Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Eriksen ser bedre og bedre ut. Ikke minst ser det ut som han og Bruno begynner å få nydelig kjemi!

1-0: Eriksen gjennom ledd til Bruno, som har frigjort seg.
2-1: Eriksen gjennom ledd til Bruno, som har frigjort seg.
3-1: Bruno gjennom ledd til Eriksen, som har frigjort seg.
post liked by: Blodfink, Pangaea, red, RedTrafford, Can2
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Blodfink wrote: 05 Sep 2022, 10:47 Spent på laget mot Sociedad, håper på full rullering, samtidig vil man jo helst vinne kampen...Torsdagen blir viktig for disse 4 om de får sjansen. De kan enten bevise at de er med i kampen om en plass på laget, eller de kan falle på rankingen.
Samme her. Det gir på en måte mening å hvile noen av de sentrale spillerne til PL-kampene. Men samtidig så er dette en ganske viktig kamp i EL, og vinner vi her så tar vi grei kontroll på gruppa, om vi antar at vi får vertfall 8-10 poeng mot de to andre lagene. Helst 12 selvsagt.

Skal sies at både Martinez og Malacia gjorde noen feil mot Arsenal, ganske grove feil også, men det er ingen tvil om hvem jeg føler meg mest sikre på bak der nå. Jeg er rett og slett redd for hva som skjer hvis Varane blir skadet.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Blodfink wrote: 05 Sep 2022, 11:30 Et annet grep som er gjort er jo Eriksen inn. Sommerens beste overgang verden over, om man ser litt isolert på det, og litt røde briller i tillegg.
Ja, veldig glad for at folk har fått opp øynene for ham. Mente selv han kom til å bli en viktig spiller for oss, og det har han så til de grader blitt. Vi trengte kreativitet og ro sentralt i banen, og det har han gitt oss.

Overrasket over at Casemiro ikke har startet enda, men kanskje han ikke er helt match fit? McTominay har ikke akkurat spilt seg ut av laget, men på et tidspunkt må vi forvente at Casemiro blir fast på laget. Alt annet blir bare rart.
post liked by: red
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Håper det. Men fantastisk at McT ser ut til å være en spiller som passer under Ten Hag. Trenger at så mange som mulig hever seg, slik at vi på sikt kan rullere litt på Eriksen og Bruno også. Spent på om DvdB vil klare å bidra noe. Må vel tilbake til Carrick sin ene kamp som manager i fjor sist han gjorde en bra kamp.
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Tenker også det at Casemiro kom, gjør McT bedre. Holder ikke med 90% under EtH.
100% eller er det ut.
post liked by: Blodfink

Deleted User 595

Casemiro er match fit. Spilte oppkjøringen for Real Madrid, og var banens beste i Superliga-finalen like før han ble signert.

EtH har sagt at han må tilvennes systemet før han blir helt klar.
post liked by: Can2, Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

red wrote: 05 Sep 2022, 15:30 Håper det. Men fantastisk at McT ser ut til å være en spiller som passer under Ten Hag. Trenger at så mange som mulig hever seg, slik at vi på sikt kan rullere litt på Eriksen og Bruno også. Spent på om DvdB vil klare å bidra noe. Må vel tilbake til Carrick sin ene kamp som manager i fjor sist han gjorde en bra kamp.
Bør sikkert bare selges for å være ærlig. Siste håpet hans var å komme til nå når gamle-manageren er her, men han er ikke på benken engang. Vertfall ikke mot Arsenal. Han passer ikke inn noe sted, og har egentlig aldri gjort det for oss. Bruno er linkspilleren offensivt, og man dropper ikke Bruno for Donny. Det skjer bare ikke. Og lenger bak så ser jeg heller ikke en rolle for Donny. Får seg sikkert noen starter her og der, men er nok best for egen karriere om han drar videre enten i januar eller til neste sommer.
post liked by: Pink Final, Can2

Deleted User 595

Van de Beek er skadet, og var derfor ikke på benken i går. Det opplyste klubben om selv via media. For øvrig nettopp tatt ut i EL-troppen.

Han er alltid på benken når han er skadefri, på godt og vondt.

Det sagt, så ser det ikke lyst ut. Han er bak Bruno i køen, og forblir nok der.
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Pink Final, red, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Donny er nok også bak Eriksen i køen som 10-er dersom Bruno er ute…

Når det gjelder McTominay har han jo av og til slike perioder, i alle fall enkeltkamper, gjerne med denne typen kampbilde. Han trives når laget har ryggen mot veggen. I tillegg kamuflerer Eriksen mange av McTs svakheter, da han tar ansvaret med ball. Problemet har vært å opprettholde denne kvaliteten over tid, og i kamper som har litt mindre intensitet mister han ofte litt fokus.
Tror fortsatt Casemiro vil komme inn når han blir vant med omgivelsene, mønstrene og tempoet. Ikke minst pga disiplinen, som vil gi Eriksen enda mer frihet.
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jeg har ikke helt gitt opp van de Beek enda, men skal sies at troen er spesielt lav, om ikke nærme et historisk bunnivå. Hadde liksom forestilt meg at han skulle få litt ny giv og motivasjon ved å få Ten Hag som trener, men det er kanskje ikke der det skorter?

Så skal det til hans fordel at han stort sett bare har fått prøve seg i et dysfunksjonelt lag, og med spillere som Fred og McTominay ved siden av seg. (?)
Vi har jo ikke sett han i dette laget med blant annet Eriksen & co. Så spørs det jo på to veldig konkrete ting, om han egentlig er god nok og om Ten Hag kan få opp selvtilliten hans. Der burde det i teorien fortsatt være håp.
post liked by: Blodfink

Deleted User 595

Har heller ikke gitt opp Donny, og synes flere av hans innhopp har fått for lite ros. Har flere ganger satt preg på kampene og endret dynamikken i positiv retning.

Men han har aldri fått en rekke med 5-6 kamper, og heller aldri i et samspilt lag. I Everton kom han inn i et lag som var helt forferdelig dårlig, kjempet om å unngå nedrykk, og ble i tillegg langtidsskadet.

Å kaste han inn på et reservepreget lag er langt unna det samme som å spille i førsteelleveren. Dømmer aldri spillere etter cupkamper, eller innhopp når laget er helt annerledes. Må se de flere kamper på rad i førsteelleveren, før man vet hva nivået er. Kanskje er de to første kampene dårlige, og så løsner det. Helt vanlig ketchupeffekt som de fleste spillere har opplevd. Martinez begynte jo ikke bra mot Brentford, og er nå prima vare 👏

Han er en potensiell boksåpner som Bruno, og har et glimrende overblikk. Fantastisk ballspiller, som har briljert i CL for Ajax mot de beste lagene i verden.

Men ser nesten ingen umiddelbar vei inn, på bekostning av Bruno. Eriksen tror jeg vil fortsette i en midtbanerolle, og ikke i Brunos 10er-posisjon. Så dette kan kanskje bli nok en trasig sesong for Donny.
post liked by: Schmeichel, Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Intervjuet passer kanskje inn her



Ten Hag snakker om "routines". Siste Talk of the Devil var innom det samme uttrykket, vertfall tror jeg det. Der nevnte de "automatisms", og forklarte kort at det er innarbeidede rutiner der spillerne vet hva de skal gjøre i ulike situasjoner, som når en ving går på på løp, så skal f.eks. backen fylle på. Ideelt skal dette bli så automatisk at spillerne ikke tenker over det, de bare gjør det. Nevnte at i Go Ahead Eagles så kunne Ten Hag bruke 11 v 0 trening for at spillerne skulle lære seg dette, og at det gikk automatikk i det, slik at de visste hva de skulle gjøre uavhengig av hva motstanderne gjorde.

Hørtes veldig bra ut synes jeg, og er helt sikker på at Pep Guardiola opererer på samme måte. Litt annet spill der riktignok, men alle de store lagene har sikkert slike "rutiner" som spillerne helst skal beherske uten å reelt tenke over det.

Edit: Christian Eriksen er innom det helt i starten på denne videoen. Spillerne har blitt bedre kjent med hverandre og systemet, og hva som kreves. Så tenker jeg at det hadde vært bra å få inn signeringene tidligere, men det ble som det ble... :-/
post liked by: Ryder, Buchan
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

GBailey wrote: 05 Sep 2022, 21:34
Han er en potensiell boksåpner som Bruno, og har et glimrende overblikk. Fantastisk ballspiller, som har briljert i CL for Ajax mot de beste lagene i verden.

Men ser nesten ingen umiddelbar vei inn, på bekostning av Bruno. Eriksen tror jeg vil fortsette i en midtbanerolle, og ikke i Brunos 10er-posisjon. Så dette kan kanskje bli nok en trasig sesong for Donny.
Det store problemet for Donny, i alle fall inntil vi (eventuelt) får innarbeidet en litt annen spillestil, er at han er langt mindre direkte enn både Eriksen og Bruno. Kan aldri se for meg Donny gjøre det Bruno gjør på 2-1-målet, for eksempel. Han har sin styrke mer i det trange kombinasjonsspillet og i intelligente bevegelser, men senker litt for ofte tempo i et lag som enn så lenge virker satt opp for det motsatte.

Så den dagen vi i større grad styrer kamper, vil han nok komme mer til sin rett. Spørsmålet er hvor lang tid det vil ta - og om ETH i det hele tatt vil dit med denne troppen, allerede denne sesongen.
post liked by: messilingard, Pangaea, Buchan
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Jeg er også spent på om Ten Hag fortsatt vil satse på en direkte spillestil som vi har for øyeblikket. Det er ikke akkurat noe Ajax vi ser om dagen, men mer noe som var under Solskjær til tider. I alle fall rent spillestilmessig. Virker som om Ten Hag først og fremst har begynt å jobbe med de mentale problemene kontra de taktiske. Ikke at det er noe galt i det, jeg kan absolutt forstå at han tilpasser seg til en mer pragmatisk stil nå enn å gå for den ambisiøse stilen han hadde i Ajax. Den store forskjellen nå kontra 4 uker siden er uansett at mentaliteten har endret seg og at spillerne er betraktelig mer påskrudde.

Jeg er først og fremst spent på hva som kommer til å skje når Ten Hag vil forsøke å implementere en mer ambisiøs spillestil. At det kommer på et tidspunkt føler jeg mer temmelig sikker på. Det eneste som jeg tror har endret seg er at Ten Hag innså etter de to første kampene at han må bygge dette laget saktere enn planlagt.

Angående Donny så er dette en "make it or break it" sesong. Dersom Donny ikke klarer å finne sin plass i dette laget og bidra i større grad så vil jeg tro at det beste for alle parter er at han finner seg en ny klubb. Klokka tikker for Donny sin del og for hans del så har han ikke særlig mye tid til å tilbringe på benken. Ikke har vi det heller, vi er helt avhengig av å ha alternativer til Bruno sentralt.
post liked by: Ryder, RedTrafford, Buchan
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 595

@Ryder: Jepp, det stemmer nok bra 👌
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

messilingard wrote: 06 Sep 2022, 10:25 Jeg er også spent på om Ten Hag fortsatt vil satse på en direkte spillestil som vi har for øyeblikket. Det er ikke akkurat noe Ajax vi ser om dagen, men mer noe som var under Solskjær til tider. I alle fall rent spillestilmessig. Virker som om Ten Hag først og fremst har begynt å jobbe med de mentale problemene kontra de taktiske. Ikke at det er noe galt i det, jeg kan absolutt forstå at han tilpasser seg til en mer pragmatisk stil nå enn å gå for den ambisiøse stilen han hadde i Ajax. Den store forskjellen nå kontra 4 uker siden er uansett at mentaliteten har endret seg og at spillerne er betraktelig mer påskrudde.
Tror nok definitivt at jobben så langt har handlet mest om lagbygging og det mentale, ja.

Men synes det er utvikling i spillet også, om enn bare i glimt så langt. Som de første 10-15 mot Arsenal, da vi dominerte og hadde mye ball. Bevegelsene er flere og annerledes enn vi er vant med, kombinert med høyere balltempo. Vi virker også betraktelig bedre organisert defensivt, for eksempel slipper vi til betydelig færre kontringer imot.

Mener det er helt riktig rekkefølge, det var essensielt å bygge soliditet og selvtillit. Med noen seire på innerlomma blir det også lettere for ETH å selge inn mer ambisiøse og komplekse konsepter for spillerne. Få inn trua på at om de hører på ham, vil de lykkes.
post liked by: messilingard
Post Reply