Hi-Fi

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?
Post Reply
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Artig at @RedTrafford minnet meg på hvor gøy det er med bra lyd!

Jeg har vært ute av gamet ei stund men sitter ukentlig å sikler på div. komponenter...Det er dyrt!!

Hadde planer om å bygge komponenter selv ei stund, men har bare ikke tid eller ork...

Bare starter tråden enkelt som dette. Håper flere melder seg på. Tips om gode komponenter/høyttalere etc er velkomment.

Mitt første high-end anlegg besto av Rotel sluttrinn, (brokoblet, altså en forsterker til hver høyttaler), cd-spiller og for-forsterker. PSB høyttalere og Rega platespiller. Hhv japansk, canadisk og britisk. Har hørt rykter om at Rotel og PSB ikke er det de var, men det aner jeg ikke noe om. Det låt nydelig for 30 år siden i hvert fall.

Utvalget innen Hi-Fi er jo enormt, og gjør man god research er det mulig å få det til overkommelige priser. Pent brukt er en god mulighet, men det er dette med å pakke ut nye komponenter av esken da...Spille inn høyttaler osv. Galskap kanskje, men morro!
Last edited by Blodfink on 20 Aug 2022, 17:20, edited 1 time in total.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Cola2, Pangaea, Schmeichel
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10525

Herlig tråd @Blodfink :D

Kjenner til komponentene du hadde, vil også tro at det låt bra da.

Først i senere tid jeg begynte med å interessere/realisere det med ren stereo.

12-13 år siden investerte i Denon receiver og klipsch hjemmekino system da det som var pri 1 da.
Låt ok på rock and roll og spesielt bra til film. Men savnet god lyden.
På den tiden fikk jeg barn, og når unga begynte å tegne på høyttalerne, ja da satt jeg alt på vent.
Solgte alt ifjor da det egentlig bare støvet ned, da surround ble mindre brukt. Var nesten ikke brukt på siste 5-6 åra da man ikke får god lyd ut av en receiver.
Drev å sirkla rundt på markedet de siste åra, som du sier så er det mye å velge i.
God research er nok en nøkkel.
For min del landet jeg på Primare A35.2 Amp. Demo brukt to dager på hifi messen i Horten ifjor fra Lydglede, samme med preamp Primare Pre35.
Når det gjaldt høyttalere gikk jeg for Triangle Signature Delta. Fikk greie rabatter når jeg handlet alt på ett sted.
Alt av kabling kjører jeg på In-akustik.
Hadde egentlig bestemt meg for å separere alle komponentene, men sånn ble det ikke.

Er fortsatt ute å lytter på ting og tang, artig vøttø.
Så om det blir oppgradering en eller annen gang er umulig å si.

Hører gjerne hva du tenker hvis du skal få inn noe nytt igjen @Blodfink

Hadde vært artig hvis det var flere her inne ja.
post liked by: Pink Final, Blodfink, Cola2, Pangaea
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Kjenner til unger og destruksjon, yngstemann kjørte kulepennen tvers gjennom begge bass-elementene på et kompakt anlegg jeg ga 15000 for. Første uka :hah:

Jeg tar det av konfirmasjons-pengene hans om et par år, det hjelper ikke at han var 2,5 når det skjedde :hah:

Ai ai, må lese meg opp på det du har anskaffet deg @RedTrafford , er som sagt rusten. Men det høres da meget bra ut! Skal si i fra når jeg får bestemt meg for noe.

Edit: Klipsch og Denon er jo velkjent da. Enig, receivere er ikke godlyd.
post liked by: Pink Final, Pangaea, RedTrafford, Schmeichel, Vidar Dale Fjeld
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Kommer til kort mot slike entusiaster, men så har jeg heller ikke råd til å kjøpe anlegg der én høyttaler koster nær sagt like mye som en gjennomsnittlig PL spiller tjener i uka (heisann, Bowers & Wilkins). Var likevel veldig fornøyd når jeg endelig kunne kjøpe mitt eget anlegg for noen år siden. Mulig det er som å skryte av Lidl og FirstPrice til folk som spiser lunsj, middag og kvelds på Michelin-restauranter, men likevel. Har receiver fra Denon, og kjøpte høyttalere fra Monitor Audio. Pluss høyttalerkabler fra en butikk som hette lsound.no, men som dessverre er lagt ned nå. Kjøpte ikke sub for da ble det for dyrt, så det er vel heller et 5.0-system, men det er vertfall bedre en blikkboksene de selger på Elkjøp osv. Og ettersom egentlig alt var på tilbud da jeg kjøpte, så ble det ikke så ille dyrt, selv for min lommebok. Det låt godt når jeg var på lytting, selv om det selvsagt ikke er heeeelt det samme som de beste gromanleggene på lytterommene til Hifiklubben.

Når jeg var ungdom husker jeg drømmen var forsterker fra Electrocompaniet. Har ikke hørt særlig om dem i det siste, så de har vel ikke samme standing. Er tross alt 20+ år siden.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Litt surt om ungene løper med saks inni elementene på disse:

Image
post liked by: Pink Final, Cola2, Blodfink, Schmeichel, RedTrafford
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Artig å lese dette.
Er selv ‘helt amatør’.
Men i yngre dager hadde jeg Arcam CD og forsterker, QLN høytalere og noen ordentlige tau av noen ledninger til disse.
Snakker 30+ år siden.
Visste knapt hva jeg kjøpte, men fikk god hjelp av Hi-fi klubben i Vika den gang.
Arcam var siste nytt fra Cambridge fortalte han en hel masse om.
Jeg datt fort av, men han fikk inn salget sitt 👌😅
Min bedre halvdel kom etterhvert inn i bildet, og svære høytalere appellererte ikke like mye til henne som til meg 😁.

Nå er det Sonos og mindre høytalere rundt i kåken 🤷‍♂️

(Inneforstått med at å høre musikk fra Spotify/Tidal på Sonos og den slags er bare skramling for dere lyd entusiaster 😁).

Leser @Blodfink skrive om for-forsterker.
Det hadde jeg også, men aner egentlig ikke hvilken betydning den hadde/har.
post liked by: Pangaea, Cola2, Blodfink, Schmeichel, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Bare en liten anekdote; fikk reklame for høyttalere til 400 000 her på sida nettopp. Rimelig out of reach, selv om jeg også er fan av HI-FI Klubben. 😄
post liked by: Blodfink, Schmeichel, RedTrafford
Kong Eric Cantona
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Om du mener det som reklame fra annonsører, så var det nok ikke det. Den skyldige var undertegnede. Det var bl.a. de jeg refererte til som spinnvilt dyre høyttalere :D
post liked by: Blodfink, Pink Final, Can2, RedTrafford
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Pink Final wrote: 20 Aug 2022, 19:30 for-forsterker.
Den er viktig, preamplifier er det engelske navnet btw. (styrer anlegget, volum, evt. equalizer (selv om det er fyfy, hehe, om for-forsterkeren har f.eks bass og treble, tone skal de stå på nøytral posisjon, ingen sminke!) effektforsterker kobles jo også til denne. Skal jo også behandle signaler fra platespiller/CD. Mye å si for hvor god lyd du får i enden!
post liked by: Pink Final, Pangaea, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Pangaea wrote: 20 Aug 2022, 19:24 (heisann, Bowers & Wilkins).
:hah: :hah: Sikler på dem, men det er kun en drøm. Spiser fra Mays thai-vogn jeg, tror ikke hun har noen Michelin-stjerner, men godt og billig er det :champion:
post liked by: Pink Final, Pangaea, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Pangaea wrote: 20 Aug 2022, 22:31 Om du mener det som reklame fra annonsører, så var det nok ikke det. Den skyldige var undertegnede.
😄 Skal ikke starte slåsskamp eller noe, altså. -Men jeg så ditt innlegg og klikket på linken du la ved. På neste tråd jeg gikk inn på, så kom det opp reklame på disse høyttalerene. 😎
post liked by: Pink Final, Blodfink, Schmeichel, Pangaea, RedTrafford
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Soundgarden, ikke bandet, men butikken, har en for-forsterker til kun 429 990 kr, om noen vil ha noe skikkelig bra. :fire:
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Sjekka litt hva du hadde nå @RedTrafford , tror du koser deg!
post liked by: Can2, Pangaea, Pink Final, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Oisann, her kommer jeg visst til kort gitt... Og jeg som trodde jeg kunne være relativt fornøyd da jeg fikk mitt Yamah-anlegg til nesten halv pris for høyttalere, og ja, nettopp ja, receiever som jeg nå får vite er ikke'no særlig bra :D :-|

Skal sies at jeg bruker det likevel alt for lite uansett, selv om jeg liker både god lyd og musikk. Har heller ikke mulighet til å spille høyt særlig ofte der jeg bor nå, så det har vel litt av skylden for manglende investeringer på anlegg-siden.

Der jeg derimot virkelig kunne tenkt meg å investere må være et skikkelig Hi-Fi anlegg i bilen. Men litt usikker på hva jeg da evt skal gå for, og hva som egentlig er bra. Det er vel noe av det beste jeg vet å kjøre bil med bra musikk på full guffe! Og da selvsagt ikke en sånn harry type lyd med alt for voldsom basskasse som bare dunker, men klar og fin lyd. (Men selvsagt med muligheter for bra bass også.)
Og er det noen som er flinke og rimelige på å bygge slikt? Har ti tommeltotter som jeg rett og slett er litt for lat til å begynne å fikle med på egenhånd.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Cola2, RedTrafford, Can2
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Focal frontsett og Clarion eller Pioneer spiller kanskje @Schmeichel ? Frontsett betyr bare at du har høyttalere foran. Å ha høyttalere i hatthylla eller dører bak er ikke så nøye til å begynne med. Billigere uten. Du sitter vel stort sett foran i bilen :)

Vet ikke om byggere dessverre

Bassbrothers kan du sjekke ut muligens.
Last edited by Blodfink on 21 Aug 2022, 01:47, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Om noen virkelig vil dra på når det kommer til høyttalere i heimen, så kan man anskaffe noen D&W Aural Pleasure i gull. Koster ca 40 mill :bomb: Men de låter bra i tillegg visstnok.
post liked by: Pangaea, Pink Final, Can2
LUHG!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Tandberg SølvSuper 6 var min første radio til stua (ikke kastet, merkelig nok) sitter å ser på den nå, siden jeg ikke husket om det 5 eller 6.
Siste jeg hadde fra Tandberg var SølvSuper 12, da hadde man også stereo.
Så ble det Sanyo radio/forsterker/platespiller? Ikke sikker på platespiller.....
Men så ble alt Pioneer, radio, kassettspiller, platespiller, Jukebox til CD. Alt i stereo.
Så kom jo Surround med 5.1. (Lurte lenge på hva .1 betydde, men lærte fort.)
Hvorfor Pioneer, jo den kom med en mikrofon med 10-12 meters ledning.
Og man plasserte der mik´en der man vanligvis satt å så på film,
og lot softwaren stille inn alle høyttalerne til/fra riktig lengde/og lyd
Å se på/høre på "Das Boot" filmen på DVD med 5 punk høyttalere var bra.....
Var ett firma som leide ut hvit/brun varer, som het Thorn tror jeg, usikker her også.
Men jeg leide en Subwoofer fra dem, som jeg kjøpte ut, og aldri angret 1 dag på.
Å se/høre Das Boot med subwoofer, når de var i ned-dykket, ble det plutselig en ny lyd verden.
Da fikk man høre, føle, diesel maskinen jobbe.
I dag er det fortsatt Pioneer, men hoppet fra 5.1 til 7.2, men med ett anlegg i kjellerstua og ett annet i stua + 2x Sub i stua
Og CD spiller, Jukebox', 2x Effekt forsterkere + platespiller, radio og kassett spiller + DVD/Bluetooth er satt på "lager rommet"
Ikke spør meg om navn på høyttalerne, men kablene er like i omkrets som tykkelsen som lillefingrene mine.
Spørsmålet er jo hvor lenge vi hører hva vi vil høre......
men mest trolig blir synet tidligere svakere, så derfor har jeg 4x 55" i stua ;-)
post liked by: Pink Final, Blodfink, Can2, Pangaea, RedTrafford
Post Reply