Kobbie Mainoo

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Kobbie Mainoo
Image

Fakta
Posisjon: Sentral midtbane
Fullt navn: Kobbie Mainoo (evt 5 fornavn og 3 etternavn?)
Født: 19. april 2005, i Stockport
Nasjonalitet: England (og Ghana)
Høyde: 175 cm
United-akademiet: 30. juni 2021 (formelt til U18-nivå, men vært i United siden han var 9 år gammel)
Debut: ???
Landskamper/mål: England U17 (3 kamper, 1 mål pr 31.08.2022)

Profiler: United.no (ingen profil) manutd.com (flaut lite info, men de har vertfall en profil) Transfermarkt.com

Bakgrunn
Først en liten kuriositet: noe så sjeldent som en fotballspiller uten egen side på Wikipedia.

Kobbie Mainoo er bare knapt 17 år gammel, men har allerede blitt en stjerne på U18-laget, og har blitt "permanent" flyttet opp til U21-laget, og trener også tidvis med seniorene. Han var sentral når Uniteds akademigutter vant FA Youth Cup i 2021/22-sesongen, for første gang siden generasjonen med Ravel Morrison, Paul Pogba og Jesse Lingard i 2010/11. Han er sentral midtbanespiller og har blitt tidlig fysisk utviklet. Besitter meget god nærteknikk, liker å drible og har en god pasningsfot også. Han kan være farlig framover, han scoret to mål på vei til FA Youth Cup-triumfen, men jeg ser mest på ham som en kommende 6er eller 8er.

Som mange andre store talenter i United-akademiet, så har han "played up", altså spilt på høyere nivå enn alderen hans skulle tilsi. 16-17 år gammel hadde han etablert seg på U21-laget, og han fikk sine første minutter for U18-laget bare 15 år gammel i 2020/21-sesongen. Signerte sin første profesjonelle kontrakt med klubben på slutten av forrige sesong.

Personlig mening her, som sikkert mange andre deler, men jeg tror det er ganske gode sjanser for at Mainoo får debutere for Uniteds førstelag i løpet av 22/23-sesongen. Han er såpass god og klar fysisk, at det gir mening å teste ham ut på enda høyere nivå, for å se hvordan han takler det.
Last edited by Pangaea on 31 Aug 2022, 06:15, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Ryder, Can2, Belfastboy, Cola2, messilingard
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Så kommer det jeg egentlig hadde tenkt å dele -- før jeg oppdaget at vi ikke hadde en profil på unge Mr. Mainoo (ikke Magoo).

I går spilte Uniteds U21-lag mot Carlisle i det som jeg fortsatt kaller JPT Trophy, men som også går under navnene Papa John Trophy eller EFL Trophy. United vant til slutt 2-1 i en jevn kamp (fra det jeg leste), der McNeill og Forson scoret målene for oss. Fra mange rapporter, så spilte Mainoo en meget god kamp. Fikk mye skryt av kommentatorer i løpet av kampen, og Carlisle lurte visstnok på om de kunne låne fyren! Slike klipp sier gjerne ikke fryktelig mye, så ta det for det det er verdt, men det viser vertfall at vår 17 år gamle unge spiller klarer seg mer enn godt nok mot voksne menn. For det ganske spesielle med denne cupen nå til dags, er at noen av U21-lagene får være med i cupen, og der spiller det mot seniorlagene til klubbene litt lenger nede i divisjonssystemet.
post liked by: Pink Final, Ryder, Can2, Cola2
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Har ikke sett veldig mye akademifotball, men Mainoo er som oftest den som har imponert meg mest i kampene jeg har sett. Ikke fordi han dominerer hele tiden, men du ser et toppnivå der som ligger et hakk over resten IMO. Her tror jeg vi har en juvel.

Blir litt som Garnacho vs Elanga - sistnevte er mer solid og pålitelig per dags dato, men Garnacho virker å ha det lille ekstra du ønsker fra et talent og det vil overraske meg om han ikke kommer et godt stykke lenger enn Elanga.
post liked by: Pangaea, Pink Final, Cola2
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Virker veldig fotrapp og selvsikker. Ser unektelig spennende ut. Skulle jeg kun bedømt utifra videoene her ville jeg sagt at vi har en juvel. At det er noe med han, som gjør at jeg tror han kan nå langt.
post liked by: Pink Final

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Han, og mange andre bør vere klar for nokre minutt i cup kampar der me styrer? Alltid gøy med talent frå akademiet som kan bli noko stort.
post liked by: Pink Final, Cola2
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Fin spillertråd @Pangaea !
Enig i det som skrives. Virker å være fremover-rettet samt at han har god fart og teknikk. Slike spillere er verdifulle. Håper og tror han fortsetter å ta steg, og at han snart er i A-lags troppen.

Kampen ble vel dessverre ikke vist noe sted på våre breddegrader. Flott de tok seieren 👏
post liked by: Pangaea, Pink Final, Cola2
Kong Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det som er bra med Mainoo og som burde tale for noen minutter på a-laget, er at han er veldig sterk i kroppen for alderen (og størrelsen, for så vidt). Mange i den alderen vil bli altfor lette, men tror han kan klare å bite fra seg.
post liked by: Pangaea, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Lengre sak om Mainoo av Andy Mitten hos The Athletic. Oppløftende skussmål også om personligheten hans - hardtarbeidende, seriøs og ydmyk.

Noen utdrag:

“He’s been really consistent,” Travis Binnion, who manages United Under-21s in their Papa Johns Trophy games, tells The Athletic. “With young players, they’re up, they’re down, and sometimes they get carried away with themselves. Then they get a reality check and struggle to deal with it. The thing with Kobbie is that he comes into the club every day, he applies himself really well. He’s never too high, never too low. He’s got quite an old head on his shoulders.

“In recent weeks, we’ve seen him play as a 6, 8 and 10, and that shows the making of a really good football brain and an athletic capability to play throughout the pitch and play in different roles and systems. He’s progressing nicely. His strengths are close control, good awareness, body contact. He’s really good in both boxes, he’s combative. He’s got a nice blend of many skills. He’s been training with the first team and doing well.

People who have worked with Mainoo speak of someone with the right personality traits to succeed in professional football.

“He’s a quiet and unassuming boy off the pitch but the right character on it, with regards to how he plays,” Ryan says. “He’s a really good lad, respectful and a fantastic academy product in terms of how he behaves on and off the pitch. He has self-belief, he backs himself and he’s making good progress for his club and the national team.”
“As a person, he’s quite a quiet kid,” agrees Binnion. “He thinks about the game. He’s hard-working. Really popular with his team-mates. He goes about his business in an unassuming manner, then he lets his ability do the talking. He’s never going to be a shouter and a bawler. He’s got a good football brain.”


What does Mainoo need to do to improve to cover the ground like a Premier League midfielder?

There was broad agreement among his coaches past and present when this question was put to them.

“I’d like to see more of his passing range — to see if he’s got those passes that really hurt opponents, cut defences open or really create attacks,” says Wood. “I’d like to see more of that side of him but I think the 21s is enough of a challenge for him at the moment. He has the power and physique.”

“He’s a strong boy for his age, but he’s still in the development stage physically — maybe he can add more goals to his game,” says Ryan. “He’s good when he plays higher up the pitch and I think he could get goals, but he’s been playing a deeper role. There are staff who are working successfully with him at Manchester United and he’s caught the eye of the first team, which is a really good indication that he’s held his own when training with them.”

Binnion also emphasises his passing.

“He’ll say himself that he wants to be a bit more progressive with his passing, whether that’s longer passes or breaking lines. He knows he’s in a good place athletically, but he also knows that the next level – to play regularly in League One, the Championship (out on loan) and Premier League will be a further challenge for him.

“He’s doing a lot of work behind the scenes physically to make sure he copes and excels with that.”

post liked by: messilingard, Belfastboy, Buchan, Cola2, Can2, Pink Final, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987



Gode nyheter i mine øyne! Står riktignok ingenting om lengden på kontrakten, men dette kommer vel sikkert ut. Absolutt den fremste i sitt kull fra akadamiet!
post liked by: Pancho P, Ryder, Blodfink, Buchan, Pink Final, Beta 2.0
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1798
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7512
Liker mottatt: 7101

Klipp av Kobbie Mainoo fra kampen i går mellom seniorlaget til Salford City og Manchester United U-21. To målgivende og en haug av herlige involveringer. Denne gutten ser virkelig ut til å være en spesiell spiller✨ Enjoy!

post liked by: RedTrafford, Blodfink, Pink Final, Belfastboy
Football, bloody hell!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Nydelig! Dessverre tyder det på at han ikke blir involvert i kveld, men helt sikkert klokt å introdusere ham forsiktig etter skaden.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Herlig å se, fremtiden ser lys ut for hans del. og han har kontrakt til 2027 + opsjon 1 år.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final, Belfastboy
LUHG!
User avatar

Andtho01
Posts: 714
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 2259
Liker mottatt: 2273

Kobbie Mainoo svarer på rykte om Manchester City
post liked by: Pink Final, red, Belfastboy, RedTrafford, Rød Pølse, Ryder, Beta 2.0
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Klasker til med et innlegg til, i denne tråden som jeg startet da ikke så mange hadde hørt om fyren før. Om ikke noe annet positivt skjer denne sesongen, så er jeg utrolig stolt og glad for at Kobbie Mainoo har tatt steget inn på A-laget, og også gjort sine saker meget godt. Det varmer et United-hjerte! :heart:

Og nå står U18-laget med 9 strake seire i ligaen. Det spirer godt bak A-laget vertfall, og det er godt å se når ting går til dundas for de eldste. Tenk å få tre så gode spillere gjennom til førstelaget på bare noen få år. Hvor mange kan måle seg med et, på et så høyt nivå? Pokker ikke mange! Og så har vi Rashford og selvsagt, pluss et kobbel med andre (og en 'ung' Evans i bakhånd).

Kobbie Mainoo
Alejandro Garnacho
Mason Greenwood

Noe har heldigvis ikke blodiglene fra USA tatt knekken på, og det er Uniteds sterkeste DNA, nemlig fokuset på akademiet, og at det er en reell sti til førstelaget for de som er gode nok.

Lykke til videre Kobbie, håper du får 20+ kamper i år.
post liked by: Pwint, red, Belfastboy, RedTrafford, Blodfink, Rød Pølse, Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987



Det her er helt eksepsjonelt bra gjort etter min mening. Han drar på seg presset fra 3 scousere, beholder roen, behandler ballen perfekt og spiller ballen videre etter at samtlige tre er ute av posisjon. For en spiller!
post liked by: Belfastboy, RedTrafford, Pwint, Ryder, Rød Pølse
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply