo shining in the game.
post liked by: Pink Final, Andtho01, Rød Pølse, Pwint, Blodfink
User avatar

Andtho01
Posts: 1137
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 3522
Liker mottatt: 3657

Mainoo blei tatt ut i den engelsktroppen alikavel.
post liked by: Pink Final, red, 10Hag, Belfastboy, Rød Pølse, Pancho P, Pwint, Pangaea, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Vel fortjent! Southgate har tydeligvis endret mening etter Liverpool-kampen, siden han ikke erstatter noen. På en måte flott, og på den andre siden litt håpløst at Southgate ikke har skjønt hvor god han er før nå.

Så kan man ta debatten om nytteverdien med landslagsfotball og skader. Men vil tro dette er et stolt øyeblikk for Mainoo, og United. Fint å se. Håper det kan bli litt spilletid i sommerens EM.

Mainoo og Rice på midten kunne vært interessant å se!
post liked by: Andtho01, Rød Pølse, Pancho P, Pwint, RedTrafford, Blodfink
User avatar

red
Posts: 1530
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2277
Liker mottatt: 4150

Utrolig fortjent! Og litt nervøs for at det kan bli litt for mye kamper på han ... som @Bruviking skriver, vil ikke at han skal bli noen ny Gavi.
post liked by: Belfastboy, Pancho P, Pwint, RedTrafford, Blodfink

Beta 2.0
Posts: 322
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 106
Liker mottatt: 823

Det blir nesten garantert mindre spilletid på ham nå enn hvis han hadde blitt i U21-troppen. Der er han en av stjernene, mens nå er han «lærling».
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, Pwint, Andtho01, Belfastboy, Blodfink, red
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2766
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3962
Liker mottatt: 5144

10Hag wrote: 19 Mar 2024, 15:40 Vel fortjent! Southgate har tydeligvis endret mening etter Liverpool-kampen, siden han ikke erstatter noen. På en måte flott, og på den andre siden litt håpløst at Southgate ikke har skjønt hvor god han er før nå.
Antar han ble overbevist av et visst bilde her inne, eller evt hadde strekk i høyrehånda for tida.

Neida, selv Southgate ser nok det ekstremtalentet til Mainoo, og da er det fornuftig å ta ham inn nå, se på ham blant de aller beste, og så vurdere om han blir tatt med til EM. Jeg håper bare ikke hypen tar helt vannvittig av nå. Viktig at han fortsatt holder beina på jorda, og ikke blir overspilt. Hadde vært fint med "fri" i sommer, men samtidig ønsker selvsagt alle fotballspillere å representere landet sitt i store turneringer.
post liked by: 10Hag, Blodfink, Rød Pølse, Pink Final, RedTrafford
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19276

Mainoo øker markedsverdien fra 6 til 35 mill , mest i PL.

Rashford minsker i verdi igjen. 60 mill. nå.

Foden og Saka øker til 130 mill. begge to, Ødegaard øker til 95 mill. Brauten troner jo øverst i egen klasse med 180...


Mest verdifulle PL-XI pos. for pos.

Ederson
A-Arnold Diaz Saliba Udogie
Rodri Rice Ødegaard
Foden Braut Saka

5 City, 4 Arsenal, 1 Liv, 1 Spurs.

United faller til 10.plass i verden på samlet verdi, Liverpool og Tottenham har gått forbi siste mnd.

MV har ingenting med faktisk pris å gjøre selvfølgelig.
Forventet verdi i fritt marked er greia.

Markedet anerkjenner unge Mainoo i hver fall. Er nok 50 mill til sommeren om utviklingen holder seg.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, RedTrafford
LUHG!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Skal man snakke om en realistisk verdi på Kobbie Mainoo her og nå så er prisen godt over £100m. 18 år, en av banens beste mot Liverpool, i den engelske landslagstroppen. Skal man mene at Mainoo er verdt £35m så må man justere Bellingham ned til £50m.
post liked by: Andtho01, RedTrafford, Pangaea
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19276

Ja, tenker det samme om salgssum på Mainoo, men tenkte rundt 80, men verdi på over 100 blir litt vel mye for under 1 sesong. At han kommer dit med fortsatt utvikling er vel sannsynlig. Bellingham har vel litt lengre fartstid og er verdt mye mer pr. nå.
post liked by: Andtho01, RedTrafford
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Det er lett å glemme, men Mainoo har kun spilt ca. 16(?) kamper på seniornivå. Da er 100 mill rimelig crazy. Å øke fra 6-35 mill pund etter drøye 15 kamper er ekstremt for en så ung spiller, som ikke har vunnet noen store troféer.

Markedsverdi er jo mer enn bare hypotetisk. Det er f.eks potensielt ulovlig å selge spillere til langt under markedsverdi til samarbeidsklubber. Så anslått markedsverdi har en reell og praktisk funksjon, og Mainoo sin er naturligvis ikke 100 mill pund, selv om vi og United kan synes det. Men den kan veldig fort bli det!

At United ikke ville solgt han for under 100 mill pund blir jo en annen sak. Det er Uniteds verdi på spilleren.

Hvis Mainoo fortsetter slik i neste sesong, kan det fort komme reelle bud på over 100, og da kan man trygt si markedsverdien er deretter.
post liked by: Blodfink, Andtho01, RedTrafford
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Man kan snu på det og heller se på om det eksisterer en mulighet for at Mainoo ville blitt solgt for £35m, svaret på det er nei.

Kan godt ta inn noen grunnleggende finansielle begreper for å danne et bilde her. Det er tre måter å vurdere verdien til en eiendel på:

- Regnskapsmessige verdien: I fotball så blir dette verdien på kontrakten mellom spiller og klubb
- Markedsverdien: Hva markedet mener en spiller er verdt. I den vanlige verden så er dette gjerne børsen, i fotballen så blir det mer hypotetisk og i beste fall så driver man med en kvalifisert gjetning. Kan også knyttes til hva noen er villig til å betale for eiendelen.
- Den virkelige verdien: Det eksisterer ulike teorier/formler for hvordan man skal verdsette noe, på selskapsnivå så er kontantstrøm-metoden den mest vanlige. I fotballens verden så er ting veldig annerledes siden at risikoen er betydelig høyere for en fotballspiller enn hva den for eksempel er for en fiskebåt, varebil, fly, eiendom eller en oljeplattform for den saks skyld. Den virkelige verdien ligger derimot i verdien som blir skapt av spilleren sportslig og kommersielt minus kjøpssum og lønnsmessig. I tillegg så må man legge til at verdien av eiendelen, i dette tilfellet Mainoo, vil øke i verdi over tid. Og slik sannsynligheten er nå så er det tydelig at potensialet for fremtidig verdi er betydelig høyere enn hos de aller fleste andre unge spillere i Europa hos Mainoo. Ergo vil en potensiell kjøper måtte betale et premium for produktet siden det er ventet å stige i verdi (litt som en aksje til et selskap som hinter om fremtidig vekst).

Kan sikkert komme med et forslag til en formel (jeg er på ingen måte en finansiell ekspert, ei eller en ekspert på fotball økonomi så man kan ta dette med en klype salt):

Virkelig verdi av en fotballspiller = Nåværende sportslig og kommersiell verdi + potensiell sportslig og kommersiell verdi - (kjøpssum + lønnskostnader + risiko).

Jeg ser samtidig at dette blir noe rart med egenutviklede spillere, men denne formelen vil faktisk ta hensyn til at en egenutviklet spiller har høyere verdi siden kjøpssummen er tilnærmet lik 0. Så bør sikkert ulike variabler her vektes ulikt osv, men poenget kommer relativt tydelig frem. Konklusjonen min er uansett at Kobbie Mainoo er verdt langt over £35m, først og fremst fordi jeg anser potensialet som skyhøyt og risikoen for å være relativt lav sammenlignet med andre unge spillere i verden.
post liked by: LoveBruno&Rashford, Pink Final, RedTrafford
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply