Premier League 2023/24

Diskusjon om engelsk fotball
User avatar

10Hag
Posts: 1554
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3688
Liker mottatt: 5095

City har 115 tiltaler hengende over seg.

Selv om jeg ikke tror de blir å få noe reell straff utenom noe økonomisk, er det naturlig at en slik sak kan ta flere år å behandle.

Om de faktisk skal ha en sjans til å domfelle City, så må de nesten bruke tid på alle disse anklagene. Det vil ta tid, lang tid.
post liked by: Blodfink, RedTrafford, Andtho01, Tringe, Pink Final
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3044
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 14243
Liker mottatt: 9242

Det ble visst "bare" ti poeng i trekk på Everton. De anker så vi vet jo ikke hva resultatet blir. Tungt for dem selvsagt, men reglene er jo ikke ukjente for noen. Blir moro når city får sin enorme straff. Sikkert en bot på 50 millioner eller noe sånt.
post liked by: Andtho01, 10Hag, Tringe, Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Jan Erik
Posts: 2575
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8175
Liker mottatt: 8489

Hvis jeg har forstått dette riktig, så har Everton fått -10 poeng for å ha £19.5m for mye i underskudd? Det er helt hinsides spør du meg, og jeg håper de når frem med anke. Dette er vel underskudd som også inkluderer 'Covid'-årene?
post liked by: Tringe, Pwint, Rød Pølse, RedTrafford
User avatar

10Hag
Posts: 1554
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3688
Liker mottatt: 5095

Det er medregnet fratrekk i Evertons favør pga Covid. Dette ble og gjort i Uniteds tilfelle da vi ble straffet.

Synes ikke straffen er for streng. Vi trenger strenge straffer om vi skal ha noe håp om å sikre bedre klubbdrift og færre konkurser fremover.

Om man ser på Evertons økonomiske klubbdrift over de 5 siste årene, er det horribelt. De har vanskjøtet klubben så til de grader, at det er ekstremt. Det nyanseres ikke godt nok i media hvor ille det faktisk står til økonomisk i Everton. Egentlig helt sinnsykt at regelverket ikke har innhentet de tidligere.

Det som er blodig urettferdig, er hvordan enkelte klubber slipper unna. Har forståelse for at 115 tiltalepunkt tar veldig lang tid å behandle. Men det er uansett få som har tro på at City egentlig får noen reell straff.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final
User avatar

Jan Erik
Posts: 2575
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8175
Liker mottatt: 8489

@10Hag, jeg skrev det jeg skrev ut i fra hva BBC rapporterte var årsaken. Jeg syns jo £20m er en bagatell oppi all galskapen i PL...men du har kanskje mer utfyllende opplysninger om hvorfor straffen er riktig?
post liked by: RedTrafford
User avatar

10Hag
Posts: 1554
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3688
Liker mottatt: 5095

Ikke noe mer informasjon om det som er tilgjengelig.

Grunnen til at jeg mener at straffen er rettferdig la jeg jo frem i posten over.

Selv om beløpet er lavt ift grensen, må det og tas i betraktning at Everton har gått med massivt underskudd 5 sesonger på rad. Hvis de hadde fortsatt slik de gjør nå, hadde klubben vært ødelagt, noe den nesten allerede er.

Everton har jo ikke kun 20 mill. pund i underskudd. De er ca. 20 mill. over grensen, som allerede er på 140 mill. pund årlig over 3 sesonger. Everton har hatt underskudd over de 5 siste årene på ca. 450 millioner pund (!). Da blir de 20 over grensa ikke lenger en bagatell. Det blir toppen av et isfjell.

Om man ikke begynner å straffe klubbene, kommer de til å straffe seg selv enda verre.

Dette kommer til å få et positivt utfall på Everton på lang sikt. De kommer ikke til å sette seg selv i en slik posisjon igjen.

Grunnen til at folk reagerer er fordi de sammenligner det med City. Og det er forståelig. Men det er naivt å tro at 115 tiltalepunkt kan behandles like raskt som denne saken. Her må man bare smøre seg med tålamod, og håpe at City blir straffet langt hardere enn Everton.

Dessverre skjer nok ikke det :/ Og det er frustrerende. Men Everton skal ikke unnlates å straffes pga det. De har vanskjøtet klubben på et nivå som krever kraftige sanksjoner.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final
User avatar

Jan Erik
Posts: 2575
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8175
Liker mottatt: 8489

Kanskje det, @10Hag, men er ikke overbevist. Regelverket er jo £105m over de siste tre årene, så da blir overskridelsen liten. Uansett hva de måtte ha gjort før. Gjeld og underskudd er jo ikke noe problem, bare spør Joel og Avram...

Ellers sto det på Sky at deler av underskuddet er pga krigen i Ukraina, siden de har en russisk (?) investor som nå blant annet ikke kunne bidra med penger til det nye stadionet de bygger. Som igjen var en annen grunn til underskuddet.

Jeg tror, og håper, at de får dette omgjort. Så får de heller ta grep selv for å unngå at dette skjer igjen.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final
User avatar

10Hag
Posts: 1554
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3688
Liker mottatt: 5095

Men hvor er insentivet for å unngå slik drift, om de ikke nå hadde blitt dømt?

De har holdt på slik i over 5 år, uten å endre praksis. Først nå vil det skje endringer, fordi de faktisk blir tvunget til det.

Hvis ikke Everton hadde blitt straffet knallhard, ville de jo bare fortsatt slik de har gjort om ikke det nå plutselig fikk alvorlige konsekvenser. Historikken tilsier jo så, ikke bare i Everton, men og i andre klubber som nylig har blitt satt under administrasjon.

Jeg ønsker jo heller ikke å se en så tradisjonsrik klubb som Everton rykke ned. Men de hadde jo skakkjørt hele klubben om det ikke hadde kommet noen kraftige reaksjoner nå. Ser heller at de kanskje risikerer et nedrykk, enn å rett og slett kjøre klubben konkurs og sette den i tvungen administrasjon. Det er jo det som hadde skjedd om ikke denne straffen hadde kommet nå.

Å sammenligne Evertons økonomi med United mener jeg er fåfengt. Til tross for all den gjelda vi har, har vi langt mindre problemer med å betjene den, samt skaffe investorer enn det Everton har. I tillegg er alt av våre "assets" verdt ufattelig mye mer enn Evertons, det være seg merkevare, fasiliteter og spillere. Og på tross av gjelda, så er vi blant de 2-3 fotballklubbene i verden som tjener mest penger, hvert eneste år.

Det er noen gode grunner til at det er nettopp Everton, og ikke vi, som idømmes poengtrekk.

Poenget ang. russisk investor er jo absolutt legitimt. Men da har man jo og satt seg i en situasjon der man er avhengig av en enkelt ekstern investorer for å ikke bare påkoste seg, men for å drive forsvarlig drift. Så det bør ikke ses på som noe formildende. Tvert imot, så er det jo heller et symptom på hvor dårlig driften har vært, at så mye tydeligvis har stått og falt på en ekstern investor.
post liked by: Pink Final
User avatar

Jan Erik
Posts: 2575
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8175
Liker mottatt: 8489

@10Hag Enig i mye der, blant annet at vi har et helt annet utgangspunkt for gjeld og betjening av det. Men her er det litt som å bure noen inne i 5 år for å stjele ost og solbriller...det henger ikke sammen. Altså, underskuddet/regelbrudder er ikke stort nok. Etter min mening, og hvis alle 'fakta' er ute. Det vil bli en del poengtrekk fremover om dette skal være nivået, og vil egentlig bare bidra til at fotballen gjør seg enda mer interessant for eiere man kanskje egentlig ikke ønsker i PL?? Siden de kan drive på en litt mer...interessant...måte.
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Blodfink, Pink Final
User avatar

10Hag
Posts: 1554
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3688
Liker mottatt: 5095

Joda, ser den.

Mitt kanskje noe vel naive håp er at dette har den effekten at det skremmer andre eiere fra å drive rovdrift på klubbene de eier, slik Everton sine eiere har vanskjøtet og ødelagt der.

Ser straffen som en straff for eierne. Everton vil ikke miste sin status og verdi blant supporterne. Jeg tror dette vil styrke Everton på sikt.

Som sagt, her er jeg sikker naiv. Men har tro på at slike tiltak kan få klubber til å endre praksis totalt, og faktisk bli økonomisk kompetente. Nød lærer naken kvinne å spinne og etc.
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2195
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9953
Liker mottatt: 8969

Jan Erik wrote: 17 Nov 2023, 22:41 Men her er det litt som å bure noen inne i 5 år for å stjele ost og solbriller
Helt tilfeldig eksempel, selvfølgelig...😅
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

Jan Erik
Posts: 2575
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 8175
Liker mottatt: 8489

@Rød Pølse Nei, nei...det er jo det jeg ville stjålet om jeg gjorde det...kanskje litt ørret....nei laks....kortere navn....salma det...
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Pwint, Blodfink
User avatar

offside
Posts: 1309
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 583
Liker mottatt: 1264

Det er en hard straff for Everton. Det kan gjøre at Everton rykker ned mest sansynlig.

Men så klart det store spørsmålet er hva skjer med City? Det er 115 punkter de har funnet på de. Det er ikke småtteri. Men hva det innebærer vet vi jo ikke og evt hvor alvorlig dette er. Jeg tror premier leuage ønsker å ta dette seriøst for å luke vekk nettopp denne slags ting. Everton fikk sikkelig smekk, så får vi se hva konsekvensene blir for city.

Skal det være store konsekvenser så må det være grunnlag for det. 115 brude bør være mer enn nok grunnlag spør du meg. Jeg skal hvertfall følge med på dette, og jeg har troen på at de ønsker å ta dette seriøst og sette harde konsekvenser. Hvis det ikke blir det, ja da mister jeg litt troen. Det kan jo ikke bare være bøter.

Stor sak, det virker som de har satt seg grundig i det, og bruker lang tid.

Jeg tror city skal få kjenne det. Men spørsmålet bare i hvor stor grad? Det er naturlig å tenke på store poengtrekk men jeg tenker det kan være aktuelt med nedgradering. Så klart alt etter hvor alvorlig det er.

Men en så det med Roman også, han måtte pakke sammen og forlate. Timingen for når dette her skjer er god mtp den geopolitiske situajsonen. Brudd på regler må få konsekvenser. Her er det 115 brudd. Det er alvorlig!
User avatar

Måns
Donor
Posts: 206
Joined: 24 Oct 2021, 18:29
Liker gitt: 530
Liker mottatt: 697

Vel, da er vi i gang. Det flere har fryktet, arabisk ligasystem kan nå i prinsippet og praksis brukes for å omgå Financial Fair Play reglene. Personlig er jeg nå gått fra motløs til dritlei. Neves kan nå heve "fette" høy lønn fra sin Saudi-Arabiske klubb (som tilfeldigvis eier Newcastle), samtidig som han "lånes" ut til Newcastle. Tror Neves bare er starten på dette :(
https://www.bbc.com/sport/football/67490620
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final, Belfastboy, Blodfink
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7699
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27806
Liker mottatt: 18337

Ikke no’ stas i det hele tatt @Måns.
Dette er jo åpenlyst juks.
Ære være dem som klarer å holde på et brennende engasjement hva fotball interesse angår.
Bare trist den retningen topp fotball tar.
post liked by: offside, Belfastboy, Rød Pølse, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply