Man ser og hører hva man vil se og hører

Alt som ikke passer andre steder.
Post Reply
User avatar

Topic author
Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Fortsetter diskusjonen her @Blodfink
Blodfink wrote: 10 Jun 2023, 12:21 @Cola2, om jeg forstår deg rett om eierskap: så er f.eks Jim engelsk, men han har flytta seg selv og selskapet utenlands pga skatt etc. Har litt om det i en post over her. Men mulig du ikke mente han, men engelske fans. Men når det gjelder INEOS/Ratcliffe har ikke England noen spesiell kontroll siden han som nevnt har flyttet på seg.
Var ikke klar over at han hadde flyttet seg, ang Sir R.
-Men vi ser jo pappa Haaland, Bjørn Dæhli og flere har flyttet til Sveits, og Hushovd bor vel fortsatt i Monaco, grunnet skatter etc.
-Og jeg støtter dem, hadde jeg tjent så mye som disse har gjort, hadde jeg gjort det samme.
-Se på John Carew, tror Skatte etaten fant ut at han måtte skatte til Norge, grunnet at han hadde vært her 5 dager forlenge.
-Hva med sjefen for Oljefondet, tror han hadde en formue over 20 mil når han sa ja til jobben,
og tror lønna hans er 3-5 ganger mere enn en vanlig arbeidstaker i Norge.
Nå tror jeg at stillingen hans er på "åremål", men kan vedde en six-pack med Isbjørn at han flytter ut når han slutter.
-Oljefondet sier at de har aksjer i alle ting på nettet. Nå må de vel kutte firmaet som kjøpte opp Freia.
Men har vi noen gang fått sett en liste over aksjer de eier?

Og det er hemmelig valg i Norge, men hadde alle stemt på Pensjonist Partiet av alle eldre, så hadde det ikke vært så mye overtramp av de som var valgt inn.
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

Ja, jeg forstår også at folk flytter for å unngå skatt, så lenge det er en mulighet så vil jo folk benytte seg av dette.

Sir Jim flyttet til Monaco btw. Og eier jo FC Lausanne-Sport i Sveits, pluss da Nice. Ineos er også involvert i Afrika. Bl.a. Racing Club Abidjan.
LUHG!
User avatar

Topic author
Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Ja nå har Shampo også flyttet, men ut fra intervjuet har han kun 2,5 mill igjen at han spilte utenfor Norge.
Men det er en klausul, har jeg hørt, blir du skadet og legger opp, vil du først få pension fra NHL når du er 40 år.
Tror det var mange år at han ikke fikk lønn i Enga, men mye kan fises på.
Akser i diverse ting er jo ikke lønn.
Men her har "fruen" en betydelig arv/inntekt
Og skal jeg være DØNN ærlig, så respektere jeg at familien flytter.
Kanskje vil Dan ha inn i trener teamet sitt?
User avatar

Topic author
Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Har blitt litt diskusjoner ang kampen i går i København om dommeren.
La merke til en ting i går, dommerne har begynt med reklame på ryggen
"Be a Referee"
Neste blir vel: "Be a VAR judge."
Dommer yrket er som en målvakt, gjør du en feil, så får du høre det, og det vil henge med deg.

Jeg har dømt "gamle" Eliteserien i hockey, og jeg kunne diskutere med div fans etter kamper.
Spurte om du som er så sikker på det du sier, kan du ikke ta ett dommerkurs?
Men først må du svare om du kan gå på skøyter i 3x30 minutter (periodene er 3x20,
men det skjer aldri grunnet klokka blir stoppet etter avblåsning, og startet når spillet er i gang igjen)

På denne tiden hold jeg mange dommer kurs på Østlandet, @Blodfink til og med i Sarp. ;-)

De hockey dommerne som jeg synes er bra, er de som har spilt høyt opp i diverse serier.
Mange faller fra ishockey når de er 12-14 år for de kommer ikke med på laget.
Ja. vi trenger disse, men de må bli coached riktid.

Hvordan det er med fotball dommere kan jeg ikke svare på.

Som dommer uansett idrett, er du i en utsatt del, jeg vet at i hockey har det alltid vært mangel.
I fotballen kom VAR inn, det syntes jeg var bra. Når jeg sier det, var det vi så i Mesterskap.
Men i PL og nå i CL, så ødelegger VAR mer enn den bedrer rettferdighet.

Tar opp mine synspunkter her, vil ikke komme og ødelegge kamp tråden fra i går, eller tråden EtH
post liked by: Blodfink, 10Hag, Rød Pølse, Pink Final

Deleted User 661

Liverpools Endo hadde en takling mot Toulouse i dag som ikke var bedre enn Rashfords. Tvertimot. Det ble belønnet med gult kort.
post liked by: Cola2, Rød Pølse, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

Yep @Belfastboy , dommerne tolker hvor farlig det er for motspiller. Sånn er regelen, de skal kun vurdere hvor farlig den er, da får du ikke rettferdighet. Da får du hva hver enkelt dommer i VAR-bua og/eller på banen mener.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Cola2 wrote: 09 Nov 2023, 19:25 På denne tiden hold jeg mange dommer kurs på Østlandet, @Blodfink til og med i Sarp. ;-)

De hockey dommerne som jeg synes er bra, er de som har spilt høyt opp i diverse serier.
Mange faller fra ishockey når de er 12-14 år for de kommer ikke med på laget.
Ja. vi trenger disse, men de må bli coached riktid.

Hvordan det er med fotball dommere kan jeg ikke svare på.
Å fysj da, frivillig opphold i Særp, ikke bra :hah: Skal sies at jeg og mine barn var på fotballkamp på restaurant/pub i Sarp ved et tilfelle, det var bare hyggelig. (Mindreårige kommer inn der det er alkoholservering, men det må da også serveres mat på stedet). Vi holdt oss unna alkoholen btw.

Fotballdommere er nok ofte som i hockey, de faller av fotballen og noen vil holde kontakt med miljøet og eller hevne seg :hah: Ikke dumt å bli toppdommer da, gode betingelser og store begivenheter.
Jeg har dømt noen kamper, som amatør da. Det er jo en drittjobb, men jeg likte det. Kunne mye fotball som spiller selv, forstod greia liksom. Fikk mye god feedback, dette var før VAR og før intensjon ikke var med i tolkningen. Morro var det rett og slett.
post liked by: RedTrafford, Cola2, 10Hag, Rød Pølse, Pink Final
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7615
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27304
Liker mottatt: 17815

Virker som majoriteten av de britiske ekspertene mener det var strengt.
Selv Carragher, ja til og med Luckhurst - Uniteds kritiske ‘venn’ i MEN.
De norske i TV2 studio er som vanlig anti United.
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, Cola2, KnallRau, Pwint, alfen74, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2069
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9135
Liker mottatt: 8402

Jeg tror et av de største problemene er at mange dommere er arrogante og har et veldig stort markeringsbehov. Det hører man ofte fra spillere og trenere i Eliteserien også. Innbiller meg at de menneskelige egenskapene er viktig for å kunne utføre dommergjerningen på en god måte.

Man kan sammenligne det med vektere og politi. Kompetanse og personlig egnethet har utrolig stor betydning for hvordan mennesker med en viss grad av makt er i stand til utøve sin rolle. Arrogante regelryttere med begrenset kompetanse er det ingen som liker og det er også vanskelig å respektere slike mennesker.

Arroganse og markeringsbehov er ikke til hjelp for noen involverte. Legg til et svakt regelverk og at de digitale hjelpemidlene brukes på en lite gjennomtenkt måte så har man en total som er ganske så håpløs 💩

Dommere og dommerforeninger må i større grad jobbe for å hjelpe seg selv til å bli bedre. Det er ingen motsetninger mellom å være en anelse sympatisk og å bli respektert. At de har innført VAR på den måten vi ser i dag er intet mindre enn en skandale og fremstår som en stor bjørnetjeneste til dommerstanden. Dette burde gjort hverdagen deres enklere, men det har vel egentlig vist seg å gjøre det stikk motsatte 🤡

Regelverket og bruken av VAR trenger en solid overhaling. Sånn som det fungerer i dag er det alt for mye rom for individuelt skjønn. Fotball som produkt og fansen blir de store taperne. I tillegg til United, selvfølgelig. Det er så og si umulig å forutse konsekvenser for tilnærmet like forseelser fra kamp til kamp.

Senest i går var det to situasjoner i EL som var sammenlignbare med den Rashford fikk rødt for. Begge var minst like alvorlige forseelser og begge ble belønnet med gult kort etter involvering av VAR. Forstå det den som kan 🤯
post liked by: Pink Final, Cola2, RedTrafford, Belfastboy
Football, bloody hell!
User avatar

andRED
Posts: 325
Joined: 09 Oct 2022, 20:13
Liker gitt: 203
Liker mottatt: 914

Cola2 wrote: 10 Jun 2023, 15:11 -Oljefondet sier at de har aksjer i alle ting på nettet. Nå må de vel kutte firmaet som kjøpte opp Freia.
Men har vi noen gang fått sett en liste over aksjer de eier?
Absolutt: https://www.nbim.no/no/oljefondet/inves ... s/equities
Last edited by andRED on 10 Nov 2023, 11:22, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink, Cola2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14626
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23311
Liker mottatt: 19276

@andRED , angående posten din rett over denne: En feil der, det er @Cola2 som har skrevet det du siterer, ikke jeg.
post liked by: andRED
LUHG!
User avatar

andRED
Posts: 325
Joined: 09 Oct 2022, 20:13
Liker gitt: 203
Liker mottatt: 914

Woopsi, litt rask redigering der ser jeg. Fiksa det nå :)
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Takker for linken @andRED
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2069
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9135
Liker mottatt: 8402

Nå har EtH foreslått at managerne snakker med PGMOL istedenfor å snakke om VAR og dommere i media. Godt forslag som sannsynligvis er mye mer produktivt enn å skape motpoler via pressen 👍
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Cola2
Football, bloody hell!
Post Reply