[LC] Manchester United - Crystal Palace

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

red wrote: 26 Sep 2023, 23:46 Kommer nok med en ganske kontroversiell mening nå: Men jeg tror vi er bedre på å kontrollere spillet uten Rashford og Bruno.
Kan skrive under på at det i alle fall er en mening som går mot strømmen. Men, jeg er helt og holdent enig.

Synes vi sirkulerer og holder ballen i laget betydelig bedre og har mer kontroll på tempo uten Rashford og Bruno. Og resten av laget blir mer involvert.

Med Rashford og Bruno setter vi opp laget til å spille på overganger og kontringer. Uten de, så er fokuset mer på å beholde ballen i laget, og vi viser mer kontroll og dominans i hele banespillet. Vi ofrer muligens noe hurtighet på overganger uten de, men på lang sikt tror jeg vi vinner mer på å spille med mer kontroll og mønster.
post liked by: RedTrafford

alfen74
Posts: 53
Joined: 14 Aug 2022, 04:08
Liker gitt: 144
Liker mottatt: 256

Jeg leser at McTominay og Eriksen var ute med sykdom mot Palace. Det er besynderlig hvor mange United-spillere som er syke denne sesongen. Så vidt jeg kan huske har Lindelof, Wan-Bissaka, og Reguilon alle vært rapportert syke i det siste, og jeg har sikkert glemt noen. McTominay var vel ute med sykdom også mot Arsenal.  Er det "noe som går" i troppen?
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2629
Liker mottatt: 10739

Tja.
Kan strekke meg til å være enig i at det er en interessant tanke og en interessant diskusjon, @red og @10Hag.

Men tror mye av Brunos høyrisikospill (og grunnen til at det synes så godt) skyldes forhold lengre bak på banen og mangelen på spillere der som kan styre tempo og resirkulere ball. Han får for mye ansvar for å styre spillet, men det bør uansett ikke være hans oppgave.
Premisset her hviler på at Bruno kun klarer å spille på én måte, men jeg tror og mener han er fleksibel og kan tilpasse seg.

Ser en tendens også på sosiale medier til at man omtaler dem som et begrepspar, som om de ikke er individuelle spillere med ulike plusser og minuser, men en pakkeløsning der du ikke får den ene uten den andre. Tror Bruno isolert hadde fungert godt i går, på en mer balansert midtbane der det faktisk er ballspillere bak ham som tar seg av oppbygningen fram til siste tredel. Hannibal var bra, spesielt uten ball, men har samtidig 0 nøkkelpasninger og bidrar lite i sjanseskaping. Men kanskje er det verdt «byttehandelen», i og med at du får et mer balansert lag? Uansett interessant.

Rashfords utelatelse hadde en større positiv effekt, tror jeg. ETH er streng med Garnacho, noe jeg for all del tror han trenger, men han er også nødt til å stille krav til Rashford framover.

Vi bør vel uansett være forsiktige med å konkludere med noe som helst, eller avskilte våre to største målpoeng-garantister, etter én kamp - spesielt når motstanderen var så utrolig laber. Tipper vi får se et annet og mye mer påskrudd Palace allerede til helga (og at en jevnere kamp dermed kan bli brukt som et «bevis» på at gårsdagens United-lag og spillere fungerer bedre 😉 )
post liked by: messilingard, Rød Pølse
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4439
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2868
Liker mottatt: 9464

Kan også være enig i at det isolert sett var riktig at vi kontrollerte ballen mer i går enn hva vi har gjort tidligere når Bruno og Rashford har vært på banen.

Spørsmålet mitt er om dette skyldes at de ikke var på banen, at Amrabat kom inn og styrte mye sentralt eller om det rett og slett skyldes at vi nesten ikke ble presset av Palace før et godt stykke ut i andre omgang. Jeg tror sistnevnte er den største delen av forklaringen, men syntes også at @Ryder er inne på noe med sine tanker. Spesielt når det gjelder Bruno. Skal vi snakke om Rashford så mener jeg at Garnacho fortjener en sjanse basert på gårsdagens innsats alene.
post liked by: Ryder, Rød Pølse
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19278

Jepp, det er nok vanskelig å måle veldig mye etter kampen i går. Som blir nevnt; Palace presset lite, og vi fikk spille ball i ro og fred frem til 35 meter fra målet til Palace store deler av kampen.

Det gledelige var at alle spillerne tok vare på sjansen de fikk, så ser det som mulig at det var et aldri så lite vendepunkt. At dette er noe å gli inn mot helga på.

Hodgson kan stille et litt sterkere mannskap og vil vel komme med mer energi skulle man tru. Men ser det som sannsynlig at United styrer begivenhetene lørdag også.
Veldig spent på uttaket.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Dette stilte Palace mot Fulham sist helg (0-0):

Sam Johnstone

Joel Ward Joachim Andersen Marc Guehi Tyrick Mitchell

Cheick Oumar Doucoure Will Hughes

Jordan Ayew Eberechi Eze Jeffrey Schlupp

Odsonne Edouard


Dette mot United i går:

Dean Henderson/Johnstone

Nathaniel Clyne Chris Richards Rob Holding Tyrick Mitchell

Cheick Oumar Doucoure Jairo Riedewald

Jordan Ayew Jeffrey Schlupp Jesuran Rak-Sakyi

Jean-Philippe Mateta

Kun 3 spillere startet begge.

Olise er skadet, vet ikke om han er klar lørdag.
post liked by: Ryder, Rød Pølse, RedTrafford
LUHG!
User avatar

red
Posts: 1530
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2277
Liker mottatt: 4150

Forsåvidt ikke en tanke som oppstod først under gårsdagens kamp. Husker jeg og 10Hag diskuterte dette også endel under vårsesongen forrige sesong.

Og ikke akkurat snakk om å avskilte, som jeg skrev "offensivt er åpenbart Bruno og Rashford våre to beste spillere". Og begge deler kan løses med coaching, og ved at laget som helhet gradvis fungerer bedre.

For Rashford sin del tenker jeg at det må justeres litt hvor ofte han utfordrer 1 mot 1, kontra hvor ofte han bruker sine medspillere. Samt hvor mye det kreves at han presser og jobber i det vi mister ball. Tenker at situasjonen hans egentlig ikke alt for ulikt Grealish', som i Aston Villa hadde hatt en helt fri rolle til å gjøre som han ville offensivt (hvilket Rashford også hadde hos oss under Ole), til at det i City plutselig ble stilt mye større krav til at de avgjørelsene han tok på banen skulle passe sammen med spillestilen og de taktiske vurderingene til resten av laget.

Mens for Bruno sin del tenker jeg vel egentlig at han ikke skal justere spillet sitt noe særlig. Han er så ekstremt viktig for oss når det kommer til å skape sjanser, og jobber uansett fra før av skjorta av seg i det vi mister ball, at vurderingen der heller går på hvordan bygge opp en midtbane bak han som er sterk nok til å håndtere at han tross alt tar veldig høy risiko i spillet sitt.
post liked by: Ryder, Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4711
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2629
Liker mottatt: 10739

Det er lett å skjønne hvorfor ETH har lent seg på enkeltspilleres styrker fram til nå, men håper og tror tilvekstene vil ha betydning for hvilken vei vi utvikler oss videre.

Som vi diskuterte i ETH-tråden: Det viktigste er uansett at det må være ETH som i alle fall på sikt bestemmer spillestilen og at ikke enkeltspilleres opprinnelige styrker og svakheter får diktere taktikken. Spillere må etter hvert enten tilpasse seg eller erstattes med riktige typer/rollespillere. Det gjelder selvsagt også Bruno og Rashford. Jeg tror begge har evnen til det, spesielt Bruno.
Manchester City har Kevin de Bruyne, som i mine øyne er en av verdens tre beste fotballspillere. Men det er ikke han som er grunnmuren hos City, noe vi ser gjennom at de presterer stabilt bra også når han er skadet, som nå. Likevel tror jeg ingen argumenterer for at han ikke bør spille når han er skadefri.

Så er det neppe heller tilfeldig at Casemiro spilte sin første virkelig gode kamp for året når Amrabat kom inn. Casemiro har fått for stort ansvar for defensiven, akkurat som Bruno har fått for stort ansvar for offensiven. I Amrabat har vi fått en spiller som både kan diktere tempo, kontrollere ballen og samtidig har en helt annen fysisk tilstedeværelse enn Eriksen.
Så en statistikk i går, som viste at Amrabat hadde flere ballberøringer på 45 minutter enn McTominay har hatt på sine drøyt 200 PL-minutter til nå. Riktignok svak motstand, men det forteller uansett at vi har fått en spiller som byr seg fram og vil ha ball, som er vant til å spille på et lag som dominerer ballbesittelse og som sprer trygghet både til forsvaret og de andre på midten.
post liked by: red, Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19278

Blodfink wrote: 27 Sep 2023, 10:11 Kun 3 spillere startet begge.
4 spillere startet begge...rett skal være rett
post liked by: 10Hag
LUHG!
Post Reply