Hva må United gjøre for å komme seg tilbake til toppen?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Godt poeng det @Steinar Stenseth men dette mener jeg er en sannhet med store modifikasjoner. Det er klart at når forhandlere taper penger ved å levere for Manchester United, så skaper selvsagt dette også store tap på sikt.

Dersom draktleverandørene vet at det er dårlig marked for å selge United-drakter, så vil jo nødvendigvis markedsverdien bli betraktelig lavere, og man vil måtte forholde seg til helt andre summer ved forhandlingsbordet for å kjøpe rettighetene til å selge drakter for merkevaren Manchester United.

At United liksom ikke taper penger på at vi ikke handler drakter og effekter mener jeg bare er en litt sleip strategi som man har solgt inn, at man uansett ikke rammer klubben. Dette er selvsagt bare tull. Akkurat markedsverdien for Manchester United er veldig viktig for dem.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Dessuten mener jeg ikke det nødvendigvis er utelukkende dårlig med en skambeleggelse av ting som er nødvendig å gjøre for å få Glazerne ut. Om vil få til endring, er det bare for alle supportere å stå samlet. Det er klart det at dersom man organiserer en boikott, av de som virkelig bryr seg om klubben, så vil det føles provoserende med folk som ikke egentlig er supportere eller følger med, kjøper drakter og effekter som får blodsugerne til å bli.
Synes det blir litt det samme som med klær, hvorvidt man kjøper fra forhandlere som ikke er produsert av barnearbeidere, eller hvorvidt dyrevelferden hos kjøttprodusenter er bra.

Her koster det dessuten ikke akkurat mye å la være å kjøpe noe. Men det fordrer selvsagt at styringen av United fremstår så elendig at det er en felles verdi som kan samle all fansen. Jeg tror "dessverre" ikke at vi kommer dit, for innen vi er kommet så langt så virker det som om Glazerne har fått huet opp av sanden igjen. De vil rett og slett ikke la det gå så langt, men for at de faktisk skal satse på klubben og spytte penger inn fremfor ut, er det usedvanlig viktig at vi sier ifra.
Hadde vi for eksempel bare godtatt eierstrukturen og fulgt med som mer hodeløse høns mer som i USA, tror jeg for eksempel ikke de hadde signert Casemiro så kjapt og direkte uten noen form for åpenbar rød tråd.
post liked by: Pink Final, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14249
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22216
Liker mottatt: 18060

God post @GBailey. Skriver under på hele.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Steinar Stenseth wrote: 20 Aug 2022, 17:31 Det sagt så tror jeg ikke det er mulig å få en så mye mer splittet gruppe enn hva United-supportere allerede virker å være for øyeblikket, så jeg tror fokus burde være å samle folket heller enn å fortsette med splittelse og drittslenging..
Her bommer du, trenden er motsatt, fansen samler seg mer og mer. I hvert fall i Manchester. Fans ellers i verden er nok fjernere fra å bry seg om hvem som ødelegger hele klubben. Det er jo et kjempeproblem.

Og drittslenging... som du skriver, hva sikter du til da?
post liked by: Schmeichel
LUHG!

Deleted User 430

Jeg snakker, som sagt, ikke om Uniteds egne forhandlere her, @Schmeichel, men om uavhengige som supporterklubben. De kjøper direkte fra Adidas. Ergo vil man straffe disse forhandlerne lenge før man pirker borti lilletåa til noen med Glazer til etternavn.
At markedsverdien til klubben synker ved lavere salg er selvsagt sant, men personlig vil jeg aldri kunne støtte noe som setter uskyldige parter i fare for å potensielt miste levebrødet sitt. Samme hvor mye jeg måtte ønske eierne ut..

Derfor mener jeg det er viktig å spesifisere disse tingene. XXL er nok ikke akkurat i fare for å gå konkurs om de ikke skulle selge United-drakter/effekter i noen år før neste forhandling om draktleverandør begynner, men for andre er det helt annerledes.

Dessuten.. Hvorfor skal noen ha rett til å kalle andre medsupportere for dårlige supportere og seg selv for gode? Bare der har man jo grubunn for årelang uenighet og krangling innad, som igjen vil sørge for at vi er godt inne i den neste draktavtalen, om ikke den etter det igjen, før man kommer til enighet om en unison front..

Er helt enig i at noe må gjøres, men jeg tviler sterkt på at mer splittelse er løsningen. Med maks flaks kan ønsket om eierskifte oppnås, men hva da med stemningen ellers? Skal man da bruke de neste 10-15 årene på å krangle og sloss oss i mellom? Gir det grunnlag for nye sponsorer og eiere å gå inn med store midler...?
post liked by: Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14249
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22216
Liker mottatt: 18060

Trenden er motsatt som sagt i post over.... Flere våkner og ser hva som skjer. Altså MINDRE splittelse. Uten litt krangling og slåssing skjer ingen forandring. At vi krangler her inne er jo ikke noe nytt, men splittelsen blir mindre her også. Ser ingen som forsvarer Glazers lenger her inne, nå diskuterer vi virkemidlene. Håpet lever.
post liked by: Can2, Schmeichel, RedTrafford
LUHG!

Deleted User 430

Litt usikker på hva du mener jeg bommer med ang splittelse, @Blodfink, når du selv sier at det er stor avstand mellom supporterne verden over..?
Jeg snakker ihvertfall ikke om i Manchester by, men om inntrykket jeg sitter med "verden over" når jeg leser på div. fora og nettsider. Kommentarer som hagler mellom brukere bare "her hjemme" på f.eks united.no eller fb-siden deres vitner ikke akkurat om en unison gruppe..

Det er bare positivt om de lokale i Manchester og fra eventuelt andre steder samler seg, men det er nå en gang sånn at det er tusenvis av tilreisende supportere på kamper også. Det er absolutt ingen ting, hittil, som tyder på at majoriteten av disse stiller seg bak boikotter/walk outs osv, som har blitt forsøkt.

Misforstå meg rett, all ære til de som arrangerer, gjennomfører og står i spissen for misnøyen som ytres, men det er ingen ting hittil som, for meg, tyder på at vi United-supportere er en samlet gruppe. Da hadde man ikke trengt å tenke tanken på at det å gå til "krig" mot medsupportere var en nødvendighet..
post liked by: Pink Final, Ryder
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Steinar Stenseth wrote: 20 Aug 2022, 17:31 Regner med du da sikter til kjøp av effekter osv gjennom klubbens egne kanaler/forhandlere, @Schmeichel?
Ved kjøp av effekter via f.eks. supporterklubben støtter man ingen andre enn nevnte supporterklubb. Trodde selv i mange år at prosenter av deres inntekt gikk til klubben, men det har de avkreftet for en tid tilbake. Ergo vil man kun straffe forhandlerne ved å ikke kjøpe effekter.
En indirekte inntekt blir det likevel, utover 'bare' til Supporterklubben. Effekten er kanskje ikke stor, vertfall når vi bare snakker om Norge, men ja. Har litt tro på mer koordinerte aksjoner mot alle kommersielle partnerne til både United og Glazers. Angrip lommeboka, det eneste de bryr seg om. Negative kommentarer, reviews osv om Adidas og alle andre, og selvsagt å ikke kjøpe drakter m.m. Gjør det til en negativ greie å være assosiert med Manchester United og Glazers, et tapsprosjekt (eller vertfall mindre lukrativt enn nå) for alle som per nå er med på den dansen.

Som med alle slike kampanjer så må det brukbart volum til, for det hjelper ikke at 14 stk i Norge ikke kjøper drakt et år, eller slenger inn en dårlig omtale på Amazon eller hvor faen. Men om 100 000 gjør det, da snakker vi. Ring ned telefonlinjene, pøs opp eposter med kritikk, og pøs på i asosiale media. United bryr seg jo så borti satan om det her, så det kan definitivt ha en effekt.

Viktig det som skjer i forbindelse med kamper også selvsagt, men slike andre kampanjer er kanskje enda viktigere, vertfall for gribbene i USA som ikke trenger å bry seg om det som skjer i Manchester i det hele tatt. Vi som fangruppe må holde oppe presset og dekningen nå. Om ikke annet, så har det vært informerende for mange fans som har vært under illusjonen om at Glazers er gode eiere som har investert i laget. Nå vet mange bedre, og det i seg selv er viktig.
post liked by: Pink Final, Blodfink, RedTrafford, Schmeichel
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14249
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22216
Liker mottatt: 18060

Steinar Stenseth wrote: 20 Aug 2022, 18:43 Litt usikker på hva du mener jeg bommer med ang splittelse
Jeg skriver vel at Manchester samler seg, og at det ser ut til å være bevegelse andre steder. Bl.a her inne. Eller er det noen her som forsvarer Glazer lenger? Og du har helt rett i at det ikke er samlet verden over, noe jeg skriver. Men som skrevet før, håpet lever. Jeg tror det vil lykkes å få de vekk. Jeg tror at flere og flere våkner. Men veien er lang. Klubben kan jo stenge for Manchester-boende og kun sile inn fans fra andre land. Men da blir det nok haraball.

Edit, litt skrivefeil og: Jeg synes du bommer når du ser ut til å mene at splittelsen øker, jeg mener den minsker.
post liked by: Pangaea, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jeg tror du bommer implisitt på hvor splittelsen kommer fra, @Steinar Stenseth. (Siden det er den vi diskuterer her.) Det virker mer som om fans er sure og krangler om hvem som har skylden, hvilke spillere som er for dårlige osv, om vi skal fortsette med Ten Hag eller om Pochettino må inn. Om vi skal spille etter bakken eller mer kynisk og defensivt. Krangling om spillere som Rashford bør bli eller selges. Om Ronaldo har skyld i alt bråket og kaoset som foregår, og om han i det hele tatt er god nok snart 38 år gammel. (Har vel vært litt diskusjoner på det bare her inne.) Om Casemiro er et riktig kjøp eller for gammel. Den negative stemningen stammer åpenbart fra de dårlige resultatene, men de fleste forstår også hvor den kommer fra, det elendige sportslige vanstyret som har herjet med klubben de siste 10 årene.

Det virker DEFINITIVT å være en unison enighet om Glazers, og det er i motsetning til alt det andre bare noe mer og mer fans samler seg rundt og flere som tidligere ikke visste så mye blir mer og mer bevisst på.
post liked by: Blodfink, Pangaea, RedTrafford
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Rart hvordan ting kan endre seg på så kort tid! Jeg skrev vel dette innlegget for under 4 døgn siden, og nå er Casemiro så godt som klar, vi sies å fortsatt være langflate etter Frenkie De Jong og det rapporteres også om at vi fortsatt er veldig interessert i Antony. Kanskje dette ikke var så urealistisk likevel? :D

Jeg endret for ordens skyld oppstillingen i førsteposten fra Declan Rice til Casemiro. Jeg står nemlig inne for at dette på papiret skal være en omtrent like god spiller, og at lagoppstillingen ser fortsatt like solid ut.
Til mitt forsvar hadde jeg vel heller ingen anelse om at Casemiro var åpen for å flytte på seg eller at Real ville selge, men jeg følte jeg tok den beste defensive midtbanespilleren som er sånn halvveis tilgjengelig og som vi dessuten er blitt ryktet til. Jeg tror den neste på lista ville vært Ndidi fra Leicester eller noe.


Det er forsåvidt heller ingenting i veien for at vi henter Rice om et par år når Casemiro er blitt 32 og nærmer seg 33, selv om det kanskje ikke er like realistisk lenger. Kommer vel også litt an på hvor bra Casemiro gjør det.
Og om både Frenkie og Antony mot formodning skulle gå gjennom, så mangler dette laget faktisk bare forsterkning på høyrebacken og spissposisjon for å være veldig nærme drømmelaget jeg satt opp for få dager siden!

Det er vel lov å være litt optimistiske nå? Om vi klarer å få til et eierskifte eller ei på kort sikt - det viser hvertfall at protestene hjelper og at vi ikke er en flokk høns som helt uten videre bare godtar Arnautovic og Rabiot.
post liked by: Can2
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tror det er feil fokus, både hos supportere og eiere, dersom det blir tatt som en seier at Glazers nå åpner pengesekken.
I mitt hode har det aldri vært pengebruk som har vært det store problemet, men manglende interesse og kompetanse til å bygge en sportslig bærekraftig klubbstruktur.

Ja, det hadde vært flott om vi kunne brukt de 40-50 mill pundene de har tatt ut av klubben hvert år, men hadde de virkelig vært interessert i å ta oss til topps hadde de startet med en totalrenovasjon av klubbstrukturen og verdsatt fotballkompetanse høyere enn kommersiell kompetanse.

Å kjøpe et par dyre stjernenavn er en form for avlat de har lang tradisjon for. Og det stilner jo ofte mange fans for en periode, det skal sies.
post liked by: Pangaea
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jeg ser den @Ryder

Jeg er også litt i konflikt med meg selv om jeg ønsker suksess på banen eller ikke. Om det er noen "trøst" så betyr selvsagt ikke dette at jeg har endret holdning til Glazers. Null effekter skal kjøpes, og hvertfall ikke noe tv-abonnement.

Men jeg mener det er lov å håpe på endring i selve spillerrekrutteringen og at vi kan gjøre det bra på banen, selv om trykket holdes oppe mot Glazers. Jeg har selv snakket om at disse to står litt i kontrast med hverandre, og det er her konflikten med meg selv begynner. I starten noen år etter Ferguson tror jeg mange tenkte at vi hadde en del uflaks, og at ting bare ikke gikk vår vei.
Men stadig flere virker å bli bevisste og fått øynene opp for at det er Glazers som virkelig er det store problemet.

Men jeg synes jo likevel det er gøy om vi faktisk får et slagkraftig lag igjen.
post liked by: Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jeg vil også ha et slagkraftig lag. Men kombinert med en sunn lønnsstruktur, fokus på unge talenter som kan vokse inn i klubben og rollen framfor overbetalte spillere som har sine beste år bak seg og som vi aldri klarer å selge videre.

Vi må komme ut av denne spiralen, og det krever noen tøffe avgjørelser - og aksept for svakere resultatet i en periode. Og der har vi som fans også et ansvar for å ikke legge unødvendig og urealistisk negativt press på laget og manageren. Men det krever igjen at vi ser en tydelig plan, og den har jeg dessverre ikke sett i sommer. Det mest skuffende med dette vinduet har ikke vært kvaliteten på spillere inn, men den tilsynelatende paniske mangelen på en helhetlig plan. Og de føringene bør komme fra toppen.
post liked by: Schmeichel
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ryder wrote: 21 Aug 2022, 15:38 . Det mest skuffende med dette vinduet har ikke vært kvaliteten på spillere inn, men den tilsynelatende paniske mangelen på en helhetlig plan. Og de føringene bør komme fra toppen.
Ryder wrote: 21 Aug 2022, 14:30 Å kjøpe et par dyre stjernenavn er en form for avlat de har lang tradisjon for. Og det stilner jo ofte mange fans for en periode, det skal sies.
Undertegnes. Håper ikke fansen er like teite denne gangen. Men ja, den største skuffelsen, og egentlig overraskelsen, er at vi har vært så planløse og paniske dette vinduet. Skal sies at jeg synes Eriksen, Malacia og Martinez var fornuftige signeringer, men etter det har det vært total panikk. 70 mill på en 30-åring er kortsiktig, og nå sikkert 100+ mill for en 22-årig ving fra Eresdivisie som ikke har vist noe særlig utenom den ligaen. Han blir dermed på topp 10 av verdens dyreste transfers gjennom fotballhistorien, og vi vet ikke engang om han kommer inn på førstelaget. Det er en helt hinsides pris og risiko. I det minste er han ung og sånn sett en rett type signering, men har vanskelig for å tro at vi ikke kan få tak i andre lovende unge talenter uten å betale nesten Mbappe-pris.

Jeg var rett så optimistisk før denne sesongen, fordi jeg har klokketro på Ten Hag. Men det United har gjort på overgangsmarkedet denne sommeren er til skrekk og advarsel for alle andre klubber.

Altså.. jeg forstår jo at Ten Hag presser på for signeringer når vi har startet som vi har og har den midtbanen og angrepet som vi har, men denne typen signeringer kan bite ham hardt i ræva. Spillerne og for del del. Bare se på Maguire. 100 mill-lappen vil alltid henge over hodet til Antony (hvis det går gjennom), og noen feilpasninger senere så bør han lånes ut til Derby i League One.
post liked by: Pink Final, RedTrafford
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Synes også faktisk man kan kreve av ETH at han forsøker å jobbe med de han har framfor å pushe for store risikofylte overganger a la Antony. I Sancho, Rashford, Martial, Elanga, Garnacho (og Amad) har han mange kantspiller som enten har holdt, holder eller potensielt kan oppnå, topp nivå.

Har mer forståelse for at det brukes penger på sentral midtbane, ingen av de som spiller der har noen gang vist seg gode nok IMO, ikke minst med tanke på fotballen ETH ønsker å spille. Men en god manager skal ikke bare sette sammen ferdige brikker, han skal også utvikle.
Last edited by Ryder on 22 Aug 2022, 09:24, edited 1 time in total.
post liked by: Schmeichel, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Topic author
Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Ja, fallhøyden til Erik Ten Hag blir selvsagt vanvittig mye større om han presser igjennom en så rådyr overgang for Antony. Da bør man jo være overbevist om at han er av en såpass kvalitet at han takler nivået i Premier League, og overbevise de rundt han om at spilleren faktisk er verdt det. Kjenner jeg er litt skeptisk. Jeg håper Ten Hag er "the real deal", og ikke bare en manager som ser veldig lovende ut, men som senere viser seg å være for "lett". Føler manglende erfaring i PL dessverre taler en del imot han, og gjør det også vanskeligere å være tålmodig og gi han den tiden han eventuelt trenger.
Med Pep var det f.eks litt enklere å være tålmodig da man visste hva slags meritter han kom fra.

Er allerede enkelte ting som gjør at jeg er skeptisk til ETH, men jeg håper selvsagt at jeg tar feil. Magefølelsen min var veldig god i det vi først ansatte han, og så har han gjort et par ting som gjør meg usikker. F.eks å sette Maguire som kaptein, og å omtrent bare gå etter spillere han kjenner fra nederlandsk liga.

Det er også mange forskjellige faktorer her som spiller inn denne sesongen. Det er noe helt annet å ta over et relativt velfungerende lag i Ajax og gjøre dem bedre, enn å snu en skute som er fullstendig ute av kurs med et allerede splittet crew som bare er kaos og har begått "mytteri etter mytteri".

Så tror jeg også det er enda vanskeligere å spille inn en ny spillestil nå enn det var da f.eks Pep tok over. De fleste lagene i Premier League er nok blitt enda bedre til å spille mot veldig ulike stiler, som f.eks Liverpool og City. Det vil nok altså ta lengre tid for United å komme "ovenpå" slik sett, enn det tok Pep. Som dessuten virket å få mer støtte på overgangsmarkedet enn ETH vil få.
Likevel, så håper jeg styret i klubben er oppegående nok til å forstå at å legge om til en ganske ukjent spillestil for spillerne, faktisk kan kreve en god del tid. Jeg blåser i hvordan vi gjør det denne sesongen, fruktene fra dette prosjektet tror jeg tidligst kan vise seg for fullt til neste år. Noen skrev at både Pep og Klopp har sagt at dette har tatt minst et halvt år for dem å legge om spillestil. Men selv det synes jeg høres tidlig ut, hvertfall for at spillerne virkelig behersker det mer enn på bare overflaten, og jeg tenker bare tilbake på hvor utrolig nære Ferguson faktisk var å få sparken.

Et annet moment som kan gjøre det utfordrende for Antony, er at jeg føler det er mye vanskeligere å være en produktiv ving i et lag som står høyt enn et lag som står lavt. Står man lavt er det mye lettere å briljere med enkle egenskaper som fart og riktige bevegelser i store rom.
I Premier League er dette selvsagt enda vanskeligere enn i Nederland, når rommene blir veldig små. (Selv om det ser ut som Antony kan drible 4 mann på en halv kvadratmeter.) Så jeg er svært skeptisk til denne summen som jeg tror vil henge over han, jeg håper for Guds skyld at ETH vet hva han gjør og at han klarer å vise seg like god som han har gjort i Nederland. Skal man tro Youtube videoer så kan han jo bli nesten like god som Ronaldinho.
post liked by: Pink Final, Blodfink
Post Reply