Sir Alex Ferguson

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Pink Final wrote: 11 Feb 2022, 12:37
Ryder wrote:11 Feb 2022, 09:53 tviholdt på strukturen klubben tross alt hadde lyktes med fram til da.
Ferguson VAR vel strukturen i klubben.
Klubben burde vært forutseende nok til å ha lagt en strategi for veien videre etter Fergie.
Slik det ble virket hans avskjed som at det kom som en stor overraskelse på klubben.
Ja, det er jo nærliggende å tro at det var sånn det var. At ting "gikk av seg selv" også med en annen manager. Så var de ganske sikkert ikke våkne på utviklingen rundt dem, fordi de ikke hadde trengt å være det.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Eg trur også at dette er meir samansett. Rekrutteringa til United etter at Glazers tok full kontroll over klubben var langt frå imponerande. Kor mykje Sir Alex bestemte, er vanskeleg å seie, men speidarnettverket var nok ikkje det beste i klassen. Ein fekk ofte inntrykk av at Martin Ferguson hadde svært mykje å seie for kven som blei henta og ikkje. Bebé vart visstnok kjøpt utan at Fergie hadde sett han i aksjon.

Den elendige klubbstrukturen post-Fergie er nok uansett den mest avgjerande grunnen til at vi har sakka så langt akterut. City, Liverpool og andre har jobba systematisk i åresvis, mens vi leika butikk, iallefall fram til ein del grep blei gjort under Solskjær si leiing.

Eg håpar og trur at RR har sett oss på rett spor. Om han ikkje får fortsette etter sommaren, er det viktig at prinsippa hans vert vidareførte. Det er nok vingling no.
post liked by: Pink Final, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pink Final wrote: 11 Feb 2022, 08:23 United.no med et lite utsnitt av dokumentaren om Wayne Rooney i går.
https://www.united.no/nyhetsarkiv/fergu ... an-klarte/
Lite utsnitt, men stor påstand.

Hva mener folk?

Jeg tror nok sir Alex visste veien videre ville bli vanskelig,
Selv gjorde han en formidabel jobb mellom 2005-2013.
Men kunne han lagt forholdende bedre til rette for sin arvtager?
Var videre struktur i det hele tatt Ferguson’s jobb?

Jeg tipper han ville ha inn Guardiola.
Men Pep ville ikke røre Mufc med de eierne og den elendige strukturen klubben hadde/har.

United har jo brukt vanvittig mye penger post 2013.
Så skoen trykker vel ikke der post Ferguson.
Det er mangelen på struktur og systemer som har vært problemet i ettertid.
Men skoen trykket nok på manglende pengebruk da Rooney i 2010 hevdet klubben manglet ambisjoner.

Ferguson er tidenes manager.
Å gi han skylden alene for hvor vi er nå blir fullstendig skivebom.
Men han er i likhet med alle andre ikke ufeilbarlig.

Hvor mye av klubbens manglende suksess post 2013 kan legges på Fergie?
Jeg svarte for så vidt litt på dette i en annen tråd der Rooney-dokumentaren var omtalt, men skal forsøke å kommentere litt her også til spørsmålene dine.

Synes det er komplett skivebom av Rooney. Han vil bare unnskylde egen håpløs oppførsel på den tiden med å forsøke å legge skylden på Ferguson, samt skape dekning til 'dokumentaren' sin. Men mulig vi kan skylde vel så mye på media her, det er vel de som har trekt opp akkurat dette i omtalene.

Synes ærlig talt at veldig lite skyld kan legges på Fergusons skuldre for hvordan det har gått med klubben etter han trakk seg tilbake. Vi hadde et meget godt lag på den tiden, selv om en del spillere var på hell/gamle. Tenker at hovedsakelig er det feil klubben har gjort, eller blitt påført seg selv.
1) Manglende planlegging for en tid etter Ferguson
2) At Gill også ga seg samtidig og en bankmann med null erfaring tok over
3) Ikke gode nok managere som tok over, som handler mer om at klubben ikke fikk de vi VILLE ha. Tror ikke noen genuint tror Moyes sto øverst på lista, vi vet nok om SAFs "prøveballonger" i retning mot Klopp, Guardiola og sikkert andre
4) Men den største elefanten i rommet er selvsagt Glazers med deres henchman Woodward. Alle problemer er en konsekvens av dem og det ondsinnede oppkjøpet. Vi ble et verktøy for profitt, ikke en fotballklubb. SAF klarte å holde ting sammen selv om han knapt fikk penger til å bruke på overgangsmarkedet, i stor grad pga det fantastiske laget han hadde stablet sammen før jævelskapen satte sine tørste tenner i nakken vår.

Jeg kan være med på at SAF kanskje hadde fortsatt en sesong eller to til hvis vi ikke vant tittelen det året (selv om jeg vet hva han har sagt om kona). Det ble nok en slags perfekt storm der han kunne trekke seg tilbake på toppen, for han visste selvsagt bedre enn alle andre i klubben at det var umulig å bygge opp et nytt storlag når han ikke fikk midler. Jeg forstår ærlig talt godt at Guardiola og Klopp ikke ville til United med de eierne og den strukturen det medførte. Så kan man si at City hadde forberedt grunnen til Guardiola allerede, og kanskje ville Klopp til Liverpool uansett, men det er klinkende klart at den sportslige og finansielle strukturen i United gjorde det veldig vanskelig å bygge et nytt storlag som var konkurransedyktig mot en oljestat med bunnløs lommebok.

Det tok lang, lang tid etter 2005 før United virkelig begynte å bruke penger igjen, og da var situasjonen så ille at vi måtte. Samtidig var ikke lånesituasjonen like prekær da (selv om lånet stort sett er like astronomisk høyt nå). Det var større rom for å bruke mye penger på spillere. Delvis pga annen struktur på lånet, som igjen var blitt mulig pga manglende pengebruk (banker, finansielle data, algoritmer osv). Og delvis pga økte sponsorinntekter og TV-inntekter. Mye av dette hadde kommet uansett, bare se på de andre storklubbene rundt i Europa, så jeg kjøper definitivt ikke at det er Glazers fortjeneste. Men de 'leste' sikkert markedet bra. Klarte å "kjøpe" en klubb gratis, samtidig som de tok ut milliarder i utbytte og ventet på at inntekter fra TV og sponsorer ville øke. På et eller annet tidspunkt vil sikkert den kurven flate ut, og da blir det mer interessant for Glazers å selge. Klart, de kan drite i det likevel, og bare "flyte" på et par hundre millioner i utbytte hvert år. Ikke akkurat småpenger det heller.

Okay, nå ble det mest om vampyrene fra Transamerika igjen, men det er umulig å unngå det i slike temaer. De er den overveldende største faktoren til at United ikke lenger er en toppklubb, verken nasjonalt eller internasjonalt. Så kan vi overanalysere dårlige spillerkjøp, dårlige managere osv, men alt er en konsekvens av eierskapet og manglende sportslig fokus og struktur. Toppmanagere er ikke idioter, de bryr seg selvsagt om forutsetningene for suksess i ulike klubber, og ser hvordan United har vært organisert i forhold til andre toppklubber. De vet at klubben er og var skadeskutt på overgangsmarkedet, og andre hadde bedre forutsetninger. Og ikke bare finansdoperne i PSG, City og Chelsea heller.

Heldigvis begynte ting å komme på rett spor igjen under Solskjærs ledelse, og vi fikk endelig en manager som klarte å tenke langsiktig, siden ledelsen åpenbart ikke var kapabel. Hittil har det fortsatt under Rangnick, og så får vi krysse fingrene for at vi fra neste sesong fortsetter den trenden, og ikke går tilbake til ettårs-planer og nye retninger i ett sett.
post liked by: Pink Final, Pancho P

Deleted User 480

Jeg vet det er en svunnen tid, og at utviklingen går sin gang. Likevel savnet av Sjefen Alex Ferguson er påtagelig. Her gir han pressen det glatte lag:

https://fb.watch/brH6HnFOZ_/
post liked by: Pink Final, Cola2
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Sir Alex viste dem hvor skapet skulle stå!
The Boss.
post liked by: Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18049

Klopp saboterte overgangen, artig fra Lewandowski om Fergies dialekt.

https://www.thesun.co.uk/sport/21955334 ... ticle=true
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Can2
LUHG!
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12527
Liker mottatt: 4887

Trist å lese at Sir Alex sin kone Cathy er død, 84 år gammel.
De var gift i 57 år.

I en uttalelse som er sendt ut på vegne av Ferguson-familien heter det:

«Det er med stor sorg vi kan bekrefte at Lady Cathy Ferguson gikk bort i går. Hun etterlater seg ektemann, tre sønner, to søstre, 12 barnebarn og ett oldebarn. Familien ber om at privatlivets fred respekteres.»
post liked by: Pwint, Jan Erik, Blodfink, Buchan, RedTrafford, Pancho P, Ryder, Pink Final, Tringe, messilingard, Cola2, Rød Pølse, Can2
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Reposter denne fra Kule United bilder: Image

Alex, Cathy og de tre gutta for 40 år siden i Aberdeen.
Da var Alex 41 og Cathy 44.

Klubben bekrefter at det blir sorte armbånd mot Brentford i morgen.
post liked by: Cola2, Pwint, Buchan, Rød Pølse, Pancho P, Tringe, Blodfink, RedTrafford, red, messilingard, Can2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

Jeg har alltid sagt til min bedre halvdel at det er bedre at jeg går først, fordi jeg ikke har lyst til å være en som blir igjen. Ufattelig trist for Sir Alex.

Men det er nå engang slikt livet er.
post liked by: Pancho P, Rød Pølse, Cola2, Pwint, Can2, RedTrafford, Pink Final, Belfastboy
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1794
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7493
Liker mottatt: 7085

I dag er det 37 år siden Sir Alex Ferguson startet i jobben som manager for verdens mest fantastiske fotballklubb ❤️ Vi vet alle hva Sir Alex har betydd for Manchester United.

2 CL, 13 PL, 5 FA-cup, 4 Ligacup, Cupvinnercup, VM for klubblag og en haug med tallerkener og andre utmerkelser. Kåret til sesongens manager i England 11 ganger og aldri vært dårligere enn nr 3 etter innføringen av PL. Ufattelig CV og en helt utrolig mann ✨
post liked by: Jan Erik, Cola2, RedTrafford, Pink Final, Pwint
Football, bloody hell!

Deleted User 661

Men som han slet i begynnelsen. Dårlig fotball, arrogant oppførsel, overbetalte på transfer markedet. Liten opptur med en andreplass. Men deretter nummer elleve og tretten. Kjedelig fotball uten en rød tråd, null system og spillestil. Surpompen med verdens mest lilla nese måtte jo få fyken. Men vårt inkompetente styre lot han drive på. Viste tålmodighet og ga han masse penger til å forsterke. Galskap mente jeg og mange med meg. Så mange år uten fremgang, ikke i nærheten av noe som helst.
Takk gud for at vi slet oss videre i FA-cupen. Takk gud at vi ikke var bortskjemte og vant "bare" FA-Cupen, en Mikke Mus cup. Takk gud for styret som trodde på Sir Alex. Takk gud for at styret lot Sir Alex fortsette sitt arbeid og gjorde Manchester United til en maktfaktor i fotballen igjen.
post liked by: Rød Pølse, Cola2, RedTrafford, red, Pink Final, Pwint
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Jeg ville også sparke Alex Ferguson etter 1-5 på Maine Road høsten 89’.
Jeg har ofte rett 😜😜, men heldigvis ikke da 😅.

For en gave Sir Alex har vært til klubben vår.
Verdens beste manager noensinne, basta! 😍😁
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Cola2, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Kanskje det ikke er så veldig dumt å gi Ten Hag tid.
Så kan vi sitte her på forumet om 10-15 års tid å si at vi er sååå glade for han fikk tid, når det raser sølvtøy ut av troféskapet :love:
post liked by: Tringe, Pink Final, Pwint, Cola2

Deleted User 402

Godt ikke det bare var jeg som ville sparke "den ubrukelige skotten..."

Snakk om å ta feil med særdeles store bokstaver:-)
post liked by: RedTrafford, Cola2, Pink Final, Pwint
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1794
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7493
Liker mottatt: 7085

Herlig intervju med Sir Alex 😅 Mannen er helt konge 👑

post liked by: Andtho01, Pink Final, RedTrafford, Pwint, Cola2, Belfastboy
Football, bloody hell!
Post Reply