The Glazers.

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

He he, godt forsøk [mention]Pink Final[/mention] .
Pink Final wrote: 07 Sep 2019, 19:18 Finn tre gode ting Glazer har gjort som ikke Ferguson skal ha æren for).

Kom fram til to ting, tre blir en for mye.
Ingen av dem har med det sportslige å gjøre.
Utfordringen: Let's see if we can get three positive facts about the Glazers? Footballing success stories at Utd which they (not SAF) have been responsible for?

Det finnes ikke noe fotballrelatert som Glazers har gjort positivt for klubben, noen vil vel si at de har forsterket laget og brukt masse penger på overganger, men det stemmer jo ikke...
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Blodfink wrote: 07 Sep 2019, 19:41 He he, godt forsøk @Pink Final .

Utfordringen: Let's see if we can get three positive facts about the Glazers? Footballing success stories at Utd which they (not SAF) have been responsible for?

Det finnes ikke noe fotballrelatert som Glazers har gjort positivt for klubben, noen vil vel si at de har forsterket laget og brukt masse penger på overganger, men det stemmer jo ikke...
Haha, nei det måtte gå gæærn’t.
Ikke mulig å finne noe fotball relatert.
En rotomontade av dimensjoner det.

Men, det har gjort et par ting bra kommersielt.
Samtidig som de har melket klubben.

Er det en eneste fan som ikke skulle ønske seg bedre eiere enn familien Glazer?
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Pink Final wrote: 07 Sep 2019, 19:58 En rotomontade av dimensjoner det.
Det uttrykket er kult, lærte om det i kulturstudiene. Høykultur på forumet, suverent, skryter på deg :D
Pink Final wrote: 07 Sep 2019, 19:58 Er det en eneste fan som ikke skulle ønske seg bedre eiere enn familien Glazer?
Da mistenker jeg i tilfelle at de lider av et eller annet...Kognitiv dissonans eller noe...
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Blodfink wrote: 07 Sep 2019, 21:48 Det uttrykket er kult, lærte om det i kulturstudiene. Høykultur på forumet, suverent, skryter på deg
Pink Final skrev: ↑I går, 19:58
Er det en eneste fan som ikke skulle ønske seg bedre eiere enn familien Glazer?
Da mistenker jeg i tilfelle at de lider av et eller annet...Kognitiv dissonans eller noe...
He he, takk for det, moro å leke seg litt med ord.
Det krydrer språket med presise uttrykk.
Så får folk attribuere meg, om fremmedord tar av her inne :D

Foretrekker dog et ikke akademisk språk, spesielt på et fotball fora.
Selv i denne tråden som omhandler ‘fiffen’ i United - sjølveste Glazer’s :cry2:
Kan bare snakke for meg selv, - jeg er en enkel sjel som liker å skrive om Manchester United på en jordnær måte.

Enig med avslutningen din [mention]Blodfink[/mention].
Det tror jeg alle er.
Så denne tråden blir nok fri for polemikk med dertil hørende apologi fra skyttergrava :oops:

#Detenkleeroftedetbeste ;)
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Hehe...nydelig. Fikk nok av det akademiske språk og uttrykk på Universiteter i sin tid...fotball skal ikke assosieres med "finkultur" og det eneste som nytter her er patos, dog kan en bruke etos og logos om du vil vinne en fotballdiskusjon...
Regner med at dere ikke er fornøyd med Galzers :hah: , det er ikke jeg heller, men det baserer seg kun på det jeg ser hva Ed gjør i sin uvitenhet om fotball og hvordan han har bygget en struktur som ikke har fungert de siste 6-8 årene. Glazers har brukt penger, men har kun basert seg på at Ed visste hva han drev på med i det totale bildet...det vet vi nå at han ikke har greie på. Så på sett og vis "frikjenner" jeg eierne, det har spyttet inn nok av milliarder i klubben til at vi burde være i en helt annen forfatning enn det vi er per dags dato...indirekte eiernes feil, men den største synderen er den godeste Ed, som liker å få andre til å tro at han har greie på fotball...
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Pink Final wrote: 08 Sep 2019, 10:12 Så denne tråden blir nok fri for polemikk med dertil hørende apologi fra skyttergrava
ja, det blir den nok :D
Pink Final wrote: 08 Sep 2019, 10:12 #Detenkleeroftedetbeste
Enig.

Jepp
Pink Final wrote: 08 Sep 2019, 10:12 Så får folk attribuere meg, om fremmedord tar av her inne
hehehe
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Vidar Dale Fjeld wrote: 08 Sep 2019, 11:46 Hehe...nydelig. Fikk nok av det akademiske språk og uttrykk på Universiteter i sin tid...fotball skal ikke assosieres med "finkultur" og det eneste som nytter her er patos, dog kan en bruke etos og logos om du vil vinne en fotballdiskusjon...
Liker i grunn logos best, men klarer ikke å holde meg kun til det, det blir fort litt patos au hehe.

Angående Ed så er jeg enig, litt uenig i at Glazer har spytta inn nok, jeg husker ikke hvor her inne, men tror det var på dette forumet jeg lagde en oversikt over Fergusons signeringer etter at Glazer tok over, jeg er ikke imponert i det hele tatt. En overvekt av dårlige overganger mener jeg.

Glazer drar ut mer enn de gir for å si det mildt.

Anbefaler å sjekke ut hvordan det går med Tampa Bay Buccaneers, og hva fansen deres mener om sine eiere...Publikumssvikt, elendige sportslige resultater. Avdøde far Malcolm Glazer tok klubben opp av gjørma i starten, men sønnene Avram og Joel har ikke fortsatt med det for å si det sånn. Ingen sluttspill på 15 år tror jeg.... De vant Super Bowl i 2002 med Malcolm.

De har vunnet litt i pre-season, men det gjør MUFC og...NFL starter sesongen i dag faktisk. De møter San Francisco.
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

https://twitter.com/SwissRamble/status/ ... 3445666816

Interessant tråd fra twitters fotballfinans-ekspert Swiss Ramble. Nå skjønner jeg meg ikke på økonomi, men det er vel mange av de grafene som tyder på at heller ikke butikken Manchester United går like godt som Woodward skal ha det til...
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Ryder wrote: 10 Sep 2019, 09:21 Interessant tråd fra twitters fotballfinans-ekspert Swiss Ramble. Nå skjønner jeg meg ikke på økonomi, men det er vel mange av de grafene som tyder på at heller ikke butikken Manchester United går like godt som Woodward skal ha det til...
Dette er interessant.
Jeg prøvde å få igang en diskusjon under RYKTER i kommentarfeltet på United.no i sommer rundt dette.

Ble lite respons.
De få som svarte skrev bare at United har penger.
Jeg henviste til artikler fra David Conn i the Guardian.
Han legger fram oversikten for alle PL klubbene hvert år.
Om man hører etter hva Woodward egentlig forteller etter avsluttet regnskapsår, så er det:

Bruttotall - omsetning - nye sponsoravtaler.
Snakker han noengang om nettotall?
Om bunnlinja?

Jeg begynte allerede i sommer å tro at sparekniven på overgangsmarkedet ifjor sommer og i år skyldes manglende kjøpeevne.

Nå er det vel redegjort for at kjøpet av Maguire utgjør omtrent samme % av omsetning som kjøpet av Bruce utgjorde i 1987.
Så kanskje tar jeg feil.

Vet ikke nok om dette.

Har bare en mistanke om at Uniteds utgifter er såpass store at klubben ikke tør å bruke så mye penger lenger.

Familien Glazer har vel et uttalt mål om at de skal ha minst £22 000 000 i utbytte hvert år :angry:
Også er det renteutgifter.
Disse beløpene til sammen kunne finansiert ett klasse kjøp.

Pluss på alle de idiotiske spillerlønningene, samt kostnadene ved stadig å bytte manager - så kaster Mufc mye penger ut av vinduet.

Dårlig ledelse av klubben.
Fra Glazer og Woodward.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tror du har rett i det [mention]Pink Final[/mention].

Når vi ser tilbake på sommeren: Ja, vi kjøpte en del, men solgte også Lukaku relativt dyrt og har kuttet MYE i lønnskostnadene. Alt i alt har nok klubben sluppet meget billig unna - noen satsing har det i alle fall ikke vært...
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Elkey wrote: 10 Sep 2019, 19:31 Dere kan jo sjekke ut denne siden: https://www.macrotrends.net/stocks/char ... statements
Link funker ikke, fikk Oops, finner ikke siden...Woodward har kryptert siden
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Pink Final wrote: 10 Sep 2019, 09:56 Jeg prøvde å få igang en diskusjon under RYKTER i kommentarfeltet på United.no i sommer rundt dette.

Ble lite respons.
De få som svarte skrev bare at United har penger.
Nettopp, det er ikke mye å hente der...

Vi er overtatt av Mammon-tilbedere, men som flere nevner her: Når Old Trafford er full av velstående asiatere, oljefolk fra midtøsten osv, så blir det lite demonstrasjoner...Klubben er ødelagt allerede...Pessimistisk, jeg vet det...Men om arbeiderklassen i Manchester hadde kommet til orde, så tror jeg de er enig med meg...Mager trøst at spillerne poserer på barne-sykehuset en gang i året liksom...MUFC Foundation,...koster ikke eierne ei krone. Men fans argumenterer mot dette, Glazers er noble mennesker som hjelper barn tror mange av dem...

https://en.wikipedia.org/wiki/Mammon

Jeg har et avslappet forhold til religion, og bare understreker at linken over ikke på noen måte er ment som å spotte noens eventuelle tro...Bortsett fra eiernes og sjefenes da. (Mammon)
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Blodfink wrote: 10 Sep 2019, 22:42 Nettopp, det er ikke mye å hente der...
Er flere gode brukere i kommentarfeltet på United.no.
Skulle gjerne har de som ikke allerede er her, over hit.

Ja, eierne er opptatt av Mammon.
Grabbe til seg mest mulig.
Det som var mitt fokus, og som også [mention]Ryder[/mention] linket til, er regnskapene.

United har enorme inntekter.
Ergo tenker mange at United også har store midler å kjøpe for.
Jeg begynner å bli usikker på det.
Har klubben så mye å kjøpe for?

Hvordan står det til på bånnlinja?

Den Swiss Ramble artikkelen krever det tid å få oversikt over.
Sånn ved første øyekast så virker det som om ikke Mufc går altfor godt lenger.

Da snakker jeg ikke omsetning og inntekter, men overskudd.

Må få større klarhet i dette.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Pink Final wrote: 10 Sep 2019, 23:06 Er flere gode brukere i kommentarfeltet på United.no.
Joa, men responsen du fikk var mitt poeng. Og det er sånn jeg opplever mesteparten av det feltet.
Pink Final wrote: 10 Sep 2019, 23:06 Det som var mitt fokus, og som også @Ryder linket til, er regnskapene.
Ja, jeg opplever de som fake. MUFC blir tappet for verdier, og det er ingen kunst for en fyr som Woodward å fremstille alt som hunky dory...

Utgiftene øker, inntektene minsker i takt med dårlige sportslige resultater, sponsorer kutter jo da kraftig i innskuddene sine . Måten eierne kompenserer dette er ved å kutte 25 prosent i spillerlønninger, når CL ikke oppnås.

Men samtidig genereres det nok penger slik at eierne synes det er verdt det, summen på 22 000 000 viser jo eiernes intensjoner.

Jeg nevner igjen Tampa Bay B. Tjener ikke masse penger, men nok til at eierne kan berike seg. Og så tipper jeg hvitvasking er en del av pakka, i begge klubber. I hvilken form er vanskelig å vite. Men at det er lysskye avtaler ute å går tror jeg ganske sikkert.

Men slikt er akseptert innen storfinansen, det er slik de "store gutta" ordner opp seg i mellom. Arbeidsgiverne til Woodward når han var på Wall Street er alle dømt i svindelsaker.

Vi er kuppa av igler. Om alt kommer for en dag så tror jeg mange setter kaffen i halsen for å si det sånn.
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Blodfink wrote: 08 Sep 2019, 12:18 Anbefaler å sjekke ut hvordan det går med Tampa Bay Buccaneers, og hva fansen deres mener om sine eiere...Publikumssvikt, elendige sportslige resultater. Avdøde far Malcolm Glazer tok klubben opp av gjørma i starten, men sønnene Avram og Joel har ikke fortsatt med det for å si det sånn. Ingen sluttspill på 15 år tror jeg.... De vant Super Bowl i 2002 med Malcolm.
Sjekket ut dette.

Tampa Bay Buccaneers er ingen tradisjonsrik klubb, slik som Manchester United.

T.B.B ble stiftet i 1974, og valgt inn som ett av to nye lag (sammen med Seattle) da ligaen NFL ble utvidet i 1976.
De fikk tidenes dårligste start, og bare tapte.

Så fikk klubben et oppsving, med divisjonstittel og sluttspill i 1979.
De nådde også sluttspillet i 1981 og 1982.
Resten av 1980 tallet var dårlige greier.
Eieren, advokaten Hugh Culverhouse tjente imidlertid penger.
Tross lave tilskuerantall tjente klubben penger, mye pga de laveste lønningene i ligaen.

Culverhouse døde i 1994, og det ble spekulert i hvem som skulle overta.
Det var snakk om å flytte hele klubben til et annet område.
Buccaneers tjente ikke lenger penger, de var i økonomisk knipe.
Ut av det blå kom eiendomsmogulen Malcolm Glazer med et bud, og kjøpte klubben for hele $192 000 000.
Ny rekord for en NFL klubb.
Tror faktisk det var ny rekord for en sportsklubb i hele verden.

Malcolm ga tre av sønnene det daglige ansvaret for økonomi i klubben.
De fikk dessuten overtalt lokalbefolkningen til å presse igjennom tillatelsen til å bygge en ny arena.

Tampa Bay Buccaneers som bare hadde vunnet 89 kamper mellom 1976 og 1994 fikk nå et oppsving.
Nye divisjonstitler ble vunnet, og ikke minst super bowl i 2002.
De nådde sluttspillet i 1997, 1999, 2000, 2001, 2002 (vinnere), 2005 og i 2007.
Totalt har de nådd 10 sluttspill med de tre i 1979, 1981 og 1982.

Men, etter 2007 har det gått dårligere.
De vant visstnok kun 59 kamper mellom 2007 - 2018.
Buccaneers har den svakeste statistikken av alle i NFL mellom 1976 og 2018.
(Glazer var kun vært eiere siden 1994, så de har ikke all skyld).

I 2007 hadde de 145.000 mennesker på venteliste for sesongkort.
Nå klarer de ikke å selge ut stadion.

Mellom 2008 - 2018 hadde de 4 hovedtrenere, visstnok uten noen fellesnevnere.
Ingen langsiktig strategi.
Høres det kjent ut?

Men, det er ett lyspunkt i følge avisartikler jeg lette fram.
I januar 2019 ansatte de Bruce Arians som hovedtrener.
En gammel ringrev på 66 år.
Altså ingen langsiktig løsning men, noe som gir Tampa Bay Buccaneers fansen håp på kort sikt.

Glazer kjøpte klubben for den gang astronomiske $192 000 000.
En klubb som lå nede.
Nå er den i følge Forbes verdt $2 200 000 000.

Det er noe likt og noe ulikt i forhold til Manchester United.
Der United var i god økonomisk stand og hadde lange sportslige tradisjoner, var T.B.B i elendig forfatning både sportslig og økonomisk.
De er heller ingen klubb med tradisjoner.

De to klubbene har svært ulik fortid, og de var i svært ulik stand da de ble overtatt.
Begge vant i starten av eierskapet til Glazer.
Jeg kan omtrent null og nix om Buccaneers, men suksessen i United kan kun tilskrives Ferguson og Gill.
Om Glazer skal ha noe ære for suksessen i Florida klubben har jeg ikke kunnskap om.

Glazer’s intensjoner begge steder er imidlertid helt opplagt.
De har ikke først og fremst sportslige ambisjoner.
De vil skvise ut penger.
Husk hvor de kommer fra.
Eiendomsbransjen.
Kjøp og salg, det er hva de kan og brenner for.

Skulle så inderlig ønske at de solgte Manchester United til eiere som bryr seg om klubben :sad:
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Vi kan klage og sutre over eierne hele året...men til syvende og sist er det ikke de som trener klubbens spillere, tar ut lag og taktikk, og jeg nekter å tro at det bare er Ed som kjøper og selger spillere. Er det tilfelle står alle managere igjen som nikkedukker og marionetter. Er det virkelig noen som tror det om Moyes, LvG og Jose? Har ikke managerne noe ansvar? Er det annenrangs spillere som er kommet til klubben og som må læres opp som om de var guttespillere? Og kan noen forklare meg hvordan en midtbane med McT, Matic, Mata og Pereira ikke har plass til Fred? Tenk om Fred hadde fått de samme sjanser...han var blant våre beste i slutten av forrige sesong, og i går var han dominat i de 20 minuttene han fikk. Og han beveger seg faktisk og sender ballen fremover...men det er kanskje for risikabelt for Ole?
Post Reply