VAR

Diskusjon om engelsk fotball
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Har vel gått ett EM og ett VM med VAR.
Vi ser hvilke problemer de fortsatt har på fotball øye, I går var vi heldig med en straffe mot oss.

Men nå har lille/store Norge begynt med VAR, ut i fra det jeg leser ikke veldig bra.
Startet med problemer med kontakt med VAR i "it årnet(bussen", begrunner dette med dårlig kabler/legging....

NM i skyting så er der Forsvaret+HV for det distriktet + NRK. De lyktes ALLTID

Og så hadde vi en greie i N-Norge grunnet snø. Er det ikke vanlig med snø på disse årstidene????
Så kommer sjefs dommer ut å skal forklare at den od den situasjonen fikk vi ikke med oss.
Som han sa videre: Vi har IKKE så mange kameraer tilgengelig som andre land.

Så måtte han svare på ett sp ang mål kamera (Goalie line) om ballen hadde vært over eller ikke,
svaret var enkelt fra han: Koster for mye og så har vi gode LD i Norge......
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Må si at jeg ser kun 10% Norsk fotball
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Nå har en del norske klubber kastet seg på trenden at VAR ødelegger spiller.
Til dels enig

Mener VAR ble første gang ble brukt i Amerikansk Fotball, og så stor negativ kritikk grunnet det tok for lang tid
Det forbundet da gjorde var å gå igjennom hva som var VAR mat og ikke. Vil si de løste opp noen prinsipper

Neste som begynte med VAR National Hockey League
2de året begynte de med kamera for å sjekke Offside Blueline, neste sesong tok de det vekk

Begge de overstående organisasjoner fant ut at noe måtte gjøres.

Så kom VAR til PL, som skulle lage sine egne regler, uten å å sjekke med de som hadde brukt VAR en del år, og dermed kunne lært fra dem.

I VM synes jeg vi så fornuftig bruk av VAR.

Men nå har diskusjonen blusset opp i Norge, vil være så frekk å si at vi mangler dommere både på banen og i VAR rommet som er bra nok

Ikke tilhenger at de som skal styre VAR rommet går på rundgang, det bør være 4-5 stk som er øremelet til dette, og ikke skal dømme på gresset

Og de bruker for få kameraer, og har ikke kamera som kan bevise om en ball er over målstreken.
Greit vi skal lære å krabbe før vi kan go og så løpe.

Hvorfor ikke hente noen som er bra på å undervise i VAR? Er det for vi uansett er best i alt?

Mitt oppgulp i dag
post liked by: Pink Final, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18059

Cola2 wrote: 14 Jul 2023, 15:09 vil være så frekk å si at vi mangler dommere både på banen og i VAR rommet som er bra nok
Det er ikke frekt, det er helt sant :)
post liked by: Cola2, RedTrafford
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1346
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3297
Liker mottatt: 4356

Enig @Cola2 . Norges beste dommer (Edvartsen) er jo utestengt på livstid. Sikkert med god grunn, men han var stort sett nøyaktig og konsekvent mht. regelverket. Og når han gjorde feil, var han alltid ute og beklaget og ga grundige forklaringer på egne feil og hva han kunne gjort bedre.
post liked by: Cola2
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Litt mere oppgulp ang VAR.
Begynner med det jeg fikk fra Toronto, det er der alle kamper blir direkte overført, altså ett NHL VAR room.

Sende de en mail for lenge siden, fikk svar
Men sendte de en ny mail for en uke siden.
" Remember Bjorn, ALL sport is in the entertainer group! If we use to long time on a discussion, we lose fans, And we never contact the referees on the ice. If they have make a call, but are unsure, they call us"
De er 7-8 tidligere AHL og NHL dommere som sitter og sjekker. Vedkommende som svarte meg har jeg hatt som instruktør på en international 14-dagers dommer samling i Chicago.
Dømt 4 finaler i Stanley Cup, 2 OL finaler og 1 VM finale
Han sa fordelen hos dem var at de hadde 20+ kameraer rundt banen, ville ikke si eksakt hvor mange.

Punk 1
Men er 2x11 spillere + benken + Manager + 3dommere+4.dommere klar over dette.
Sånn som jeg skjønner VAR i PL, så er det aktive dommere som blir brukt i "bussen"
Min mening: Absolutt IKKE bra, og for øvrig bør VAR dommerne sitte ett fast sted.
Og som jeg har skrevet før, hvis dommeren er usikker på banen, kan han ha hjelp.
Men VAR skal ikke kontakte dommeren. La dommeren dømme

Punk 2:
Mållinje teknologien @10Hag bør fortsette.
Men burde det ikke være mulig å implementere mere i den?
Tenker på at vi ser de fleste spillerne har en firkantet avlang greie under drakta,
som viser løpte km, spurter og puls.
Kunne ikke den brukes sammen med sensoren i ballen ang offside?
En spiller som ligger forover, mer sannsynlig for å gå offside, motsatt en som har overkroppen bakover men med store sko kan bli avblåst i dag for offside.

Punkt 3:
Dommere klager over at det går fortere.
Det er utviskingen vi som mennesker er klar over.
Håndball og Ishockey (med NHL som ledene på utvikling) bruker 2 dommere.
I hockey har vi 4, 2 Hoveddommere og 2 linjedommere.
I fotball i dag er det 1 Dommer + 2 linjedommere + 1 4.dommer på sidelinja.
Hva med å øke antall dommere på banen fra 1 til 2.
Vi ser dommerne i dag holder seg mere på den siden det ikke er linjedommer,
og løper mer på skrått til den siden som ikke har linjedommer.

Punkt 3b:
Normalt holder dommeren seg på midten
si at vi får inn en Dommer til, og han skal holde seg til sin banehalvdel.
Bak forsvars spillerne på den halvdelen.
Minus ved bråk og at han har blåst for en forselse kan han gå inn, og den andre dommeren tar posisjonen bak.
Som levende vesen, ikke tidligere ;) , vet jeg at i mange tilfeller at det er letter å se feil fra en lenger distanse.
Men dette forutsetter at alle 4 på banen har radio samband,
og at VAR rommet kan høre, men ikke si noe før de blir kalt opp av en av dommerne.

Litt mere oppgulp fra en som synes PL og CL blir ødelagt av dommere,
og glemmer at tilskuere + sponsorer faktis betaler penger og så får de se
både dommere og VAR ødelegger opplevelsen for oss, og stort sett alle som ser på!
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1796
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7508
Liker mottatt: 7090

Glimrende innspill, @Cola2 👍 Wikestad foreslo to dommere for ikke lenge siden og i Nettavisen i dag lanserte han også coaches challenge, som jeg synes er en strålende idé. Dette er vel også noe du kjenner til fra Hockey? Det største problemet er nok disse gjennomkorrupte pampeorganisasjonene som styrer fotballen og sponses av eierne til City 💩
post liked by: Cola2, RedTrafford
Football, bloody hell!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

@Rød Pølse Ikke fått med meg det fra Nettavisen. Men Kasper er ute fra kreftbehandling, så jeg treffer han muligens på butikken han og jeg bruker.
Ang Coaches challenge, er jeg litt delt. Føler at vi ikke skal ha mere stopp i spillet, siden de som sitter pr dags dato ikke er oppegående og at de dømmer i PL selv.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Takk for tilbakemeldingen @Rød Pølse
Ang Coaches challenge, hvis Coache ikke får medhold, mister de sin Time-out i NHL, samme i VM
I VM og i NHL blir dette benyttet, men går i mesteparten i minus for Coachen.
Har ikke statistikk på dette, men kun hva jeg har sett, og som sagt, stykker opp til mere ventetid.
På ett teater er det kun en oppføring, av og til 2 samme kvelden.
Og da er jeg tilbake til at dette er i underholdnings bransjen.
post liked by: Rød Pølse
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10525

Mange gode innspill her @Cola2 :thumb_up:

Det eneste som er sikkert, er at noe MÅ gjøres. Og det fort.
post liked by: Rød Pølse, Cola2, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1796
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7508
Liker mottatt: 7090

@Cola2 Vi kunne ikke hatt coaches challenge som et tillegg til dagens format. Det måtte i så fall være som en del av et helt nytt konsept med videoassistent. Feks slik du skisserer der bare dommeren/ne på banen kan kontakte de som ser på skjerm og ikke motsatt.

Hvis man i tillegg ga managerne mulighet til å utfordre én avgjørelse pr omgang ville det ikke blitt mye ekstra stopp i spillet og man hadde tilført et ekstra taktisk element. Da måtte trenerne vurdert hvilke situasjoner og avgjørelser som evt kan gi gevinst å utfordre. Synes det virker spennende. Dagens konsept må uansett skrotes. Det er helt rævva!

Interessant at de svarer deg på den måten med at alle må ta hensyn til tilskuere og fans. Det virker ikke som FA, UEFA, FIFA og resten av nissene har skjønt det. Eller så får de så godt betalt av de arabiske sportsvaskerne at de rett og slett ikke bryr seg.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
På samme måte som coachen i hockey mister sin time-out kan man gi gult kort til manageren dersom han ikke får medhold i sin challenge. Da vil det sitte enda lenger inne å utfordre dommerne.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Cola2
Football, bloody hell!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

@Rød Pølse
Jeg synes ikke at vi skal ha Coaches challenge, hva skjer hvis det viser seg at Coache har feil?

Svarene jeg fikk var oppriktig og de er FULLSTENDIG klar over at de lever, og blir betalt av fansen i NHL/AHL.
Noen ganger er det kjipe avgjørelser for ett lag, men de prøver å gjøre dette riktig, og så rask de kan.
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, Blodfink
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1796
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7508
Liker mottatt: 7090

@Cola2. Jeg skrev det i posten over slik at det ble redigert inn i min forrige post. Det kan godt hende at det er bedre uten coaches challenge, men endringer må til. De forslagene du har kommet med har vært meget gode 👍
post liked by: Cola2, Pink Final, Blodfink
Football, bloody hell!
User avatar

Jan Erik
Posts: 2184
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 6597
Liker mottatt: 6960

Det sto også på Romanos facebookside at en kamp mellom Genk og Anderlecht skal spilles om igjen på grunn av en VAR-feil. Hvis DET skal bli 'normalt', er det bare å legge ned fotballen. Det må jo være lov å gjøre feil, selv med VAR? Eller er det en garanti ute og går...?
post liked by: Blodfink, Belfastboy, Rød Pølse, Andtho01, Cola2, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18059

Jan Erik wrote: 26 Jan 2024, 21:39 . Det må jo være lov å gjøre feil, selv med VAR?
Ja, men det holder at den gamle gode dommertrioen gjør feil, at til sammen 7-8 dommere kløner samtidig er litt overkill.
post liked by: Cola2, Andtho01, Tringe, Pink Final, RedTrafford, Rød Pølse
LUHG!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1796
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7508
Liker mottatt: 7090

Nå er det tydeligvis avstemning i alle norske klubber ang. VAR. Hvis jeg har forstått det riktig, handler det om ja eller nei til konseptet. Men er det konseptet eller praksisen som er problemet? Skal man forkaste teknologi fordi man ikke har forstått hvordan den bør brukes?

Dette er hjelpemidler som potensielt kan gjøre sporten bedre og mer rettferdig. Jeg aner ikke hvem som sitter i utvalgene som avgjør hvordan man skal bruke disse verktøyene, men det kan være en idé å hente inn noen med hjerne.

Hvorfor er det et spørsmål om å beholde dagens VARiant eller ikke bruke teknologi i det hele tatt? I mitt hode burde det vært et tredje alternativ; bruke hjelpemidlene på en bedre og mer hensiktsmessig måte.

Jeg mener at man bør bruke videoteknologi. Det er et glimrende verktøy for å få bukt med filming og annen usportslig oppførsel. «Clear and obvious» må selvsagt ut av ligningen, det er helt hjernedødt. Fokus må flyttes fra dommernes selvbilde til publikums opplevelse. Flest mulig riktige avgjørelser og flyt i spillet. Det er ikke rakettforskning.

Forventer at semi-automatisk offside innføres i PL fra neste sesong. Det fungerer utmerket i CL. Teknologien er ikke problemet, det vi har vært vitne til kalles brukerfeil.
post liked by: Spirograf1, Pink Final, RedTrafford, Tringe
Football, bloody hell!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26221
Liker mottatt: 16748

Idéen bak VAR er relativt god.
Et verktøy som kan vise en hendelse på nytt fra flere vinkler.
Men som du skriver @Rød Pølse, måten verktøyet brukes på har blitt et problem.
Har antall dommerfeil gått ned?
Kanskje litt, men ikke nok.
Tar man med i betraktningen at spillets spontanitet er berøvet oss, at man tar flisespikk som et øyebryn i offside osv - så har VAR vært en gedigen nedtur synes jeg.
Og nettopp fordi det tar bort spontaniteten er det for meg kun et relativt godt verktøy.
post liked by: Pwint, RedTrafford, Cola2, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply