Hva bør gjøres?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Deleted User 595

Den fortellingen om når en ung supporter fikk svar fra Edwards er gull ❤️ Andre tider 😄 Håper den faller i smak.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Vet ikke om dette er "verdt" en ny tråd, men synes det var en flott artikkel. Ganske "feel good", men jeg svelger det gjerne nå i disse tider.
https://www.united.no/nyhetsarkiv/i-dag ... noen-gang/
post liked by: Pancho P
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Tar av og til meg selv i å lete tilbake i gamle tråder for å se hvilke tanker brukerne hadde om det ene og det andre, nå selvsagt med fasit i hånd. Trist at det gamle forumet forsvant, til eksempel - vi hadde mange fine diskusjoner der rundt tiden med Van Gaal og Moyes. Skal derfor bli interessant om noen år å se tilbake på tråder fra denne dagen, etter 0-4 mot Brighton og en møkk dårlig sesong i bakhånd.

Så jeg skal prøve å ikke peke ut alt som er dårlig og dritt, og heller prøve å gjøre noe vanskeligere for en gang skyld - se litt positivt på fremtiden gjennom 8 ulike punkter:

1) Det jeg synes er litt "bortglemt" opp i all elendigheten, er at United faktisk byttet toppsjef i februar. Etter alle målestokker har man altså gjort en endring i den aller viktigste stillingen i klubben. Vil det i det hele tatt være mulig for Arnold å fortsette i Woodwards feilspor? Jeg setter i hvert fall mine penger på at han vil velge sin egen vei, noe de stadige endringene i nøkkelpersonell den siste tiden kanskje tyder på. Han vil ikke kunne bli målt på noe som helst sportslig før tidligst etter førstkommende sesong.

2) Rangnick får fryktelig mye kritikk som trener, og jeg er helt enig i den kritikken. Men dersom ryktene om en Mitchell/lignende type og omveltninger i rekrutteringen stemmer, så tror jeg faktisk at hans ord har blitt hørt utover vinteren og våren. Ikke glem at det er klubbygging Rangnick er best på: Utvikle speidernettverk, bygge moderne trenerstaber med forskjellig kompetanse og sette dette sammen i et system. For dem som ikke har hørt den, så anbefaler jeg WWWK sin pod-episode om Hoffenheim. Poenget her er altså det at jeg tror United vil komme til å få mer ut av Rangnick enn mange tror, på flere områder.

3) Ansettelsen av Ten Hag tyder på én ting: United planlegger prosjekt og ikke ad-hoc. Forskjellen på tidligere ansettelser er ikke hva United har tenkt, men hva manageren har akseptert. Jeg tror både Solskjær, Van Gaal og Mourinho var mye mer tilbøyelig til å ta jobben uten å tenke veldig mange år frem i tid, enn hva Ten Hag var. At det var Red Bull, en klubb som i det minste er veldig strukturert og godt drevet, som var det klare alternativet, tyder på at Ten Hag har blitt lovet en bedre sportslig struktur enn vi har sett til nå.

4) Ten Hag vil kanskje komme til en klubb med full fyr på dassen på mange områder, men det er neppe noe som ikke kan løses. Det er ganske sjeldent at en ny trener får god hjelp fra den forrige, men Rangnick vil være 100% på tilbudssiden her. Ten Hag vil kjenne godt til problemene i stallen, og han vet nok allerede godt hvilke spillertyper han vil ha med videre - United er ikke akkurat ukjent og upløyd mark.

5) Stallen vil slankes, vaskes og "forynges". Flere antatte problemspillere forlater garantert klubben i sommer - Lingard, Pogba og Bailly først og fremst. I tillegg drar både "over the top"-spillere som Mata, Cavani og Matic. Sleng med Jones her, som neppe sitter på tribunen i en sesong til. Jeg tilhører vel en av dem som synes denne problematiseringen med at disse spillerne forsvinner er litt overdreven. Helt ærlig - hvor mange av disse vil vi savne? Mata pga at han er en god gutt? Pogba pga den spilleren han aldri ble? Matic? Nærmeste jeg kommer er vel egentlig Cavani, fordi han fortjente bedre enn det han har fått i år.

6) Det kommer noen tilbake fra lån. En av disse er Anthony Martial. Nå er det mulig jeg er blåøyd her, men jeg er sannelig ikke så sikker på at Martial er ferdig. Ja, han har vært fæl både i høst og i Sevilla, men jeg tror fortsatt det er en spiller der inne et sted. Klarer Ten Hag å bruke kunstene sine på Martial og sin gamle venn Van de Beek, så har United plutselig to nye, veldig gode fotballspillere "helt gratis".

7) Ten Hags største styrke er på feltet - det sier alle som har noe med han å gjøre. Han kan forbedre og få maksimalt ut av fotballspillere. Har man en klar stil å jobbe med, så er det enklere å se hvilke typer som bør bli med videre, og det er også enklere å få maksimalt ut av disse. Tror derfor ikke det er noen vits i å avskrive noen av de som blir igjen, riktig ennå. Vi vet alle sammen at mange av de som ble ydmyket i går, er mye bedre spillere enn de har klart å vise frem i år.

8) Siste punkt: Ungdommen. Det jeg elsket mest med Louis van Gaal, og her er sikkert til og med Pink Final enig med meg, var alle ungguttene han ga sjansen. Noen lyktes, andre endte et sted mellom femte- og åttendedivisjon til slutt. Men det ligger i Ajax' identitet å løfte opp de beste akademispillerne, og det samme gjelder for Manchester United. Og da passer det veldig godt at Ten Hag kommer inn i klubben i et år der United (forhåpentligvis) for første gang siden 2011 vinner FA youth cup.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Ryder, messilingard, Pink Final, RedTrafford
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Enig i mye her @Harry Greaves, det er prosesser i gang som i alle fall har potensial til å bli noe veldig bra.

Vi er vel stort sett enige om Glazers, men heller ikke de er idioter som ønsker inkompetanse i nøkkelroller. De var altfor lojale overfor Woodward, og det straffet seg. Arnold er fersk, men inntrykket er jo at han ønsker å være mer tilbaketrukket og ikke er typen som elsker å sole seg i glansen av store signeringer. For Glazers koster det ikke mer å ha kompetente folk ansatt enn å ha middelmådigheter, så det er ingen naturlov at ikke skal kunne tiltrekke oss øverste klasse i ulike posisjoner i klubben.

Klubben har startet en selvransakelse som ville vært helt fremmed bare for to år siden.

Det er likevel veldig mange usikre faktorer framover:
Fersk direktør
Fersk sportsdirektør
Fersk teknisk direktør
Fersk manager (i PL-sammenheng).

Er alle godt nok skikket? Lærer de raskt nok?

Så er det spillerstallen. Per nå er det utrolig vanskelig å vurdere hvor gode eller dårlige spillerne våre er. Bedre er de, men hvor mye? Noen kommer aldri tilbake om de først har møtt veggen i karrieren, mens andre klarer å snu det.

Blir en spennende sommer. Vi er ikke dømt til å mislykkes, selv om det er mye usikkert som skal klaffe.
post liked by: messilingard, Harry Greaves, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

De har gjort noe med dette, United-fan og United- dødaren Benni McCarthy kommer inn som angrepstrener, artig historie om han på United.no. Han var deppa når han scora mot United for Porto, J.Mou trua ham med tribuneplass om han ikke tok seg sammen og feira seieren.
post liked by: Pancho P, Can2, Pink Final, Pangaea
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Erik ten Hag har satt ned foten for kontraktsforlengelser inntil han får en bedre oversikt over alle spillerne. Han har i alle fall forespurt om dette.

De som har kontrakter ut til og med 22/23:

Keepere:
Dubravka ikke opsjon
de Gea opsjon 1 år til
Heaton opsjon 1 år til

Forsvar:
Shaw opsjon 1 år til
Laird opsjon 1 år til
Jones opsjon 1 år til
Dalot opsjon 1 år til
Tuanzebe opsjon 1 år til

Midtbane:
Fred opsjon 1 år til

Angrep:
Garnacho ikke opsjon
Ronaldo opsjon 1 år til
Rashford opsjon 1 år til

Det må jo hentes en del nye om ingen av disse blir med videre.

Jones, Heaton, Ronaldo, Tuanzebe blir vel å forsvinne ut.

Jeg er tilbøyelig til å mene at alle på lista kan erstattes, og dermed selges ved at man benytter opsjonen, eller de går gratis uten opsjon...

Rashford er vel den jeg ville vurdert å ha med videre, pluss Laird og Garnacho som jeg virkelig ønsker å se få en mulighet neste år.

Tøffe tak, men det store flertallet av disse har ikke overbevist meg på ei god stund.
post liked by: Ryder, Pink Final, red
LUHG!

Deleted User 595

United har angivelig nylig kontaktet Edwin van der Sar, og forespurt om han kunne tenke seg å bli Director of Football.

Regner med det kommer mer om dette i morgen.

Via cwoconsultancy og theeuropeanlad, gjengitt fra nederlandsk TV.
post liked by: Can2, red, messilingard, Pancho P
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Så også ryktet om Van der Sar. Og misforstå meg rett her, for Van der Sar er en svært dyktig fyr! Men jeg sliter litt med å se at Murtough kommer til å forsvinne per dags dato, og da regner jeg selvfølgelig med at det ikke er plass til begge i samme posisjon. Murtough har vel også vært i pressen de siste ukene, samt at det ble hentet inn en deputy for han i sommer. Lite som tyder på at han forsvinner med andre ord. Et annet spørsmål er om Van der Sar er villig til å gå fra CEO i Ajax til å bli DOF i United. Det er en tydelig nedgradering når det gjelder ansvarsområder og to veldig forskjellige roller.

Jeg hadde fortsatt tatt i mot Van der Sar med åpne armer, jeg bare sliter litt med å se at det kommer til å skje.
post liked by: Pancho P, red
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 430

Du er inne på noe viktig der, @messilingard, CEO vs. DoF.
Van der Sar har aldri vært DoF, så hva gjør han til en bedre mann enn dagens innehaver av den stillingen?
Vet at mange er skeptiske til Murtough, men ser vi tilbake på de 2 siste somrene så er det vel ikke akkurat fullstendig krise?

Finnes det bedre folk enn Murtough? Det gjør det helt sikkert, men når alt kommer til alt har en DoF lite å si for denne klubben så lenge de ikke har direkte påvirkning på den økonomiske styringen. Det hjelper ikke å pakke inn dritten i enda finere sølvpapir. Dritt er det uansett når man åpner opp..

Edit; skrivefeil
post liked by: JørgenT, Pancho P, RedTrafford, messilingard
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Den gjengse oppfatningen på overskriften er å bytte ut nesten hele laget, og få inn spillere tilpasset Erik ten Hags filosofi.

Så over stallen og hvem som har fått kritikk for ikke å passe inn.
Vi sitter igjen med;
Onana
Ingen høyreback - Varane - Martinez - ingen venstreback
Ingen CDM
Mount - Eriksen
Ingen høyrekant - Højlund - ingen venstrekant
Varane er skadeutsatt, Eriksen har ikke løpskraft.
Så vi trenger vel 7 nye førstelagsspillere for å gjennomføre fotballen vi skal spille.
I tillegg må vi ha squadspillere.
Legg til at vi allerede handler spillere på kassakreditt - så skjønner man at klubben er ille ute.

Må bare gjenta at vi kan ikke fortsette å kjøpe spillere å tro at det er løsningen.

Ethvert lag fornyer seg over tid.
1-2-3 nye spillere hver sesong, kanskje en av dem fra eget akademi.
Sånn har Manchester United vært drevet i alle år.
Helt til sommeren 2014.
Da ble gode spillere kastet på dør, og erstattet av svakere spillere (Rafael - Darmian feks).
Dette for å tilpasse oss en ny filosofi.
En filosofi som ble kastet på dør sommeren 2016.
Da skulle vi ha inn svære fysiske beist av noen spillere.
Og sånn har det fortsatt.
Kjøp og kast.
Jeg vil ikke at Manchester United blir en sånn Red Bull klubb uten sjel.

Denne klubben trenger gode verdier i bunn.
Stake ut en kurs, og helst en kurs som ligner litt på det vi har vært kjent for.
Både på og utenfor banen.

Det er mangel på klasse fra klubbledelsen - en ukultur jeg er redd sprer seg nedover i rekkene.

Jeg håper Erik ten Hag er mann nok til å stå opp mot dette.
Og bygge en kultur.
Det er mye viktigere enn å handle inn spillere som etter et lite år er gjennomsyret av den ukulturen som preger hele klubben nå.
Det begynner på toppen.
Der får ikke Erik gjort så mye.
Men han kan bygge en kultur i gruppa.
Stå samlet utad.
Gjøre det han kan for ikke å kaste bensin på bålet til alle ivrige kritikere, spesielt media.
Vi lever i en medieverden som elsker å dra andre ned i søla.
post liked by: Rød Pølse, Belfastboy, urjan, Pancho P, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 402

Nei, det er åpenbart ingen løsning å bare hamstre spillere. Been there, done that...
Men her er mitt spørsmål: Hva er det med United som får spillere til "knekke sammen" så fort de kommer inn dørene? Hva er det med klubben som ser ut til å drepe selvtillit? Se på Onana. Nominert som en av verdens beste keepere i fjor. Strålende de siste sesongene. Og nå? Opptrer uten selvtillit og gjør feil på feil.

Jeg vet ikke...hjelper sikkert ikke at klubben har har flomlys på seg fra media, med kritikere ut av alle ormehull og hets fra egne "fans".
En klubb, tilnærmet blakk, uten ledelse, fokus og selvtillit gir spillere uten selvtillit?
Igjen, jeg vet ikke, tror bare at før klubben blir frisk så vil laget slite.

Og jeg spør igjen, hvilken manager av klasse vil inn i dette vepsebolet?
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Pancho P, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Det presset man garantert vil oppleve når man spiller i MUFC, må man bare takle.
Da må du jo lete etter typer, Højlund er en slik type ser det ut til. Her kan Erik ten Hag få litt skryt. Han snakket om personligheten til dansken.
Højlund har en iboende tro på seg selv. Alt tyder på det, helt fra han var en liten unge.

Ronaldo var vel også en slik type, han nådde jo ganske langt, glem avskjeden i United i dette argumentet, jeg snakker om hva han har fått til som fotballspiller.
Rooney var vel også slik, selvtillit og fryktløshet.

Kan sikkert nevne 30 spillere til, men poenget er gitt.

Erik ten Hag får en del kritikk for hvilke spillere han har hentet, men min påstand er at flesteparten av dem har en god og fryktløs innstilling, nettopp fordi de har det, så går det galt innimellom.

Malacia og Amrabat virker å ha en fryktløs tilnærming f.eks. Jeg har troen på begge, Amrabat bør bare spille midtbane, han så bra ut der.

Mount er kanskje det mest usikre kortet, har ikke helt funnet plassen sin, skadet selvfølgelig...

Antony hadde i utgangspunktet selvtillit, men der har det skjedd mye...Usikkert kort.

Onana har gjort bra ting, men det holder ikke det han har levert. At han kan være god og stabil er jeg ikke i tvil om. Men vi har andre keepere i klubben som bør få sjansen nå. De sekundene jeg har sett Heaton på en bane har han vært strålende. Og tyrkeren vil man jo også få sjekka ut.

Det er vel 1 stor enighet blant fansen, eierskapet må skiftes ut. Jeg tror ikke all verdens fans bryr seg dessverre, da hadde vi antageligvis fått jaga de ut. Men uansett: Eierene må bort, administrasjonen må bort, sportsadministrasjonen må bort. Med en veldrevet klubb, med en plan, (gjerne bruk City/Liverpool/Arsenal/Brighton og nå Tottenham som eksempler) så ville muligens EtH og de foregående managerene lyktes med mer.
post liked by: 10Hag, Pancho P
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Alltid verdt tiden å lese Barney Ronay, selv om innholdet er deprimerende:


What stage are we at in Manchester United’s endless theatre of pain?

A Champions League defeat by Galatasaray at Old Trafford is par for the course at a club where the only energy is dark energy.

Barney Ronay at Old Trafford

The great thing about hitting rock bottom, Hollywood movies are fond of pointing out, is that there is only one way left to go. But there is another option. Hollywood movies: meet Manchester United. Too big to fail properly, but somehow still managing to fail all the same.

Perhaps the most brutal part of this night of calamitous, football‑style activity from the United defence and midfield at Old Trafford was the moments of hope in between, scattered like flowers in the rain.

The worst part was pretty much everything else. There was another alarming night for André Onana, who seemed at various key moments to be simply leaping around energetically quite near the ball, a man only pretending to keep goal, albeit not that convincingly.

The most striking moment, a low of deep ocean shelf proportions, came with 85 minutes gone, United down to 10 men and losing 3-2 at home against Galatasaray. Cue, from the substitutes’ bench, an £85m winger who is being investigated over allegations of domestic violence. In a time of pain a hero will come. Just not, perhaps, this one.

The best part, maybe the only really good part for United, was Rasmus Højlund. It is easy to feel protective of Højlund, whose only crime is to be a highly promising footballer signed by Manchester United during the era of churn.

He started his sixth game in 19 days here because he’s the only real centre-forward at the club. He scored twice, the second a wonderful goal in the second half to put United 2-1 up. Davinson Sánchez slipped inside his own half. From there Højlund didn’t consider anything other than forward thrust, straight lines.

He has an unusual body shape, with a long torso and the powerful legs of a squatter, shorter man. Here he just clicked straight into sprint mode, feet battering the turf, bumping the last defender away. The real beauty was the switch from full thrust into a moment of delicacy, Højlund retaining the clarity to freeze the moment, drop the revs and execute a lovely little dink finish. It was a one-man band of a striker’s goal, a goal with every instrument in the orchestra.

From that point the sky fell in. It took four minutes for Galatasaray to equalise. Casemiro was sent off conceding a penalty moments later, victim of a dreadful plinked pass from Onana, the current chief host body for the all-consuming Manchester United virus.

Mauro Icardi spanked the kick wide. But he made it 3-2 a little later, just strolling through the centre of everything, all the United players, waltzing past main reception, drying his hands on the club flag, and then dinking the ball over Onana, who once again was doing things, waving his arms, executing all of the goalkeeping skills, just not necessarily in the right order.

So Manchester United have now lost two in two in the Champions League. The wider run is six defeats in nine games. Is this sustainable? What stage are we at now in this endlessly scrolling theatre of pain?

There is of course a sense of something mannered about all this, of learned behaviour. This is now a club where the only energy is dark energy, where the entire brand is now Hot Mess. This is a club now basically retailing their own disaster-drama. Despair, outrage, sackings, periods of tender hope, a cast of captivating ham characters: this is all still product.

How much more of this have they got left? How long before this mediocrity stops being cinematic and gripping? It is 10 years since Alex Ferguson left. United started winning 20 years before that. The post‑Fergie void is now half as long as the actual golden times. There will come a vanishing point at some stage, a moment where there is no more grand old family furniture left to throw into the fire.

That sense of wasted time and talent was present also in the shape of Wilfried Zaha who scored a poignant first equaliser for the visitors. In many ways Zaha was the first of the Lost Boys, a proto‑Sancho. Ferguson’s last signing, he played only 167 minutes for United.

At the time Zaha was seen as the villain of his own story. History has turned his way in the years since. This is a club that has a habit of eating its young: we will reel you in, garland you with hope, thrust you out into the world without care or structure. Welcome to the meat grinder.

What will it do to Erik ten Hag now? This is in so many ways an impossible job. Not so much coaching as fire-extinguishing, managing up, sideways, down, trying to patch the holes in what has been for so long only a semi- competent executive. There is still hope here. But it feels like a familiar point in that same old dramatic cycle.
post liked by: Blodfink, urjan, Rød Pølse, Pancho P
User avatar

Vidar Dale Fjeld
Posts: 152
Joined: 04 Aug 2022, 07:53
Liker gitt: 120
Liker mottatt: 359

Om ikke EtH har baller nok til å stå opp mot eierne på den måten han vil bygge et lag bør han trekke seg. Alle og enhver som kommer inn på premissene laget av eierne burde si nei takk. Det handler om stolthet, stahet og om respekt for klubbens supportere verden over. La Mikke Mus-klubben seile sin egen sjø til eierne er borte...alt er bedre enn Glazers, ALT!!
post liked by: RedTrafford, Cola2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Jeg tror EtH har sagt ganske klart i fra @Vidar Dale Fjeld , og han har da hentet spillere, men pengene finnes ikke. United solgte jo unna unge spillere for å få råd til lånesummen for Amrabat...Man bruker jo kredittkortet også som @Pink Final nevner.

Støtter Glazer til helvete og tilbake og til helvete igjen.

Bra den oppsummeringen av Ronay @Ryder
post liked by: urjan, Pink Final, Rød Pølse
LUHG!
Post Reply