Norsk klubbfotball

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 891
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7955
Liker mottatt: 2624

Takk for rausheten, og close but no cigar@Pink Final Glad Brann vant for min del da. Praktangrep til 2-1, og spennende kamp!
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
"Vi e de bæste, heia Brann, vi e så god at det går næsten ikke an.." og "Når han skytar, så knækkar bægge stængene, og keepar hakje sjans" :-|
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, Pink Final, Blodfink, Pancho P, Rød Pølse, Buchan
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17827

Kan legge til at jeg egentlig ikke er noe fan av ultras kulturen til Ikaros.
Liker bedre den opprinnelige britiske supporterkulturen til Klanen.
Men med flere under «firmaer» der Ikaros er de best organiserte? har ultras stilen blitt mer dominerende på Blokka.
post liked by: Blodfink, Rød Pølse, Can2, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2072
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9164
Liker mottatt: 8417

Beta 2.0 wrote: 08 Oct 2023, 21:16 Bodø/Glimt på topp og Rosenborg under midten, kan det bli bedre?
Ja! Bodø/Glimt under midten og Rosenborg på direkte nedrykk 🤪
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Jan Erik wrote: 08 Oct 2023, 21:05
Syv på rad....det blir for lett...
😂 Du er ikke bergenser du vel? 😆
post liked by: messilingard, Jan Erik, Pink Final, RedTrafford, Blodfink, Can2, Buchan
Football, bloody hell!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

RedTrafford wrote: 08 Oct 2023, 17:08 Det var morro at FFK endelig er tilbake i det gode selskap.
:champion: :øl:
Det skal bli sabla gøy å spille 1 sesong med de store :hah:
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, RedTrafford, Jan Erik, Can2, Buchan
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2072
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9164
Liker mottatt: 8417

Blodfink wrote: 08 Oct 2023, 21:43
Det skal bli sabla gøy å spille 1 sesong med de store :hah:
Hahaha 😂 Det er aldri feil med selvinnsikt, @Blodfink 👍
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Blodfink, Jan Erik, Can2, Buchan
Football, bloody hell!
User avatar

Jan Erik
Posts: 2497
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 7742
Liker mottatt: 8125

@Rød Pølse , neinei, fra Grünerløkka eg.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink, Pink Final, Can2, Buchan
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13438
Liker mottatt: 8675

Pink Final wrote: 08 Oct 2023, 21:06 Brann vant fortjent 2-1, gratulerer til Brann fansen.
Dere var best.
Men vi har flest og best sanger.
Her tar du kraftig feil, @Pink Final😅 Eg tok meg ein spontantur til Intility og eg høyrde stort sett to sangar frå motsatt tribunedel. BGG og BBØ sitt repertoar var langt større og volumet ga meg tinnitus langt nedi blindtarmen. Dessutan gøy å begrave Intility-spøkelset😁
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Den eine sangen var dessutan "Hater, hater, hater Bergen by", som stort sett alle motstandarfans syng. Til og med Lillestrøm. "Synger samme sang, hele dagen lang", som Brann-fansen svarer med🤣
post liked by: Andtho01, RedTrafford, Rød Pølse, Jan Erik, Pink Final, Blodfink, Vidar Dale Fjeld, Can2, Buchan
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2072
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9164
Liker mottatt: 8417

Siden jeg har bodd i Oslo i over 20 år og i tillegg bodd i Bergen ett år så opplever jeg at jeg er skikket til å avgjøre denne "Stjernekamp-duellen" mellom supporterne av de viktigste klubbene i Norges to største byer. Begge lags supportere er rimelig flinke til å synge, men det er tross alt ikke det viktigste.

Det er lett å forstå at det blir fokuset når man ikke kan slå i bordet med sportslig suksess, @Pink Final. Sender mine varmeste tanker til de som har sine hjerter i "Oslos stolthet". Enga-supporterne skal ha for å stå på og støtte sine noe begrensede helter. Jeg bor et par steinkast fra Intility og trenger bare åpne terrassedøra på matchdag for å høre sang og høylytt skuffelse i skjønn forening.

Når det kommer til Brann og Bergen, @Jan Erik og @Pancho P, så er det et helt annet engasjement fra hele byen mellom de 7 fjell. Bergensere har virkelig et hjerte som står i Brann. Jeg vil faktisk gå så langt som å gi disse patriotene hedersbetegnelsen "Sør-Norges nordlendinger". Gratulerer med det! Vil si at man i Bergen finner det nærmeste man kommer engelske tilstander når det kommer til supporterkultur.

Begge lags supportere er lett topp 5 når det kommer til sang og stemning på Norges Eliteseriearenaer, men det er bare ett av lagene som er i nærheten av å matche dette på banen. Tabellen lyver ikke. EYA TIL!
post liked by: Pink Final, Blodfink, Pancho P, RedTrafford, Buchan, Can2
Football, bloody hell!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17827

At byen Bergen har et helt annet engasjement enn byen Oslo er det liten tvil om.
Det samme gjelder for Trondheim og Stavanger og Fredrikstad og de fleste norske byer.
Men Bergen skiller seg ut, helt klart.

Jeg tenker mer på hardcore fansen.
Fra mitt ståsted virker det som om Brann ikke fornyer seg.
Det er de samme gamle engelske tribune sangene som er fornorsket.
Brann sang btw på engelsk helt fram til og med 1993 sesongen.
Først fra 1994 begynte de å synge på norsk.
Husker Enga fansen pleide å synge «snakk norsk bønder» og skrive i Apestreken om å synge på engelsk.
«Synger noen i Polen på urdu» og sånne humoristiske vendinger 😂.

Det store flertall av sanger og rop som «alle» synger i dag har vel sitt opphav på Store Stå, Bislett?
Rop som «Hater, hater, hater Bergen by» «Vi taper aldri» «Hele Bislett» (hele stadion andre steder).
Lillestrøm de var jo rene kopi sjappa lenge 😂.

Jeg synes Vålerenga har et langt større repertoar, mer variasjon og mer humor på sangene.
Men er jo subjektiv da, som dere Brann patrioter er 😂..

Skal gi Brann en ting, de har ikke hengt seg på ultras kulturen enda.
Jeg liker jo den britiske stilen best.
Ultras vs britisk ødela stemninga på Ullevål for 10ish år siden, da det var «britiske Vestbredden» vs «ultra Gazastripen» i Bendit svingen,
Nå står alle sammen på Østblokka, Norges største supporter tribune.
Det blir bedre stemning, men som sagt, ser ut til at Ikaros dominerer.
I hvert fall er det gøy at stemninga har tatt seg opp i Norge.

Ps! På tv hørtes det motsatt ut @Pancho P.
Hørte flere enga sanger, men kan selvsagt skyldes at det var langt flere sangere og derfor høyere volum hos Enga.
post liked by: Rød Pølse, Blodfink, Pancho P, RedTrafford, Buchan, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13438
Liker mottatt: 8675

Subjektivitet er nok eit sentralt begrep her, ja😆 Ikkje minst kvar mikrofonane er plassert på stadion (tenk Old Trafford) og kvar ein sjølv står. På heimekampen mot Vålerenga sto eg nær VIF-svingen og då imponerte bortefansen med mykje lyd (sjølv om det stort sett var den same sangen som gjekk på repeat gjennom heile kampen). I går høyrte vi lite frå heimeenden bortsett frå tromma (som bergensarane ristar oppgitt på hovudet over🤣) og då VIF scora.

I Bergen er det litt diskusjon for tida om kva som er god supporterkultur. Enkelte vil ha vekk forsangarane med ropertar for å få ei meir spontan steming. Dei hevdar dessutan, som @Pink Final, at det er for lite fornying av repertoaret. Sjølv synest eg at 20-25 ulike sangar pr kamp (i går var det kanskje 15+) er innanfor. Volumet på "dei gamle slagerane" blir nok alltid høgast, sidan det tross alt er dei dei aller fleste kan.

Til slutt vil eg skryte litt av Intility. Til å vere ein moderne arena synest eg den har bra med sjel. Bratte tribuneseksjonar, hyggelege vakter og ikkje noko "kjøpesenterpreg". Litt politisirener og blålys etter kampen er berre sjarmerande😅 Alt i alt ein hyggeleg svipptur til hovudstaden👏👏👏
post liked by: Rød Pølse, Blodfink, Pink Final, RedTrafford, Buchan, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7616
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27329
Liker mottatt: 17827

Artig med bittelitt temperatur her @Pancho P og @Jan Erik.
Fint innspill fra deg også @Rød Pølse.
Selv har jeg hele tiden tenkt at dette er Unitedforum - så norsk fotball (og hockey) bør ha en underordnet betydning på denne møteplassen.

Det er gledelig at stemning og interesse igjen tar seg opp her i vårt langstragte land.
Har skjønt at Viking har fått en svært bra vokal support.
Og nå kommer Fredrikstad opp.
Brann, Lillestrøm, Rosenborg, og Vålerenga er bra.

Kan bare gjenta meg selv @Pancho P.
Jeg er ingen fan av ultras med tromme og med capo.
I Engas tilfelle er det Ikaros som er ledende ultras nå, og visstnok «sjanten» som er capo.

Det var uenighet i sin tid på Ullevål.
Da de gamle (bl.a opprinnelige Apeberget og Klanen) i sine tusentall sto på langsiden Vestbredden.
Mens alternative Enga - dvs Sirkus, Isko og Ikaros (pluss Unge Enga?) sto på kortsiden Gazastripen.
På det verste deltok de vel ikke i hverandres sanger, intern konkurranse i steden.
Var vel noen vekselrop Vi er Bredden Vål’enga som ble tilsvart med Vi er Gaza Vål’enga.

Nå er alle samlet, og det er en miks av de gamle korte sangene, og evighetssangene som Oslo by St.Halvards menn// Vi er Vål’enga.
Den siste går i 4/4 dels takt
Og flere med dem i samme takt.
Hvis det begynner å gå for fort, slik at man hopper over en takt blir det ropt ut «Vi er på Valle, ikke på Økern».
Økern, underforstått, nå øker vi tempoet for mye, vi er på Valle - ned med tempoet.
Finnes en egen Enga podcast episode som tar for seg bare det rent musikk tekniske i sangene.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ikaros, Isko, Sirkus og Klanen i 2012.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Jan Erik, Buchan, Pancho P, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2044
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7566
Liker mottatt: 4337

På lørdag spilte Viking borte mot Odd, seks busser med Viking supportere fra Stavanger, to busser fra Oslo (Viking Oslo), pluss enkelte kjørte i privat biler. Borte feltet var fullt, så Odd åpnet opp slik at det var mulighet å få billetter andre plasser på stadion.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Rød Pølse, Pancho P, Blodfink, Can2
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2072
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 9164
Liker mottatt: 8417

I år er Forza Tromsø 10 år. Medlemsmassen øker i takt med sportslig fremgang under bysbarnet Gaute Helstrups ledelse.

På banen har TIL mange unge fremadstormende talenter som plukkes opp lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Spillerlogistikken har virkelig tatt seg opp de siste årene, selv med Eliteseriens trangeste økonomiske rammer. I 2020 fikk ikke helt ukjente Isak Hansen-Aarøen sin debut i OBOS-ligaen, bare 15 år gammel. Det begynner å ligne et mønsterbruk og nå får også sponsorer øynene opp for verdens nordligste profesjonelle fotballklubb.

Supporterne følger opp og har i dag over 30 sanger som synges rundt omkring på ulike arenaer. Det var nylig nesten 500 Tromsøsupportere samlet på borteseksjonen på Nadderud. Veldig gøy at supporterne av flere klubber blir mer og bedre organisert. Jeg er overbevist om at det vil bidra til bedre kvalitet også på banen i norsk toppfotball i årene som kommer.
Last edited by Rød Pølse on 09 Oct 2023, 21:44, edited 2 times in total.
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Blodfink, Buchan, Pink Final, Can2
Football, bloody hell!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13438
Liker mottatt: 8675

Litt vennskapleg "territoriell rævkrok" må det vere plass til, ja @Pink Final. Interessant om dei ulike fraksjonane blant 'Enga-fansen. Eg får også gjenta meg sjølv: engasjementet rundt norsk fotball er kraftig stigande og eg synest det er strålande. Dessutan kan innspurten av sesongen bli svært spennande både i topp og botn og det vil halde interessa oppe heilt til slutt.
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Rød Pølse, Buchan, Pink Final, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

2005-06 var det mye folk som fulgte på bortekamper. 16.mai 2005 Enga på Ullevaal

Klassikeren "Hællæ, hællæ" :hah:



Morro å fylle begge etg. i VG-svingen, aner ikke hva den tar, men det er vel noen tusen. Og det var leeenge før kampstart, før Vestbredden hadde møtt opp. Må være de artigste åra tror jeg, etter opprykket med RIP Knut T. Eggen

Kampen mot Lyn var det også massivt oppbud.

Håper det blir sånn til året au :thumb_up:
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Apropos ultras, så vokste det frem i FFK au, var jo slåssing i hovedstaden og alt som hørte til. Er ikke like oppdatert nå, men det har nok tapt seg litt både med ultras og antall syngende. Håper det tar fart til året. Ikke med vold, men med trøkk på tribunen.

Klippet fra NRK: "November 9, 2006 - Den ble satt forrige søndag, da 73 busser gikk fra Fredrikstad til Oslo med supportere til FFKs kamp mot Lyn. ... – I tillegg til bussene som er organisert gjennom oss, vet vi at ytterligere seks-sju busser vil sette kursen mot Oslo søndag morgen, forteller turgeneral i supporterklubben"

Rekorden 100 busser til cupfinalen riktignok. Men det lå på 60-80 busser til de fleste kampene på østlandet.
post liked by: Rød Pølse, Pancho P, RedTrafford, Buchan, Pink Final, Can2
LUHG!
Post Reply