CHL - Ishockey

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

CHL - Ishockey i Europa
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
CHL er vel hva ishockey vil prøve å konkurrere med Champions Legeu.
Dette har pågått en del år, men nå har de kommet med ett nytt format, og med nye regler ihht utvisninger.

* Et lag vil fortsette å spille overtall selv om de scorer mål i overtallsspillet.
* Det vil bli dømt utvisning selv om det scores mål under den avventende utvisningen.
* Dersom et lag scorer i boxplay, vil utvisningen bli fjernet for boxplay-laget.

Positive
- Alt dette henger jo sammen. Og det som er klart her er at det blir enda viktigere med «special teams». Det blir viktig å være gode i boxplay når man kommer til å spille to minutter uansett i langt større grad. Der vil det jo også være en stor fordel med å angripe og score mål, kommenterer Gjøse.

- Dere er positive til endringene?

- Ja, tradisjonelt sett har ishockey kanskje blitt sett på som en av de mer konservative idrettene når det kommer til endringer på bane, regler og slikt. Jeg syns dette er spennende, men så er det dette med om CHL er arenaen for et slikt pilotprosjekt da, poengterer den nye Oilers-treneren.


Han peker på at NHL tidligere har brukt AHL for å teste ut endringer før det eventuelt slippes løs også på øverste nivå.

- Jeg snakket med representanter for de sveitsiske lagene som var forbannet over at de ikke hadde fått muligheten til å komme med sin mening i forkant av endringene. De stusset over at de ikke ble tatt med på råd nå som CHL prøver å bygge opp noe nytt. Og det støtter jeg.

- Kan det bli trøblete med ett sett regler i CHL og andre regler i hjemlig liga?

- Det tror jeg ikke. Det blir forskjell, men jeg ser ikke på det som et problem.

Gruppespill utgår
I vinter bestemte CHLs eiere seg for å endre turneringsstrukturen. Etter et møte i Sveits ble det kjent at kun 24 lag får plass i 2023/2024-sesongen og at gruppespillet fjernes.

De 24 plassene fordeles slik: den regjerende CHL-mesteren samt de tre beste lagene fra svenske SHL, sveitsiske National League, tyske DEL, finske Liiga, Extraliga fra Tsjekkia og ICEHL med lag fra Italia, Østerrike, Ungarn og Slovenia.

I tillegg fikk fem lag fra fem mindre ligaer såkalte «wild card»-plasser bestemt av CHLs styre med «sportslig suksess, men også potensiale i markedet» som kriterier.‍

De 24 lagene spiller enkeltkamper mot seks forskjellige motstandere der de 16 beste på én stor slutt-tabell tar seg videre til åttedelsfinaler.


Kopiert fra https://www.nitten.no/blogg/chl-med-inn ... -teste-det

Vet ikke om dette er veien å gå, men min mening har ingen betydelse.
Men for meg er historie uansett hva, VIKTIG

Håper alle kommer med sine betraktninger/tanker
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Setter pris på at du oppdaterer oss @Cola2.
Ishockey er min andre sport, men må innrømmes at jeg ikke følger veldig godt med lenger.
Har derfor ikke så mye å tillegge ifht nye formatet av CHL - nye Champions Hockey League.
Umiddelbart ser motivet ut til å være penger/inntekter.
Prioritere de største ligaene, skape en mer angrepsvillig turnering.
Høres spennende ut, samtidig som jeg prinsipielt er i mot å ekskludere de mindre ligaene og lagene.
Men det er den veien all sport går, penga styrer.

Kult for publikum i Stavanger å få Växjö pluss Färjestad på besøk.
Sånne ting er oppsiden med å gjøre turneringen spisset og ha med bare de beste og største.
post liked by: Cola2, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 430

Cola2 wrote: 27 May 2023, 05:12 * Et lag vil fortsette å spille overtall selv om de scorer mål i overtallsspillet.
* Det vil bli dømt utvisning selv om det scores mål under den avventende utvisningen.
* Dersom et lag scorer i boxplay, vil utvisningen bli fjernet for boxplay-laget.
Har null oversikt over CHL osv, men er målsnittet virkelig så lavt i den turneringen, og europeiske ligaer generelt, at de må "finne opp kruttet på nytt"?

Kan, til dels, være enig i den midterste der, men de 2 andre syns jeg høres veldig spesielle/feil ut.
Nivåforskjellene vil vel bare komme enda bedre til syne når et lag kan score et par mål pr. PP..?
For ikke å snakke om dobbel bonus ved å score i undertall. Her igjen vil jo nivåforskjellene merkes, da mindre/svakere lag kan få mindre PP-tid i en match fordi de møter et lag med bedre spillere som faktisk kan legge litt press i offensiv sone selv i undertall..

Høres litt ut som oppstartsfasen på MLS da de gjorde alt de kunne for at uavgjort ikke eksisterte i fotball og avsluttet med "en mot en"/amerikansk straffekonk.
Hvorfor ikke bare se til NHL og endringene som er gjort der? Målsnittet der i år er vel det høyeste siden 96/97-sesongen, mener jeg det var..
post liked by: Pink Final, Cola2, Blodfink
User avatar

Topic author
Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

@Steinar Stenseth Tror vi er enige om at de heller bør se til NHL.
Men t o m i NHL og AHL er det forskjellige regler, og utenpå det igjen så er det andre regler hos IIHF.
Da skjønner man hvorfor det er borre lås på drakta til dommeren over hjerte på venstre side, så de kan bytte fra NHL-AHL-CHL etc. For spillere, dommere og publikum vil alt bli ett, ja hva skal jeg sammenligne med.?
Se Casmiro score 1-0 målet, og så feiringen, mens vi og Casmiro ventet på om var det onside, eller offside. Dette tar bort glede fra de på banen, og de på tribunen.
Personlig så syntes jeg VAR var greit i fotball, de første ut med dette var Am Fotball, så kom NHL mange år etter.
Men etter 1 år ang offside Blueline, tok de bort dette som Coaches Challenges kunne benytte seg av.
"In the good Olds day, you could only tackle in your one zoone!"
Kanskje hockey skulle gå tilbake til Red-Line Offside for å få farten ned, eventuelt kun lov å tackle i egen sone....
Det som skremmer meg, og garantert mange andre, er hodeskader som vi ser i mange idretter i dag, ikke bare i hockey og fotball, men alt skal gå fortere dermed mere skader
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

I utgangspunktet greit med de nye reglene, men etter å ha tenkt litt så vil det vel føre til at de beste lagene får enda større fordel. Som dere nevner.
LUHG!
Post Reply