Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Vi er dessuten to straffebom fra å sitte igjen med ni poeng og full pott etter tre kamper.

Ifølge xG-tabellen er det kun City som har "fortjent" flere poeng ut fra sjanseskaping.
https://imgshare.io/image/dyDij

Folk må puste med magen.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Harry Greaves wrote: 26 Aug 2019, 09:42 Det som gjør det hele enda mer komisk, er jo at det i LEEDS, av alle steder, befinner seg en av verdens absolutt beste trenere, en mann som hadde behøvd minimalt med midler for å sette fullstendig fyr på Old Trafford. At United ikke har gått for han, og for første gang i karrieren hans gitt han muligheter til å få et slagkraftig overgangsbudsjett, er yrkesforsømmelse.
Kan mene hva man vil om Bielsa, fyren er genierklært av Guardiola og spiller alltid offensiv fotball. Men fyren er også en av tidenes kruttønner og har vel stort sett aldri forlatt en klubb uten å ha involvert i en eller annen slags form for konflikt. Har sansen for fyren, men for min del så er ikke han løsningen på hva United trenger.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Ryder wrote: 26 Aug 2019, 09:58 Føler bare for å skyte inn, angående Pochettino:

Siden nyttår har Tottenham vunnet 15 og tapt 14(!) kamper. Til sammenligning har latterliggjorte og "ubrukelige" United vunnet 17 og tapt 10 i samme periode. Likevel er det opplest og vedtatt at Poch er verdensklasse, og at OGS ikke holder nivået.

Synes både Spurs og Pochettino får en jævlig easy ride over alt, både blant fans og i media. Men skyldes vel at de er laget som aldri vinner noe og dermed heller aldri truer noen.

Greit nok, United har mer penger enn Spurs (og bør og skal være bedre). Men jeg vil hevde at fundamentet i Tottenham per 1. januar 2019 var mer solid enn for vår klubb, som har vært i kaos i flere år. Likevel taper de halvparten av kampene sine, uten at en sjel begynner å stille spørsmål ved prosjektet.
Han tok Spurs til CL-finale i fjor. Ikke verst for en klubb som brukte null kroner på spillere samme sesong.

Pochettino er en tusen ganger så god trener som Solskjær, noe han har bevist på flere områder:
- (Så godt som) samtlige spillere har blitt bedre under Pochettino. Resten ble kastet på dør.
- Pochettinos karisma er på et helt annet nivå enn Solskjærs, jeg er helt overbevist om at det er noe som fenger spillerne også.
- Pochettinos taktiske egenskaper er langt over Solskjærs, noe som ble godt bevist på Wembley i vinter. Vel vant United kampen, men det var fordi De Gea hadde en av sine dager der han rett og slett blir umulig å ha med å gjøre. Spurs spilte rundt United som om de møtte Cardiff.

Et nytt godt eksempel så vi i går, og måten Spurs angrep Newcastles fembackslinje (kanskje fire i utg.pkt men den ble til fem etter pause). Der Solskjær aldri var i nærheten av å kunne løse problemet mot Wolves, så sendte Pochettino to spillere som skulle angripe hhv ytterstopper og rommet som oppsto bak han. Det burde blitt minst én scoring av det da Sissoko (?) kom seg fri og la inn til Moura, men Moura blåste den utrolig nok over. Dette er små detaljer som de beste trenerne ser, men som læregutter som Solskjær ikke er i nærheten av å skjønne.

Dette er ikke ensbetydende med at Solskjær er en dårlig trener, men engelskmenn og nordmenn er på generelt grunnlag, gjennom skolering fra ung alder, taktisk langt tilbake for tyskere og latinere. Du finner nesten ikke unntak til dette heller, selv om en ny generasjon briter har blitt litt mer kontinentale av seg (Howe, Rodgers, Potter).
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Merkelig å trekke fram et 0-1-tap hjemme for Newcastle som eksempel på hvor dyktig Pochettino er.
United hadde mange flere avslutninger (og bedre xG) mot Palace enn det Spurs hadde mot et enda svakere lag. De skaper oppsiktsvekkende lite.
Sett under hele Pochs trenerperiode, er det ingen tvil om at de har overprestert. Men å tape halvparten av kampene siden nyttår, tyder likevel på at et eller annet ikke er på stell. Null spillerkjøp er sant, men så har de også klart å beholde stammen i laget over flere år, en stamme som var nær ved å vinne ligaen.

Jeg mener også at Poch er en god trener, noe annet er galskap å si. Men det som slår meg med ham, er at han er svært god til å endre kampbilder underveis, men at han ofte bommer med inngangen til kampen. Som den kampen du nevner mot United. Spurs ble tatt på senga av United i første omgang, justerte veldig bra etter pause. Samme i CL kvart- og semifinalene (de var bokstavelig talt ett spark på ballen unna å ryke mot "tenåringslaget" Ajax), mens de var sjanseløse mot Liverpool.
Med Solskjær er det ofte omvendt; starter kampene godt (viser at det gjøres godt forarbeid), men mangler evnen til å justere underveis.

Når det gjelder offensiv plan og evnen til å spille ut lavtliggende lag, er det et problem som har hengt ved oss også med Van Gaal og Mourinho. Det er nesten så en kan mistenke at det har noe med spillermaterialet å gjøre. Jesse Lingard er ingen Christian Eriksen, for å si det sånn...
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Ryder wrote: 26 Aug 2019, 11:14 Merkelig å trekke fram et 0-1-tap hjemme for Newcastle som eksempel på hvor dyktig Pochettino er.
Kanskje det, jeg kunne jo ha dratt frem plasseringer i PL de siste fire årene også: 3-2-3-4. Det er sterkt for en klubb som har underinvestert frem til i sommer.

Nå skal det uansett nevnes at Pochettino ble dratt frem som et eksempel, og ikke nødvendigvis som OGS' beste erstatter. Det er flere trenere jeg kunne tenkt meg utover MP, Bielsa, Nagelsmann og Marcelo Gallardo (mannen som allerede kalles tidenes beste River-trener i en alder av 43) er andre jeg gjerne skulle sett lede United. Lurer også på hva Eddie Howe kunne fått til i en større klubb, og om Brendan Rodgers, som pga én svak sesong har fått et ufortjent dårlig rykte på seg, er klar for en topp 6-klubb igjen.

Jeg er helt enig i det med spillermateriell, og kanskje kunne Solskjær fått mer ut av Di Maria og Mkhitaryan enn LvG og JM gjorde. Men United har ikke en 10er pr i dag, og da forstår jeg ikke hvorfor man ikke prøver å tilpasse seg realitetene. Legg om til 4-3-3, gjerne med Tuanzebe foran stopperne dersom Matic er så møkk, og la Pogba og Fred/McTominay få slippe seg fri fremover i banen. Slik det ser ut nå, så har United sin kanskje sikreste målscorer som DM, og det er femti meter opp til spissene fra han.

Og ja, United skapte en del mot Palace, men United var fryktelig svake likevel. Minner om at United ikke skapte noe de siste minuttene etter målet til James, mens Palace i bunn og grunn bare gikk rett opp i angrep igjen og avgjorde. Om man ser bort fra et par farlige situasjoner så så det egentlig ut som om Palace hadde god kontroll på United.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tottenham-rekka er sterk, ja, men la nå Solskjær få mer enn åtte måneder før vi feller noen dom.

Stusser også over 4-2-3-1, vil gjerne se dette mannskapet i 4-3-3. Skulle gjerne sett at Fred får et strekk på fire-fem kamper fra start. For meg virker han som en utpreget "confidence player" som blir usikker av å ikke ha tillit. La ham prøve seg, han kan ikke være mer middelmådig enn Pereira og Lingard, og har i realiteten aldri fått en sjanse til å etablere seg på laget.

Tror heller ikke at Solskjær er verdens beste manager. Men jeg tror han er mer skikket enn mange skal ha det til.
Det JEG er mest usikker på med Solskjær, er om han knytter til seg de riktige folkene. En leder kan godt ha mangler, så lenge du fyller de viktige underposisjonene med folk som kan det vedkommende ikke kan selv. Her er det blitt litt vel mange folk som først og fremst har som kvalifikasjon at de har historisk United-tilknytning.

Om en skal se framover mot neste manager, hadde jeg gjerne tatt en fremadstormende og nytenkende fyr (bare ikke Brendan "David Brent" Rodgers, hehe). Men tror det er utopi å håpe på at Woodward hyrer inn et hipstervalg fra Sør-Amerika.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16734

Harry Greaves wrote: 26 Aug 2019, 10:53 Pochettino er en tusen ganger så god trener som Solskjær, noe han har bevist på flere områder:
- (Så godt som) samtlige spillere har blitt bedre under Pochettino. Resten ble kastet på dør.
- Pochettinos karisma er på et helt annet nivå enn Solskjærs, jeg er helt overbevist om at det er noe som fenger spillerne også.
- Pochettinos taktiske egenskaper er langt over Solskjærs, noe som ble godt bevist på Wembley i vinter. Vel vant United kampen, men det var fordi De Gea hadde en av sine dager der han rett og slett blir umulig å ha med å gjøre. Spurs spilte rundt United som om de møtte Cardiff.
Har veldig sansen for Pochettino selv.
Har fulgt ham både i Southampton og i Tottenham.
Jeg følger ikke La Liga, men har lest meg opp om Pochettino i Espanyol.

Poch er veldig god på å finne et spillemønster tilpasset den stallen han har.
Han har imidlertid brukt tid på å finne ut av det, i alle tre klubbene.
Vært endel prøving og feiling i starten alle steder.

Noe annet som er imponerende med Poch er hans evne til å forandre spillestil fra kamp til kamp.
Han er en manager av Bielsa skolen, med høyt press og intensiv fotball.
Men, han er også en type som kan legge laget dypt, og slå langt.
Husker da United møtte Spurs første høsten med Mourinho (2016), da hadde Spurs brukt langball taktikken mer enn United så langt den høsten.

Om han er en bedre taktikker enn Solskjær?
Høyst sannsynlig ja.

Om han har mer karisma enn Solskjær?
Blir en subjektiv vurdering.
Hva er forresten oppskriften på karisma?
Var van Gaal karismatisk?
Var Mourinho karismatisk?
Hvor langt tok i såfall den karismaen dem?

Når det gjelder kampen på Wembley så husker jeg den noe annerledes enn hva du beskriver.
United begynte best, og første omgang var jevnspilt.
Solskjær hadde en taktisk inngang som tok Poch litt på senga.
[mention]Ryder[/mention] beskriver det over her.

I 2 omgang overtok Spurs fullstendig.
Pochettino gjorde et taktisk grep ved å flytte Eriksen bakover.
Dermed fikk han mer plass til å styre og vende spillet.
Dessuten flyttet Poch opp Trippier som høyreving nærmest.
Med Son på venstre og Trippier på høyre ble det strekk hos United.
Kan dog ikke huske at David de Gea gjorde så mange ekstreme redninger.
Tror det var to helt rå beinparader og ett par refleksredninger med armene.
Ellers var det mye rett på de Gea.
Fordi han plasserte seg godt, og fordi spesielt Lloriente fikk spagettibein når han skulle avslutte.
Tre av de farligste sjansene i 2 omgang hadde United.
To av dem ved Pogba, bl.a en glimrende lobb som Spurs keeper såvidt fikk slått over.

Jeg setter et spørsmål ved Solskjær’s taktiske evner på dette nivået.
Men, også Pochettino brukte tid i starten,
I alle sine tre klubber så langt.

Solskjær har dessuten noe de færreste av dagens managerer har.
Kjærlighet til klubben han trener.
Den kjærligheten smitter på omgivelsene.

Solskjær framstår fir meg som reflektert og intelligent.
Tror han ser hele mennesker når han prater med spillerne sine.
Ikke bare en sjakkbrikke ute på gressteppet, slik jeg har en mistanke om at de to forrige managerne tenderte til.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Lingard wrote: 26 Aug 2019, 01:00 Tror man skal være forsiktige med å skrike etter ungguttene og tro at de kan prestere bedre enn de som spiller mest per dags dato
Jeg vet at unggutta ikke presterer bedre nødvendigvis, poenget er at OGS har snakka varmt om filosofien med å gi dem sjansen, dette er MUFC måte å gjøre ting på osv...
Lingard wrote: 26 Aug 2019, 01:00 Greenwood fikk over 30 minutter i en hjemmekamp mot Crystal Palace. Et av de svakeste lagene i årets liga, vil jeg påstå. Skal sies at laget tar mer poeng borte enn hjemme og kan være litt vanskelig å spille mot pga brukbare kontringsspillere. Men når det er sagt, 30 minutter hjemme på Old Trafford mot et meget svakt bortelag. Var det noen som ble imponerte over det Greenwood viste oss?
Han var usynlig, det skreiv jeg i kamptråden, men han er spiss tenker jeg, ikke ving. Og det var meget bra at han fikk 30 min. Og om de eldre spillerne hadde prestert bedre, ville nok han prestert bedre også.
Lingard wrote: 26 Aug 2019, 01:00 Å prestere i pre-season og å prestere i Premier League er to vidt forskjellige ting. Hvor mange ganger har vi ikke sett flere av ungguttene våre prestere bra i pre-season, men falle i gjennom så fort sesongen starter, eller kanskje at de ikke har fått sjansen i det hele tatt.
Enig.
Lingard wrote: 26 Aug 2019, 01:00 Noen kaster ut lagoppstillinger med Gomes som indreløper. Er det posisjonen hans? Kan han virkelig kastes inn i Premier League som indreløper?
Han bør spille som nr 9 el. ute til venstre, men han spiller indreløper på U-laget innimellom, er god der. Gomes bør få sjansen.
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Pink Final wrote: 26 Aug 2019, 06:07 Angående å starte med unggutter så starter allerede United og Solskjær med det yngste laget i PL.
United har en veldig ung stall, der folk som Pogba og Lingard er ‘veteraner’.
Så, det er vel ikke det at laget ikke er ungt nok.
Det er vel begrenset hvor mange av de aller yngste som kan kastes inn samtidig.
Det sagt, så er jeg lysten på å se Gomes i rollen til Lingard.
Om ikke fra start, så et innhopp litt ut i 2 omgang mot feks Soton.
Ja, det er et ungt lag, helt enig. Poenget mitt er dog ikke dette, poenget er at jeg vil se de 4 som er tatt opp i stallen på banen og ikke på tribunen. MUFC får en vanskelig sesong (igjen). Og filosofien skal nå være kjapt og offensivt spill.

Kampbildet mot Palace måtte jo vært ypperlig for kjappe tekniske spillere, Palace brukte jo alle midler for å stoppe Rashford, Martial, og Pogba, dommeren hjalp jo ikke til da... Men tenker at de tunge store gampene til Hodgson ville slitt minst like mye med våre yngste.

Og så virker det som disse unggutta er stinne av tro på egne ferdigheter, bortsett fra Greenwood muligens, han har virket litt preget av alvoret. Gomes og Chong virker som om de bare spiller fotball og koser seg. Litt sånn som City og Liverpool`s etablerte spillere holder på. (Uten sammenligning for øvrig).
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Pink Final wrote: 26 Aug 2019, 06:07 For å samle sammen tankene her, så passer nok en type som Gomes bedre enn Lingard om United ønsker å åpne opp lag som ligger med to linjer fra 35 meter og inn.
Så spørs det om han er moden nok for oppgaven.
Ferdighetsmessig er han klar i massevis slik jeg bedømmer’n fra TV stolen.
Enig.
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

messilingard wrote: 26 Aug 2019, 08:41 Angående Solskjær så er det for min del null tvil om at han trenger tid, denne stallen her er rett og slett for svak. Dette peker selvfølgelig tilbake på rekrutteringen i klubben som åpenbart har like store hull som stallen. At Solskjær har satt igang dette prosjektet står det for min del stor respekt av. Vi har for mange spillere i kategorien dødvekt, og desto flere vi får ut og erstattet med bedre spillere desto bedre velger jeg å håpe at ting vil bli bedre.
Enig.
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

messilingard wrote: 26 Aug 2019, 08:41 Den taktiske biten rundt Solskjær så virker han noe svak for min del. Syntes angrepsspillet ser usedvanlig tannløst ut mot etablert forsvar og savner en klar og tydelig plan med tydelige mønstre og et mye større tempo. Kommer dette på plass tror jeg til og med Lingard kan komme mer til rette i det offensive. Vi ser gode ut i gjenvinningsfasen til tider, samtidig som at jeg syntes vi ser bedre defensivt enn slutten på forrige sesong. Målene vi har sluppet inn i år har vært en feil, en kontring i mot, og et sleivspark fra Ruben Neves. Er fortsatt åpenbare feil, men tror at signeringene Maguire og Wan Bissaka vil føre til mer stabilitet over tid.

En siste ting for min del er at dødballer må slås mye bedre. Å lempe cornere på bakerste for å satse på andre baller fra Maguire virker for min del som ren sløsing. Få den ballen med et knallhardt tempo inn i boksen og sats på at vi vinner duellen i boksen. Straffemessig så burde Rashford være fast så lenge han er på banen. Straffen mot CP var bra utført og med mindre han leverer noen grove misser fremover ser jeg ingen grunn til å bytte han ut
Støtter dette også.
LUHG!

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

Bielsa en af verdens bedste trænere? Det er i den grad en sandhed med modifikationer. De bedste klubber han har træner har været Marseille og Athletic Bilbao. der ikke vandt mere end et par pokaltitler. Der er vel en årsag til, at han ikke har været træner i større klubber.

Når det kommer til Solskjær så har jeg også mine tvivl. Men det er ikke det taktiske, som jeg synes er problemet. Tror ikke, at han er nogen god leder. Han virker til at være alt for flink. Han tør ikke tage de verbale slagsmål, der kræves og værst af alt så tager han ikke de afgørelser, som er bedst for United hvis det handler om, at vrage en spiller han har det personligt godt med. Som f.eks. Lingard.

Nu skriger jeg ikke efter, at have et hold a la dette:

DDG
AWB, Tuanzebe, Maguire, Shaw
McTominay
Pogba, Gomes
Greenwood, Rashford, Martial

Med Chong, Laird og Garner på bænken.

Men når nu Solskjær har snakket så meget om, at de unge skal have chancen og akademispillerne er så talentfulde så kunne han måske starte med Greenwood og med Rashford og Martial på fløjene i enkelte kampe og med Gomes som en indskifter. Eller hvis han spiller med 4-2-3-1 så kunne Gomes være 10'er.

Jeg synes, at Gomes godt kan spille som den offensive CM da han har gode evner med bolden og er forudseende. Det er rigtigt, at han nok ikke er så disciplineret, men derfor ville det være godt med McT og Pogba ved siden af ham.

Det er ikke fordi de bare skal spille. Men nu går det ikke ligefrem strålende med de nuværende spillere. Og så slet ikke med Lingard.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16734

Har tro på Solskjær.
Han har en vanskelig jobb dog.
Woodward er neppe den optimale ‘sportsdirektør’ for å si det penest mulig.

Laget har mangler, stallen er ubalansert og troppen er tynn.
Det vet alle United fans.
Solskjær har sannsynligvis hatt innflytelse på Woody.
Kjøpene i sommer tyder på det.
Solskjær rydder i stallen, spillere som ikke passer inn blir fjernet.

Det er spilt 4 kamper i PL.
United har vært best i alle.
Det ble en fortjent, men flatterende storseier mot Chelsea.
I neste match var United bedre enn Wolves så lenge det sto 1-0.
I tredje kamp trykket United Crystal Palace tilbake, men skapte ikke all verden.
Ikke fullt så overbevisende trykk mot Soton, men best der også.

United står høyere i banen, presset er mer intensivt og kollektivt.
United søker å angripe hurtig, men lykkes kun i det på overganger.

I det motstander legger seg dypt, og United må åpne dem opp - da blir det tregt og omstendelig.

Hva må gjøres for å bedre grunnspillet?
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Ja, det er det store problemet, når motstandere legger seg dypt.

Solskjær ønsker sikkert en kreativ midtbanespiller, så man får håpe klubben jobber med spillere i den kategorien. Gomes kan muligens vokse inn i den rollen også. Og en målscorer bør hentes inn, selv om Martial forhåpentligvis forsetter å score fremover.

James er jo godt i gang, så får man håpe at Rashford får til noen mål også.
LUHG!
Post Reply