[PL] Arsenal - Manchester United

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Tror heller ikke europeiske klubber og fans ønsker Saudi Arabia inn i UEFA.

Og jeg tror Saudi Arabia er fullstendig klar over dette, og at det de gjør nå med å hente enorme profiler er første ledd i å endre folkeopinionen rundt nettopp dette.

Unge fans i dag er gjerne Player FC foran klubb. De ser ikke engang kamper, men bare følger spillere på sosiale medier, og ser høydepunkter på Instagram, TikTok og YouTube.

Hvis spillerflukten til Saudi Arabia fortsetter, noe jeg tror den vil gjøre, kan det da være at den unge generasjonen er godt tilvant (les: hjernevasket) om 5-10 år til Saudi Arabia som en naturlig del av fotballhverdagen. Ligaen og landet vil ha opparbeidet seg flust av profilerte spillere (og managere) som fungerer som influencere og ambassadører, noe som mykner opp for en potensiell innlemmelse av Saudi Arabia i UEFA.

Slik ser jeg for meg at det kan gå, uten å møte så mye motstand man hadde forventet å se i dagens klima.

God gammeldags PSYOP, overført til sportens verden.
post liked by: Schmeichel, Pancho P, Ryder, Blodfink
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Gode resonnementer der @10Hag. Frykter fort at du har rett, kanskje spesielt opp mot hvordan ungdommer i dag følger fotball. Huff, alle de skjermene der friterer hjernene deres, og mange er så hyperstimulerte og utålomdige at mange gidder nok ikke se hele kamper lenger nei, som du påpeper. Satt på spissen kanskje, men det er en del sannhet i det også.
post liked by: 10Hag, Pancho P, Jan Erik, Blodfink, RedTrafford
User avatar

10Hag
Posts: 1501
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3612
Liker mottatt: 4889

Så kamp med en kamerat som har en sønn på 11 år. Han hadde en kompis på besøk, og de skulle se kampen med oss.

Begge valpene satt der med Rashford-drakt, og så på telefonen under kampen. Rashford scorte, og da jublet de og danset en eller annen dans fra spillet Fortnite (tenk Lingard/Pogba-feiringer, så er du der).

Så tittet de ned på telefonen igjen. Det eneste de fikk med seg av kampen var repriser, og selv da fulgte de ikke med mer enn i noen få sekunder.

Når andreomgangen startet satt de ikke lenger foran TVen.

Merk: Helt vanlige unger. Ikke noen ADHD-diagnoser eller atferdsproblemer. Slik har det bare blitt.
post liked by: Blodfink, RedTrafford
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2593
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13438
Liker mottatt: 8676

Iallefall unge heimesittande supportarar, @10Hag. Men eg ser med glede at mange av dei mest entusiastiske supportarane i Eliteserien er ganske unge. Eg kjenner best til heimetribunen på Brann stadion og der er det flust av gutar og jenter under 20 som syng i 90 minutt utan eingong å sjekke mobilen😅 Det er også ein god del barn og unge på langsidene og på bortetribunen.
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Blodfink, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

Schmeichel wrote: 05 Sep 2023, 15:43 Nettopp det at Israel er deltagere kan vel kanskje være et argument imot Saudi Arabisk deltagelse, da man virkelig begynner å involvere konfliktfylte og utsatte relasjoner.
Det forholdet er ikke så dårlig nå for tiden, og utvikles hele tiden. Det er ikke fremst i mediene, men samarbeidet mellom disse to øker i omfang for hvert år.

Religionsmessig er det heller ikke noen store problemer, Glazers og business i Saudi er jo tidligere nevnt...
post liked by: RedTrafford, Schmeichel
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14627
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23319
Liker mottatt: 19279

Men nå glemte jeg det igjen, dette er en kamptråd...Disse innleggene bør flyttes til politikk/penger tråden.
post liked by: RedTrafford
LUHG!

Beta 2.0
Posts: 322
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 106
Liker mottatt: 823

En ting som ikke nevnea over her er at Saudi-Arabia spesifikt med satsingen på egen liga også ønsker kulturell makt innenfor den arabisk-snakkende verden. Fotballsendinger med store stjerner hver uke fra et arabisk land har et potensielt publikum på hundrevis av millioner av mennesker. Ser man noen årtier tilbake kan man se at Egypt etter frigjøringen sin gjorde mye av det samme innenfor musikk, film og tv og fikk en veldig viktig posisjon i popkulturen i midtøsten og nord-afrika, som igjen ga dem politisk innflytelse i disse områdene. Sportsvasking handler derfor ikke bare om oss her i vesten, men om andre deler av verden også.
post liked by: Schmeichel, red, 10Hag
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Vel, da føler jeg hvertfall at jeg har fått litt bedre svar og forståelse på hva sportsvasking egentlig dreier seg om, og at de offisielle definisjonene etter min oppfatning blir litt smått tullete og ihvertfall noe villedende. For påstanden om at det liksom er for å dekke over menneskerettighetsbrudd og lignende kjøper jeg ikke, for det har hvertfall aldri hatt mer oppmerksomhet. Det virker mer som en form for "positiv" propaganda fra vår side for å få folk til å bli bevisste og jobbe mot nettopp dette.
Men jeg står uansett på at en bieffekt av dette potensielt kan være at de må regulere seg selv mer også i retning vår kultur. Om man skal prøve å se noe positivt i noe som i hovedsak ikke er det. Utviklingen i Saudi Arabia går jo også tilsynelatende saaaakte i den retningen, for et par år tilbake fikk jo kvinner endelig lov til å kjøre bil der nede. Om de ønsker å oppnå kulturell innflytelse tror jeg det vil bli en del av hele bildet.

Godt poeng du hadde der også @Beta 2.0 et poeng det er lett å glemme når man er vant med å se ting fra vår siden av globen og litt i underbevisstheten kanskje tror at det er sentrum av universet. Det er det jo ikke. Men ja, nå får vi vel kanskje avslutte her, og noen må vel gjerne flytte de siste innleggene til en eller annen politikk-kanal om de ønsker å fortsette diskusjonen! Mye interessante ting å reflektere over her.
post liked by: 10Hag
Post Reply