Engelske fotballdommere

Diskusjon om engelsk fotball
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16750

Oppretter en tråd for engelske dommere.
Her kan vi diskutere innsatsen disse gjør.

Dommerne har en tøff jobb.
De skal ta mange flere avgjørelser ila en match enn noen av spillerne.
Dommerne får ofte kjeft.
Kvaliteten på engelske dommere er omdiskutert.

Jeg setter opp en oversikt over dommere som har dømt de tre første rundene i PL.
Det vil trolig bli flere etterhvert, så førsteposten her vil bli redigert.
Av den grunn unnlater jeg å kommentere subjektivt i førsteposten.

Jeg har satt opp dommerne med navn, fødselsår og når de ble PL dommere.
Husk at alle har vært dommere i lavere divisjoner før de ble tatt opp til PL.

Jeg tenkte å føye til høyde og vekt, men droppet det.
Tok for lang tid, gidder ikke rett og slett :zzz: .

Flere av dommerne er offisielle FIFA dommere,
Hadde tenkt å føre opp det også i oversikten.
Men, det er ikke et konstant privilegium å være FIFA dommer.
Dropper derfor det også.
Se etter FIFA merket på høyre del av dommerdrakta under match.

Dette er PL dommerne per 25 august 2019

DOMMERE I PREMIER LEAGUE 2019/20

Martin Atkinson
Født 1971
Dømt PL fra 2004/05

Stuart Attwell
Født 1982
Dømt PL fra 2008/09

Peter Bankes
Født
Dømt PL fra 2019/20 (1 kamp pr 21/6).

David Coote
Født
Dømt PL fra 2017/18

Mike Dean
Født 1968
Dømt PL fra 2000/01

Roger East
Født 1965
Dømt PL fra 2012/13

Darren England
Født 1985
Dømt PL fra 2019/20 (1 kamp pr 21/6).

Kevin Friend
Født 1971
Dømt PL fra 2009/10

Simon Hooper
Født 1982
Dømt PL fra 2015/16

Robert Jones
Født
Dømt PL fra 2019/20 (1 kamp pr 21/6).

Chris Kavanagh
Født 1985
Dømt PL fra 2016/17

Oliver Langford
Født
Dømt PL fra 2019/20 (Kun vært 4 dommer 1 gang pr 21/6)

Andy Madley
Født 1983
Dømt PL fra 2017/18

Andre Marriner
Født 1971
Dømt PL fra 2004/05

Lee Mason
Født 1971
Dømt PL fra 2005/06

Jonathan Moss
Født 1970
Dømt PL fra 2010/11

Michael Oliver
Født 1985
Dømt PL fra 2010/11

Craig Pawson
Født 1979
Dømt PL fra 2012/13

Tim Robinson
Født
Dømt PL fra 2019/20 (1 kamp pr 21/6).

Graham Scott
Født 1968
Dømt PL fra 2014/15

Anthony Taylor
Født 1978
Dømt PL fra 2009/10

Paul Tierney
Født 1980
Dømt PL fra 2014/15
Last edited by Pink Final on 21 Jun 2020, 08:07, edited 1 time in total.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16750

Å skylde utelukkende på dommer etter Crystal Palace tapet er dårlig stil.
United skaper alt for lite til å ha så mye ball.

Men, Paul Tierney gjorde tre grove feil mener jeg.
Gary Cahill skal ha kort, Martial skal ha straffe og James skal ikke ha kort.

Manchester Evening News lister opp de tre og skriver om at det egentlig ble fire feil fra Tierney.
https://www.manchestereveningnews.co.uk ... e-16812288

Å gjøre feil er menneskelig.
Men, hva er poenget med VAR, om det nærmest underbygger de feilene Tierney gjør i går.
Den straffesituasjonen med Martial er soleklar - intet mindre.
Og hvordan James får gult for filming for andre match på rad vet bare Jon Moss og Paul Tierney.

Det er en egen tråd for VAR.
Så vil ikke skrive for mye om det her.
Men, når de (VAR teamet) grep inn og annulerte City goalen mot Spurs sist helg, og ikke grep inn i går.
Jeg forstår det ikke.

City målet annulleres for en utilsiktet hands som ikke forandrer ballbanen.
Men, når Martial hindres gripes det ikke inn i Tierney’s inkompetente dømming.

Dette ødelegger mer enn det gagner slik VAR praktiseres nå.

Og Paul Tierney gjorde en slett innsats i går.
Ferdig snakka som det heter på hersketeknikkens språk ;)
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18066

Pink Final wrote: 25 Aug 2019, 10:01 City målet annulleres for en utilsiktet hands som ikke forandrer ballbanen.
Men, når Martial hindres gripes det ikke inn i Tierney’s inkompetente dømming.
Craig Pawson satt med ansvaret for VAR i går...Beskytter kollegaen sin Tierney...Dommerne holder sammen uansett hvor mange kamper de påvirker med feil dømming.

England klarer å ødelegge VAR, det fungerer bedre i CL og andre mesterskap.
LUHG!

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

VAR er fuldstændig håbløst. De kigger VAR igennem på Martials "straffe" og dømmer ikke straffe.

Men de måtte sgu også kigge en Rashford offside mod Chelsea igennem flere gange selvom Rashford stod ca. 5 meter offside.

Det fungerer på ingen måde. Man siger, at det skal kun bruges når det handler om mål og røde kort og når dommeren har lavet en klar fejl. Men jeg har endnu ikke set VAR ændre en klar fejl af dommeren uden Citys mål mod Spurs, som så blev ændret pga. en latterlig regel, der er kommet pga. VAR.

De kiggede bl.a. også Wolves mål mod United igennem og en millimetertæt offside hos City mod West Ham... VAR er kommet for at tage følelserne væk fra spillerne og fansene og det er kun starten på at gøre fodbolden amerikansk og kommerciel. Det næste, der vil ske, er at der vil komme effektiv spilletid. Det kommer så til at betyde flere og længere pauser pga. VAR fordi der skal annoncer på osv.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18066

Helt enig [mention]Kyndilfan1[/mention] , City of London, den indre staten som lever uavhengig av UK ellers, og som styrer mye av verdens økonomi, inkl. USA vil jeg nok mene, har tentaklene sine dypt inne i PL...

Skal ikke bli for politisk, men det er dessverre et faktum at fotball har blitt big corp...
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16750

Kyndilfan1 wrote: 25 Aug 2019, 12:08 Det fungerer på ingen måde. Man siger, at det skal kun bruges når det handler om mål og røde kort og når dommeren har lavet en klar fejl. Men jeg har endnu ikke set VAR ændre en klar fejl af dommeren uden Citys mål mod Spurs, som så blev ændret pga. en latterlig regel, der er kommet pga. VAR.
Enig, så langt er det bl.a brukt på å avgjøre om en spiller står 1mm onside eller 1mm offside (Wolves - Man United) og den City annuleringen.

Det tar bort mye av det menneskelige med spillet.

Men, det brukes ikke på GROVE dommerfeil, slik Tierney holdt på i går.
Hva er da vitsen med VAR?

At dommere gjør småfeil er egentlig helt greit synes jeg.
Men, store potensielt matchavgjørende feil er noe annet.
Trodde VAR skulle brukes når dommere overså eller feilvurderte åpenbare forseelser.

Men, om vi skal diskutere VAR må vi over i riktig tråd ;) .

Her kan vi ta for oss dommerne.

Jeg lurer på om dommerne er i god nok fysisk form?
Det er vel snart 10 år siden Ferguson stilte det spørsmålet etter en hjemmekamp mot Sunderland.
Husker ikke i farta hvem som dømte der, og fikk gjennomgå av Fergie.
Sir Alex mente alt den gang at dommerstanden burde ha strengere krav til trening.
Edit: Sjekket opp.
Det var Alan Wiley i oktober 2009.

Ser av lista mi over her at noen av dommerne er på min alder.
Født på siste halvdel av 1960 tallet.
Over 50 år gamle.
Disse skal løpe opp og ned sammen med godt trente folk som er halvparten så gamle.

Jeg spiller selv litt løkke fotball med sønnen og noen kamerater av han.
De er alle rundt 30 år yngre enn meg, bortsett fra en til på min alder.
Jeg pleide å være en av de raskeste på banen som ung, nå er jeg (og han andre) de desidert tregeste |P :| :hah:

Hvordan står det til med formen til Jon Moss og de andre PL dommerne på hans alder?
Blir man sliten, så synker konsentrasjonsevnen.
Det er et faktum.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ivanisevic
Posts: 76
Joined: 30 Jun 2019, 15:43
Liker mottatt: 3

Man har gått fra at dommeren på banen gjør menneskelige feil, til at menneskene som sitter å studerer VAR-bilder gjør menneskelige feil..

(I tillegg til at dommerne fortsatt gjør sine feil på ikke-VAR-relaterte områder)
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18066

Tierney ser ikke akkurat ut som om han er godt trent han heller..Til tross for at han er av de yngre...Han gjør en grusom jobb...lurer på hvilke lag han liker, i hvert fall ikke MUFC. Han virret rundt i går og visste med seg selv at "nå gjør jeg feil her", men: "jeg har jo kompis Pawson å lene meg på"..."jeg har ryggdekning", Motbydelige greier.

Jeg skylder ikke på dommerne for 6 år med nedtur, men for meg virker det som mange av dem skal kompensere motstanderne, for at SAF hadde taket på dem... I følge motstanderes fans og managere...

Liverpool-fans f.eks. Vi vant jo aldri noe fordi vi var gode, det var fordi alle dommere favoriserte oss...

Jeg vet at dommere blir preget av følelser, har nok erfaring fra aktiv fotball selv til å ha sett utallige eksempler på dette.

Dommere som tar kontrollen over utfallet av kampen rett og slett.
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18066

Har også dømt selv, i yngre klasser og opp til junior, og vet at man trenger en sterk rygg for å dømme godt.
Likte det godt, mest fordi jeg fikk det fra det perspektivet, i stedet for å spille selv.

Jeg kommuniserte mye med spillere og lagledere, og tillot tøft spill, tillot ikke syting, men heller ikke feigt og grisete spill.

I en juniorkamp (treningskamp), så var det ene laget totalt uten disiplin, og lagledelsen var også totalt uten disiplin. Det ble 9 gule kort

Jeg kunne fint ha utvist 5 spillere, i stedet så tvang jeg laglederne til å bytte dem ut, og ta en prat seg imellom, om de ønsket å fullføre kampen, eller om jeg skulle avbryte og rapportere de til forbundet. Det hjalp fælt.

De la seg flate etter kampen faktisk.

Jeg dømte 3 straffer til det andre laget btw, de scora på 2 av dem.

Beklager at jeg trekker inn min lille karriere innen dømming...Men poenget er at jeg ikke lar meg kjøpe, om jeg hadde dømt i kamper med ungene mine på banen, kompiser i lagledelsen eller uansett hva...

Det mangler i PL...
LUHG!

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

De engelske dommere er elendige. De er værre end dommerne i både Danmark og på Færøerne. Og, at man som Jon Moss på dette niveau kan veje 10-20 kg for meget burde være fuldstændig uacceptabelt.

Siden Clattenburg solgte sin sjæl til mammon har der ikke været en eneste god dommer i England. Enkelte har været gode til at lede kampene, men de har derimod lavet mange kampafgørende fejl. Så er der enkle, der ikke laver så mange deciderede regelmæssige fejl, men er ikke så gode til at lede og fløjter kampene i stykker.
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Selv de som sitter i Var rommet er så dårlig at dem ikke forstår seg på fotball. I dag var jo det solklart straffe til City men neida ikke straffe fra Var dommer, helt utrolig.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18066

FA og dommerne hånd i hånd...Husker jo SAF var opptatt av dette.

Om den horrible dømmingen MUFC og andre blir utsatt for skulle få etterspill, (noe som selvfølgelig aldri skjer), så ville forbundet bare sagt noe slikt tipper jeg: "MUFC har ingenting å klage på, de fikk tildelt 2 straffer i disse kampene"...Så inni h...... arrogante...
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Til tross for at han er superarrogant og ikke så rent lite glad i seg selv, har jeg sansen for Mike Dean.

Sjekk ham på tribunen under Tranmere-kamp :D
Image
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18066

I VAR-rommet bør det befinne seg nøytrale dommere, helst fra andre land enn balløya..

Full bakgrunnssjekk av disse, slik at det ikke lurer seg inn en City-fan eller noe...At engelske dommere skal gå engelske dommere etter i sømmene har jeg liten tro på...
LUHG!
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

VAR bare driter seg ut gang på gang. Nå var det Sheffield United som fikk kjenne det. Scoring mot Tottenham annullert fordi en spiller, som ikke var direkte involvert i scoringen, og som mottok ballen flere trekk tilbake, stod 1mm i offside.
Post Reply