VAR

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.

Topic author
Cola

Tenkte vi trenger en egen tråd ang VAR

Målet som ble diskutert ang VAR i 1. runde, synes jeg var feil bruk av VAR.
I dag, når jeg ser med MU briller, så håpet jeg at det skulle blitt bortdømt. Men det var ett kjempe mål!

Kopierer inn noe jeg skrev i TV2 Sport/TV2 Sumo.

Ja dessverre, men som Erik Thorstvedt sier så har de flere vinkler som vi ikke får se.
Og mener at det er bestemt at VAR skal inn uansett å sjekke ved mål, straffespark og rødt kort.

Tar bort mye av sjarmen, bør være raskere.
Men i dagens elite sport så er det mye penger som står på spill.

Amerikansk fotball, NFL, var vel der de begynte med video, så kom NHL, men i NHL har de gjort om litt denne sesongen hva en trener kan få omgjort etter video granskning.

Om 3-4 år er nok VAR mye bedre etterhvert :D


Fant linken jeg hadde lest om ang VAR i PL
https://www.nordicbet.com/no/blogg/fotb ... PwS1l4GFEk
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Bra tråd-idé!

Selv er jeg 99 prosent anti-VAR, og heiet på Hangeland i går kveld.

Har ingen ting med om avgjørelsen går for eller mot, om avgjørelsene som blir tatt er rett eller feil. Om det tar lang eller kort tid. Det føles bare grunnleggende galt og i strid med spillets sjarm.

Denne saken oppsummerer egentlig perfekt hva jeg mener om VAR:

https://www.football365.com/news/on-the ... athematics

Utdrag:
"I simply do not want real-time sport paused to be inspected for mistakes. To me, that stops it being human and makes it more like a cold computer game, albeit a poor one where we’re forever waiting for the data to be processed by an overheating chip. The more we try to strip human failings out of sport, the less human it inevitably is. In other words I like imperfection and do not want technology to remove it.

The variables of human adequacy, by officials, every bit as much as by players, is the key to the unpredictability of sport and thus to the excitement. I wholly and totally accept that wrong decisions will be occasionally made. It does not bother me at all. It is not a flaw and I don’t want it fixed."



Nå skal det sies at jeg generelt er mye mindre opptatt av dommeren og dommerfeil enn veldig mange andre supportere. Det verste jeg vet er når post match-analysen kun handler om dommeravgjørelser.
Den ENESTE grunnen for meg til å være for VAR, er at det til en viss grad beskytter dommerne fra hets, noe som er bra. Men jeg skulle jo helst ønske at folk kunne hatt folkeskikk nok til å holde seg litt i skinnet.

Feil, enten det er fra spillere eller dommere, er menneskelig og en del av fotballen. Alle vi ble forelsket i spillet lenge før VAR var påtenkt. At helt menneskelige feil liksom plutselig skal være "ødeleggende" for fotballen, kjøper jeg ikke. At det er så mye mer penger involvert i dag, tar jeg ærlig talt rennafart og driter i.

Topic author
Cola

Ryder wrote: 20 Aug 2019, 10:58 Har ingen ting med om avgjørelsen går for eller mot, om avgjørelsene som blir tatt er rett eller feil. Om det tar lang eller kort tid. Det føles bare grunnleggende galt og i strid med spillets sjarm.
Helt enig med deg, tar bort sjarmen og gleden.
Ene gangen går det i mot deg, andre gang er avgjørelsen for deg.
Cola wrote: 20 Aug 2019, 00:54 Men i dagens elite sport så er det mye penger som står på spill.
Og her kan det stå om opprykk/nedrykk, gå videre i cup´ene
Med den teknologien som utvikler seg raskere og raskere, vil nok VAR også bli bedre med årene

I NHL skal alle spillere ha en chip i drakta.
Med den får man ut data om hvor mye han er på isen, hvor på isen, hvor fort han skøyter og hastigheten på skuddet
Ryder wrote: 20 Aug 2019, 10:58 er at det til en viss grad beskytter dommerne fra hets, noe som er bra. Men jeg skulle jo helst ønske at folk kunne hatt folkeskikk nok til å holde seg litt i skinnet.
Dommer hets uansett idrett er ikke bra for rekruttering av dommere.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jeg er for mållinjeteknologi, fordi det er enten/eller, 100 prosent pålitelig - og du vet resultatet i løpet av et sekund.

Selv om VAR helt sikkert blir bedre, raskere og mer pålitelig, vil det aldri fjerne verken feil eller subjektive tolkninger helt. Personlig er jeg uansett ikke enig i at feilene MÅ bort.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Støtter dette Ryder.
LUHG!

Topic author
Cola

I Norsk hockey så er det 2 kameraer som TV/Streaming ikke får se, det er plassert ved vært mål, noe som jeg personlig synes er for lite.
Dommerne har også tilgang på TV bildene i sektetæriatet, men de må selv se på bildene fra TV + egene kamera.
I Stavanger har de ett video gransker rom, men der klarte vedkommende å feilbedømme, så etter det så må dommerne selv sjekke der også.

Har sendt en mail til en NHL dommer, Dennis LaRue, som jeg hadde som instruktør på en dommer samling.
Han la opp for en del år siden, men han videre sendte mailen min til de som styrer Situasion Room i Toronto.
Det jeg spurte om var hvor mange kameraer som bare Situasion Room har tilgang til, som ikke TV producer har tilgang til.

Jeg tipper på 7-8 kameraer på hvert mål, 4-6 kameraer på hver blueline ang offside + TV produksjonens kameraer.

Venter på svar

Topic author
Cola

Jeg har alltid ment at man kan ta lærdom av andre idretter og andre yrker.
Man lærer av egne feil, og man kan lære av andres feil, sånn at man ikke gjør samme feil.
Se på hvor lite som tok fra Boasson Hagen seier på en etappe i Tour de France

Og hadde det ikke vært VAR i CL i Frankrike, så hadde vi ikke fått straffe.
Pga VAR fikk unggutta i MU mer internasjonal erfaring, og klubben tjente garantert noe uhorvelige penger ;)

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

Jeg er stærkt imod VAR. Starten på denne sæson i PL og brugen af VAR til VM i 18 viser præcis hvorfor.

Men nu er VAR så MÅ og SKAL der være helt udefinerbare regler om hvornår det skal bruges. Det skal hedde, at det bliver brugt når dommeren laver en "clear and obvious errror". Men jeg kan tage hvertfald fire eksempler hvor det allerede er blevet brugt i PL i denne sæson og hvor man på ingen måde kan sige, at dommeren har lavet en helt klar fejl.

Wolves mål mod Leicester. Kommer bolden i armen eller ikke. Jeg har set den flere gange nu, men jeg kan stadigvæk ikke sige helt sikkert, at bolden kommer i armen.

Rashford offside mod Chelsea. Rashford stod mindst fem meter offside mod Chelsea efter en aflevering indenom Chelseas forsvar. Alligevel skulle det checkes efter.

Så er der både et mål fra Sterling mod West Ham og Wolves mål mod United. Offside eller ikke så er det så tæt, at det kan aldrig komme under en klar fejl fra dommerne.

Men som det er nu så bliver alle mål og alle offsidekendelser kigget igennem af VAR. Det er bare dumt. Det giver alt for lange og dumme pauser.

Så er jeg ikke engang begyndt at snakke om hele intensiteten, der ryger pga. alle de lange stop. Det kan være det bliver bedre, men der vil altid komme unødvendige pauser, som fjerner rigtig megen intensitet fra spillet.

Og så har jeg hørt snakken om, at "i amerikansk ishockey gør de det og det" osv. Og det er endnu en årsag til, at jeg ikke vil have VAR ind i fodbolden. Hvis jeg ønskede alle disse pauser og ønskede amerikanske tilstande så havde jeg kigget efter amerikansk sport. Det her er fodbold. Lad det være rent. Lad det være følelser og for Guds skyld lad det være ens om du spiller en kamp om mesterskabet i PL eller spiller på en ujævn flade udenfor et bombet hus i Mogadishu.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Det er vel litt show-off-bruk til å begynne med. Når mållinjeteknologien kom så ble det jo vist mye som var langt fra å være over målstreken, kun for å demonstrere hvordan det så ut. Etter hvert så forsvant den overdrevne bruken, og det vil nok gå seg til her også... forhåpentligvis.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ta handsregelen slik den praktiseres i England nå, der det tilsynelatende dømmes hands uansett så lenge ballen streifer hånda, selv om den treffer fra 10 cm hold.

Egentlig en ganske drastisk regelendring. En regelendring de fleste, i alle fall de av oss som har spilt fotball selv, synes er for streng og urimelig. Tror neppe den endringen hadde kommet uten at VAR spøkte i kulissene.
Man ønsker seg svart/hvitt-situasjoner som er lettere å dømme med VAR, men som strider mot spillets naturlige flyt.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Gode points Kyndilfan1 og Ryder, jeg liker ikke utviklingen selv.

Feige spillere utnytter seg av hands-regelen, f.eks Sadio Mane...(CL-finalen).
LUHG!
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Kyndilfan1 wrote: 21 Aug 2019, 08:11 Hvis jeg ønskede alle disse pauser og ønskede amerikanske tilstande så havde jeg kigget efter amerikansk sport.
.

Hvis de introduserer slike pauser i fotball også, så er fotballen ødelagt.

Om jeg ikke tar helt feil, så er en av tingene FIFA ser på, effektiv spilletid. Det vil si at tiden stopper når ballen er død. De reduserer hver omgang til 25 minutt, men effektiv spilletid. Det kan jo være en bra ting det, men det ville gjøre det mulig å ta flere pauser underveis i omgangen, uten at det påvirker spilletiden; tid de kan bruke på VAR... og reklamepauser...

Det vil drepe fotballen...

Topic author
Cola

Mest tåpelige regel har noensinne har hørt om.

Sitat:
"Det er innført en regel som er umulig å bryte. I England bare ler de av den.
– En spiller som orker å dra helt dit under en kamp for å klage på en avgjørelse, fortjener en medalje.

«En spiller, innbytter eller lagleder som oppsøker VOR (video operation room) blir utvist».
Denne regelen blir delvis latterliggjort. Grunnen? VOR-rommet er lokalisert i Stockley Park utenfor London, langt unna Premier League-arenaene."


https://www.dagbladet.no/sport/solskjae ... t/71514255
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Hehehe, engelsk regelverk
LUHG!

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

Elkey wrote: 21 Aug 2019, 19:42 Hvis de introduserer slike pauser i fotball også, så er fotballen ødelagt.

Om jeg ikke tar helt feil, så er en av tingene FIFA ser på, effektiv spilletid. Det vil si at tiden stopper når ballen er død. De reduserer hver omgang til 25 minutt, men effektiv spilletid. Det kan jo være en bra ting det, men det ville gjøre det mulig å ta flere pauser underveis i omgangen, uten at det påvirker spilletiden; tid de kan bruke på VAR... og reklamepauser...

Det vil drepe fotballen...
Enig. Og det er desværre kun et spørgsmål om tid. Fordi der går mere og mere den vej. Der kommer mere og mere penge ind i fodbolden. Og de forsøger samtidig at tage følelserne langsomt ud af fodbolden. Så indenfor 10 år tror jeg vi har fået aktuel spilletid (muligvis kortere halvlege) og som du siger så kommer pauser ind hele tiden til reklamer o.l.
Post Reply