Bruno Fernandes

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Pangaea
Posts: 2757
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3952
Liker mottatt: 5107

Ja, @Pink Final, det var neppe særlig positivt for sportslige prestasjoner å drikke seg møkings rett etter kamp, eller flere ganger i uka, slik jeg har forstått var relativt vanlig. Selvsagt synd fansen knapt har mulighet til å se dem nå (bortsett fra kamp), og langt mindre snakke med dem. Det er enorm avstand mellom fansen og spillerne nå, og det er synd. Men samtidig forståelig egentlig, gitt hvor mye piss supportere velter ut av seg til tider.

Uansett, noen ting var faktisk ikke bedre før ;-)
post liked by: red, Rød Pølse, Pink Final
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2070
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9143
Liker mottatt: 8406

Bruno spilte 90 min for Portugal mot Sverige (5-2) i dag. Rapporteres å ha vært banens beste og fikk bokført både ⚽ og 🅰️.

Dette gjør han fire dager etter å ha spilt 120 min mot Liverpool, der han haltet rundt og spilte som en moderne Franz Beckenbauer den siste halvtimen. Helt utrolig!
post liked by: Andtho01, Pink Final, Pwint, Buchan, Ryder, Belfastboy, Jan Erik, Blodfink, RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2070
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9143
Liker mottatt: 8406

Bruno får hvile! Yippeeeeee 🥳🥳🥳

post liked by: LoveBruno&Rashford, Pink Final, Andtho01, RedTrafford, Belfastboy
Football, bloody hell!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889



Vi har snakket mye opp og ned om Bruno. Og det ble skrevet mange gode kampanalyser om ham, og mange har tatt ham i forsvar. Noe jeg forstår og respekterer.

Men denne videoen viser og noe av det vi har snakket om, som er vanskelig å spotte i kampens hete, og som ikke fanges opp av statistikk, ei heller i de fleste analyser.

Bruno løper mye, veldig(!) mye. Og han forsøker å presse mye. Men det vi ser her, er det jeg mener når jeg sier at han er udisiplinert når det kommer til det posisjonelle spillet (samt ofte udisiplinert ballbehandling). Det er fullstendig hodeløs presspill, av en midtbanespiller som gang på gang er dratt ut av posisjon, og spiller som en spiss.

Vi ville aldri sett Ødegaard eller De Bruyne holde på slik, i alle fall ikke ukentlig. Men Bruno gjør disse tingene i hver eneste kamp.

Så vi spiller rent effektivt med kun 2 midtbanespillere når Bruno spiller. Det er en enorm grunn til hvorfor vi er så sårbare.
Og når McTominay spiller, som han ofte gjør, er det egentlig kun én midtbanespiller alene som er god nok, men må stoppe 4-5 mann alene... nemlig Mainoo. McTominay sin styrke som spiller er ikke på midtbanen, men i mellomledet bak spissen og i boks.

Jeg prøver ikke å snakke ned Bruno her. Og han er ikke alene problemet. Vingene våre, spesielt Rashford, men også Garnacho, er og gang på gang skyld i at vi er så sårbare på overganger. For ikke å snakke om et lavtliggende forsvar.

Men jeg mener det må kunne påpekes. For dette er reellt. Og det har vært slik i årevis, og det endrer seg aldri. Jeg klarer ikke se hvordan vi noengang skal kunne løse problemene med å dominere midtbanen, før vi spiller med 3 midtbanespillere og 2 vinger, som alle gjør dette godt nok, hver eneste kamp. Hvis noen er uenige, kan dere forklare hvordan det kan løses uten å adressere dette?

Mainoo er per nå den eneste av midtbanespillerne og angriperne som ofte spiller, som har noe som ligner posisjonell disiplin, sammen med en Antony som nå sjeldent spiller. Vi kan prøve å løse dette ved å kjøpe en til god midtbanespiller som spiller med Mainoo, og det vil nok hjelpe litt. Men 2 spillere på midten med posisjonelt taktisk disiplin er fortsatt ikke nok til å stå imot det meste vi møter av motstand i ligaen. Det blir fortsatt rått parti; 2 mot 3/4/5.

Jeg forstår alle som elsker Bruno. Men jeg forstår ikke hvordan vi kan fortsette å ignorere dette, og faktisk forvente at vi blir en utfordrer med å bruke Bruno på denne måten.

Er det utelukkende trenerne sin feil at Bruno spiller slik? Er Bruno egentlig en taktisk briljant spiller, som kun blir instruert dårlig av trenerne våre? Jeg vet ikke. Men dette er kapteinen vår. Han bør skjønne at dette ikke funker, selv om det står noen på sidelinja og sier det motsatte.

Så er nok grunnen til at det er så enkelt å spotte i dette klippet, selve utfallet. Riktig nok blir heldigvis målet annullert. Men å fokusere på utfallet er uheldig outcome bias, og egentlig uviktig. Klippet kunne like gjerne stoppet når Brentford er på midtbanen, og det burde være like åpenbart hva Bruno gjør galt. Det sentrale er at Bruno tar fundamentalt feile valg, og at han er helt ute av posisjon og har forlatt midtbanen. Og dette skjer ofte. Det leder heldigvis ikke alltid til så åpenlyst dårlige situasjoner som her. Men veldig ofte leder det til farlige situasjoner. Og nesten alltid leder det til at vi må hurtigløpe, forsvare oss, og oppgi kontroll. Ofte skjer det heller midt på banen, hvor Bruno løper mellom og presser forsvarsspillere og midtbanespillere, helt uten mulighet til å vinne ballen, og åpner opp hele midtbanen bak seg. Mange ser kanskje at han løper og jobber, og er fornøyd. Men det er ikke gunstig løping. Å bli dratt løpende ut av posisjon er ekstremt svakt og farlig. Og jeg synes det er ganske utrolig at vår kaptein gjør dette gang på gang. Det bærer mer preg av blindløping etter ball på instinkt og måfå.

Prøver ikke å fornærme noen som helst. Håper alle som ser dette, vil erkjenne at dette er et problem, uten å komme med unnskyldninger og bortforklaringer. Riktig nok bare et av mange problem vi har. Men dette er et så pass fundamentalt problem, som konsekvent blottlegger oss på midten, og er med på å føre til at vi slipper til så mange sjanser imot.
post liked by: RedTrafford
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27315
Liker mottatt: 17816

10Hag wrote: 01 Apr 2024, 00:10

Vi ville aldri sett Ødegaard eller De Bruyne holde på slik, i alle fall ikke ukentlig. Men Bruno gjør disse tingene i hver eneste kamp.


Er det utelukkende trenerne sin feil at Bruno spiller slik? Han bør skjønne at dette ikke funker, selv om det står noen på sidelinja og sier det motsatte.
Martin Ødegård var den spilleren som presset mest i Europas topp fem ligaer ifjor.
https://www.football.london/arsenal-fc/ ... 528966.amp
Han er ofte den som presser høyest hos Arsenal.
Hvor har du det fra at Ødegård ikke er den som leder presset?

Jeg tenker dette er slik Erik ten Hag vil spille.
Gjenvinne ball høyt i banen og bryte.
Overgangsspill.
Dette er vi nest best på i PL etter Liverpool sier statsa.
Som kaptein leder Bruno an her.
Noe annet ville vært mytteri.

Presspillet er jo blant de tingene som funker best hos oss.
En av få ting i spillet vårt som er gjenkjennbart fra kamp til kamp.

Noe annet.
Hva er konteksten i klippet over?
Husker ikke helt hva som hendte rett før her?
Var Bruno allerede høyt i banen?
post liked by: Belfastboy, Ryder, Rød Pølse, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Man kan se på Bruno og presspillet på to måter etter min mening. På den ene siden så etterlater Bruno seg enormt med rom og det blir en mulighet for motstanderen å skape overtall et sted på banen. På den andre siden så tvinger Bruno frem en del lange utspark fra keeper som ofte lar oss vinne tilbake ballen. Problemet mitt er egentlig ikke at Bruno presser høyt, det syntes jeg er bra, og det er noe vi ser hos andre lag også. Men snarere at resten av laget ikke følger etter i presset. Forsvarsfireren vår beveger seg sjeldent over midtstreken når det skal presses høyt, spesielt blir backene våre alt for lave slik at det åpnes rom på sidene for motstandere. I tillegg så markeres det mann i bakre ledd og på midtbanen noe som gjør at man ikke dekker rommene optimalt. Så kan man selvsagt mene at løsningen burde være at Bruno går ned på midtbanen og at laget blir mer strukturert slik, og man kan selvsagt bygge opp presset mer tålmodig ved at man lar motstander få trille ball i bakre ledd før man flytter opp hele laget. Jeg er mer der at resten av laget må bli tøffere med å stå etter og at den taktiske tilnærmingen til ten Hag med mann-mann i bakre ledd og på midten ikke fungerer. Men det er klart at dette er todelt og at Bruno muligens bør tilpasse seg resten av laget til tider. Løsningen er likevel etter min mening å gå stå høyere med forsvarsfireren og gå vekk fra mann-mann på midten og i forsvarsfireren.
post liked by: Ryder, Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final, Belfastboy, Tringe
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2629
Liker mottatt: 10737

Synes også det ville vært merkelig dersom Bruno, en spiller ETH attpåtil velger å ha som kaptein og sin forlengede hånd på banen, konsekvent gjør ting han ikke har fått beskjed om og dermed ødelegger hele strukturen ETH ønsker å implementere. Vi har sett ut sånn hele sesongen, uavhengig av om det er Bruno som presser keeper eller om det er noen andre. Vi ligger feil og har gjort det hele sesongen, og det har i mine øyne mer med taktikk enn enkeltspillere å gjøre.

Heller derfor mot at dette er noe han er bedt om å gjøre, han holder jo ikke på sånn for Portugal. Om en leser intervjuer med Bruno der han snakker faglig om spillet. merker man fort at dette er en spiller som tenker og skjønner fotball (om jeg skulle satt en hundrings på én spiller i dagens stall som vil bli en god manager, så er det definitivt ham).
Mot Brentford var problemet åpenbart at presset var ukoordinert, og da er det sjelden førsteforsvareren som er syndebukken men alle dem i leddet bak som ikke ligger tett nok på sin mann når klareringen kommer. Om det er Bruno eller Højlund eller Rashford som ligger høyest, bør ikke ha noe å si - ETH bør ha laget avtaler for hvem som faller av dersom noen går ut av eget ledd. Dette er ikke uvanlig.

Jeg skal være enig i én ting, og det er at spillerne (definitivt inkludert Bruno) bør være mer pragmatiske underveis og bedre til å lese kampbildet. Og kanskje heller trosse managerens instrukser innimellom. På dager som mot Brentford, der ting åpenbart ikke funker, bør de oftere velge «safety first» - ikke bare MED men kanskje i enda større grad uten ball. Hvordan vi opptrer som lag uten ball er det aller største problemet denne sesongen.
post liked by: Rød Pølse, messilingard, RedTrafford, Pink Final, Belfastboy, red
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3946
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17269
Liker mottatt: 11029

Greier helt fint å se begge sider her.
Vanskelig å helle mot en side når det meste er inkonsekvent og vinglete.
post liked by: Blodfink
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2939
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13633
Liker mottatt: 8770

Jeg kommer til å unngå diskusjoner om enkeltspillere fremover 😆 Holder meg til at vi ikke fungerer som lag.
post liked by: RedTrafford, LoveBruno&Rashford, red, Belfastboy
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27315
Liker mottatt: 17816

Ikke at det betyr noe i debatten om Fernandes.
Men denne Instagram brukeren Richard Rowe har sine svin på skogen.
https://www.manchestereveningnews.co.uk ... 0k-5762239
Var vel omtrent samtidig taxi sjåfør Nigel ble avslørt for det samme.
City fanen som fikk ha reklame i US for taxi driften sin.

Beklager avsporing i Bruno tråden.
Ser denne Rowe er ganske anti Bruno btw.
post liked by: Belfastboy, LoveBruno&Rashford, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

red
Posts: 1530
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2277
Liker mottatt: 4150

Pwint wrote: 01 Apr 2024, 13:30 Jeg kommer til å unngå diskusjoner om enkeltspillere fremover 😆 Holder meg til at vi ikke fungerer som lag.
Spesielt nå uten aktiv moderator, er dette her skummelt farvann :hah:
post liked by: LoveBruno&Rashford, RedTrafford, Belfastboy, Pink Final, Pwint, Rød Pølse
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2939
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13633
Liker mottatt: 8770

Akkurat @red 😆
post liked by: LoveBruno&Rashford, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2070
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9143
Liker mottatt: 8406

Mye av kritikken mot Bruno handler om å gi bort ball for ofte. Når man er så god som kapteinen vår er det positivt å spille med risiko, men han trenger et bedre balansert lag rundt seg. Mannen er en gave til United.

Bare for å understreke viktigheten av ulike roller i et lag. Jeg så kampen, De Brøøøøøne var god og Citys klart største trussel. Man kan ikke ha 11 spillere som resirkulerer ball og samtidig skape mange sjanser.

post liked by: Jan Erik, Ryder, Andtho01, Belfastboy, Pancho P, Pink Final, King Eric, Buchan, Pwint
Football, bloody hell!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27315
Liker mottatt: 17816

Tall og stats er moro.
Jeg digger det.
Men for å bedømme enkelt spillere er det ikke bestandig det beste verktøyet.
Her har du nok funnet fram et eksempel på akkurat det @Rød Pølse.
post liked by: Belfastboy, Rød Pølse, King Eric, Buchan, Pwint, Ryder
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2070
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9143
Liker mottatt: 8406

Statistikk kan leses på mange måter, @Pink Final. Det er i hvert fall et eksempel på at sjanseskaping og kreativitet henger sammen med risiko i pasningsspillet.

Bruno og De Bruyne er sammenlignbare spillertyper, og scorer jevnt over ganske likt på mange statistikker. Vår mann er stort sett hakket bedre, på et dårligere lag. Bruno får relativt mye kritikk, mens "alle" er enige om at De Bruyne er en av verdens beste midtbanespillere.

Jeg mener at mye av kritikken mot Bruno handler om at han spiller på et ganske middelmådig fotballag.

Statistikk må ses i sammenheng for å gi et nogenlunde riktig bilde, og statistikk alene er ikke nok for å vurdere en prestasjon.
post liked by: Jan Erik, Pink Final, King Eric, Buchan, Belfastboy, Pwint, Ryder
Football, bloody hell!
Post Reply