Oppsummering Bruno Fernandes

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
Post Reply
User avatar

Topic author
Jan Erik
Posts: 2490
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7723
Liker mottatt: 8093

Dette kommer litt senere enn jeg tenkte, men gamle menn på glatten er en dårlig kombo...😄

Men en enkel gjennomgang og sammendrag har jeg fått gjort. Håper det er litt interessant for noen.

10 kamper med fokus på Bruno er over. Hva gjorde han egentlig i de kampene?

Resultatmessig var det ikke bra.

Everton (B) 3-0
Galatasaray (B) 3-3
Newcastle (B) 0-1
Chelsea (H) 2-1
Bournemouth (H) 0-3
Bayern München (H) 0-1
West Ham (B) 0-2
Aston Villa (H) 3-2
Nottingham F (B) 1-2
Wigan (H) 2-0

4 seire, 1 uavgjort, 5 tap.

Bruno hadde totalt sett 219 + , 283 N og 80 - involveringer. Det er isolert sett veldig bra i en tung periode for laget, og selv om det er mulig å diskutere enkeltvurderinger, så ville ikke det endret totalinntrykket.

Han har slått 447 pasninger, inkludert innlegg, frispark og hjørnespark. Av disse har 363 nådd medspiller. 84 har ikke gjort det. Det gir en prosentandel på 81,2, som er høyere enn jeg forventet. Det sier meg at han tar tryggere valg enn tidligere, men det kan være både negativt og positivt. Negativt fordi vi muligens skaper færre sjanser, positivt fordi han gir vekk færre baller.

Det har blitt to scoringer for Bruno, et på straffespark mot Wigan.

En straffebom mot Chelsea.

2 assists.

4 gule kort.

13 frispark imot.

Og så noe som er mer vurderinger fra min side. Bruno har vært involvert i 51 sjanser. Av disse scoret han altså to og ga to assists. Det burde vært fire assists til, da disse sjansene er så store at det bør scores. Spillere scorer selvsagt ikke på alle sjansene, men disse var altså så gode at hver enkelt av de absolutt kunne og burde vært mål. For meg så viser dette at vi har et problem med å omsette både gode og halvgode sjanser.

Disse 51 sjansene er altså ikke bare 'assistpasninger', men egne avslutninger, sistepasninger og betydelige bidrag i oppbyggingen av sjanser. Det viser, ihvertfall til en viss grad, hvor viktig han er for det offensive spillet vårt.

Men det som egentlig imponerer meg mest, er hvor disiplinert han er i det defensive. Posisjonering, presspill, returløp. Helt suveren i dette laget, ihvertfall. Man ser også veldig tydelig at han forstår trenerens taktikk, og forstår både sin egen rolle og de rundt seg sin rolle. Det er så tydelig at dette mangler hos en del av medspillerne. Mainoo og Garnacho er de jeg syns er nærmest. De er også de yngste spillerne i laget...

Så de negative sidene.

Noen unødvendig gule kort som gjorde at han faktisk mistet kampen mot Liverpool, noen unødvendige frispark som ga mål imot (Galatasaray og Villa), og noen få tilfeller der han overspiller/filmer. Men jeg syns ikke dette er så fremtredende som noen skal ha det til når de snakker om negativt kroppspråk og manglende egenskaper til å bare kapteinsbindet. Men bra er det ikke.

Totalt sett så er det for meg liten tvil om at Bruno er en av våre viktigste spillere, som holder et overraskende jevnt og godt nivå. Selv i hans svakeste kamper mot Galatasaray, Bournemouth og Forest så er han på pluss. Men han og vi trenger å få spillere som Rashford, Casemiro, Antony, Eriksen og Martinez tilbake fra skade og i gang på en helt annen måte enn så langt for at laget som helhet skal fungere og gi oss bedre resultater fremover. Vi har max 23 kamper igjen denne sesongen. Det må være mulig å gjøre det bedre enn det vi har gjort.
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, Belfastboy, 10Hag, Pink Final, Blodfink, Ryder, Pwint, Spirograf1
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

Støtter veldig det med at han, Garnacho og Mainoo er de som presser best. Men noen ggr. ser det dumt ut, fordi han kompenserer for døgeniktene rundt seg. Støtter også at det ikke omsettes i mål det han skaper. Det mangler så mye i denne troppen. Er ikke overbevist om at de som returnerer etter hvert, klarer å heve dette i større grad heller, det er negativt fra min side. Men sånn ser jeg det pr. nå. Så må de jo forhåpentligvis motbevise pessimismen!
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, 10Hag, Rød Pølse, Pwint, Pink Final, Cola2
LUHG!
User avatar

Topic author
Jan Erik
Posts: 2490
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7723
Liker mottatt: 8093

Enig, @Blodfink. Vi MÅ ha en annen spiss inn en Højlund. Han må få spille seg god de neste par årene. Rashford må levere jevnere, ellers må han også benkes. Så trengs det mer fra sentral midtbane når det kommer til å spille de riktige pasningene fremover for å skape bevegelser, overtall og sjanser som det faktisk er mulig å score fra. Vi skaper alt for mange, eller tar for mange, dårlige sjanser i forhold til de som SKAL sitte.
post liked by: Blodfink, RedTrafford, 10Hag, Rød Pølse, Pwint, Pink Final, Cola2
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2069
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9135
Liker mottatt: 8402

Veldig bra, @Jan Erik 👏👏👏 Støttes 100%. Det er mange andre i dette laget som har MYE større forbedringspotensiale enn Bruno. Til og med de unødvendige frisparkene imot som du nevner burde jo strengt tatt ikke gått i mål.

Benzema ryktes inn på lån de neste 6 månedene. Det vil i så fall gi Højlund mulighet til å lære av en ringrev. Jeg tror også det vil gjøre det vanskelig for vingene våre å ikke slå innlegg.

Som en korttidsløsning gir det mening, men det er ingen grunn til å kaste penger etter den aldrende franskmannen.
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, Pwint, Pink Final, Cola2, Belfastboy, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2938
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13629
Liker mottatt: 8768

Takk for denne jobben @Jan Erik. Det har vært veldig interessant å lese. 👏👏👏
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final, Jan Erik
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Topic author
Jan Erik
Posts: 2490
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7723
Liker mottatt: 8093

@Rød Pølse...Benzema? Kjenner jeg blir lett skeptisk, hvordan har han gjort det i SA? Virket litt ferdig på toppnivå mot slutten i Real. Men for all del, Højlund kan helt sikkert lære noe av ham...men om han løfter laget? Usikker.
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, Pwint
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27309
Liker mottatt: 17815

En kjempejobb du har gjort @Jan Erik.
Har alltid synes at Bruno Fernandes har vært viktig og god.
Men etter å ha lest dine analyser så er inntrykket at han er enda viktigere og enda bedre enn jeg har ment.
Slår bort mindre ball enn jeg trodde.
Er mer disiplinert i press enn jeg trodde.
Rett og slett en viktig LAG spiller.
Du har bidratt til et enda bedre inntrykk av en av mine største favoritter på United.
Tusen takk 👏🤌.
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, Belfastboy, Rød Pølse, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2069
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9135
Liker mottatt: 8402

Jan Erik wrote: 14 Jan 2024, 17:21 ...Benzema? Kjenner jeg blir lett skeptisk...
Med rette. Det er på ingen måte optimalt, men hvis vi skal få inn noen i januar blir det nok på lån. Dersom han kan bidra på trening og avlaste Højlund, særlig i kamper som krever litt mindre intensitet, så er det vel uansett en oppgradering fra en kronisk syk og skadet Martial.
post liked by: Jan Erik, Pwint
Football, bloody hell!
User avatar

Topic author
Jan Erik
Posts: 2490
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7723
Liker mottatt: 8093

Ja, @Rød Pølse, Martial hever vel bare lønn til sommeren nå? Virket som det var det ten Hag snakket om hin dagen.

Men er det ikke noen litt yngre som kunne gjort en jobb i noen måneder? Evt fått en 18-måneders kontrakt for småpenger?
post liked by: Rød Pølse, Pwint
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2069
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9135
Liker mottatt: 8402

@Jan Erik Vi låner jo ut spillere med kjøpsopsjon i hytt og gevær, så det er litt merkelig at det skal være helt umulig for United å gjøre en tilsvarende deal på en spiller inn. Vi må nok vente til vi har noen i ledelsen som er i stand til å forhandle.
post liked by: Jan Erik, Pwint, Pink Final
Football, bloody hell!
User avatar

Topic author
Jan Erik
Posts: 2490
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7723
Liker mottatt: 8093

Ja, @Rød Pølse, det jeg mener. Han karen fra Stuttgart f eks. Har visst en utkjøpsklausul på €15-20m. Kan jo gi ham en relativt kort kontrakt, med lovnad om å få dra tilbake til Tyskalnd relativt billig om det ikke fungerer...

Men vi har kanskje ikke de pengene? Er vel delvis derfor vi nå sender spillere på lån, og prøver å få vekk spillere som sannsynligvis ikke vil slå helt gjennom. Som Mejbri og Fernandez.
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, Pwint
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2069
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9135
Liker mottatt: 8402

Serhou Guirassy ja, @Jan Erik. Utkjøpsklausul på ca £15M. Det er spissen jeg mener vi bør hente nå i januar. Problemet er at vi lar alle dra på audition før vi evt casher inn. Avtalene vi gjør oser av desperasjon og vi evner tydeligvis ikke å frigjøre midler til én signering som virker fornuftig på alle måter. Ukulturen sitter i veggene 🙈
post liked by: Pink Final, Cola2, RedTrafford, Jan Erik, Pwint
Football, bloody hell!
Post Reply