Superliga

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

red
Posts: 1530
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2276
Liker mottatt: 4150

Fy faen, om dette påvirker Glazers vilje til å selge seg ned i klubben ...

// Lurer på om dette kan være endel av grunnen til at det har tatt så lang tid for INEOS / Sir Ratcliffe å få kjøpe seg inn.
post liked by: RedTrafford
User avatar

offside
Posts: 1307
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 582
Liker mottatt: 1254

red wrote: 21 Dec 2023, 11:16 Fy faen, om dette påvirker Glazers vilje til å selge seg ned i klubben ...

// Lurer på om dette kan være endel av grunnen til at det har tatt så lang tid for INEOS / Sir Ratcliffe å få kjøpe seg inn.
Redd for akkurat det.
Han kommer til å gå i grava han der med eierskapet sitt.
User avatar

Ryder
Posts: 4696
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2622
Liker mottatt: 10677

Pwint wrote: 21 Dec 2023, 11:01 Jeg tviler på at klubber i England vil vurdere superliga etter det som skjedde forrige gang. I motsatt fall tror jeg mange av oss vil finne en annen hobby.
Frykter at mange klubber har dette som kalkulert risiko og tenker at dette er et offer de kan leve med. Om noen tusener lokale fans og de mest bevisste 20 prosentene av den globale fanbasen forsvinner, så finnes det alltids enda flere "turister" som kan ta deres plass. Folk som synes det er mer pirrende å møte Real Madrid fire ganger i året enn å spille mot Brentford og Bournemouth.

Når det gjelder Glazers, har de jo sagt at de regner med at klubben vil øke i verdi i årene som kommer. Da regner jeg egentlig med at det er noe sånt som superliga de har i tankene, ettersom dagens fotballøkonomi har veldig begrenset vekstpotensiale.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4432
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2860
Liker mottatt: 9442

Nå er jeg usikker på jussen her, først og fremst på hvordan Brexit gjør at britiske myndigheter må forholde seg til ECJ dommer. En ting er dersom de skal eksportere en vare inn til EU, en annen ting er i hvilken grad nasjonale regler må overholdes i henhold til EU-standarder som er gjeldende i EU og EØS.

Skal jeg gjette, og dette er en svært ukvalifisert person som gjør dette, så kan fortsatt FA utestenge britiske lag som er med i en Superliga uten at ECJ vil ha jurisdiksjon over FA sin avgjørelse. Spørsmålet blir i så fall om ECJ kan tvinge dette igjennom via UEFA som FA er en del av. Og da begynner jussen å bli såpass avansert at det er langt utenfor min kompetanse.

Jeg tror uansett at det å bli med i en Super League er en fryktelig dårlig idé, spesielt for de britiske klubbene. Jeg er 100% sikker på at det eksisterer folk som heller vil brenne ned stadion enn å la Super League kamper bli spilt der. Når det gjelder Glazers så er det fortsatt så mye som er uavklart at det å utsette noe salg nå, med United sin økonomiske situasjon, vil være innebære høy risiko. Vi har skyhøy gjeld, ikke levert et positivt årsresultat siden 2019 og brenner igjennom cash fortere enn svint. Det er ingenting som tilsier at det å ikke få inn frisk kapital er en god idé.
LoveUnitedHateGlazers

Tringe
Posts: 219
Joined: 19 Jan 2022, 21:58
Liker gitt: 1108
Liker mottatt: 470

Mine to cents handler om domstolens vurdering om reel konkurranse i markedet. Superligaen ønsker å "frede" de beste (største kommersielt) lagene mot nedrykk. Gir ikke det en skjev fordeling ka angår konkurranse?

Eventuelt kan man se på fotballen som illusjonistens kappe, den skygger over det folket ikke skal se. Isåfall fungerer det perfekt å drive den sånn som nu, for folket bryr sæ mer om favorittlaget enn at politikken drives av banditter.

God jul.
post liked by: 10Hag
Ingen er større enn klubben!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14621
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23292
Liker mottatt: 19254

Der det lukter penger vil mest sannsynlig Glazers befinne seg. Vi får se da, nå blir det mye bråk og mediestyr fremover. Og hva vi får i enden av alt dette er ikke godt å si.
post liked by: RedTrafford
LUHG!

Beta 2.0
Posts: 320
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Sånn som jeg har skjønt det har britiske myndigheter vedtatt at engelske lag som blir med i turneringer utenfor UEFA/FIFA ikke kan delta i FA-turneringer hjemme. Tror derfor at en eller flere britiske klubber må reise sak i Storbritannia og få en dom der for å kunne delta.
post liked by: Pink Final
User avatar

Andtho01
Posts: 1108
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 3407
Liker mottatt: 3580

post liked by: Rød Pølse, Spirograf1, Ryder

28FPellistri
Posts: 446
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 468
Liker mottatt: 1565

Bra klubben tar avstand fra Super League. Fansen sa klart i fra sist så det er godt de står inne med det nå.

Vet i alle fall at dette ville vært det som hadde tippet det over for min del, og jeg hadde nok kun fortsatt med lokal fotball og Eliteserien. Nå syns jeg jo også at UEFA har ødelagt et Champions League format som har fungert utmerket i lang tid, når de neste år endrer den, så om det skulle kommet en Superliga også, kun for de største og rikeste klubbene. Det hadde vært totalt uinteressant for meg.
post liked by: Pwint, Blodfink, RedTrafford, Pink Final
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14621
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23292
Liker mottatt: 19254

Ja, det er bra United går ut tidlig med et standpunkt. Og så blir det fint å ta det frem når de vil være med i Superligaen en gang i fremtiden... :skul:

Det vil bli noen valg å ta for profittjagende big corp-klubber tenker jeg. En superliga uten engelsk deltakelse eventuelt mister en del verdi økonomisk og sportslig. Men det skal nok bli en del twists and turns fremover...
post liked by: RedTrafford, Pwint, Pink Final
LUHG!
User avatar

Andtho01
Posts: 1108
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 3407
Liker mottatt: 3580

Siste nyhet fra den super ligaen kom i kveld der Laporta seier at klubber som Napoli, Barcelona, Real Madrid, Psv, Sporting, Ajax, Inter, AC Milan, Marseille, Benfica med flere har sagt ja til dette. Er kun Atletico Madrid fra Spania som har sagt nei slik som alle i Bundesliga og Premier League. Måtte denne ligaen aldri se dagenslys. Ser at Roma, Marseille og Feyenoord har sagt nei nå.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Cola2, Blodfink, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14621
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23292
Liker mottatt: 19254

Er det noe trøkk i fansen i disse klubbene, eller er de hjernevaska og dumme alle sammen?...Triste greier.
post liked by: 10Hag, Andtho01, RedTrafford
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4879

Min (sannsynligvis uriktige) amatør-hypotese er at spansk og italiensk fotball er så gjennomkorrupt fra før, at fansen nærmest har gitt opp å bekjempe det.
post liked by: Blodfink, RedTrafford
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2896
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13476
Liker mottatt: 8636

Som du sier så er det noen av de nevnte lagene som har gått ut og sagt at dette bare er tull. Virker som Laporte ikke er redd for å lyve offentlig.
post liked by: Blodfink, Rød Pølse, Andtho01, RedTrafford, Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

red
Posts: 1530
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2276
Liker mottatt: 4150

Danish Superligaen wins EU lawsuit claiming that the European Super League can't use that name, as it's their registered trademark (cms.superliga.dk)

Er så bra!
"The decision means that the trademark cannot be registered by European Super League Company S.L. as an EU trademark. They must therefore appeal the decision or come up with another name."
(Vel, ikke at dette i seg selv setter en stopper for prosjektet. Men alle kjepper i hjulene for en felles Europeisk toppliga mottas med glede)
post liked by: Andtho01, Pink Final, Blodfink
Post Reply