Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 157
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 134
Liker mottatt: 388

W-Bissaka var bare et eksempel...enig i at han har utviklet seg, men blir aldri noen med et godt overblikk. Men en ærlig spiller :D
post liked by: Blodfink, Pancho P, RedTrafford
User avatar

Ryder
Posts: 5031
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2956
Liker mottatt: 12124

Enig i mye av posten din @10Hag, men mener du er (altfor) hard med Bruno. Når har han vært «svak i to måneder» i sin tid i United? Han har slette enkeltkamper, som i går, men at han er vår mest stabile spiller på et høyt nivå er en haug jeg er villig til å dø på.

Mistenker at skepsisen din bunner i at du ønsker mer possession-basert spillestil, og Bruno (og Rashford) er hovedeksponentene for den mer direkte kontringsfotballen - og sannsynligvis også mye av årsaken til at vi spiller slik vi gjør.

Er heller ikke helt enig i at Bruno er udisiplinert, mer enn noen andre på laget blir han flyttet rundt, og da gjør han jobben som kreves. Som i går da han ble satt som anker, du så ham ikke stikke langt opp i banen da. Bruno er i stand til å spille på ulike måter og i ulike posisjoner. For Portugal er han også en «roligere» spiller.

Men er enig i at Rashford begynner å bli et problem. Ikke først og fremst MED ball, men uten. Han ble «oppdratt» til å kunne jukse defensivt for noen år siden, da vi lå lavere med laget og ikke hadde ambisjoner om å presse høyt. Dette har han ikke klart å legge av seg. Og det er helt umulig å implementere en stil med høyt press så lenge en eller flere spillere jukser. Her er han nødt til å gå i seg selv, og ETH er nødt til å stille noen krav.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, red
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 15363
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 26438
Liker mottatt: 22192

Angående Bruno så synes også jeg det blir noe hektisk og litt for frenetisk over ham til tider i United.

Som Ryder nevner så er han mer rolig på landslaget.

Han blir jo potet på United, og løser det greit. At han blir hektisk har vel mye å gjøre med at det ikke går helt veien i kampene, og da prøver han enda hardere.

Innimellom synes jeg han kan roe ned litt, trille noen enkle pasninger, så kan han godt spille høyrisiko innimellom. Balansere det hele litt mer.

Venter også på at Amrabat og Mount blir skadefrie, tenker at valgmulighetene og energien i troppen endrer seg litt, og at dette kan hjelpe Bruno også.
post liked by: Ryder, RedTrafford, 10Hag, Rød Pølse
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1820
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 4262
Liker mottatt: 6206

Mange gode poeng @Ryder.

Vi er ikke helt enige, men jeg ser absolutt hva du mener.

Jeg synes Rashford er nøyaktig like problematisk med ball, som uten. Om man følger med ham i kamp, så tar han konstant feilvalg med ball i beina:

Dribler seg ofte vekk mot 2-3 mann, selv om han har pasningsalternativ.
Setter fart mot mål selv om det er mot en etablert forsvarsfirer, og han er helt alene. Her skal man holde på ball og spille nedover. Hold up play mangler.
Skyter eller forsøker å komme til skudd når han har medspillere i bedre posisjoner. Højlund var helt på blank kasse ved to anledninger i går, men Rashford gikk heller for skudd som hadde lav sjans for mål.

Rashford uten ball er vi jo enig på. Han er -- for å være hundre prosent dønn ærlig -- en lat og lite intelligent presspiller, og en enda verre forsvarende ving. Beklager om noen blir irritert for at jeg sier det rett ut, men så svart på hvitt er det dessverre. Det er ille, og har vært slik i alle år. Antony er det pur motsatte av Rashford på dette, men mangler jo selv andre kvaliteter som gjør han lite effektiv offensivt.

Bruno er litt mer kompleks, fordi jeg synes selv at han har blitt bedre i år på disse tingene jeg nevner. Han har intelligensen.

Når jeg sier at Bruno mangler disiplin, så mener jeg spesifikt disiplin på når og hvilke pasninger han skal slå. Ikke noe annet. Eller jo, når ting går galt så blir han litt Ronaldo-sutrekopp, og det er disiplinært. Men, det lever jeg fint med.

På de andre tingene du nevner er han jo absolutt disiplinert. Så der er vi enige. Jeg snakker om ballbehandlingen hans.

Vi diskuterte det i går, og @Pink Final nevnte Paul Scholes. Han og Bruno har ganske like roller. Ikke identiske, men nært nok til en habil sammenligning. Så hva er forskjellen på de to? Bruno har bedre tall. Men Scholes gav laget mer enn bare tall. Han gav laget mulighet til å diktere tempo, beholde kontrollen over ballen. Scholes slo de samme type pasningene som Bruno gjør så fint... men, han visste og veldig godt når man heller bør avvente litt, roe ned og slå en enkel pasning, kun for å sikre at vi ikke gir vekk ballen unødig. Og her mener jeg Bruno har en lang vei å gå. Han vil nesten hele tiden slå den syke pasningen som forløser alt. Og han gjør det gjerne selv når alle og enhver ser at han ikke burde fjøre det. Som sagt, han har blitt bedre på det, men det henger igjen. Og når vi som lag møter veggen, slår han ofte de håpløse pasningene med høyere frekvens. Da begynner han til og med tidvis å ta imot innkast på direkte volley og peise den blindt før han har snudd seg i motsatt retning, i håp om at den skal treffe noe. I fjorårssesongen telte jeg 5-6 ganger før jul der han gjorde dette. Det er helt absurd spill fra en playmaker.

Jeg mener oppriktig han kan bli verdens beste fotballspiller om han lærer seg å spille mer på kalkulert risiko. Men han spiller alltid på høyrisiko. Tallene hans er ekstremt gode, men vi vil tjene mer som lag på litt lavere tall fra han, som da fordeles jevnere utover fordi han og gir oss muligheten til å beholde ballen mer.

Mer ball over tid = flere sjanser over tid.

Synes jeg Bruno er vår mest stabile spiller på et høyt nivå? Absolutt ikke. Ikke i nærheten. Så der er vi jo veldig uenig.
Men jeg er enig i at tallene hans er det, og at det samtidig går på bekostning av laget. Ikke i enkelte kamper, men over tid. På samme måte som at Ronaldo scorte en haug av mål, men og hindret oss i å bli bedre og skape flere sjanser for hele laget.

Vår mest stabile spiller over tid... Da må jeg heller si at spillere som Shaw og Martinez er det (om man ser vekk fra sesongstarten nå). De kan gå månedsvis uten en dårlig kamp. Det har aldri Bruno gjort. Bruno kan være 10/10 i en kamp, og 4/10 i neste. Stabile spillere ligger gjerne på 7/8/10 hele tiden, og sjeldent over eller under. Bruno er ikke en stabil spiller for United. Men han er ofte farlig mtp målpoeng. Enorm forskjell i min bok. Når jeg tenker meg om, så er nok Lindelöf vår mest stabile spiller det siste halvåret. Utenom noen få kamper, har han vært bunnsolid hele tiden.

Men jeg synes og at Bruno tidvis er utrolig god. Men det er mest berg-og-dalbane rent spillemessig, fra kamp til kamp. Målpoeng er ikke min viktigste indikator for suksess. Så lenge spillerne spiller som et lag, vil vi skape flere sjanser både fra og for flere spillere.

For å illustrere: Mitoma på Brighton er pdd en mye bedre ving og viktigere lag-/systemspiller enn Rashford. Men han kommer aldri til å score 30 mål i en sesong.

Jeg mener Bruno har mer og viktigere ting å tilføye dette laget enn å alltid være nest sist på ballen. Og så mener jeg at Bruno vil fortsette å produsere målpoeng i et system som verdsetter kontroll og ballinnehav.

@Blodfink skriver det samme som jeg ønsker fra Bruno: balanse.
Jeg kaller det disiplin, men det betyr det samme i mitt hode.
Spill på kalkulert risiko når det er passende.
Vær disiplinert og behold ballen trygt i laget og dikter tempo når vi trenger det.

Der skorter Bruno, og vi trenger en playmaker som har denne disiplinen. Målpoengene må komme i andre rekke. Det gjorde de for Scholes og. Mål og assists blir det uansett, jo mer vi har ball og styrer kampene. Da vil selv Bruno få bedre arbeidsvilkår til å slå enda bedre pasninger og gå på bedre løp i, og det vil i tillegg hans lagkamerater.

Per nå er Bruno vår "get out of jail-card." Han burde heller være vår "we don't need a goddamn get out of jail-card player", fordi vi kontrollerer kampene og dominerer spillet. Det er hva jeg tror Bruno sitt uforløste potensial virkelig er.
Last edited by 10Hag on 17 Sep 2023, 22:46, edited 5 times in total.
post liked by: Cola2, Pink Final, Blodfink, Vidar Dale Fjeld, Rød Pølse

Deleted User 744


Syns det var mye fornuftig i denne
post liked by: Rød Pølse, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 5031
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2956
Liker mottatt: 12124

Kort svar seint på kvelden, @10Hag:

Jeg teller ikke nødvendigvis «poeng» (mål/assist) når det gjelder Bruno, men jeg teller definitivt sjanser skapt (nøkkelpasninger og xAG). Og der er han i særklasse, så å si i hver eneste kamp vi spiller. Ingen andre er i nærheten, og dette er over tid.

Synes i motsetning til deg at han er jevn, fra 6 til 8, med noen sjeldne turer ned i kjelleren. Shaw har hatt mange lange svake perioder. Martinez? Tja, god første sesong, men han har fortsatt noe å bevise. Men her blir vi sikkert aldri enige.

Bruno skal ikke behøve å være playmaker eller temposetter. Men han blir det fordi vi ikke har andre midtbanespillere som kan behandle ballen på en trygg måte og diktere tempo. Det er ikke De Bruyne som er metronomen hos City, det er Rodri.
Hos oss blir det panikk i bakre rekker, ingen tar ansvar for noe som helst. Så da lemper de til Bruno og håper han får til noe. Som han ofte gjør, men ikke alltid. For all del, jeg kan også rive meg i håret over noen av valgene hans og risikoen han spiller på, men holder på at du ikke får det ene uten det andre. Han og De Bruyne har forresten identisk treffprosent på pasningene, så det er ikke alt som lykkes der i gården heller. Det er liksom en del av «jobben» i den rollen de har. Så er forskjellen på oss og City at de har flere strenger å spille på, mens vi mangler andre gamechangere som står opp når det trengs. Da blir det ekstra tydelig når Bruno ikke har dagen.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1820
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 4262
Liker mottatt: 6206

Skal si meg enig @Ryder.

Det stemmer nok godt det du sier om at Bruno blir de facto playmaker fordi vi ikke har mange andre strenger å spille på.

Mener fortsatt at han må bli mer disiplinert (eller avbalansert/behersket/rolig) med ball, som du og sier ref. å rive seg i håret.

Men er stort sett enig ang. Bruno, ser litt annerledes på det når du forklarer det slik.
post liked by: Ryder, Rød Pølse, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 15363
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 26438
Liker mottatt: 22192

Ryder wrote: 17 Sep 2023, 23:18 . Shaw har hatt mange lange svake perioder. Martinez? Tja, god første sesong, men han har fortsatt noe å bevise. Men her blir vi sikkert aldri enige.
Støttes, Shaw er til stor frustrasjon for min del. Som Rod Thornley sa: " Luke trenger en rakett bak jevnlig". Jeg hadde håpt at Malacia skulle ta PL med storm, men han er litt junior og så langtidsskade...Enkelte ting ved ham lover godt riktignok.

Martinez også skadeutsatt...
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Djevelens advokat wrote: 17 Sep 2023, 21:49 Syns det var mye fornuftig i denne
Ja, UnitedPeoplesTV er en ålreit kanal, han adresserer jo 3 viktige ting:

Kommer du forbi Uniteds høyeste pressledd så er det motorvei til scoring.

Rashford må bruke Højlund, noe sammenlignbart er når Guardiola/City fikk kritikk fordi Braut ble "for sentral", Guardiola var fortsatt klar på at Braut skal ha ballen, så ofte som overhodet mulig.

United er veldig avhengig av å bryte motstander og ta de på kontring for å skape noe.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 5031
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2956
Liker mottatt: 12124

Når det gjelder taktikk, synes jeg det er skuffende å se at vi fortsatt ikke klarer å følge en kampplan til punkt og prikke

Laget virker fortsatt uskolert eller halvskolert. Mot Arsenal prøve vi å lokke dem i press, og i første fase virket det bra - Onana var trygg og vi spilte oss forbi det første pressleddet. Men så ble vi rådville, det så ikke ut som det var noe mønster for hva vi skulle gjøre lengre fram i banen. Mot Brighton hadde vi en plan med en god tanke, men det det framsto som vi ikke visste hva vi skulle gjøre når de kom med et mottrekk som er klassisk mot diamant og som vi MÅTTE har forventet at de ville gjøre. Vi ser at noen spillere følger planen, mens andre ikke gjør det.

Det er litt som om laget har fått utdelt bare den første halvdelen av ei bok. Og det er skuffende både av laget og ETH etter halvannet år. Har vært inne på det tidligere at spillerne våre virker "uintelligente" på banen, noe som har vedvart nå over flere managere. Samtidig er det litt rart at vi skal være så uheldige/udyktige å samle et knippe spillere som ikke klarer å ta instrukser. Så noe må ligge i den andre enden også. Taktikk? Pedagogikk? Motivasjon? Aner ikke, annet enn at det er lett å se at NOE mangler.

For andre år på rad selger Brighton sine presumptivt beste spillere, de stiller til og med tydelig redusert på OT, likevel følger de en plan og framstår som et stadig bedre lag. Rart og frustrerende å se forskjellen.

Forresten en interessant sak hos United.no:
https://www.united.no/nyhetsarkiv/det-k ... ner-pluss/

Den viser blant annet forskjellen i press-spill. Der United presser hardt og godt i fremste ledd, forplanter det seg ikke bakover i banen - til sammenligning presser Brighton hardt over hele banen. Mange taktiske analyser har også tidligere lagt vekt på dette - United står ikke opp med laget for å følge opp det første presset. Vi skulle få mulighet til å stå høyere med Onana bakerst, men har vi sett noe til det? Hvorfor ikke? Tror også det sier noe om vår manglende fysikk, aggressivitet og løpskraft i midtbaneleddet.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Rød Pølse
User avatar

10Hag
Posts: 1820
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 4262
Liker mottatt: 6206

Denne må sees av alle United-fans. Burde vært postet på United.no.

post liked by: Rød Pølse, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 15363
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 26438
Liker mottatt: 22192

Skremmende innsats, Bruno løper og prøver, de rundt gir blanke i å presse. At McTominay lar seg passere der er jo også slikt man helst bare ser på G-7...

Højlund hadde jo gode stats, men her så ikke han våken ut heller i grunn. Rashford er et kapittel for seg. Eriksen au. Forsvarsspillerne heller ikke på.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2913
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 14231
Liker mottatt: 12824

Den videoen, @10Hag, viser med all tydelighet at flere spillere må gå i seg selv. Ikke overraskende, men veldig frustrerende. Man kan bare tenke seg hvor frustrert EtH må være med enkelte spillere. Når det blir et oppstyr uten like av at manageren svarer på et direkte spørsmål om en spiller som ikke er i kamptroppen, så skjønner man at det ikke er enkelt å være sirkusdirektør i Manchester United 🙈

Jeg skal ikke peke på enkeltspillere, men det er først og fremst de profilerte nøkkelspillerne som må gå foran og vise vei. Ryktene om bråk i garderoben etter kampen mot Brighton tar jeg som et godt tegn. Det indikerer at det, heldigvis, ikke bare er vi supportere som bryr oss. Hadde ikke troppen vært så j*vlig tynn pga alle skadene, så tror jeg vi ville sett ganske store utskiftinger på laget.

Begynner etterhvert å bli ganske lei av at spillerne, som tjener helt latterlig mye penger, setter seg selv foran laget og gang på gang undergraver managerens autoritet og sår tvil om hans kompetanse 🤬
post liked by: 10Hag, Blodfink, Cola2
Football, bloody hell!

Deleted User 744

Når man ser på den videoen så forstår jeg enda mindre av at Pelestri ikke spiller fra start.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1820
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 4262
Liker mottatt: 6206

Hør, hør @Rød Pølse. 👏 Godt sagt!
post liked by: Rød Pølse, Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 3187
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 10852
Liker mottatt: 11299

Dette må enten være at spillerne er helt i rød sone pga treningsbelastning, eller så er det noe hakkende galt mentalt. For Rashford sin del har det jo alltid vært sånn, han hadde 'fripass' under Solskjær f eks.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, Blodfink, Cola2
Post Reply