Hvem vil dere kjøpe?

Diskusjon rundt mulige overganger inn og ut av Manchester United.

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Ser at united.no melder at Kane sannsynligvis blir i spurs minst ett år til og at vi må se etter andre alterantiver i sommer. Det er egentlig helt greit for meg. Hadde Kane blitt plugget rett inn i dette laget hadde han utvilsomt forbedret oss voldsomt, men jeg mener vi er mer enn én Kane i fra å være helt der oppe i tittelkampen neste mai. Og jeg mener det er nesten så mye bedre vi må bli her og nå for at Kane skal være verdt pengene. Derfor blir det ikke helt et RvP-scenario i mine øyne. Den gang var det bokstavelig talt bare litt mål som manglet. Nå mangler vi også keeper, stopper, midtbane og trolig høyreback for å være en seriøs tittelkandidat.
Derfor er alderen også noe problematisk for meg. Ikke fordi at alle spillere plutselig er ferdige når de passerer 30. For alt jeg vet kan Kane holde nivået i 5 år til. Men risikoen er utvilsomt tilstede. Jeg mener hver eneste avgjørelse som tas rundt kjøp/salg/kontrakter bør være en avgjørelse som setter oss i best mulig posisjon til å være seriøse gullkandidater i 24/25/26. Dersom Kane kommer inn portene vil store deler av stammen vår være på feil side av 30 på denne tiden. Og det er beviselig ikke slik man bygger PL- og CL-vinnende lag.
post liked by: Ryder, Buchan
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Velig enig, @Mr H. Spillere på toppen/tampen av karrieren er supert dersom du kun trenger det lille ekstra, men dersom prosjektet uansett er 2-3 år unna "sluttpunktet" blir det etter min mening feil strategi å kjøpe aldrende stjerner.
Den samme mekanismen slår inn på Casemiro, egentlig. Flott spiller og en type vi trengte i laget, men faren er at han er ferdig på absolutt toppnivå når vi skal sette inn det endelige støtet. Har nevnt det før her - om to år kan vi være i den situasjonen at vi må bytte ut så å si hele sentrallinja samtidig på grunn av alder. Har ikke lyst til å havne der.

Om vi kan få Kane gratis neste sommer blir det en ny og annen diskusjon, men da i så fall som supplement til en ung og lovende spiss vi kan utvikle og som kan være en del av laget de nest 5-6 sesongene.
post liked by: Mr H, Buchan
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Bjarte Valen svarte omfattende i United.nos kommentarfelt på et spørsmål om hvor mye penger United faktisk har å handle for i sommer. Greit å ha med seg:

SPM: Det har våre nokre rykter om at United skal vere begrensa til 100 mill pund i år på grunn av FFP, uansett kvem som eiger klubben. Er det nokre hold i det Bjarte?

Bjarte Valens svar:

Det er en smule vrient å gi et direkte svar på det spørsmålet er jeg redd, men jeg har sett de samme rapportene.

Jeg antar at du sikter til Premier Leagues eget FFP og den delen som handler om «Profitability and Sustainability» som har til hensikt å sikre at klubbene har en sunn og bærekraftig økonomi. Men her er det mange «knep» som kan benyttes. I all hovedsak sier regelverket at en PL-klubb ikke kan ha et underskudd på denne delen på mer enn 15 millioner pund over en treårsperiode, MEN at eierne kan skyte inn maksimalt 90 millioner pund (i form av nye aksjer etter det jeg forstår). Går man over totalgrensen på 105 millioner pund er man i trøbbel (Everton nå f. eks).

Om United får nye eiere nå i sommer, uavhengig av hvem det blir, er det altså begrenset hvor mye penger de kan spytte inn i klubben på dette feltet. Investeringer til infrastruktur, akademi, kvinnelag er derimot holdt utenfor «Profitability and Sustainability», og nye kapitalsterke eiere kan derfor få fortgang i investeringene på disse områdene på en måte som Glazer-familien ikke kunne.

Så vet vi også at United hentet ut til sammen 200 millioner pund fra sin kredittordning, men at klubben akter p tilbakebetale dette i sommer. Det, kombinert med den høye overgangsgjelden United har på tidligere kjøp, gjør at United må fokusere på å balansere regnskapet i langt større grad nå enn sist sommer. Jeg skal innrømme at jeg er usikker på hvordan pengene som er hentet fra kredittordningen vurderes i henhold til «Profitability and Sustainability».

Så kan en spørre om hva som gjør at Chelsea kan handle for slike enorme summer under de nye eierne. Svaret er kort og godt lange kontrakter og avskrivninger (man sprer kostnaden på kontraktslengden og presser dermed ned de årlige kostnadene. Om spillerne ikke innfrir eller taper seg stort i verdi vil man få et fremtidig problem og jeg mener Chelseas modell er meget risikabel.

Manchester City har havnet i trøbbel med Premier League for, blant annet, angivelig ha pyntet på regnskapene med innbringende sponsorkontrakter som Premier League mistenker er fordekte innskudd fra eierne.

Manchester United har opplyst at deres «Profitability and Sustainability»-regnskap er positivt, men oppgir i sin siste årsrapport ikke en detaljert oversikt utover det.

Deltakelse i Champions League neste sesong vil også ha betydning for hvor mye penger United kan bruke i sommer. Det samme vil klubbens evne til å tiltrekke seg nye sponsorer.

For å oppsummere, og faktisk svare på spørsmålet ditt: Jeg tror de 100 millionene som både jeg og andre journalister har fått opplyst er en føring på hva klubben ser for seg fremfor en fastlåst sum.

Håper det var litt oppklarende, men dette er ikke enkelt 🙂
post liked by: Buchan, Belfastboy, red
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Ikke enkelt nei, den som lever får se hva som skjer i sommer. 100 mill pund er jo 115 mill euro
med dagens kurs.

Spiss-priser: Oshimen har en markedsverdi på 100, Kane 90, Lautaro M. 80, Neymar 70, Muani 65, Ramos 40.
(euro)

Jeg er helt klart mest klar for Kane, er i grunn ikke så kjempe-ivrig på noen av de andre. Vi er kanskje linka med flere angripere, men disse er de jeg har sett noe om de siste ukene.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ryder wrote: 10 May 2023, 14:01 . Om spillerne ikke innfrir eller taper seg stort i verdi vil man få et fremtidig problem og jeg mener Chelseas modell er meget risikabel.
Ikke at vi kjører samme kontrakts-lengder som de blå, men ellers kunne dette vært et sitat om United i en del tilfeller.
post liked by: RedTrafford, Buchan
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Alt annet til side, klarer ikke helt å skjønne hvorfor Harry Kane ønsker å bli i enda et år.

Vi kan jo beundre lojaliteten, men tror ikke noen Spurs-fans blir rasende på ham om han drar i sommer. Han har spilt for dem i sine beste år, blitt værende selv om klubben ikke har vært konkurransedyktig, og satt klubbrekord. Men ingen ser vel for seg at Spurs vil bli i stand til å vinne noe som helst slik ståa er i dag. Dersom han uansett har en plan om å dra senere, er det rart at klubben ikke ønsker å cashe inn mens de kan.

Noen liker jo å være "a big fish in a small pond", kanskje trives Kane med å være den ubestridte eneren i laget. Samtidig virker han å være veldig glad i å sette individuelle rekorder, skulle også tro han ønsket å vinne noe med laget. Og for hvert år som går, minsker sjansen for at en av de virkelige storkanonene ønsker å kjøpe ham.

Personlig trodde jeg han ville gå til en utenlandsk klubb, f.eks Real, PSG eller Bayern. Da ville han sluppet kvalene ved å bytte til en av Tottenhams direkte rivaler. At han skulle gå til oss var/er ganske usannsynlig, tror jeg.
post liked by: Buchan
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Jeg tenker også at det er på tide at Kane forlater Spurs nå i sommer, og om han gjør det så kan jeg ikke skjønne annet enn at vi er svært aktuelle som neste stoppested. Om han han blir værende, så tror jeg det rett og slett er fordi ingen ønsker å bruke så mye penger på en spiller som bare har ett år igjen av kontrakten. Og av toppklubbene i England er det ikke mange klubber som skriker etter en ny spiss.

Men om han blir værende og fullfører kontrakten i Spurs så tror jeg han signerer for Manchester City til neste år, når Haaland sikkert skal starte et nytt kapittel i Madrid.
post liked by: Buchan

Beta 2.0
Posts: 313
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Han håper kanskje at Chelsea er i CL høsten 2024? Hvis ikke er det vel Newcastle eller oss, og da kan han like godt gå i sommer (siden begge vil ha CL denne høsten 😉).
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Lei av Kane og eierskapet Lewis/Levy nå. En syk tanke jeg fikk er at han går til Liverpool om de tar topp 4 :skul: Ønsker ham inn denne sommeren, men i 2024 er døra stengt...

Levy/Lewis og fordelingen:

Of the total issued ordinary share capital of Tottenham Hotspur Limited (THL), ENIC SPORTS INC. (ENIC) owns 86.58%. ENIC also owns the one THL convertible A share.

Mr D Levy and certain members of his family are potential beneficiaries of discretionary trusts which ultimately own 29.88% of the share capital of ENIC.

A discretionary trust of which certain members of Mr J Lewis's family are potential beneficiaries ultimately owns 70.12% of the share capital of ENIC.

Of the total issued ordinary share capital of Tottenham Hotspur Limited (THL), ENIC SPORTS INC. (ENIC) owns 86.58%. ENIC also owns the one THL convertible A share.

Mr D Levy and certain members of his family are potential beneficiaries of discretionary trusts which ultimately own 29.88% of the share capital of ENIC.

A discretionary trust of which certain members of Mr J Lewis's family are potential beneficiaries ultimately owns 70.12% of the share capital of ENIC.
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Blodfink wrote: 11 May 2023, 18:32 Lei av Kane og eierskapet Lewis/Levy nå. En syk tanke jeg fikk er at han går til Liverpool om de tar topp 4 :skul: Ønsker ham inn denne sommeren, men i 2024 er døra stengt...
Liverpool har allerede brukt 130 mill på to angripere og brutt lønsstrukturen for å beholde en tredje denne sesongen. Tror nok heldigvis det bare var en vond drøm... 😅
post liked by: Blodfink, Pancho P
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Da får ikke jeg min spiss til MU, Ivan Tony fikk 8 månders utestenging fra fotballen pga gambling, ja ja sånn kan det gå.
post liked by: Pancho P, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Onana er på lista over keepere inn i følge Sky, har jo spilt under EtH, men han blir dyr antageligvis. Inter henta vel ham gratis i fjor...
post liked by: RedTrafford, Pwint
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16322
Liker mottatt: 10526

Hvis det skal kjøpes keeper er Onana helt klart på listen min, i tillegg til Costa.
kanskje klubben er nødt til å begynne å trykke sedler selv :-|
post liked by: Pink Final, Pwint, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Sendte ikke ETH Onana ned på reservelaget til Ajax i flere måneder fordi Onana nektet å tegne ny kontrakt? Kjempegod keeper, men med mindre ETH ikke er langsint er jeg usikker på om det personlige forholdet mellom dem er det beste...
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

@Ryder Onana ble utestengt for doping? Kom så tilbake i dårlig form etter det, spilte kamper, gjorde tabber etc. Det var vel fra april at EtH fant ut det var best å sende ham på ferie til hjemlandet Kamerun. Keeperen ble bua ut av egne fans osv. En ganske så turbulent sesong. Midt oppe i dette signerte han med Inter som free agent.

Hadde jeg helt glemt, spørs om han er aktuell for United.
post liked by: RedTrafford
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Mbappe er til salgs ser det ut til. PSG er vel glade i Rashford, kjøre en swap? :hah:

Nei, det er vel å banne i kjerka...

Er vel klar for Real.
post liked by: RedTrafford
LUHG!
Post Reply