[PL] Arsenal - Manchester United (22-01-23)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Syntes Martinez var den desidert flinkeste til å tilby seg, også i går. Noe pasningsstatistikken til DDG viser:

DDG spilte 9 ganger til Martinez, 7 til Shaw, 3 til Eriksen, 2 til AWB og bare 1 pasning til Varane.
post liked by: red, Pink Final
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Jeg fulgte kampen her og på VG-Live, og føler jeg fikk et bra innblikk. Så målene våre, fine mål, men hjelper vel ikke så mye når vi tapte i det 89. minutt.. Var spennende, det skjønte jeg. Arsenal er jo det beste laget pr.nå, og ikke så overraskende at vi tapte til syvende og sist. Synes Martinez sa det bra, at vi må bare løfte hodet og gå for fullt inn for å reise kjerringa. (Ikke helt ordrett..) Det har jo hendt at vi har dratt med oss dårlig selvtillit - og Martinez viser god holdning her, synes jeg.

Jeg er stor fan av Ten Hag og hans stil, og hva han har fått til med manglende god bredde i stallen. Samtidig bør det være lov å være litt kritisk til manglende bytter, som jeg ser mange her er. Synes veldig mange sports-journalister er litt for tafatte i hva de spør om. Det hadde vært interessant å høre hvorfor Ten Hag synes det var en fordel å ikke bruke flere bytter tidligere. Får man ikke ordentlige svar, så omformuler og gå han litt på klingen på dette. Jeg synes det hadde vært oppriktig interessant å høre en god forklaring på dette.
post liked by: RedTrafford, red, Ryder, Pink Final, Pancho P
Kong Eric Cantona
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Var/er kritisk til manglende bytter. Men lett å være etterpåklok.

La oss si at han hadde byttet inn Garnacho og Elanga/Pellistri, og vi hadde tapt pga balltap eller tabbe fra en av de, eller bare det at Arsenal hadde fått til å dominere enda mer etter at de kom innpå. Da hadde fort mange (sikkert meg selv inkludert) vært kritiske til hvorfor han brukte så uerfarne spillere i en så viktig kamp.
post liked by: Ryder, Pink Final, Can2, Pancho P

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Det er kanskje upopulært å si her ettersom han er en populær mann her inne, men for meg er kampen i går et eksempel på at en ny keeper kan transformere dette laget. Jeg kan anerkjenne at ddg har forbedret seg med ballen, men så fort vi møter et godt press blir det alt for mange baller rett ut til innkast eller rett til motstander på 40 meter. 10 sekunder senere kommer det ofte en stor sjanse i mot, som han for så vidt ofte redder, men det hadde vært mye bedre å unngå disse sjansene i mot fra starten av. Og til tross for litt fremskritt under EtH er han i følge alle mulige målestokker likevel ganske så begrenset med ball sammenlignet med mange andre. Den største svakheten er nok likevel passivitet, og mangel på kommando i egen boks Her er han rett og slett svak uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg kommer ennå ikke helt over den bisarre boksemannøveren i går.

Disse to svakhetene fører begge til mer press enn nødvendig i mot. Jeg ofrer gjerne et par refleksredninger mot en mer komplett keeper som gjør laget som helhet mer solid, på samme måte som jeg gjerne ofrer noen mål fra en spiss, dersom det betyr at resten av angrepet flyter bedre. Hans største styrke (skuddstopping) er også en egenskap som av statistisk natur varierer.

Kan også nevne at vi i snitt har spilt en ganske så lav linje denne sesongen. Vi vet at EtH gjerne står høyt og at førsterekka i forsvaret også består av spillere som gjerne står høyt. Kan se ut som det kompenseres for noe.

Alt i alt tror jeg klubben skal være veldig forsiktig med den nye kontrakten, selv om jeg anerkjenner at han har bidratt masse for klubben og har enorme reflekser, noe han senest viste i går.
post liked by: Ryder, messilingard, Pink Final, Blodfink, Lingard, RedTrafford, Pancho P, Belfastboy
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Frekvensen på midtbanen ser Øyvind Eide bl.a. på i sin analyse, litt godt å se bildene og få enda mer kjøtt på beinet i forhold til hva som må forbedres...
Last edited by Blodfink on 24 Jan 2023, 12:32, edited 1 time in total.
post liked by: Pancho P, Belfastboy
LUHG!
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Mr H wrote: 23 Jan 2023, 16:15 Det er kanskje upopulært å si her ettersom han er en populær mann her inne, men for meg er kampen i går et eksempel på at en ny keeper kan transformere dette laget. Jeg kan anerkjenne at ddg har forbedret seg med ballen, men så fort vi møter et godt press blir det alt for mange baller rett ut til innkast eller rett til motstander på 40 meter.
Tommel opp og støtter deg i dette. Hvis ten Hag får det som han vil, så tror jeg det kommer en ny førstekeeper inn portene til sommeren. Litt synd må det sies å være, da David de Gea er i ferd med å oppnå legendestatus i klubben og fortsatt har mange år igjen som toppkeeper, men dessverre så mangler han nok litt for å være førstekeeper under ten Hag sin ledelse.
post liked by: Blodfink, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16734

Mr H wrote: 23 Jan 2023, 16:15 Det er kanskje upopulært å si her ettersom han er en populær mann her inne, men for meg er kampen i går et eksempel på at en ny keeper kan transformere dette laget. Jeg kan anerkjenne at ddg har forbedret seg med ballen, men så fort vi møter et godt press blir det alt for mange baller rett ut til innkast eller rett til motstander på 40 meter. 10 sekunder senere kommer det ofte en stor sjanse i mot, som han for så vidt ofte redder, men det hadde vært mye bedre å unngå disse sjansene i mot fra starten av. Og til tross for litt fremskritt under EtH er han i følge alle mulige målestokker likevel ganske så begrenset med ball sammenlignet med mange andre. Den største svakheten er nok likevel passivitet, og mangel på kommando i egen boks Her er han rett og slett svak uansett hvordan man vrir og vender på det. Jeg kommer ennå ikke helt over den bisarre boksemannøveren i går.

Disse to svakhetene fører begge til mer press enn nødvendig i mot. Jeg ofrer gjerne et par refleksredninger mot en mer komplett keeper som gjør laget som helhet mer solid, på samme måte som jeg gjerne ofrer noen mål fra en spiss, dersom det betyr at resten av angrepet flyter bedre. Hans største styrke (skuddstopping) er også en egenskap som av statistisk natur varierer.

Kan også nevne at vi i snitt har spilt en ganske så lav linje denne sesongen. Vi vet at EtH gjerne står høyt og at førsterekka i forsvaret også består av spillere som gjerne står høyt. Kan se ut som det kompenseres for noe.

Alt i alt tror jeg klubben skal være veldig forsiktig med den nye kontrakten, selv om jeg anerkjenner at han har bidratt masse for klubben og har enorme reflekser, noe han senest viste i går.
Et forum er til for å utveksle meninger.
Kan bare snakke for meg selv, men en slik post du skriver her gjør deg ikke upopulær.
Du begrunner hvorfor og skriver høflig 👍👏
Ingen hemmelighet at jeg elsker de Gea, og mener han kanskje ikke har fått den anerkjennelsen han burde hatt de siste 10-11 år.

Det sagt så har han sine klare begrensninger, spesielt i feltarbeidet.
Han er heller ikke like komfortabel med ball i beina som eksempelvis Sanchez eller Allison.
Så bør vi huske at alle keepere gjør tabber.
Bare etter VM har ballsikre keepere som Allison, Ederson og Sa alle gjort brølere med ball som ga baklengs.

Det kan være fristende å påpeke de Gea’s svakheter.
Men ikke alltid så enkelt å navngi hvem vi burde hatt i stedet.

Ellers er jeg kanskje alene om å mene at de Gea ikke er håpløs med ball i beina?
For meg framstår han på øvre halvdel av PL keeperne, men selvsagt ikke helt der oppe med de mest ballsikre.
Husker da en ung David de Gea ankom Manchester United, så framhevet keepertrener Eric Steele hvor god de Gea var med ball i beina.
Så må det legges til at fotball har utviklet seg ytterligere siden 2011.

Hvor mange balltap hadde han mot Arsenal på søndag btw?
😊
post liked by: Ryder, Belfastboy, RedTrafford, Mr H, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

De Gea er i mine øyne OK pluss med ballen i beina. Jeg synes det er er større problem at han er så passiv i feltet, skulle også ønske at han var litt mer offensiv i sweepingen, slik at vi kunne stått høyere med hele laget.
Bortsett fra i feltarbeidet har han blitt bedre i år, så spørs det om det er nok for ETHs framtidsplaner.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, RedTrafford, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Spanjolen vår har jo forbedret seg, og det jobbes helt klart med enkelte ting på feltet. Så litt mer fornøyd denne sesongen enn tidligere. Han oppsummeres fint av dere over her mtp. styrker og svakheter. Jeg savner mest litt mer aggressivitet fra hans side om jeg skal nevne noe.

Ved ett av målene til Arsenal tar han vel et dårlig valg ved igangsetting, og hadde håpet på en redning på skuddet til Saka, selv om Saka fikk mye rom og sjeldent hadde Shaw/Eriksen helt innpå seg...Shaw ante jo ikke hva han skulle gjøre, rygget og rygget hele matchen, slikt gjør det også vanskeligere for en keeper. Det var vel Eriksen som lett ble forbigått ved det skuddet da.
post liked by: RedTrafford
LUHG!

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Har ikke så mye mer å tilføye, men kom over denne på twitter. Jeg vil si den underbygger påstandene mine, men det ser kanskje enda litt verre ut enn jeg trodde. 21. plass på stoppede innlegg i en 20-lagsliga er virkelig ikke optimalt.

post liked by: Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16734

Ser ikke så bra ut der nei.
Så er det vel Cherry picked stats som en i komm feltet skriver.
Forøvrig et helt fryktelig nivå på kommentarene nedover i den tweeten.
Så mye hat der ute.

Sjekket opp Premier Leagues.com offisielle stats.
Der ligger også de Gea langt ned på mye, dog ikke så langt ned.
La merke til at Liverpools Allison ligger likt med de Gea på høye crossballer på PL’s offisielle stats.
PL regner på en annen måte, ikke i prosent men i rent antall handlinger.

Ser at Ederson er i bunn sjiktet på flere av disse listene forresten,

Jeg tror ikke Erik ten Hag hadde kjøpt David de Gea, den er grei.
Men tipper han ser dette annerledes enn oss supportere.
Lurer på hvordan han rater disse tallene?
Eller hvordan Pep og Klopp tenker ifht Allison og Ederson hvis de leser stats?

Ellers er det jo stas at de Gea er i topp 3 på Clean Sheets, ikke helt uvesentlig den 😉
post liked by: red, RedTrafford, Mr H, Ryder, Blodfink, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Enig, veldig selektive stats det der.

Alle vet at han ikke går ut i felt på cornere og innlegg. Og ei heller sweeper han ut. Det er ikke stilen hans som målvakt.

Synes personlig han er helt ok med ballen i beina. Akkurat der var jeg mer nervøs med Henderson, han har mer selvtillit enn evner. Opplever heller ikke at problemet til De Gea er evnen til å slå presise passninger per se, men at han rett og slett mangler oversikt. Dermed klarer han ikke å finne ut hvor han bør slå passningen, og ender da bare opp med å slå den langt, Men har faktisk troen på at dette er noe han kan bli noe bedre på. Å spille oss ut bakfra er også noe vi begynner å få til langt bedre på enn i starten av sesongen.
post liked by: Ryder, Pink Final, Can2

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Når det gjelder kvalitet og saklighet, leverer kommentarfelt på twitter stort sett terning 0 ja. Mye rart ute å går.
Er for såvidt ikke uenig i at stats krever kontekst og dybde, og at disse er litt cherry picket som du sier. Tenkte bare det var relevant å nevne da ddg allerede var et tema her i tråden.
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Joda, absolutt relevant!

Må innrømme at jeg hadde syntes det var stort om De Gea fortsatt var målvakt når vi vinner vårt neste PL-trofe. Samtidig vil jeg forstå det om klubben signerer en ny førstekeeper om muligheten for en bra signering dukker opp. Men tenker at det er flere ting det er viktigere å gjøre noe med først (ny midtspiss, en bra sentral midtbanespiller til, samt enda en høyreving (med mindre de satser på Amad Diallo)).
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Ryder, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16302
Liker mottatt: 10523

Henger meg på der en ny klasse spiss må være førsteprioritet. Sprenge banken om nødvendig.
Er også enig at DdG ikke er blant de beste, men holder mål enn så lenge.
For meg er han foran Deano også.

Dessuten kan en målgarantist kompensere for eventuelt noen De Gea blemmer :-| :D
post liked by: Ryder, Blodfink, Pink Final
Post Reply