Scott McTominay

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.

Deleted User 595

Milner har 15 kamper fra start i årets sesong + en god rekke kortere innhopp. Liverpool har vel spilt rundt 60 kamper i år, om ikke ett par flere. Det er jo betydelig, men kanskje ikke veldig sentralt. Milner er en intelligent spiller som passer godt i Liverpools system. Milner er jo gammel, og McTominay er relativt ung. Så de har sannsynligvis vidt forskjellige syn på hva som er akseptabel tid på banen, alder tatt i betraktning.

Kan nok fort bli betydelige stallspillere, både McTominay og Fred. Ser ikke bort fra at de begge fortsetter å spille mye den første sesongen, da det blir dyrt å forsterke med 2 mann på midten.

De som har størst forutsetning for å spille i ethvert system bør være intelligent (spilleforståelse), god med ball, pasningssikker, bevegelig, og med fordel ganske hurtig. Ikke dumt å være sterk heller, men absolutt ikke nødvendig. Bruno og Ødegaard er gode eksempler på "spinkle" spillere, som tidvis dominerer.

Det blir generelt spennende å se hvordan spillerne våre utvikler seg i nytt system. Noen vil takle det greit, mens andre vil slite.
post liked by: Blodfink
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Pangaea wrote: 05 May 2022, 01:06
Canto wrote:04 May 2022, 19:26 "Ten Hag's stamme på åtte"
Har ikke sett kommentarer, men måtte bare le godt av hele greia, og litt synd at United.no i det hele tatt tok slikt seriøst. Ikke måte på hvor ivrig ten Hag plutselig har blitt til å dele sine innerste tanker og planer med diverse engelske mediekanaler i det siste. Eller, kan det være at de finner opp alt sammen? Vet hvor jeg ville plassert pengene mine vertfall.
This.

Skjønner ikke hvorfor United.no biter på alt av saker fra ymse medier, og det er jo ekstremt fra april til august.

Vedr. McTominay så ser jeg ikke helt hvordan han skal passe inn i Ten Hags stil. I mine øyne er han altfor dårlig med ball. Fin fyr, han bør jo ikke selges av den grunn, men sammenligningen med Milner gir mening - en stallspiller som er på banen i de kampene Ten Hag har behov for å endre på ting.

Synes Fred er en mye bedre spiller totalt sett.
post liked by: Ryder, messilingard

Deleted User 595

Ser heller ikke hvordan McTominay skal klare å bli en type spiller som passer i et slikt system. Men han er samtidig god nok til å spille fast på mange lag i PL. Da blir det interessant å se om han vil være tilfreds med en birolle i sine beste år av karrieren.

Lingard-historien er jo tragisk, likeså med Pogba. De har på en måte kastet bort brorparten av 20-årene sine, og må satse på å nå nye høyder i 30-årene. Absolutt mulig, men det skal godt gjøres. Og langvarig suksess kan det ikke bli, da klokken tikker fort mot 35.

Deleted User 429

Kan kanskje se for meg McT i en trebackslinje der han og Varane (eller Lindelöf) får lov til å løpe litt fremover, med Maguire som en mer dyptliggende stopper. Type måten Sheffield United spilte på i PL, der stopperne nesten fungerte som ekstra backer til tider for å skape ubalanse. Ten Hag har jo også spilt med et lignende system til tider i Ajax.
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Jeg har en kollega som er Man. United-supporter. Han er en trivlig og artig kar, men han kalte meg "idiot", riktignok uten å vite det. Han ville nok ikke gjort det i mosatt fall.

Han sa at de som har støttet/støtter Scott McTominay er idioter. Det er jo sikkert greit, sånn i ytringsfrihetens navn. Skjønt jeg tilhører nok selv de noe mer diplomatiske.

Han har åpenbart plusser og minuser. Kanskje lenge med mer minus enn pluss. Så sier vel Ten Hag, mer og mindre i klartekst på sist pressekonf. at McTominay er førstevalget hans. Så noen kvaliteter er det vel der.

Kollegaen min sa også at vi må oppgradere både fra Scott og Christian Eriksen, for å holde tritt i PL og gå til CL. Mulig han har rett i det. (?)
post liked by: Blodfink, Pancho P, Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Nå så vi sist mot City hvor begrenset Scott McTominay kan være med ball. City presset bra de, men feilene som McTominay gjorde til tider var rett og slett langt under hva vi bør kunne forvente. Jeg sier ikke at Casemiro har vært en fantastisk spiller så langt, han har også gjort enkle feil de minuttene han har spilt. Men Casemiro har også gjort en del fine ting som vitner om at han er vant til å spille på et høyere nivå enn McTominay. Dersom man setter et øye på Casemiro så kan man spesielt legge merke til hvor ofte Casemiro velger offensive pasninger på førstetouchet fremfor å dempe ballen og spille bakover til siden som konkurrenten gjerne gjør.

Så bør det sies at Casemiro ikke kommer til å løpe like mye som McTominay. Casemiro er ikke en spiller som for eksempel kommer til å presse høyt i banen eller befinne seg i motstanderens boks med mindre det er en dødball. Casemiro sin spillestil er 100% et defensivt midtbaneanker. Det vi kan registrere er at City har en lignende spiller i Rodri, Liverpool har en lignende spiller i Fabinho, Chelsea en i Kanté. Har Erik ten Hag en ambisjon om å dominere kamper så er en slik spiller helt nødvendig for å opprettholde balansen.
post liked by: Lingard, Ryder, Blodfink, Pancho P, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Greia med McTominay er at det er så mye ved ham som er veldig lett å like fra et supporterståsted. Han gir alt, står opp i duellene og gir juling, sier de riktige tingene - og han viser i kortere eller lengre glimt at han har et betydelig talent. Plutselig kommer det en pasning, et løp, en avslutning eller en forsering som får deg til å tenke "oisann - her er det noe!".

Men så er det samtidig mange svakheter i spillet hans.
Det var en sekvens fra helgas kamp, tror det var etter et kvarters tid, da Martinez og Varane spilte ball seg imellom og lette etter et pasningsalternativ framover i banen. Jeg fulgte McTominay bevisst med blikket over flere trekk, og han var i konstant bevegelse - men i konstant bevegelse for å holde seg i pasningsskyggen bak en av de pressende spissene til City. Stopperne/backene spilte sikkert 7-8 trekk seg imellom, og McT - som nærmeste midtbanespiller - gjorde seg ikke spillbar på ett eneste av dem. Det var fælt å se på.

I motsetning til de aller beste midtbanespillerne, evner McTominay også sjelden å ta med seg ballen "on the half turn", altså at første touch tar deg framover i banen. Han trenger som regel flere. Det handler både om orienteringsevne og basisteknikk (kroppsholdning/positur i mottak osv) og det gjør ham mer sårbar for press.

Jeg er veldig glad for at vi har ham i troppen, en veldig nyttig spiller ikke minst fordi han alltid vil gå foran som et godt eksempel når det gjelder innsats og guts. Samtidig blir han i mine øyne altfor uryddig i essensielle deler av spillet, og jeg tviler på om vi kan nå neste nivå som lag med McTominay som fast innslag.
post liked by: Blodfink, messilingard, Can2, Pancho P, Pink Final
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Can2 wrote: 06 Oct 2022, 09:36 Jeg har en kollega som er Man. United-supporter. Han er en trivlig og artig kar, men han kalte meg "idiot", riktignok uten å vite det. Han ville nok ikke gjort det i mosatt fall.

Han sa at de som har støttet/støtter Scott McTominay er idioter. Det er jo sikkert greit, sånn i ytringsfrihetens navn. Skjønt jeg tilhører nok selv de noe mer diplomatiske.

Han har åpenbart plusser og minuser. Kanskje lenge med mer minus enn pluss. Så sier vel Ten Hag, mer og mindre i klartekst på sist pressekonf. at McTominay er førstevalget hans. Så noen kvaliteter er det vel der.

Kollegaen min sa også at vi må oppgradere både fra Scott og Christian Eriksen, for å holde tritt i PL og gå til CL. Mulig han har rett i det. (?)
McTominay har utvilsomt noen kvaliteter som gjør at han forsvarer en plass i stallen. Og den siste stunden, etter Casemiro sin ankomst, så har han også holdt sistnevnte ute av laget. Så kort oppsummert: McTominay hadde en virkelig stinker i starten av sesongen og hadde en ny stinker nå mot City, men det var han selvfølgelig ikke alene om.

Så ja, personlig mener jeg at han fint kan være med videre, men at det blir for tynt om vi skal ha en spiller som Scott fra start i hver eneste kamp. Da kan vi se langt etter å konkurrere med de aller beste lagene i verden.

Jeg er også enig i det kollegaen din sier om at vi må oppgradere både fra McTominay og Eriksen. Nå har vi fått på plass Casemiro og forhåpenligvis starter han det meste av kamper snart, selv om han ikke akkurat har sett ut som en stjernespiller de gangene han har fått sjansen. Jeg er sikker på at både McTominay, Eriksen og selvfølgelig Fred kan fungere bra sammen med Casemiro på banen, så gjenstår det å se hvilken duo ten Hag foretrekker.

Så langt har Eriksen spilt mye og det med god grunn. Han har vært veldig god hittil. Egentlig litt overraskende at han har fungert så bra i den rollen som han spiller nå, selv om det overhodet ikke fungerte mot City. Så også han, i liket med Scott, ser jeg på som god stallfyll, men at kvaliteten må opp et hakk eller to. Det kan selvfølgelig være at jeg tar feil. :D Men da tror jeg virkelig at Casemiro skal fungere bra..
post liked by: messilingard, Can2, RedTrafford, Pancho P, Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Angående Eriksen så har han noen kvaliteter som ikke går ut på dato med det første. Nemlig spillerforståelsen og de tekniske ferdighetene sine, både med tanke på ballkontroll og pasningsreportoaret. For å sammenligne med Casemiro sin forrige arbeidsgiver så blir Eriksen litt vårt svar på Modric uten å hevde at Eriksen er helt på det nivået. For min del så har jeg litt troen på at trioen Casemiro, Eriksen og Bruno bør hevde seg bra i Premier League. Hvor vi i toppkampene kanskje blir nødt til å flytte Bruno ut på kant og få inn McTominay/Fred for løpskraft og defensive ferdigheter. Aldersmessig så vil den trioen være 28, 30 og 30 så de bør kunne holde på to, tre sesonger. Innen den tid så får vi kanskje avklart om Zidane Iqbal og Kobbie Mainoo kan være spillere å satse på, eventuelt om det blir hentet inn noen yngre innen den tid. Jude Bellingham kunne sikkert vært et alternativ, men det regner jeg som usannsynlig per dags dato. Real Madrid og Liverpool er favorittene der i mine øyne.

Men for å snu dette tilbake til McTominay. For å konkludere litt enkelt, skal vi bli en reell utfordrer for et ligagull så vil det kreve bedre ferdigheter på midtbanen enn det Scott McTominay kan tilføre. Det betyr ikke at Scott McTominay ikke kan ha en rolle i en stall, men man bør erkjenne at han begrensninger som fotballspiller.
post liked by: Can2, Pancho P, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18053

Det har vært helt topp å se McTominay komme seg opp et nivå under EtH, men enig i oppsummeringene til dere over her. Han er en squadplayer om vi tenker at vi skal opp på øverste nivå. Om United hadde fått tak i noen av de midtbanespillerne de ønsket denne sommeren, så hadde jo hverken Casemiro eller McTominay vært å se i startelleveren. Casemiro hadde ikke vært i United. Men nå er det de vi har, får håpe det funker bra...
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Pink Final, Can2
LUHG!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Dere skriver mye fornuftig. Enig i det meste ift. Konklusjon. Jeg undrer meg litt, som kanskje de fleste på når Casemiro skal få en reell sjanse som utfordrer.
post liked by: RedTrafford, Pancho P
Kong Eric Cantona
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1794
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7504
Liker mottatt: 7085

Velfortjent skryt til dagens helt. En spiller som har fått mye ufortjent tyn av egne fans og som jeg har stor sans for ❤️ https://www.united.no/nyheter/ten-hag-o ... er/1247785
post liked by: Pink Final, Pwint, RedTrafford, Cola2, Buchan, Pancho P, JørgenT, Blodfink, Can2
Football, bloody hell!

alfen74
Posts: 42
Joined: 14 Aug 2022, 04:08
Liker gitt: 112
Liker mottatt: 189

Fremdeles i lykkerus fra Brentford-kampen, tar jeg sjansen på å lansere et nytt fotballuttrykk: "å ta en McTominay".

Utkast til definisjon: "å bli byttet inn på tampen av en kamp, for så å snu kampen fra tap til seier, med to mål eller flere."

Eksempler (hypotetiske) på bruk:
  • "Garnacho tok en McTominay på Anfield."
  • "Maguire ble uventet den store helten mot City, da han tok en McTominay og endatil ble utvist i den påfølgende feiringen."
post liked by: Rød Pølse, Pink Final, Pancho P, Pwint, Buchan, Blodfink, Can2
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1794
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7504
Liker mottatt: 7085

En ekte United-gutt ❤️
post liked by: Pink Final, Pancho P, Pwint, Buchan, RedTrafford, Blodfink, Can2, Cola2
Football, bloody hell!
User avatar

Rød Pølse
Posts: 1794
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 7504
Liker mottatt: 7085

Helt enig med både Schmeichel og Neville her:

https://www.nettavisen.no/sport/peter-s ... 95-1383218

Når man i tillegg leser hva Dalot sier om betydningen Scott McTominay har hatt for han siden han kom til klubben, så er det all grunn til å verdsette "Braveheart" og sørge for at han føler seg som en viktig del av stallen.

Vi scorer jo ikke mål. Det er høyst merkelig at en spiller med målpoeng hvert 89' minutt for klubb og landslag siden mars i år ikke får mer spilletid. 9 mål og 1 assist på 888 minutter i denne perioden.

Jeg ville elsket å sett han og Højlund på topp i en 3-5-2 formasjon fremover. Det må jo skremme vettet av ethvert forsvar 💪

AWB skal visstnok være tilbake i trening igjen 👍
post liked by: Cola2, Pancho P, Can2
Football, bloody hell!
Post Reply