Akademiet

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Sikkert en del som er mer sultne på overgangsnyheter enn endringer i akademiet på trenersiden, men verdt å nevne likevel. Norges U21-assistent Mark Dempsey tar over U23, mens Travis Binnion får en større rolle ved siden av jobben som U18-trener. Cochrane forlater klubben etter et år.

post liked by: Pink Final, Pangaea
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Overraskende at Cochrane forsvinner ut. Det hadde jeg ikke trodd. Etter alle solemerker en god trener (ikke hør på alt idiotiet i asosiale media), men han får vel mer ansvar i Brentford da.

Mon tro hvem som kommer inn til akademiet i sommer. Er sikkert helt umulig med utenlandske signeringer nå pga Brexit.
post liked by: Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Sett U21 tapte 1-5 mot Palace i kveld. Generelt sett så var det en skuffende kamp for de fleste. Spesielt forsvarspill og keeper Mee leverte prestasjoner som tilsier at de er har mye å jobbe i den kommende sesongen. Stort sett så har det vært forferdelig forsvarspill, spesielt i duellspillet og ved flere 1v1 situasjoner. Backene har spilt bort mange baller offensivt og stort sett vært på etterskudd i presspillet. Keeper Mee har vært regelrett forferdelig i feltspillet og var heldig som ikke ble utvist når han dyttet en Palace spiller på 4-1 etter en keepertabbe.

Offensivt så har Mainoo på midten vært god. For et talent. Det hjelper riktignok lite når lagkameratene ikke er påskrudd. Savage med et bra mål, ellers anonym. Hansen-Aarøen leverte heller ingen god kamp og var lite involvert. Shoretire var en som også skuffet stort i dag, ser rett og slett litt uinspirert ut, noe som sikkert kan forklares med at dette er hans tredje sesong på U21-laget. Han burde likevel tatt mer ansvar og ledet laget siden at han er en av få på dagens lag med erfaring fra spill på høyt nivå. Mejia på topp har svært vanskelige forhold mot fysiske Palace-stoppere. Alt i alt ikke en særlig god kamp med andre ord.

Skal jeg komme med en spådom for sesongen så kommer Mainoo til å debutere på A-laget i løpet av sesongen, mest sannsynlig på vårparten engang. Virker rett og slett teknisk overlegen de andre spillerne på banen. God fysikk også, men bør absolutt matches forsiktig etter min mening.
post liked by: Blodfink, Ryder, Pink Final, Pangaea, Pancho P, Elkey
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Tusen takk for informativ kamprapport :)

Godt å høre skryt av Mainoo, men ellers må ha det ha vært en kjipt opplevelse både som spiller og seer. Antar vi spilte med ganske ung tropp igjen, og høres kanskje ut som det forklarer litt av resultatet (du nevnte fysisk sterke Palace-stoppere). Føles som vi har litt mellomsesong nå, ettersom en del U18-spillere kommer opp på U21, som jeg tror ikke lenger kan spille for U18. Tenker ikke på talenter som Mainoo, men det gjelder vel både McNeill og Hughill, samt noen midtbanespillere, uten at jeg orker å sjekke online.

Håper Shoretire får seg et godt lån. Virker som han har stagnert litt. Fra det jeg har sett selv og lest av andre, så har han hele veien hatt problemer med å sette sitt preg på kamper, særlig der laget sliter litt. Dermed kan det bli vanskelig å ta steget opp til A-laget. En av de tingene som virkelig utmerker seg med de virkelig topptalentene, som f.eks. Greenwood, er at de setter sitt preg på kamper nesten fra dag 1. Er ikke redde for å prøve ting, og trekker ikke inn i skallet sitt, og bare holder seg til trygge valg. De tar sjanser, og spiller sitt eget spill, prøve å få ting til å skje. Blir viktig for Shoretire å jobbe med det her hvis han skal lykkes i United.
post liked by: Can2, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ser på U21-kampen mellom Everton og United. Vi spiller bra hittil, bortsett fra noen nestenkriser i forsvaret tidlig. Aarøen scoret akkurat 2-0 etter en strååålende langpasning av Mainoo. Aarøen tar den på brystet på vei gjennom, og chipper keeper. Flott mål.

Aaah crap. Der ble det akkurat 2-1...
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Hmm. 2-2 og Everton spiller bedre nå, etter at vi hadde nesten full kontroll fram til 2-0. Everton burde strengt tatt fått en spiller utvist nå, etter at han slo etter en av våre spillere, tror det var Gore. Egentlig litt stygg sak, men tror ikke dommeren gjorde noe.

God kamp da, med to lag som prøver å spille fotball.

WTF? Ser ut som Gore fikk gult, men ikke han som slo til/skubbet ham. Sykt.
post liked by: Blodfink, Can2
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18059

2-2 nå, jeg kom inn etter alle 4 mål. For noen digre beist Everton har i forsvaret!
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Jepp, og han spissen som scoret begge målene deres ser ut som en mann også. Kanskje ikke så uvanlig på U21, men likevel. Og f.eks. vår egen Mainoo er ganske så kraftig og, selv om han er pur ung. Aner ikke alderen på Everton-gutta, men blir ikke overrasket om de jevnt over er litt eldre enn våre karer.

God kamp hittil likevel, men synd vi ga fra oss ledelsen etter å hatt en fin 2-0 ledelse. Everton kom mye mer med etter 2-1.

Ikke like høyt nivå selvsagt, men synes vi presser bedre enn førstelaget, både på topp og på midten, særlig den første ca halvtimen.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ble 2-2 til slutt. Mer rotete og fysisk andre omgang, uten de store sjansene. Everton hadde det lille som var, men helt greit at det endte 2-2 egentlig. Everton var likevel ganske klart det beste laget de siste 45.
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18059

Enig, det så ut som senior mot junior til tider, det var det kanskje au, men godt res. for United.
LUHG!

Deleted User 595

Takk for fyldig referat, @Pangaea! 👌
post liked by: Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Veldig interessant intervju / podcast med Nick Cox, som er sjefen for Uniteds akademi. Kanskje noe å hente for de som er foreldre til mindre barn også?

post liked by: Pancho P, Can2
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18059

U-18 starta med seier i høst, 3 strake tap deretter, siste mot Stoke nettopp. Seier mot Forest, tap for Liverpool og Villa før dagens kamp.
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Nytt stortap for U21, uten seier på de 7 første.
Nå er jo ikke resultater det viktige på dette nivået, men det ligger lite god læring i å ryke på flere såpass store tap.
Spillere som Savage, Shoretire, McNeill og Aarøen startet, kanskje også grunn til å ha litt is i magen mtp sjansene for at noen av den er gode nok for førstelagsspill.
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18059

U-18 veide opp med å vinne med samme siffere.
post liked by: Ryder
LUHG!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

U21 spilte 3-3 mot Brighton i dag. Siden at dette var en av få kamper som har blitt sendt i år så tenkte jeg å bruke anledningen. Årsaken til at de ikke blir sendt er at Premier League har en av de teiteste reglene jeg noen gang har hørt om med at U21 kamper ikke kan sendes live dersom det spiller i Premier League. Men nok om det, United spilte en grei kamp i dag etter min mening. De var soleklart det beste laget, spesielt i andre omgang. Keeper Vitek hadde en forferdelig tabbe på 2-3 målet hvor hodet var fullstendig avskrudd, han ble driblet av rundt midtsirkelen og Brighton sin spiss hadde en hel banehalvdel med et åpent mål å sette ballen inn i. Tabbe på egen corner, litt som hos førstelaget i midtuken. Vitek hadde bortsett fra det en god kamp. Vanskelig å laste han for noen av de andre målene og han hadde blant annet en redning i verdensklasse på en heading fra rundt 5-6 meter. Åpenbart et talent, men trenger åpenbart også mer rutine.

Forsvarsfireren hadde også en grei kamp. Jurado var god i pasningsspillet fra sin backplass og kombinerte bra med Hansen-Aarøen på høyrekanten. Stopperne leverte også en grei prestasjon, selv om at det bærer litt preg av at både Bennett og Fredricson begge ikke har særlig mye erfaring U21 nivået. Venstreback Hardley scorte et bra mål på en heading, men var bortsett fra det svak etter min mening. Han er egentlig stopper, men har spilt en del venstreback i det siste. Hører ikke helt hjemme på backen.

Charlie Savage gjør en grei kamp, han er god med ball når han velger riktig. Det blir litt for mange upresise forsøk på lange spillvendinger selv om at tanken kanskje er god. Ofte kunne han likevel ha valgt enklere alternativer og flyttet ballen til en mer offensiv posisjon før man vender spillet eller legger inn. Toby Collyer som ble hentet fra Brighton i vår hadde en veldig bra kamp. Spiller knapt en pasning feil, vender spillere bort og vinner noen dueller her og der. Brighton bør være bitre på at han gikk til oss for der tror jeg vi potensielt har en sikkelig god spiller. Kobbie Mainoo hadde en litt uvant rolle som 10-er. En rolle man kanskje kan tenke seg at han bør håndtere. Selv om at han gjør mye bra med ball og scorer 2 mål så er han bedre i en litt dypere rolle etter min mening. Blir ikke like involvert i spillet som når han er dypere i banen og han var ikke like dominant som jeg har sett han tidligere. Scorer riktignok 2 mål så var fortsatt en bra kamp.

Isak Hansen-Aarøen startet kampen med å lage 3 frispark på 10 minutter. Spiller i en litt uvant rolle utpå høyrekanten, men han løser oppgavene sine greit. Åpenbart at han begynner å bli tøffere fysisk og teknikken sitter fortsatt bra. Han er likevel ikke noe særlig til kantspiller. Charlie McNeill hadde en litt svak kamp på topp, hadde en sjanse hvor han burde scort. Bortsett fra det så ble han veldig isolert der fremme. Gikk av til pause, mulig han plukket opp en skade uten at jeg skal si noe for sikkert. Erstatteren Sam Mather hadde en grei kamp på kanten. Har en del gode involveringer hvor han får dratt av en mann.

Shola Shoretire er nok den jeg er mest skuffet over i dag. Han var en som jeg hadde enormt tro på for et par år siden. Nå ser han ekstremt anonym ut både på kant og som spiss. Sliter med å involvere seg, mister baller, truer ikke bakrom i særlig stor grad. Han hadde en god assist på 3-3, men bortsett fra det så bør han i sin tredje sesong på dette nivået være betraktelig farligere enn hva han er. Når man ser på spillerne i hans posisjoner på banen i klubben også så sliter jeg med å se at han skal bli noe spiller for oss. Så skal jeg samtidig ikke avskrive han fullstendig, han er fortsatt bare 18 år. Men med tanke på konkurransen som er i klubben på kant for øyeblikket så anser i alle fall jeg det som svært usannsynlig at han vil få noe storslagen karriere på Old Trafford.
post liked by: Pink Final, Can2, Blodfink, Ryder
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 430

Nydelig update, @messilingard.
Ang Shoretire kan det bare være at han trenger å "grow into his body" som de sier over dammen? Gutten må jo ha vokst nesten 10 cm siden sist jeg så han, så det er jo ikke alltid motorikken sitter like automatisk som tidigere da..?
post liked by: Pink Final, messilingard
Post Reply