Poll: Transfervinduet 2022

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply

Terningkast på transfervinduet?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
5
31%
4
9
56%
5
2
13%
6
0
No votes
 
Total votes: 16
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Med Antony inn regner jeg det som ganske sikkert at vi er ferdig handlet for sommeren (med mulig unntak for Dubravka). Hvilket terningkast gir dere sommerens transfervindu?

Jeg gir vinduet en 3-er.
I ren spillerkvalitet fortjener det nok minst 4, kanskje til og med 5 (sammenlignet med tidligere vindu), men det er spesielt to ting som trekker ned for meg:
1. Pengebruk
2. Rotete/usynlig/manglende helhetstanke og strategi.

Forstå meg rett, jeg har ikke noe imot at vi bruker penger på spillere. Men jeg er samtidig ganske overbevist om at vi kunne fått mye bedre valuta for alle pengene vi har brukt. Vi har betalt premium og vel så det både for Martinez, Casemiro og Antony - spillere som strengt tatt ikke er verdt mer enn drøyt 100 mill til sammen, men som ender opp med å koste oss over 200.

Transferstrategien har beveget seg fra det som virket trygt og fast i starten av vinduet, til det rene kaos etter hvert som ukene har gått. At vi la alle eggene våre i Frenkie-kurva framstår i ettertid som både unødvendig og ikke minst naivt. Da det alternativet falt, virker det overhodet ikke som det fantes en plan B. Det er ekstremt skuffende.
At Erik Ten Hag har fått lov til å være allmektig sportsdirektør i sitt første vindu er vel ikke ideelt, men samtidig forståelig. Han trenger spillere han stoler på og som ikke trenger å læres opp i Hagball fra bunnen av. Men jeg blir bekymret om det er dette som blir standarden i framtidig vinduer - da er vi nødt til å løfte blikket fra Ajax og nederlandsk fotball. På sikt er ETH nødt til å kunne stole på klubbens speidere, analytikere og Murtough, ellers er vi godt inne i den samme runddansen som før, med et lappeteppe av en tropp som er håndplukket av tre-fire ulike managere.
Jeg er også usikker på om vi har forsterket i de riktige og mest prekære posisjonene. Casemiro er en tilvekst i en posisjon vi har skreket etter forsterkning lenge - men er en høyreving det vi skal bruke 100 millioner på, når vi mangler en stabilt god spiss, høyreback, kontrollerende midtbanespiller og en offensiv, spillende keeper? Trengte vi enda en spiller som er best som 10-er? Mange usikkerhetsmomenter og fortsatt mange problemposisjoner i laget. Det er også veldig vanskelig å se en rød tråd mellom spillerne vi har jaktet, de har gjerne kommet med helt ulike egenskaper.

Så fortsetter vår udugelighet når det gjelder å selge spillere for penger.

Samtidig: Vi kunne sittet her med Rabiot og Arnautovic - men har i stedet fått Casemiro og Antony, så det kunne definitivt vært verre!

PS - om flere spiller kommer inn eller drar, er det mulig å endre stemmen sin.
Last edited by Ryder on 29 Aug 2022, 14:05, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Pancho P

Deleted User 595

Veldig enig med deg @Ryder.

Ruller 3 på terningen, av nøyaktig samme årsaker som du nevner.

Spillerne isolert sett er terningkast 4. Men det er for dyrt, for treigt, og åpenbare hull er ikke tettet: Makker til Casemiro på midten, spiss, samt en konkurrent til Dalot på høyreback.

De Jong-sagaen har og vært en flause fra start til slutt.

Skrev ett innlegg i taktikk- og formasjonstråden i går, der jeg fokuserer på det positive med overgangsvinduet, og hvordan vi åpenlyst har blitt bedre på å signere de "rette" spillertypene. Vi ligger an til at 5/5 signeringer spiller seg inn i førsteelleveren, noe som er en gledelig, statistisk anomali i fotball. Brukte kanskje feil tråd, dog 😜
post liked by: Pink Final, Ryder, Pancho P
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

GBailey wrote: 29 Aug 2022, 14:02 Skrev ett innlegg i taktikk- og formasjonstråden i går, der jeg fokuserer på det positive med overgangsvinduet, og hvordan vi åpenlyst har blitt bedre på å signere de "rette" spillertypene. Vi ligger an til at 5/5 signeringer spiller seg inn i førsteelleveren, noe som er en gledelig, statistisk anomali i fotball. Brukte kanskje feil tråd, dog 😜
Enig, og i tillegg: Det kan være tilfeldig men jeg tviler på det, at alle nykommerne bortsett fra Eriksen er noen tøffe fightere.
Tror ETH har sett at laget trenger flere slike typer, som ikke lar seg herse med.
post liked by: Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Rullet 4 på terningen.
Spillerne kommer inn sent, det trekker ned.
Oppsiden er at vi har hentet spillere som forsterker oss kraftig.
Hadde overgangene kommet noen uker tidligere ville jeg gitt 5.
post liked by: Ryder, RedTrafford, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jeg klarer ikke å gi dette vinduet mer enn en terningkast 3+. Jeg var muligens på vei til å blindt gi 4, men så hva andre hadde stemt og klarte ikke å la være å lese et par av poengene. Er enig i at rent kvalitetsmessig så er det sannsynligvis i nærheten av en 5.
Prisen er det som trekker desidert sterkest ned, og at hverken Casemiro eller Antony har kommet før sesongen har begynt eller fått med seg preseason. Vi misset også på hovedmål nr 1, ingenting tilsier nå at De Jong kommer før vinduet stenger.
Det trekker selvsagt også ned at vi skulle hatt en høyreback og en spiss, muligens i tillegg til et alternativ for De Jong.

Spiller for spiller

Malacia: Terningkast 5.
Ser foreløpig ut som en vanvittig bra signering og kvalitet for pengene. Kan fint ende opp med å bli en 6-er til slutt, og det skal heller ikke så mye til pga prisen. Tilnærmet umulig å gå i tap på denne signeringen, og det er slike signeringer vi burde gjøre mer av. Her tjener vi nok en del på at Ten Hag kjenner til spillere i Eresdivisie, og setter en tier på at det er en spiller han beundret da han var i Ajax.
Føler vi var smarte med måten vi "stjal" overgangen til Lyon på. Betalte en million eller to ekstra fordi vi er Manchester United, men det er helt greit når prisen er så lav og en med så stort potensiale i verdivekst.

Martinez: Terningkast 4.
Prisen er for høy. Har potensialet til å bli 5, men 6 er nok absolutt utelukket med mindre han blir en ny "Cannavaro". Prisen og høyden trekker for mye ned, og den egenskapen vil være en spesifikk svakhet motstanderne kan spille på. Vi får se hvor bra han takler det. Et par mål imot pga høyde er jeg mer enn villig til å ta dersom han spillemessig forbedrer oss så mye som det kan se ut som. Liker denne signeringen.

Eriksen: Terningkast 5 isolert sett. Ingenting er bedre enn spillere som kommer gratis, uten å heve for høy lønn.(?) Usikker på hvilken rolle han hovedsaklig var tiltenkt, både med og uten en eventuell signering av De Jong, men forhåpentligvis et relativt godt alternativ siden han ikke kommer.
Også en type signering vi burde gjøre mer av.

Casemiro: Terningkast 4, selv om det på flere måter kan være den viktigste signeringen. 30 år og for stiv pris (men helt forståelig gitt hans kvaliteter og meritter) trekker ned på denne. Heller ingen garanti at han vil fungere for oss i Premier League, i det som har vært et dysfunksjonelt lag i flere år. Har potensialet til å snuse på en 5-er over tid. Men vi har savnet en slik spiller i årevis, og derfor får denne en sterk 4 og ikke 3.

Antony: Terningkast 2 - på grunn av prisen. Jeg sitter med et veldig sterkt inntrykk av at dette er en spiller vi kunne fått for €50-60M dersom vi hadde vært tidlig ute og faktisk evnet å forhandle. Det vil også legge mer press på skuldrene hans, og kan forsterke sjansen for at han ikke får det til. Dette er komplett idioti. Det er ikke engang noe konkurranse om spilleren, som heller utelukker at han skal være verdt så vanvittig mye.
Denne kan selvsagt gå oppover da han ikke har spilt enda.
En type signering vi burde slutte med, da det kan ødelegge for fremtidige overganger også (derfor er ikke terningkast 2 for strengt, tvert imot) men han ser unektelig spennende ut og det er positivt at Ten Hag får støtte på overgangsmarkedet, spesielt når mål nr 1 ikke kom. Kan ende opp med å måtte spise i meg disse ordene, for blir han like god som potensialet tilsier, er det ikke umulig at vi kan ha en spiller som blir nesten like god som Ronaldinho. La oss krysse fingrene for det, og at dette ender opp som en 5+ til slutt.

KONKLUSJON: Spiller for spiller mener jeg altså at dette sammenlagt kvalifiserer til en 4+, men treghet, overbetaling og fortsatt posisjoner som ikke er forsterket tilsvarer ikke mer enn 3+.
Det er likevel et vindu godt over forventningene mine, (Har alltid lave forventninger til Glazers) til tross for at De Jong ikke kom, men vi kan ikke ta all skylda for det, men her vet jeg vi burde forsøkt å stille et ultimatum mye tidligere og fått avklaring i god tid.
post liked by: Pink Final, Ryder, Pangaea, RedTrafford, Pancho P
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16322
Liker mottatt: 10526

4 av meg.
Av den grunn det ikke ble handlet bra nok der skoen trykket mest.
Men for all del, ikke noen dårlige investeringer vi har gjort.
Last edited by RedTrafford on 29 Aug 2022, 19:43, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Mener jeg sa tidligere at jeg ville gitt dette vinduet 4/10, riktignok før Antony, så da er det mest nærliggende å lande på terningkast 3. Synes vi har brukt fryktelig mye penger på spillere som ikke er verdt i nærheten så mye, og delvis styrket "feil" posisjoner. For all del, vi trengte en god høyreving også, og forsterkninger i forsvaret, men samtidig føler jeg vi fortsatt har mange svakheter i laget som ikke har blitt adressert enda. Først og fremst på topp og høyrebacken. Eriksen har riktignok kommet inn og spilt sentralt, og jeg var av de som spådde han kom til å bli viktig, men hadde likevel foretrukket en til signering som helt klart styrket oss sentralt i banen, i tillegg til Casemiro.

Mener også det trekker ned at så godt som ingen har blitt solgt, bortsett fra kobbelet som forsvant gratis.

Ser helt klart potensialet i de signeringene vi har gjort, og håper Casemiro blir en suksess med en gang, men for alle grunkene vi har brukt så burde vi kanskje fått litt mer enn grovt sagt "potensiale". Malacia og Martinez har derimot startet veldig bra, så hvis det fortsetter så kan det bli bra.

Terningkast 3
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pancho P
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

Får vi inn en god spiss på slutten (eller FdJ), så skal jeg gi det en femmer.
post liked by: RedTrafford, Can2, Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Ga en firer her, men av typen 4- som det het på skolen.

Pluss:
- Alle spillerne vi har fått inn har dekket et behov vi faktisk hadde.
- Profilen på flere av dem er spennende. Antony, Malacia og Martinez er unge og energiske. Hadde prisen på spesielt Antony vært mye lavere så hadde alle de tre kjøpene sett ut som noe Liverpool og Bayern kunne funnet på å gjøre.

Minus:
- Prisen på Casemiro og Antony
- For lite penger inn på salg
- De Jong-sagaen. Dette tøvet ødela mye av sesongoppkjøringen, i den forstand at vi kunne brukt den til å integrere Antony og Casemiro.

Regner med vi er ferdige med handlingen nå. Kan kanskje bli noen spillere som forsvinner i løpet av de siste par dagene. Tuanzebe og Chong kan vel kanskje kunne flytte på seg. Diallo bør få et utlån hvis han ikke er påtenkt en plass på benken engang. Garner og Williams sin fremtid er høyst usikker. Så er det Ronaldo-sagaen da. Kan bli noen interessante par dager fortsatt, men jeg forventer som sagt ikke noen flere spillere inn.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Ryder
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Det er lenge siden vi har forsterket forvarsrekka så markant, og fått fått inn et par klassespillere i tillegg . Totalt er det mange inn og de fleste av dem lover bra. Jeg tenker at det fort kunne vært betydelig verre. Samtidig må vi gi dem tid til å finne tonen og samspillet.

Leser nå i kveld at hvis Ronaldo drar, kan det frigis midler til en spiller til. -Men, da kan ikke Ronaldo dra på deadline day.
post liked by: RedTrafford, Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Tenker på avstemningen til høyre på siden her, om antall signeringer. Gitt tidspunktet for når den ble opprettet, så stemmer det vel med 3 signeringer, om vi tar med lån: Antony, Casemiro og Dubravka. Personlig var jeg så forsiktig/negativ at jeg tippet 1, men ser det var 3 stk som tippet riktig.
post liked by: Can2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Ser stadig bedre ut dette vinduet.
Martinez er en fantastisk spiller i tillegg ser han ut som en samlende figur.
En som er med å bygge lag - framtidig kaptein, uten tvil.
Eriksen har overrasket meg - enda bedre enn jeg trodde.
Antony har kun 70 min i beina, men ser bra ut.
Malacia begynte bra, litt mindre god i dag.
Og i bakhånd har vi Casemiro.
Samt Dubravka.
post liked by: Belfastboy, Blodfink, Pangaea, RedTrafford, Ryder, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 595

Tiltredes på alle punkt, @Pink Final.

Er fortsatt litt "hungover" etter de Jong-sagaen, men ser stadig tegn på at Eriksen kan fylle en ganske lignende rolle i dette laget.

Når Casemiro kommer i gang, blir det skikkelig gøy å se hvor dominerende vi kan bli på midten. McTominay har løftet seg fire hakk, dog! Applaus.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Belfastboy, Blodfink, Ryder, Can2
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Fortsatt tidlig, men rent sportslig ser det veldig bra ut, også litt bedre enn forventet. Per nå ser de ut til at alle de fem nye utespillerne vil være en del av de 11-13 første i køen (regner da med at det kun er et tidsspørsmål før Casemiro er inne), og det er oppsiktsvekkende god uttelling. Det kommer sikkert ikke til å gå på skinner for alle de nye, men de virker sterke nok i hodet til å takle nivået og presset, og det er ekstremt viktig.

Så vil tiden vise hvor mye som er igjen i sparegrisen neste gang vi trenger å handle. Og hvor mye vi vil savne en stabil, rendyrket og hardtarbeidende spiss utover i sesongen. Det hjelper jo selvsagt enormt mye at antatt svake punkter som Dalot har hevet seg enormt.

I noen sesonger nå har vi klaget voldsomt over spillerne på banen, samtidig har det vært vanskelig å finne alternativer på benken. Nå har vi faktisk reell konkurranse, og en benk som kan forandre kampbilder. En enormt god følelse!
post liked by: Blodfink, RedTrafford, Pink Final, Schmeichel, Can2
Post Reply