Ishockey

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Full runde i går, men siden jeg har sagt opp på TV2 og ViaPlay, får jeg kun fult med på
https://www.hockey.no/live?date=15.09.2 ... 6&teamid=0

Her er resultatene fra i går, de 2 første kampene gikk til straffer
Skjermbilde 2022-09-16 kl. 07.41.24.png
Skjermbilde 2022-09-16 kl. 07.41.24.png (60.38 KiB) Viewed 959 times
post liked by: Pink Final, Buchan, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Jevn batalje VIF-Stjernen visstnok. Leste et fyldig referat.

LIK og Frisk har starta best. Blir kanskje skikkelig kamp om titlene denne sesongen.
post liked by: Cola2, Pink Final
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

VIF med seier mot LIK sist, Stjernen kriga igjen godt men tapte for Frisk. Ny runde i dag, Stjernen hjemme mot M/S som har starta med to storseiere over Gruner og Ringerike, og et 1-3 tap for Frisk.

VIF-Oilers i kveld også.
post liked by: Pink Final, Cola2
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Stjernen slipper inn 1-1 rett før 2 pause...

Det blir ikke dømt mål med en gang, spillet går i minutter, så får Stjernen utv. Men klokka skrus tilbake til scoringen. Så 1-1 og "extra"tid og ingen utv. Skjer ikke så ofte.

3-1, 10 min igjen, dette MÅ Stjernen klare å ro i land synes jeg.

Det gikk akkurat, 3-2. Importene litt bedre i dag.

Roy Johansen gjør M/S vanskelige å spille mot.
post liked by: Pink Final, Cola2, Pancho P
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

VIF sterke nå altså. Men Frisk tar nok tilbake tabell-toppen etter sin kamp mot Gruner etterpå.

Stjernen med to strake! Hadde ikke forventet seier hverken mot L.I.K borte eller Oilers hjemme

Kanskje det blir litt mer spenning om titlene denne sesongen.
post liked by: Pancho P, Cola2, Pink Final
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Irriterende at Frisk vant en knapp borteseier over Ringerike, hehe, men ligaen er jevn så langt, bortsett fra Grüner, selv om de ikke spiller så verst til tider. Ringerike taper noen jevne oppgjør, resten er litt "alle slår alle" eller "alle taper for alle" om man vil.
post liked by: Cola2, Pink Final
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Oilers røk i CL i kveld, men har gjort det ok, jevn gruppe.

Ellers er jeg fornøyd med konstellasjonen Piccinich/Cangelosi i Stjernen. Ringerike spilte bra i grunn, men Stjernen la et grunnlag med 5-0 etter 2.per i går. Ringerike slo tilbake med to kjappe i 3.per. men det stoppa der heldigvis. Lokal krig i Sparta Amfi torsdag, Smurfene har funnet formen dessverre.

Det skiller 6 poeng fra M/S på 7 plass til Frisk på 1 plass etter 8 runder. Tett som hagl i mellom der.
post liked by: Pancho P, Cola2
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Storfornøyd, seier i Særp for Stjernen i går, nok en gang solide i de første to per. (1-4). Så slår de av i 3.per., som mot Ringerike tapte de 2-0. Men det holdt inn igjen. Dette var Stjernens åttende strake seier mot Sparta faktisk :strong: Og den sjette strake i årets serie.

Enga vant over M/S etter noen små nedturer, Frisk vant på straffer på Hamar, Oilers vant 0-1 borte mot Grüner, men 3 poeng er 3 poeng. Oilers går til 2.plass på tab. om de vinner hengekampen mot Lilleh. Og om de selvfølgelig tar like mange poeng som de over på tab., i mellomtiden.
post liked by: Pink Final, Cola2
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Stjernen får juling på Hamar for sekstitusende gang...Ellers tett og jevnt i de andre oppgjørene foreløpig, Sparta utligner hjemme mot Lilleh. ett sekund før slutt, men røk i SD
post liked by: Cola2
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Tett og jevnt i Stjernehallen, VIF i føringen med 1 scoring mot 0, 2.periode er i gang.

Stjernen burde ha scora, men foreløpig tørt. Piccinich er god spiller, men håper på uttelling snart. VIF er seige, men en rotete kamp fra begge lag så langt.

Stjernen spiller perfekt i PP, men VIF spiller også perfekt i box play, jeg vil ha scoring :hah:

Effektiviteten er ikke på topp. Åpent mål og stolpeskudd to ggr...
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Uff, VIF scorer 1-2 1 minutt før slutt, da er det nok andre strake tap for de røde...VIF er som sagt seige, men Stjernen burde ha putta noen til i kveld...Men det gjorde de da ikke...
post liked by: Pink Final, Cola2
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Det er jevnt i årets serie! Alle slår alle, ikke mye som skiller lagene. Lillehammer slår VIF i OT, Stjernen vinner borte over Frisk og Oilers etter to tap før det. Liker årets serie, åpent om titlene.
post liked by: Buchan, Pink Final, Cola2
LUHG!
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Gratulerer @Blodfink, sterk og fortjent seier mot Oilers i dag i DNB arena. Den første seieren på 15 kamper i DNB arena.
Oilers sliter med litt av det samme som United for tiden. De scorer for lite mål.
post liked by: Pink Final, Cola2, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Takk @Buchan , ja, har venta ei stund på seier i Stavanger :hah:
post liked by: Cola2
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Stjernen - L.I.K 7-0, det er sjelden kost. Ligaen er totalt åpen fortsatt, Oilers og smurfene har to kamper mindre spilt.
post liked by: Pink Final, Cola2
LUHG!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Føler jeg må komme med forklaring:
Helse problemer + meg og min hun, derfor har jeg vært fraværende, leser, men stort sett ikke mere enn dette.
Kanskje litt av deres feil at MUFC ligger fast på alle mine kalendere, dermed kommer MUFC først.
Så for øvrig hele 2. perioden til Stjernen vant 7-2 borte på Hønefoss , tror det er den første perioden jeg har sett denne sesongen.

Men jeg må også si takk til @Pink Final for å opprette denne tråden.
I neste post jeg kopierer, vil dere skjønne hvem jeg er
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TILBAKEBLIKK: STORHAMAR-VÅLERENGEN, FULLKOMMEN SKANDALE!

Foto: Per Blakstad
Vi skal tilbake til en høstkveld i 1986, nærmere bestemt lørdag 18.oktober 1986. Dette er et lite tilbakeblikk fra kampen mellom Storhamar og Vålerengen som utartet seg til en fullkommen skandale.

Av Dolph Andersen

Storhamar startet sesongen 1986/87 relativt bra, og lå på tredjeplass på tabellen med 13 poeng etter ni serierunder. Kun ett poeng bak Frisk og Stjernen. Vålerengen på sin side hadde slitt litt og lå på sjetteplass med 9 poeng. I den tiende runden skulle lagene møtes i Storhamar ishall.

Fyll, urinering og blotting
Da Vålerengens supportere ankom Hamar dro de til det lokale kjøpesenteret Maxi for å «bunkre» øl. Det var ca. 50 berusede supportere som entret kjøpesenteret og tok seg til rette. Oppførselen til VIFs supportere gjorde opplevelsen til de andre gjestene på senteret svært ubehagelig. Inne i matbutikken drakk supporterne øl, veltet handlevogner, samt at de sjikanerte de innfødte med grove skjellsord og seksuelle tilnærmelser. Enkelte av supporterne kledde seg nakne og løp rundt, mens andre urinerte i frysedisken. Da politiet ankom kjøpesenteret hadde supporterne delt seg inn i mindre grupper. Noen sjanglet svært beruset langs toglinja som gikk mellom Maxi og Storhamar ishall. Enkelte av supportere som var igjen i kjøpesenteret ble anholdt og bøtelagt.


Foto: Per Blakstad
Dommertrioen uteble
Da det nærmet seg kampstart, ankom VIFs supportere Storhamar ishall. Storhamar vurderte å ikke slippe inn Vålerengens supportere, men valgte å la de komme inn i frykt for hva de ville gjøre av hærverk utenfor hallen og i nærliggende bebyggelse hvis de ikke slapp inn. Da spillerne var ferdig med oppvarmingen da spillere og publikum fikk beskjed om at dommertrioen ikke hadde møtt opp til kamp. I ettertid viste det seg at hoveddommeren Tor Hansen satt hjemme i Sarpsborg, vel uvitende om at kampen han skulle dømme var flyttet fra søndag 19. oktober, til lørdag 18. oktober. Norges ishockeyforbund hadde glemt å informere Hansen om omberammelsen. Kampen ble utsatt i påvente av om Storhamar og/eller Vålerengen kunne skaffe til veie en dommer.

Slagsmål
Da kampen ble utsatt var det nok en gang tid for VIFs supportere å markere seg. Det ble slagsmål på tribunen, folk blottet bakdelen sin fra tribuneplass, mens andre gikk ut på isen for å vise frem bakenden. En liten gutt fra Hamar ble også truet med kniv av en beruset Vålerengsupporter. Nazistiske og rasistiske rop runget også utover tribunen og Storhamar-luer og skjerf ble forsøkt påtent.


Foto: Per Blakstad
Redningen ble pappa Kjær
Etter hvert fikk man «sopet» sammen en dommertrio med dommerlisens. Problemet var at ingen av dommerne hadde dommerdrakter eller skøyter. Dette ble løst ved at dommertrioen fikk låne utstyr av noen dommere fra Storhamar. Mannen som skulle være hoveddommer var John Kjær. John var far til Storhamars førstekeeper Lars Erik Kjær, og Vålerengens andrekeeper Jan Tore Kjær. John Kjær hadde kun dømt oppgjør i lavere divisjoner tidligere. Dette skulle bli hans ilddåp i toppserien.

Kampens forløp
Omsider startet kampen. Da hadde den vært utsatt i 75 minutter. Vålerengen startet best og etter 4.13 tok laget ledelsen etter scoring av Arne Billkvam assistert av Roy Johansen. Like etter den første scoringen til VIF satt mål nummer to i nota bak Lars Erik Kjær i Storhamarburet. Målscorer var Frank Vestreng assistert av back-kjempen Bjørn «Donald» Kolsrud. Etter 16.17 reduserte Lenny Eriksson for Storhamar slik at lagene gikk til hvilen med 2-1 ledelse for Vålerengen.

Etter 2.16 i andre periode økte Sigurd Thinn VIFs ledelse til 3-1 etter assist fra Roy Johansen. Rett etter scoret «Mester» Erik Kristiansen for Storhamar, assistert av Jon-Hroar Nordstrøm. 3-2 til VIF etter 3.38 av andre periode. I midten av andre periode scoret Vålerengen to ganger og gikk opp til en 5-2 ledelse. Målene ble scoret av Rune Hansen, assistert av Frank Vestreng, og Sigurd Thinn, assistert av Glenn Slivon. Nå trodde de fleste at Vålerengen skulle gå mot en komfortabel seier. Men den gang ei. Storhamar reduserte to ganger ved Arne Bergseng og lagene gikk til pause med ledelse 5-4 til Vålerengen.

I den siste perioden var det mye stillingskrig ute på banen. Men drøyt to minutter før slutt scoret arbeidsjernet Christian Arnesen for Vålerengen. Arnesen vinner en dropp til venstre for Lars Erik Kjær i Storhamarmålet. Knestående karrer Arnesen seg litt frem og får sendt av gårde et skudd som går inn i kassa. Arnesen blir sittende i knestående mens han jubler for scoring. Etter scoringen rir Vålerengen av stormen på banen og vinner 6-4. Men på tribunen bryter helvete løs!

Når kampen avsluttes stormer Storhamarsupporterne ned til Vålerengens spillerboks for å slåss med spillerne. Det ble så ille at Storhamars spillere og ledere med Åge Ellingsen og Lasse Beckman i spissen måtte gå i mellom for å roe ned Storhamarsupporterne.


Foto: Kjell Arne Fridtun
Ps. Undertegnede var selv til stede på kampen og husker enkelte av hendelsene som er blitt skildret overfor. Stoffet i dette tilbakeblikket er hentet fra Hamar Arbeiderblad, Arbeiderbladet Oslo, samt Østlendingen.

Relatert
KVARTFINALE: Vålerenga vs Storhamar
11. mars 2022
i "Alle innlegg"
Den første finaleserien
3. oktober 2021
i "Alle innlegg"
Største seier og tap mot Storhamar
2. november 2021
i "Alle innlegg"
Publisert i Alle innlegg den 28. oktober 2022. 5 kommentarer
← 2022-10-23 VÅLERENGA-GRÜNER 5-2

5 KOMMENTARER
Bjørn Kordahl
28. oktober 2022, kl. 22:38
Her var det mye FEIL ang dommer trioen!
Vedkommende som skulle være HD ble syk før avreise til Hamar.
John Kjær som dømte for Furuset var til stede, pluss at han allerede hadde for flere kamper siden dømt i den øverste serien (dvs 1. div som det het den gangen)og som alltid hadde vi dommere vårt egen dommer utstyr i bilen.
Rune Olsen og Bjørn Kordahl, begge fra H/L, var satt opp til kampen og kom presis.
Det ble en satt opp en skriftlig avtale med begge lag at Kjær kunne dømme, selv om han hadde en sønn i mål for hvert av lagene.
Det det ikke blir nevnt at politiet hold oss dommer trioen tilbake 1 time etter kampslutt, til det hadde roet seg ned på utsiden av hallen.
Hvordan kan jeg vite dette, jo jeg var en av linjedommerne i den kampen.

SVAR
dolph
29. oktober 2022, kl. 07:13
Takk for tilbakemelding. Jeg har gjengitt det som står i Hamar Arbeiderblad angående dommertrioen. Flott at vi får en føstehåndsbelysning av deg som var en av de involverte.

/ Dolph

SVAR
Bjørn Kordahl
30. oktober 2022, kl. 18:10
Klanen hadde politi eskorte fra Espa til hallen, og det samme én time etter kampen.
Dommerne måtte skifte i klubbhuset utenfor hallen, husk at dette var gamle hallen.
Så i pausene satt vi i ett rom under én av tribunene.
Der måtte vi sitte ca én time før vi ble eskortert til garderoben hvor vi fikk dusjet og skifte.
H-A er flink i dag å skrive hockey.
Men husk dette var før internett, så det var jo snakk om «sensasjoner» for å selge papir aviser

SVAR
Bjørn Kordahl
28. oktober 2022, kl. 22:46
Glemte å nevne at T. Hansen ikke var satt opp som dommer i denne kampen.
Husker ikke hvem som skulle være HD, med Rune Olsen og jeg var satt opp.
Og at den ble spilt som vanlig på riktig dato, altså IKKE flyttet som det står i artikkelen over.
For øvrig R.I.P. John Kjær, vi dømte mye sammen.

SVAR
Tommy Jensen
29. oktober 2022, kl. 13:41
Ser på det første bilde at jeg står ut til venstre og ser gutta blottet romper. Husker kampen godt. At det var stuerent er vel å ta i, men det var mere liv på hockey kamper den gangen. Det jeg tror er en årsak til at det er mindre liv på tribunene idag er at så fort det blir en avblåsning at spillet så blir det satt på musikk. Det var jo da ved stopp i spillet supporterne sang høyest. Kanskje noe å tenke på i haller rundt om i Norges land. Det er iallefall min mening.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Blodfink, Buchan
Post Reply