Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8986

@StretfordEnd

Enig i at man er avhengig av spillere med x-faktor. Vi har forøvrig allerede en spiller i Bruno som kan slå eksemplariske pasninger, selv om at det begynner å bli en liten stund siden han viste den siden av spillet sitt. Men en del av dette med å skape rom som kan utnyttes, er å ha bevegelse rundt ballfører. Spesielt under Solskjær siste halvår så ble vi ofte stående stille og vente på at Bruno skulle gjøre noe, bare for at han slo pasningen på den første bevegelsen i bakrom. Til slutt så forsto de fleste lag at det bare var å droppe av så fort Bruno fikk ballen og kombinert med forferdelig form blant enkeltspillere så ble resultatet dårlig. Dersom vi sammenligner det med City så ville ikke De Bruyne vært like god dersom de rundt han ikke gjorde akkurat det som de gjør. Og City er nok verdens beste lag når det kommer til nettopp dette å være en trussel på flere måter, i flere rom og med forskjellige spillere.

Også er det greit å nevne at jeg tror de fleste Unitedsupportere trives med at vi fortsatt er farlige på kontra, men det er nok også flere som ser det at for å henge med i utviklingen så må man klare å spille en lavtliggende motstander i senk.
post liked by: Blodfink, Ryder, Pink Final, Pancho P
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

Her synes nå jeg at du treffer innertier @messilingard.

Har ikke møtt eller snakket med noen som misliker at United er dyktige på å spille effektiv kontringsfotball.

Det jeg har sett, er folk som var bekymret for utviklingen under Mourinho, og spesielt Solskjær, der vi tidvis gjorde oss avhengige av kontringsfotball og enkeltmannsprestasjoner (Bruno hovedsakelig, så Ronaldo forrige sesong).

Det er ikke lenger bærekraftig å utelukkende satse på kontringer om man vil være best i England, og spille CL-fotball hver sesong.

Vi må utvikle evnen til å effektivt bryte ned lav og tett blokk. Og under ten Hag, har endelig dette arbeidet begynt.

Slik leste i alle fall jeg diskursen. Ikke som at United-fans hater kontringer, eller ikke er klar over hvor mye kontringsfotball som ligger i klubbens historiske DNA. Det tror jeg de fleste fans over 25 år er klar over.
post liked by: messilingard, Ryder, Pink Final, Pancho P
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Det jeg tror de fleste ikke vil ha er et lag som ligger bakpå og utelukkende satser på å kontre.
Slik vi holdt på det siste året til Mourinho.
Hvis folk forbinder det med kontringsfotball er jeg enig.
Jeg vil ikke se Manchester United som ligger bakpå hjemme mot Afc Bournemouth for å ta dem på kontra.

Det jeg forbinder med United kontringer er lynrask omstilling når vi har blitt presset.
@StretfordEnd nevner Schmeichel og Giggs over her, et klassisk eksempel.
Men for å dominere matchene må vi ha innøvde mønstre og spillere som er taktisk utdannet.
Så hjelper det voldsomt på å ha spillere med gode ferdigheter.
Men selv middels spillere kan utgjøre et kollektiv som dominerer matcher.
Se på Brighton & Hove Albion under Potter.

Den gang Drillo gjorde det populært å ta lag i ubalanse husker jeg nesten alle her på berget kopierte ham.
Stabæk var et hederlig unntak.
Ikke min favorittklubb, men at de stod opp mot datidens fotball likte jeg.
Leste nylig at David Meek og Dennis Violett i 1959 kritiserte langballspillet til Wolves i MEN.
(Drillo av samme skole).
Hvilket fikk Stan Cullis til å steile.
Men, Manchester United spilte ikke slik, vi spilte penere.
Noe Meek og Violett påpekte.
Vi spilte ikke ballen over midtbanen.
Allikevel angrep vi med fart på ball og mannskap.

Manchester United må kunne beherske mer enn en stil.
Vi må både være best på lynraske kontringer, og jeg håper og tror vi snart er blant de beste på å spille oss igjennom.
post liked by: Ryder, messilingard, Pancho P, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

StretfordEnd wrote: 02 Nov 2022, 09:52 Enig i at vi må ha et godt grunnspill @Pink Final. Men hva handler i bunn og grunn fotball om? Å ta motstanderen i ubalanse!
Hvorfor ønsker man å vinne ballen høyt på banen, for å ta motstanderen i ubalanse.
Hvorfor ønsker man en keeper som er flink til å sette i gang spillet raskt og kontrollert, for å ta motstanderen i ubalanse.
Det å holde på ballen og spille mange trekk er ofte for å hvile, lure motstanderen til å trekke litt ut for å skaffe bakrom og ubalanse.
Fotball er et fasinerende spill.
Veldig viktig poeng, og hele grunnlaget for gegenpress-stilen som har dominert i fotballen i noen år nå.

At vi nå ser ut til å ha fått et press-spill som fungerer (i alle fall sporadisk), er kanskje den viktigste endringen ETH har gjort som ikke først og fremst handler om at vi har fått inn bedre spillere.
Dominansen mot Tottenham skyldtes ikke hovedsakelig at vi hadde så fantastisk kombinasjonsspill eller at vi skapte og fant nye rom gjennom smarte bevegelser - men at vi klemte lufta fullstendig utav dem. Vi ga dem ikke et sekund til å hvile eller tenke seg om. Vi var over dem som en sverm uansett hvor de befant seg på banen, og tettet alle hull og lommer de kunne operert i.

Det krever mye mer enn innsats og løpsvilje, det krever også at laget opererer som en enhet der både situasjoner og med-/motspilleres handlinger utløser koordinerte aksjoner fra laget. Det handler om tydelig coaching og tydelige prinsipper, og det ser ut som det holder på å nå inn.
post liked by: Pink Final, Pancho P, RedTrafford, Cola2
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

StretfordEnd wrote: 02 Nov 2022, 09:52 Men hva handler i bunn og grunn fotball om?
Score mer mål enn motstanderen. :perf:
post liked by: Cola2
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Vi skal bli best i verden i overgangsspillet - Erik ten Hag

Som tradisjons opptatt supporter elsker jeg å lese dette.
Den raske, direkte og dynamiske angrepsfotballen vi har hatt som vårt kjennetegn siden Matt Busby er noe Erik ten Hag vil dyrke.
Han sa bl.a følgende;
«Budskapet jeg gir spillerne er at vi ønsker å spille slik historiske United-lag har spilt.
Så hva er Uniteds måte å spille på?
Hva er det som er vår identitet?
Det er på de punktene vi ønsker å være gode på, å spille på en særegen måte.
Så vi har sett på historien til United og sett på kvalitetene vi har i troppen.
Vi ønsker å kunne overraske motstanderen, spille dynamisk fotball med høyt tempo og å være aggressive.
Alt dette bunner i en god lagånd
»
post liked by: RedTrafford, Ryder, Belfastboy, Cola2, Pancho P, Blodfink, MektigeTHOR, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

10Hag
Posts: 1345
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3296
Liker mottatt: 4352

Fra den åpne treningen United gjorde i forkant med Dortmund, med pressen til stede:

Goalkeeping has evolved so much the 'keepers started with a passing angles drill in this era where they are judged as much on their attacking as their shot-stopping.

Enda flere prov på at keeperne i dag er like viktige offensivt som defensivt. Ny æra for United dette. Liker at alle keeperne og forsvarere på førstelaget og ungdomslagene nå setter knottene på ball for å invitere press, for så å skape rom som man spiller gjennom i. Slik vi har sett i pre-season. Stor forvandling.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pink Final, MektigeTHOR, Blodfink, Pwint, Cola2, Can2

MektigeTHOR
Posts: 403
Joined: 02 Nov 2021, 23:43
Liker gitt: 733
Liker mottatt: 1063

@10Hag
Liker det jeg har sett sålangt på den fronten i pre season.
United skaper overtall nesten uavhengig av om motstander presser keeper eller lar være.
Keeper spiller av presset samt gjennom pressledd så United får overtall andre steder på banen. Når det sitter skikkelig vil laget utnytte det ved å få overtall fra midtbanen inn og frem i motstander sin boks.
Holder bedre på ballen samt får med momentum skapt bakfra innover sentralt i banen. Snart har vi noen på topp til å faktisk omsette sjanser i mål også.
post liked by: Blodfink, 10Hag, Pwint, Pancho P, RedTrafford, Cola2, Can2
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Nå som vår soleklare høyrekant har tatt seg en pause.

Hvordan kommer vi til se ut nå?
Pellistri fra start.
Eller blir Rash flyttet over på høyre, noe som jeg synes ikke har fungert tidligere.
Syns dessuten Garnacho ikke er helt klar for å være en fast kampstarter heller.

Eller skal den godeste Sancho få enda en ny start.

Må nok skape hodebry for sjefen dette her.
Og selvfølgelig måtte dette komme like etter vinduet stengte.
Men det har kanskje ikke noe å si, for vi er vel blakke😬
post liked by: Blodfink, 10Hag, Belfastboy, Pink Final, Can2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Amad og Pellistri må jo bare få sjansen nå, Bruno der ute har også gitt seiere.

Garnacho kan også godt få muligheten.

Synes vi har nok av alternativer egentlig. Usikker på hva EtH gjør. Tror han setter kapteinen der riktignok.
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, Pink Final, Can2
LUHG!
User avatar

10Hag
Posts: 1345
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3296
Liker mottatt: 4352

Nettopp lest en lignende artikkel på United.no ? 😅

Mount må vel være et reellt alternativ? Vet ikke om han blir nevnt der, men ser for meg at han kan gjøre en bedre jobb der enn andre.

Ellers er vel Garnacho et spennende valg. Han kan gå begge veier på begge kanter, men har jo aldri levert en god kamp fra start til nå, som du sier.

Pellistri er i alle fall direkte. Er han god nok? Vet ikke enda, vi har jo kun sett glimt i de få minuttene han har spilt. De glimtene har vært positive, men det trenger ikke bety at man gjør en god nok jobb fra start.

Amad tror jeg egentlig er langt unna å være en reell kandidat til å starte for oss på fast basis. Sier ikke at han ikke er god nok, for det vet jeg ikke. Har kun sett klipp fra Championship, og han kan skyte i alle fall. Men virker jo ikke som Ten Hag har han høyest på lista av Garnacho, Pellistri, Sancho og resten som ellers har spilt på høyrekanten.

Håper i alle fall vi snart er ferdig med å flytte både Bruno og Rashford ut dit, og ta de fra plassene de er mest effektive. Sancho har jeg snart gitt opp, men det samme sa man jo om AWB som definitivt har blitt noen hakk bedre.
Last edited by 10Hag on 10 Sep 2023, 20:29, edited 1 time in total.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Ryder, Can2
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Syns vi mister mye av det kreative til Bruno utpå høyre.
Amad er vel ikke helt klar enda vel?
Pellistri er også best når han kommer inn.
Vanskelig å vite hva Hag tenker når han skal sy sammen laget utover.
post liked by: Belfastboy, Pink Final, Can2

Deleted User 744

Personlig så syns jeg ten haag er litt feig når det kommer til stykket.
Så det blir enten Rashford eller Bruno på høyre kant. selv om alle kan se at de da spiller på feil plass.
Jeg mener at de beste spillerne må spille der de er best til enhver tid.
Rashford må spille på venstre. Og Bruno må spille 10 er.
Så kan enten Sancho, Pellestri, Amad eller noen andre spille på høyre kant.
Flytter man Rashford eller Bruno fra sine vante plasser blir laget svekket som lag.
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, Pink Final
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

10Hag wrote: 10 Sep 2023, 20:22 Sancho har jeg snart gitt opp, men det samme sa man jo om AWB som definitivt har blitt noen hakk bedre.
En vesentlig forskjell er at AWB ikke slang med kjeften.
Eller tastaturet for den slags skyld😬

Men stemmer at det et en artikkel om det på united.no
Lurte på dere her inne mener.
post liked by: 10Hag, Pink Final, Blodfink
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12527
Liker mottatt: 4887

Begynte å skrive det samme som @Djevelens advokat ang. Rashford og Bruno ute til høyre.
Jeg mener det er å skyte seg selv i foten og gjøre oss dårligere ved å bruke der.

Og så har vi et problem med at de unge (Pellistri og Garnacho) faller litt igjennom når de starter kamper. Garnacho hadde dog en veldig bra kamp i sommer mot Lens(?) tror jeg det var da han spilte fra start.
post liked by: RedTrafford, Pink Final
Post Reply