Ishockey

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Takk for en inngående tråd om hockey, [mention]Cola[/mention].

Sønnen min har nettopp bestemt seg for å slutte med fotball (ble aldri interessert, dessverre), men han elsker å spille hockey. Så jeg må begynne å lese meg opp jeg også - har sett på hockey sporadisk men har aldri kunnet spesielt mye. :D

Cola

Ryder wrote: 10 Sep 2019, 09:26 Takk for en inngående tråd om hockey, @Cola.

Sønnen min har nettopp bestemt seg for å slutte med fotball (ble aldri interessert, dessverre), men han elsker å spille hockey. Så jeg må begynne å lese meg opp jeg også - har sett på hockey sporadisk men har aldri kunnet spesielt mye.
Takker, men synd at sønnen din slutter med fotball.
I ung alder bør de drive med forskjellige idretter, man kan alltid lære noe av andre idretter som man kan ta med seg videre i idretten og livet

Kan jeg være til hjelp så er jeg her, så bare å spørre

:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Pink Final wrote: 10 Sep 2019, 07:47 Så til det jeg siterer deg på.
Penger har vært mangelvare i ishockey så lenge jeg kan huske.
Har fulgt hockey siden 1979/80 (var riktignok på Jordal første gang i 1974).
Hard kamp om sponsorkronene, som du beskriver.

Noe annet er at man må få inn mer publikum, det burde vært mer publikum på kampene.
Kan bare snakke for egen del, men det er sjeldent jeg går å ser både norsk fotball og hockey for tiden.

Det sendes så mye sport på TV, at ihvertfall jeg når et metningspunkt.
Før da jeg var ungdom, så jeg omtrent alt av sport.
@Pink Final
Helt enig ang sport på TV, men tror, vet ikke, at det er en av/på knapp på TV´n. Eneste jeg finner og skjønner er hvordan man bytter kanaler. ;)
Og vi blir eldre med årene, og vi vil ha litt mere komfyr enn det var på gamle Jordal på 80 tallet
Fordelen med TV er jo at du får se ting fra andre vinkler, og reprise.

Men hockey er ikke en TV sport så sant du ikke har vært på en del kamper "live"

Enig at storbyene burde ha lag, det har jeg ment i mange år.
Men lagene bør også prioritere lokale spillere, da blir det lettere å få lokale supportere, venner, naboer etc på kamp.

Kan godt si at vi er en idretts nation, men USA overgår oss som vanlig her.
Se hvor mange som er på College kamper i hockey, Soccer, Football, Basket og Baseball.

Men alt er som du sier ett metning greie. Og du og jeg er også opptatt av historie rundt forskjellige ting

Du spurte meg før ang Lørenskog, har ikke svart ordentlig på det ennå.
Men når Lars Haugen sto i mål for dem, så hadde jeg ett eget kamera på han. Zommet inn fra ytters på droppe sirklene i sonen. Og etter kampen fikk han en DVD. Dette var en avtale jeg og Lars hadde.
Så kommer jeg opp i hallen, og der hadde de plutselig hentet inn en målvakt fra USA, Stubben (treneren) og Lars var ikke klar over det.
Lars dro fra hallen, jeg gikk opp på videoplattformen, pakket ned kamera som jeg brukte på Lars og sendte han følgende melding:
"Vi 2 hadde en avtale, og jeg bruker ikke tid på en ny målvakt, Stå på, jeg vil alltid ha ryggen din" Og han svarte Takker, setter pris på det.
Ett par uker senere satt jeg å pratet med Stubben, og spurte om han hadde vært klar over de spillerne som ble hentet inn.
Nei, ikke i det hele tatt
Filmet ut den sesongen og når de tapte for Oilers, tror jeg, i kvartfinalen sto jeg og jublet av glede :hah:
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18056

Glimrende innlegg du hadde på PuckPrat da :thumb_up:

Stjernen ryker garantert i Stavanger, men kanskje en knepen seier mot Sparta ja, vi har jo slått dem innimellom de siste åra.
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Cola wrote: 10 Sep 2019, 21:11 Helt enig ang sport på TV, men tror, vet ikke, at det er en av/på knapp på TV´n. Eneste jeg finner og skjønner er hvordan man bytter kanaler.
Og vi blir eldre med årene, og vi vil ha litt mere komfyr enn det var på gamle Jordal på 80 tallet
Fordelen med TV er jo at du får se ting fra andre vinkler, og reprise.
Hehe, ser den.
Nei, jeg ser ikke alt lenger.
Blitt mer selektiv på hva jeg ser.
Manchester United har førstepri på sportsfronten.
Norsk fotball og hockey har blitt mer sporadisk med åra.

Det jeg mente er at for å vekke hockeyinteressen min for fullt igjen, så må det skje noe ekstra.

Selvsagt er det egoistisk av meg å begynne i den enden.
Idéelt sett burde jeg dratt på kamp, og bidratt uansett.
Sånn jeg gjorde før.
Men, er ikke helt der lenger.
Har blitt for komfi.

Om mange tenker som meg, har hockey Norge en lang vei å gå.
Media kunne hjulpet på å skape interesse.
For eksempel ved å hause opp stemninga før kamp.

Ellers takk for fin historie om Lars Haugen og Lørenskog.

Var forøvrig på kvartfinale serien Vålerenga - Lørenskog i 2016.
Da vant Enga kun én match, 3-2 på Jordal.
Husker Lørenskog’s målvakt ga endel returer i den matchen.
Hvem sto for Lørenskog da tro?
Sånn ellers vant Lørenskog den kvartfinale serien fortjent.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

[mention]Pink Final[/mention]
Lovte deg litt ang Lørenskog.

Men jeg må begynne i en annen ende.
Jeg var såkalt sensor for dommerne når jeg kom tilbake etter å trent hund og folk i 10 år.
Satt på Jordal under en Enga kamp, i første pause kommer Håkan Sødegren løpene opp og lurer på hvem som er sensor.
Jeg sier at det er meg, og han gir meg beskjed å gå i dommergarderoben å strekke opp hoveddommeren, da hadde vi 3-dommer system.
Svarte at han at det kunne jeg ikke gjøre, jeg skulle ikke inn i dommer garderoben før kampen var slutt.
Dermed spørre jeg Håhan om hvorfor de ikke tok video av kampene, det kunne han ikke svare på.
Samtidlig leide jeg ut 2.etg til Eric Linus som spilte på Enga.
Så 2 uker etter tok JTK kontakt med meg på tlf.
Petter Thoresen var trener.
Dermed startet min karriere i en del år for Enga.
Og Petter var krevende, på DVDén ville han ha følgende: 1. periode. 2. Periode. 3. Periode og PowerPlay, ShortHand Play og dropper i angrep/offensiv sone.
Alt dett leverte jeg til han kl 07:00 på Jordal etter2 timer søvn.
Så kom Eric Rydman til meg og Nesrene og viste oss hva Djurgården gjorde på sine sider, og lurte på om vi kunne gjøre noe lignende.
Ikke bare gjorde vi det, men mere, alle lag har en lett trening før kveldens kamp.
Og hadde vi en spiller skadet, så passet vi på å intervjue han dagen før, og det skulle virke som han var klar.
Dermed måtte vi passe på at han sa riktig dato, og jeg hadde mange opptak fra den lette treningen hvor jeg i ettertid med software zoomet inn på han.
Dette vi gjorde her, var for at vi viste at motstanderne så på det vi la ut.
Enersen sto for intervju, jeg med video/klipp og blue screen. Første klubb i Norge med dette, neste som kom var Storhamar
Vi, Enersen og jeg sendte også de første "live" hockey fra kamper på Klanen, selfølgelig ulovlig
Så kom vi til Finalen mot Oilers, og jeg tok kontakt med GET og fikk lov å bruke serveren deres fra kamp 3 i Stavanger med Live overføring til Bohemen, og fra kamp 4 fra Jordal til Oilers supporter sted i Stavanger.

Men dette var Enga, mere kanskje om dem senere.

NIHF kom med krav og det var at begge lag + dommere skulle ha en DVD rett etter kampen.
Jeg kjøpte inn 4 eksterne DVD opptakere som jeg koblet via redigerings softwaren for video inn på PC. Også der var jeg først :|
Så når kampen var slutt, dommerne kom til dommer sirkelen overleverte jeg DVD´en til dem.

Så kommer vi til Lørenskog og M/S
Kravene i opprykk kampene var det samme som i GET, 3 stk DVDér.
Dermed ble jeg kontaktet av dem om jeg kunne hjelpe dem med dette i hjemme kampene.
(Aldri likt grønt/gult) men jeg sa ja.
Før neste sesong kontakter Lørenskog meg tidlig i mai.
Jeg svarer Tjaaa. Drar på Jordal og legger frem tilbudet fra Lørenskog.
Det var IKKE noe problem sa de, de fikk jo 2.500,- NOK fra TV2 pr opptak, samme fikk Lørenskog, og jeg ba om 1.000,- ink skatt pr kamp til begge 2. Jeg hadde PC til 50.000,- + Kamera til 45.000 som jeg eide selv. Så fikk jeg 1.000, så fikk klubben 1,500
Men fra min erfaring med mange års samarbeid med Enga, så forlangte jeg forhåndsbetalt av Lørenskog, som jeg fikk for 5 og 5 kamper.
Hadde også fått til at jeg skulle film kun hjemme kamper, og de godtok at jeg kunne filme for Enga når Lørenskog hadde borte kamp.

Alt gikk bra, men plutselig merker jeg stort arbeidspress på filming og vanlig jobb i Forsvaret.
Hadde kun en ting å gjøre siden Enga ikke betalte meg, så sendte jeg en oppsigelse på en "jobb jeg ikke hadde"
med en faktura på 17:000,-NOK. Har ikke sett noe til dette fortsatt idag, men jeg brer ingen nag ang dette.
Lørenskog betalte forskuddvis som jeg hadde forlangt.
Så før jul når jeg hadde filmet fikk jeg ikke penger.
Neste hjemmekamp hadde de i rom jula, og jeg dro på jobben i Forsvaret for å jobbe overtid, så får jeg en tlf fra Lørenskog som etterlyser meg. 8-Jeg hadde en vane uansett hvor jeg filmet var jeg der 2 timer før og satt opp utstyret og sjekket det.) Sorry svarte jeg på tlf, jeg er på jobb, og siden dere ikke har betalt på forskudd som vi var enige om før serie start må jeg ta denne vakten på jobben.
Dagen etter kom formannen til Lørenskog hjem til meg å betalte 3.000,- (dette skylde de meg for matcher jeg hadde filmet) Dette stemmer ikke, jeg skal ha 10.000. hvis IKKE kommer jeg ikke på kampene.
De kom dagen etter.

Mannen med "gullbuksene" sa til meg når jeg kom til Lørenskog var at på de neste 5 årene skulle de ha 3 KongePokaler
Når jeg og Stubben satt og snakket kom han til meg og lurte på hvorfor det jeg la ut var i så mye dårligere kvalit enn når TV2 filmet kampen.
Måtte bare forklare han at mitt private kamera koster 45.000,- og kamera til TV2 kostet 2,5 mill.

Har noe mere ang Lørenskog og VIF men det får vente
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Fantastisk å lese [mention]Cola[/mention].
:clap: :clap: :clap:
Du har virkelig vært på innsiden i hockey Norge.

Leit at ikke Enga gjorde opp for seg, bra du stoppet å utføre jobben når penga ikke kom.

Gleder meg til å lese, når du får tid og anledning til å skrive mer.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Pink Final wrote: 11 Sep 2019, 07:24 Leit at ikke Enga gjorde opp for seg, bra du stoppet å utføre jobben når penga ikke kom.

Gleder meg til å lese, når du får tid og anledning til å skrive mer.
JTK og jeg har respekt for hverandre, så jeg berre ikke noe nag til Enga.
Savner faktisk JTK, trenger en sirkus direktør som media flokker seg om.
Ikke alltid politisk korrekt, men det var vel ikke Petter Northug heller :hah: og når han har lagt opp tror jeg ski sporten taper på det.

Husker du at Enga supporterne klistra ned Lørenskog ishall med "Wanted" plakater ?
Da satt jeg kamera på Atle Olsen og han sablet ned JTK, og fortalte om hver enkel spiller som hadde forlatt Enga.
NRK og TV2 pluss Romerike Blad fikk dette av meg, men de skulle ikke publisere det før kl 07:00 dagen etter.
Dette var for at vi først skulle ha det ut på egen hjemme side først.
NRK og TV2 overholdt det, men ikke RB som publiserte det 7 timer før de skulle.
Dermed bl RB boikottet av meg etter det.

Hvorfor klistret Enga supporterne opp plakatene, og hvorfor lagde Atle Olsen og jeg det intervjuet.
Kun for å fyre opp supportere fra begge lag, og med dra hjelp av media.

Gammelt trick jeg lærte av JTK når Enga slo Trondheim i finalen, JTK og pressesjef i TIK samarbeidet for å selge billetter.

JTK burde vært markeds direktør i NIHF, ingen er bedre til å selge ett produkt og snakke varmt om det.

Ang statistikk side for hockey, så er det denne jeg bruker på all hockey i Norge
https://www.hockey.no/live?date=12.09.2019
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Husker ikke det stuntet med ‘Wanted’ plakater.
Klart at JTK er en showmann og vet hvordan skape blest.

Du har sikkert lest om Helmuth Steffens?
Vålerengas oppmann mellom 1946 og ca 1970.
Han blir regnet som den som ‘fant opp’ å bruke media for å skape blest her hjemme.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18056

Cola wrote: 10 Sep 2019, 07:28 Jeg tror Stjernen taper mot Oilers i Stavanger.
Tapte så det sang...
LUHG!
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

I grunnen en grei start på sesongen for Oilers. Solid seier over MS i dag. Til tider så har Oilers slitt mot MS i tidligere sesonger.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18056

Fra kampref: "Stjernen kjempet heroisk i jakten på utligning og var kort og godt bedre enn Sparta i 3. periode. 21–5 i skuddstatistikk forteller det meste om de siste 20 minuttene i Stjernehallen. Men i stedet for 5–5 ble det 4–6 da Magnus Nilsen satte inn kampens siste scoring i tomt bur".

Stjernen møtte ikke opp...0-3 etter 2,26 min i 1. per...
LUHG!

Cola

Cola wrote: 09 Sep 2019, 20:37 12/9-19 Kl 18:00 Oilers-Stjernen @Blodfink 8-3 (3-1, 4-1, 1-1)
12/9-19 Kl 19:00 Narvik-Storhamar (TV2 sender Dette er en Historisk kamp, første gang ett lag fra N-Norge er i øverste divisjon) 3-6 (1-1, 1-4, 1-1)
14/9-19 Kl 15:30 M/S-Oilers 1-8 (0-2, 1-3, 0-3)
14/9-19 Kl 16:00 Stjernen-Sparta @Blodfink 4-6 (1-3, 2-2, 1-1)
14/9-19 Kl 16:00 Storhamar-Lillehammer 3-2 s.d. (0-0, 1-1, 1-1, 1-0)
14/9-19 Kl 18:00 Frisk-VIF (TV2 sender) @Pink Final 3-0 (1-0, 1-0, 1-0)
14/9-19 Kl 18:00 Grüner-Narvik 5-1 (0-1, 3-0, 2-0)
Fikk 4 rett av 7 kamper, skjønner hvorfor jeg ikke spiller på Oddsen :D


"Stjernen møtte ikke opp...0-3 etter 2,26 min i 1. per..."

Enig, var ikke påskrudd når kampen startet
Last edited by Cola on 14 Sep 2019, 20:28, edited 1 time in total.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18056

Cola wrote: 14 Sep 2019, 20:26 Fikk 4 rett av 7 kamper, skjønner hvorfor jeg ikke spiller på Oddsen
:D :hah:
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Vålerenga tapte i Asker.
Vant skuddstatistikken, men det har lite å si.

Norgesmesterne slo seriemesterne foran 1568 i Askerhallen,
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18056

Frisk har blitt et seigt lag å møte, men Enga kommer, de gjør som regel det.
LUHG!
Post Reply