Hva bør gjøres?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

Det er slitsomt med disse negative sakene hele tiden. Men det verste er tilstanden i klubben allikevel.

Jeg skulle gjerne avskrevet alle artikler som blank løgn, men nå vet alle hvordan det står til. Ikke at alt er svart, men heller litt grått :yikes:

Murtough og Fletcher er nok bedre enn forrige gjeng, men vi trenger noen forsterkninger i den avdelingen, sånn sett er ryktet om Andrea Berta fra Atl. Madrid velkomment. Har i alle fall erfaring som både teknisk dir. og Sportsdir. i en klubb med grei flyt.
post liked by: Buchan, Rød Pølse, Cola2, Pwint
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Carl Anka/The Athletic etter kampen mot Galatasaray:

United players treat the ball like it's a bomb. Everything has to happen so quickly.

Kanskje flere legger merke til dette, og de som etterspør mer tempo. Spillerne våre virker regelrett stresset når de har ball, og gir ballen fra seg før de har skikkelig kontroll og overblikk.
post liked by: Pwint, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

Vi trenger begge deler. Ro, overblikk og kontroll er det jeg ønsker først. Når man får til det, ja da kan man se om det kan gå hurtigere fra spiller til spiller når det er ønskelig.

Når man møter lag som er gode til å presse, må spillerne våre beherske hurtig 1-tøtsj i større grad kanskje, og ha evne til å løpe så det blir noen vinkler å spille på.
Last edited by Blodfink on 15 Oct 2023, 08:52, edited 1 time in total.
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Pwint, Cola2
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Jepp, tenker likt. Diktere tempo og holde ball i laget er nøkkelen. Jmf. en trang analogi til fastlåst girspake i enten 6 eller 2, uten noen mellomting.

Tipper vi starter i et forrykende tempo i dag også, og så dabber det av etter hvert? Så lenge vi klarer å score noen mål i starten, kan det funke greit i enkeltkamper.

Så blir det vanskelig å overføre en slik spillestil til noe habituelt over en hel sesong, samt unngå slitasje og skader da vi må bruke en del tid på å jage opp og ned.

Vil ikke lenger håpe på noe markant forbedring rent spillemessig. Men håper det løsner målmessig i dag.
post liked by: Pwint, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2072
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9164
Liker mottatt: 8417

Ja, hva bør gjøres? Det er i alle fall tydelig for alle som kan se at noe bør gjøres. Man trenger ikke være taktisk kompetent for å se at det vi driver med om dagen ikke funker spesielt bra. Tre seiere på rad; ett utrolig overtids-comeback, en sliteseier og en "great escape" med strafferedning i siste sekund. Alle tre mot presumptivt svakere motstand. Det holder ikke i lengden og er rett og slett ikke godt nok.

Dette er vel også tredje kampen på rad hvor vi ser klart bedre ut etter at Eriksen kommer inn. Når vi møter motstand som dette kan jeg ikke skjønne annet enn at han må være selvskreven på laget, fra start. Hvorfor stiller vi med samme formasjon og omtrent samme mannskap i kamp etter kamp når det åpenbart ikke fungerer? Det er ikke lett å forstå.

Det snakkes om viktigheten av å ha en god stall, men man velger likevel å ikke benytte seg av muligheten til å gjøre endringer, også når man har alternativer. Mount hadde en litt treg start i august, men han har sett bedre ut etter han kom tilbake fra skade. Hannibal var involvert i to seiere for noen uker siden. Han var en av banens beste i kampen mot Burnley og med fra start igjen mot Palace i ligacupen. Soleklart sesongbeste av laget, selv om motstanden ikke var all verden. Garnacho, som stort sett alltid ser frisk ut når han kommer inn. Hvor dårlige må vi være for at Eriksen eller noen av disse skal få sjansen fra start igjen?

4-2-3-1 der stort sett det eneste som er vanskelig å forutse er skadesituasjonen i forsvar. Det er ikke spesielt imponerende, for å si det litt pent og forsiktig. Hva med å endre formasjon og vise litt taktisk fleksibilitet? Det skal mye til for å bli så mye dårligere enn vi er nå uansett. Mange skader skal ha sin del av skylda, men det må være mulig å prøve noe annet enn det som ikke fungerer likevel...
post liked by: Cola2, 10Hag, RedTrafford, Blodfink
Football, bloody hell!

Beta 2.0
Posts: 322
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 106
Liker mottatt: 823

Nå stilte de vel i en slags 4-3-3/4-5-1 i førsteomgangen i går, og det gikk jo ikke bra i det hele tatt.
post liked by: 10Hag, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

4-2-3-1 er jo og egentlig ganske likt 4-5-1 med lavere midtblokk/tospann-anker.

I førsteomgang spilte til tider McTominay så offensivt at det ble nesten 4-1-2-3 med Amrabat som anker, og to 10ere i Bruno i McTominay i perioder. Men Bruno må og trekke ned for hjelpe mye, og blir da hengende et sted midt i mellom og flyte som en slags ukomfortabel 8er.

Uansett tallkombinasjon/formasjon på papiret, så er vi for lite folk i og rundt midtsirkelen. Når Eriksen kommer inn, blir det mer soliditet. Men FCK legger seg og heldigvis bakpå, slik at vi ikke lenger trenger et anker/6er (Amrabat) i like stor grad. Og når FCK presser på mot slutten for utligning, ser vi igjen hvor skjøre vi er på midtbanen, selv med Eriksen, som er veldig god. Han er en utmerket playmaker, men har ikke høy defensiv frekvens.

City, Liverpool, Brighton, og tidvis United har løst dette problemet ved å fylle midtbanen med backene, såkalte inverted full backs. Dalot og Shaw ble brukt hyppig slikt en periode. Men nå har vi sluttet med det, noe jeg tror vi savner. Kanskje har vi sluttet med det for å trygge Onana og forenkle spillestilen og rollene til spillerne, hvem vet?

Uansett, så ender vi opp med for lite folk sentralt i midten, som er den viktigste plassen å dominere for å linke banespillet begge veier. Håper vi finner en løsning snart, uavhengig hvor lenge Shaw er skadet.
post liked by: Rød Pølse, Ryder, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2072
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9164
Liker mottatt: 8417

Beta 2.0 wrote: 25 Oct 2023, 12:34 Nå stilte de vel i en slags 4-3-3/4-5-1 i førsteomgangen i går, og det gikk jo ikke bra i det hele tatt.
Ok, eller i en slags 4-2-3-1, som de opererer med i klubbens offisielle app. Det er, som @10Hag er inne på, lite forskjell på dette og 4-5-1. Poenget mitt var uansett at det ikke ser spesielt bra ut og at de eventuelle justeringene som er gjort ikke fungerer. Det er fullt mulig å gjøre større endringer på laget enn det som var gjort til kampen i går, både på personell og formasjon.
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 153
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 132
Liker mottatt: 366

Vet dette er litt som å banne i kirka...men mange her inne husker sikkert Jan Mølby i sine siste sesonger...hadde løpsvillige kanter og noen bulldosere som tok seg av det defensive...så la han sin elsk på midtsirkelen og styrte alle kamper for Liverpool derfra med ro, overblikk og pasningsfot. Jeg vil ha Eriksen inn der i to år...til laget har fått satt seg... :-| :-|
post liked by: Jan Erik, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

Neville etter kampen i går, er fornuftig i mye her synes jeg, prøver å finne svar, hva er galt liksom. Er ganske enig i mye, og det er ikke alltid sånn.

post liked by: Pink Final, Buchan, Pwint, Rød Pølse, RedTrafford
LUHG!

Deleted User 402

Tillater meg å reflektere litt på denne tråden. Burde kanskje brukt tråden for Ten Hag da det er der diskusjonen foregår, men jeg skal bevege meg en del utenfor, så jeg tar det her.

Tar tak i noe Gary Neville sa i går, nemlig at United har blitt en "graveyard for players and managers". Vi er blitt en klubb der spillere og managere vi, som oftest, har stor tro på ikke lykkes. Så kan man sikkert argumentere, i etterpåklokskapens lys, at enkeltspillere og managere ikke var gode nok. Det er feilkjøp og feilansettelser.
Men...jeg synes selv det har skjedd litt for ofte til at det er en god nok forklaring. Ta Mason Mount som et eksempel. Han kunne gått til Liverpool skal vi tro troverdige journalister. Hvor stor er sjansen for at vi nå hadde ergret oss over at vi ikke fikk kjøpt han? At han allerede hadde gjort det så bra at vi hadde revet oss i håret? Ganske stor? Jeg tror det.

Dag Langerød, den evige optimisten, skrev, og jeg er enig, at nå er det ingenting. Men det er jo ikke første gang det er ingenting. Det var ingenting mot slutten med Mourinho, med Solskjær, med Ragnick og nå med Ten Hag. Ja, jeg tror det går mot slutten for Ten Hag hvis ikke det snur farlig fort. Få ting tyder på det.

Så er det godt mulig at det vi ser nå handler om Ten Hag. Det argumenteres godt for det her inne. Men jeg er veldig usikker på om ting, på lang sikt, blir så mye bedre med en ny manager.

Personlig ser jeg ikke bare et lag i krise, men en klubb i kaos. Mulig jeg overdriver, mulig jeg tar feil, men det er nå mitt syn på saken.

Og jeg er ikke optimist for fremtiden. Salget, hvordan det nå blir, henger i luften. Glaziers styrer fortsatt skuta og ingenting tyder på at de forsvinner med det første. Nei, Glaziers tar ikke ut laget, nei, de presterer ikke på banen og nei, de tar ikke taktiske valg. Men tror noen virkelig på at vi blir et topplag igjen med de ved roret? Med utbytte, rentekostnader osv, osv har de tatt over 20 milliarder ut av klubben. 20 milliarder!! Vi har i dag 10 milliarder i gjeld og har handlet på kreditt de siste årene.
Har vi en sportslig ledelse som er kompetent nok? Tvilsomt.

Min mening, når jeg ser på det store bildet, er at det hjelper lite å ansette nye managere, kjøpe inn nye spillere og komme med festtaler i avisene. Det er noe med klubben vår som gjør at det er veldig vanskelig å lykkes. For managere, for spillere og kanskje også for den sportslige ledelse.

Vi er kjørt i grøfta og jeg ser ikke at vi kommer oss ut av den med det første. Dessverre....

Jeg tror, før det skjer noe med eiere/ledelse at vi fortsatt vil være en "graveyard for players and managers". Noe er veldig galt i klubben vår og jeg ser, pr i dag, ingen enkel vei ut av dette uføret.
post liked by: Pink Final, Ryder, Buchan, Pwint, 10Hag, Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink, Belfastboy
User avatar

offside
Posts: 1307
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 582
Liker mottatt: 1254

Jeg forstår generelt ikke hvor det feiler gang på gang. Det må jo være en råtten kultur innad i hele klubben som bare siler nedover hele organisasjonen. Det er en gjentagende faktor alle våre trenere får en god sesong og ting ser ut til å være på bedringens vei før det plutselig bare kollapser. LVG fikk en god sesong og sikret CL plass før han året feilet og ble fyket. Mou kom inn, gjorde en god sesong også feilet han også. Det ble pekt på gift i laget, og at det var spillere der med dårlige holdninger. Det samme kan vi si med Solskjær, gjør en god sesong før han året etter feiler veldig. Vi ser det med Erik ten Haag også, en god sesong i fjor før det ser ut til å rakne fullstendig. Det sies at han har mista gardaroben?

Mitt spørsmål er da, kommer den giften frem i spillere fordi hele organisasjonen er pillråtten og det bare faller ned gjennom på laget fra toppen og nedover. Det kan jo ikke være sånn at vi bare henter giftige spillere, det tror jeg ikke noe på.

Det som ofte kjennetegner gode lag er at de alltid klarer å gjenta suksessen. Det gjorde vi også før, mens mindre gode lag ikke klarer det. Vi ser jo mange eksempler på dette i Norsk fotball hvor vi har hatt noen askeladder som gjør en god sesong før de neste år faller gjennom.

Det må finnes noe forsking på dette, hva er det som gjør at lag eller organisasjoner er suksessfulle og hva gjør at noen faller så voldsomt. Hadde vært intersant å fått data på de lagene som gjør det bra. Om det er i England Norge eller andre land. Kan jo bare trekke frem Norge, hva er det Bodø Glimt gjør. Hvor sitter suksessen til Bodø-Glimt. Hva er det er flaggskip som Rosenborg gjør feil at de sliter så voldsomt. Hva er galt i Vålerenga? Det er jo klubber som har penger, midler supportere, administrasjon store trenerteam osv.

Kanskje bare gå over til det basice tegne ned på blokka.
Fra jeg studerte ledelse så var det ofte ting som ble trukket frem i teorien til suksessfulle bedrifter. Det ble snakket om critical sucess factors. Altså kritiske faktorer en bedrift må ha for å oppnå sukkes. Hva er de kritiske suksessfaktorene til de klubbene som gjør det bra? Hva har United av dette og hva mangler?

Det må nok en dypere analyse av problemene, og gjerne smertefulle forandringer til.

Tydeligvis så hjelper det ikke å bare å kjøpe spillere.

Legger med fra nett som jeg fant på kritiske suksessfaktorer.


1. Have a good business idea
2. Have the capital to carry it out
3. Get the right timing
4. Build a good strategy
5. Get a great team
6. Have fluid communication and coordination. There are no silos
7. Possess a good capacity for innovation and adaptation
8. Be ready to compete.
9. Take into account the context and economic environment
10. Have good leadership

Hvor mye av dette har vi?
Jeg aner ikke, jeg ser ikke det som ligger på baksiden.
Men jeg vil tippe vi har vesentlige mangler på samtlige punker, og ikke sikkert alle punkter passer til en fotballklubb....

Men vi har vel et stykke å gå...
post liked by: Blodfink, Belfastboy, Rød Pølse
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 153
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 132
Liker mottatt: 366

Vi har ligaens høyeste lønninger, foruten noen få unntak. Middelmådighet belønnes hos United...det gjenspeiles på banen og organisasjonen...hvem vil først ut selv om "jeg" ikke får spille? Svaret er ingen...et eksempel...se til Martial.
post liked by: RedTrafford, 10Hag, Blodfink, Pwint
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

Bra innlegg av @Jan Anders @offside og @Vidar Dale Fjeld over her.

Det koker ned til at vi må få endringer i eierskapet, det må settes øverst på dagsorden. Og det begynner nå kl 1630 over hele verden, et unisont brøl: "Get the f... out Glazers!!

:hah: :angry: :ghost:
post liked by: Pwint, Andtho01, offside
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

Denne tweeten, (en kommentar fra Moyes) som United posta 2 dager etter at vi tapte hjemme for Newcastle i desember 2013, står seg ganske godt :yikes:

"David Moyes says #mufc must improve in a number of areas, including passing, creating chances and defending."
post liked by: 10Hag, RedTrafford
LUHG!
Post Reply