[EL] AZ Alkmaar - Manchester United (3.10.2019 kl 18:55)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Topic author
RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

AZ Alkmaar - Manchester United
Gruppespill Gruppe L. Kamp 2 av 6.
Torsdag 3.10.2019 kl 18:55


Turnering: Europa League
Sted: AFAS Stadion, Nederland


Pressekonferanse:
// Kommer //
screenshot.2019-10-01.jpg
screenshot.2019-10-01.jpg (48.65 KiB) Viewed 3494 times

- Første gangen United møter AZ Alkmaar i Europaligaen. Også første gang vi møter et Nederlansk lag siden seieren over Ajax i finalen i 2017.
- Sergio Romero har spilt for AZ Alkmaar fra 2007 til 2011, han vant også Eredivisie i 2008/09 sesongen under Louis Van Gaal
- Troppen: De Gea, Romero, Grant; Dalot, Lindelof, Maguire, Tuanzebe, Rojo, Williams; McTominay, Matic, Fred, Garner, Pereira, Mata, Lingard, Gomes, James; Chong, Rashford, Greenwood

Cola

Alkmaar.png
Alkmaar.png (42.04 KiB) Viewed 3512 times
TV2 Sport 1
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Dette blir en tøff kamp. AZ er en god klubb, som vil komme inn i kampen med høy selvtillit fra gode resultater i deres siste kamper. Borteseire, mye mål, lite mål imot, og smultringer er stikkordene.

Garantert tap for United! (som ikke kommer til å stille toppet lag antar jeg).
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Elkey wrote: 01 Oct 2019, 15:57 Garantert tap for United! (som ikke kommer til å stille toppet lag antar jeg).
:hah:

Det kan være du får rett, jeg liker pessimismen. Er pessimist selv, men kun på ett område: MUFC...

Ja, og litt på FFK`s og Stjernen`s vegne, men det er mer realisme enn pessimisme...Noe det begynner å bli angående MUFC au...
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Rare greier. Da United var gode og vant "alt", var jeg som regel pessimist og trodde vi kom til å tape poeng før kampene. Nå, når ting går på tverke, er jeg som oftest ukuelig optimist...
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Ryder wrote: 01 Oct 2019, 21:50 Rare greier. Da United var gode og vant "alt", var jeg som regel pessimist og trodde vi kom til å tape poeng før kampene. Nå, når ting går på tverke, er jeg som oftest ukuelig optimist...
Hehehe, psykologiens veier er uransakelige, tar meg selv i mye rare tankesprang selv.
LUHG!
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

En liten funfact. Navnet AZ Alkmaar er et tautologisk navn, som betyr at navnet har flere ord som egentlig betyr det samme. I dette tilfellet så står A i AZ for Alkmaar, så derfor å kalle den for AZ Alkmaar, så sier du i grunnen Alkmaar 2 ganger: Alkmaar Z. Alkmaar. .

Egentlig heter klubben Alkmaar Zaanstreek, etter fusjon mellom de to klubbene Alkmaar '54 og FC Zaanstreek i 1967; AZ forkortet. Så ikke AZ Alkmaar :-) Likevel er ikke uvanlig å høre at folk kaller klubben for AZ Alkmaar.

Som [mention]RaoulDuke[/mention] nevner ovenfor, har Romero spilt for AZ, og var med på å vinne Æresdivisjonen i 08/09-sesongen, da LVG var trener der. Det er sist gang de vant Æresdivisjonen, hvis liga de kun har vunnet 2 ganger. Men selv med denne magre pokalfangsten, så må man huske på at kun 4 klubber har vunnet Æresdivisjonen: Ajax (26), PSV (21), Feyenoord (10) og AZ (2). Så sånn sett kan man la seg imponere likevel :-)

AZ har 3 nordmenn på laget: Jonas Svensson, Fredrik Midtsjø og Bjørn Maars Johnsen (utlånt til RBK). For øvrig har Markus Henriksen også spilt for AZ.

Må presisere: Det er kun 4 av klubbene i årets Æresdivisjon som har vunnet ligaen. Mange flere har vunnet ligaen (Twente som [mention]Pink Final[/mention] påpeker nedenfor), men ingen av disse spiller lenger i Æresdivisjonen.
Last edited by Elkey on 02 Oct 2019, 09:00, edited 1 time in total.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

Vi taper sikkert kun på grunn av denne kommentaren her, men dette er virkelig klubben for middelmådige trøndere.

Uansett, er vel nå vi begynner å merke at troppen vår er virkelig tynn. Spesielt offensivt så sliter jeg å se hva vi skal stille med. Pogba er vel neppe klar for nye 90. Rashford har vært en skygge av seg selv etter at han ble flyttet opp til spissplassen. James spiller ok, resten er stort sett under pari.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Elkey wrote: 02 Oct 2019, 01:06 En liten funfact. Navnet AZ Alkmaar er et tautologisk navn, som betyr at navnet har flere ord som egentlig betyr det samme. I dette tilfellet så står A i AZ for Alkmaar, så derfor å kalle den for AZ Alkmaar, så sier du i grunnen Alkmaar 2 ganger: Alkmaar Z. Alkmaar. .

Egentlig heter klubben Alkmaar Zaanstreek, etter fusjon mellom de to klubbene Alkmaar '54 og FC Zaanstreek i 1967; AZ forkortet. Så ikke AZ Alkmaar :-) Likevel er ikke uvanlig å høre at folk kaller klubben for AZ Alkmaar.
Nydelig [mention]Elkey[/mention].
Elsker funfacts og historie i kamptråden før match.

De ble lenge kalt AZ’67, noe jeg glemmer meg og skriver fremdeles.
Ble oppmerksom på klubben da de nådde den gamle Uefa cup finalen i 1980/81, der de tapte 4-5 for Ipswich over 2 kamper.
De vant Æresdivise samme sesong, og møtte norske Start i 1 runde av den gamle Champions cup i 1981/82.
3-1 vant de på Kristiansand Stadion, og ‘bare’ 1-0 hjemme i Alkmaar.
Start holdt 0-0 på gamle ‘de Hout’ til sluttminuttene.
I runden etterpå tapte Az’67 knepent for Liverpool sammenlagt :angry:

Az’67 hadde sin beste periode rundt 1980, akkurat da jeg begynte å følge fotball på nært hold.
Flere fotballøyeblikk som brant seg fast i hukommelsen i 12-15 års alderen.
( VG Svea skrev det en gang, at han husker best detaljer fra sitt lag Man City og fra andre klubber i årene mellom 10 år og 15 år.
Sier meg enig i det - fra man er stor nok til å kunne lese å forstå og fremdeles så ung at ikke andre interesser overskygget).

Rundt 2005 fikk de et nytt oppsving under Co Adriaanse med semifinale i Uefa cupen og et par topp 3 plasseringer i ligaen.
Så kom Louis van Gaal.
Han ble svært populær men, sa faktisk opp jobben pga svake resultater i 2007/08.
Han var dog så pop at de tryglet ham om å bli, hvilket ga dem deres andre Æresdivise gull i 2008/09.

Az Alkmaar og Twente er eneste klubber som har brutt inn i hegemoniet til de tre store siste 55 år.
Ajax, Feyenoord og PSV har tatt alle Æresdivise gull utenom tre stk i den epoken.
2 til Az i 1981 og i 2009, og ett til Twente Enchede i 2010.

Nå er det E-cup og begge disse var sitt respektive lands beste hjemmelag i Europa.
I hvertfall statistisk målt i ubeseiret hjemmerekke.

Man United hadde lenge sin stolte rekord med 40 år som ubeseiret hjemme i de ulike Europacupene :heart:
Fra 1956 - 1996.

Az Alkmaar hadde også sin stolte hjemmerekord, fra E-cup debuten i 1977 til 2007 da Everton vant der, 30 år!

Forresten noen som vet hvordan det går med stadion der?
Taket blåste jo ned på den ene langsiden tidlig i høst.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

messilingard wrote: 02 Oct 2019, 01:44 Vi taper sikkert kun på grunn av denne kommentaren her, men dette er virkelig klubben for middelmådige trøndere.
Noe galt med middelmådige trøndere også nå? Velger å ta denne personlig, lol :hah:
User avatar

Ketil Cantona
Posts: 292
Joined: 31 Jul 2018, 11:55
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 18

Personlig er jeg en liten optimist før oppgjøret. United spiller best når vi kan sette fart i overgangene og jeg forventer at AZ går ut i 100 og vil ta United på senga.

Måtte vi bare slippe å se Lingard i startoppstillingen. Jeg vil faktisk også se Matic på midten tross svake kamper, dette for at vi skal ha en som kan være litt rolig med ball uten at det kælkes langt hver eneste gang.

Romero i mål er vel selvskreven. 4`er bak er vel Rojo inne igjen og kanskje Tuanzebe inn som stopper sammen med Maguire. Vi har vel ikke så mange alternativer fremover, men mener faktisk Rash trenger å hvile. Kampene kommer tett og han er ikke inne i sin beste form.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Pink Final wrote: 02 Oct 2019, 06:53 Forresten noen som vet hvordan det går med stadion der?
Taket blåste jo ned på den ene langsiden tidlig i høst.
United.no skriver at "Arbeidet med å fikse taket på den ene tribuneseksjonen er i gang og AZ Alkmaar håper at de kan spille hjemmekamper der fra midten av desember av" (ref https://www.united.no/nyhetsarkiv/derfo ... i-alkmaar/)
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Takk [mention]Elkey[/mention], så artikkelen.
Bra de snart kan spille hjemme igjen.
Matchen i morgen går i Den Haag.

Digresjon, nedblåst tak var grunnet til at Stoke solgte Jimmy Greenhoff til Man United i 1976.
Taket blåste av den ene langsiden på gamle Victoria Ground, og Stoke hadde ikke forsikring.
De fikk spille på Vale Park hos nabo Port Vale mens skadene på tribunen og taket ble utbedret.
Det ble dyrt, og uten forsikring måtte Stoke selge 4 spillere, bl.a Greenhoff.
Det igjen gjorde at deres mest legendariske manager Tony Waddington sa opp etter 17 år i Stoke.

Nok om avblåste tak.
I hvertfall til jubelen står i taket her når United scorer i morgen kveld :hah: :bump:
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

OFFISIELT:
David de Gea
Dalot - Lindelöf - Rojo - Williams
Fred - Matic
Mata - Gomes - James
Greenwood

Spennende med Gomes, Greenwood og Williams fra start.
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Er på hytta og håper på et lite under i kveld, med under så håper jeg MU vinner god kamp til alle fans.
Post Reply