Mine fotball helter og spesielle øyeblikk

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.

Topic author
Deleted User 480

Veldig bra liste! @Pancho P Jeg glemte Giggs. Litt flau over den. Er vel alderen. 🤔 Har redigert han inn nå. Hører jo med!
post liked by: Pink Final, Pancho P, Cola2
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2517
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12976
Liker mottatt: 8245

@Canto Hadde veldig lyst til å ta med Rashford, men han har litt å bevise på bana endå. På alle andre måtar er han bankers på ei topp 3-liste.
post liked by: Pink Final, Cola2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Topp at du blander deg inn @Pancho P.
Vanskelig øvelse du gjør der, fin liste!
Nesten umulig.
Min topp tre:
Whiteside
Macari
Moran
Til sammen har de tre fem FA cup titler.
Lite pokaler men store helter for meg i barndom (Macari) og ungdom (Whiteside og Moran).

Vært mange mye bedre spillere enn de tre, men det er pallen min.

Flott liste du har @Canto
post liked by: Pancho P, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

En slags United topp 10 (ikke nødvendigvis de ti beste men de jeg har likt best). ikke rangert, det er umulig!

Robson
Hughes
Kanchelskis
Irwin
Scholes
Cantona
Carrick
Vidic
Rashford
Fernandes
post liked by: Pancho P, Pink Final, Cola2
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2517
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12976
Liker mottatt: 8245

@Pink Final Spelarane ein forguda i barndommen vil alltid ha ein spesiell plass hos oss supportarar. Eg kunne også tatt med Arthur Albiston, Mike Duxbury, Paul McGrath, Kevin Moran, Gary Bailey, Gordon Strachan, Frank Stapleton og mange andre.

Legg ved eit pent syn for oss som samla på Panini stickers på 80-talet. Mange heltar her :D
Image]
post liked by: Pink Final, Cola2, alfen74
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Hadde det albumet! Lurte fælt på han Graeme Hogg, så ham aldri spille…
post liked by: Pink Final, Cola2, Pancho P
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Artig å tenke tilbake. Klarer ikke å sette opp en topp tre liste el.l. for United. Er for mange som bør være med. Cantona + mange flere.

Men jeg kom til å tenke på mine første ikke-United minner om fotball. Så på EM 1992, og husker Frankrike hadde en spiss som het Papin som var ganske bra. Men VM 1994 var mer minneverdig. Dessverre for ung til å ha sett Maradona i sine glansdager, men han kunne fortsatt her. Så gikk det jo litt dårlig senere i mesterskapet... :-/

Én jeg virkelig husker fra VM 1994 er Georghi Hagi fra Romania. De hadde et virkelig godt lag da, og Hagi var stjernen. Scorte noen fyrverkeri av noen mål i det mesterskapet, slik som denne frekkasen :love:

post liked by: Belfastboy, Pancho P, Cola2
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12534
Liker mottatt: 4887

Pangaea wrote:02 Dec 2021, 23:03 Én jeg virkelig husker fra VM 1994 er Georghi Hagi fra Romania.
"Karpatenes Maradona" var en meget god fotballspiller.
Hadde sansen for han. Og den scoringen der er helt hinsides.
post liked by: Pancho P, Pangaea, Cola2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Mine helter og spesielle øyeblikk.

Det går litt trått for United om dagen.
Lite å være fornøyd med, lite å le av.

Hva med noen innlegg der vi er litt løsere i snippen?
Kanskje har noen en morsom greie å dele?

Vi husker eller har lest om Øivind Johnsen som kunngjorde nøyaktig det samme skjer igjen da et mål ble vist i reprise 😅
R’n for reprise sto å blinka oppe i tv ruta, men det så ikke han.

Jeg kan legge hue på stabben å utlevere meg selv 😁.
Som liten så man tippekampen hver lørdag, uansett lag.
Det var ingen grafikk og lite tekst på skjermen.
Ett unntak var det dog.
Navnet på målscorer kom på skjermen.
Og fordi produksjonen var engelsk sto det PEN om målet kom etter straffespark.
Den gang begynte vi med engelsk først i 4 klasse.
Så det tok en stund før undertegnede med barndomsvenner skjønte at PEN ikke var en vurdering på at straffescoringen var flott.
Det ble etterhvert påfallende at alle straffescoringer der borte var av typen PEN, før det gikk opp et lys 💡😁
post liked by: Cola2, Pangaea, Can2, red, Belfastboy, alfen74
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pink Final wrote: 14 Aug 2022, 23:05 Så det tok en stund før undertegnede med barndomsvenner skjønte at PEN ikke var en vurdering på at straffescoringen var flott.
Det ble etterhvert påfallende at alle straffescoringer der borte var av typen PEN, før det gikk opp et lys 💡😁
Hahaha :joy: Herlig!

Har ikke en helt lignende historie, men likevel.. Det går langt tilbake, til barneskolen. Norge skulle møte England, og det var en virkelig storkamp. En lærer var litt over snittet fotballinteressert. Superkristen raring, men fotball likte'n. Hele klassen fikk utlevert en lapp der vi skulle tippe resultatet av kampen. Av en eller annen grunn var jeg hellig overbevist om at Norge ville vinne 2-0, og det hadde jeg sagt til alle som orket å høre på. Skrev selvsagt det opp på lappen.

Noen dager senere går kampen, og Norge spiller bra mot stjernene fra andre siden av kanalen. Vi leder 1-0, og "Myggen" får ballen, og slår opp på Leonhardsen (alltid på løp, "best uten ball"). Lars Bohinen kommer på løp på utsiden, og "Leo" venter litt med ballen og spiller den til slutt gjennom. Bohinen skjærer inn og dænger så ballen over hårmanken til Woods i England-målet fra skrå vinkel, og Norge leder 2-0.

Som alle vet ble det også sluttresultatet, og jeg var en rimelig happy kar både pga seieren, at jeg tippet riktig, og at ingen andre i klassen hadde samme troen på 2-0 8-) :love:

Var veldig kjekt da Norge var genuint skitgod i fotball. Alle likte ikke stilen, og det er greit nok, men fotballen var effektiv og kontringsbasert. På det beste var vi nr 2 på verdensrankingen, som er helt sykt med dagens øyne, men så godt gjorde Norge det på 90-tallet.

Har nevnt det før, men Drillo var tidlig ute både med videoanalyse og en så analytisk tilnærming til fotballen. Nå er det helt vanlig, men det var det ikke da, og han ble sett på som en skrulling av folk i utlandet. Han var forut for sin tid, og da blir det gjerne slik.
post liked by: Pink Final, Cola2, Can2, Belfastboy
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

:D Herlige historier! 👍 Helt enig, veldig viktig å ha noe som høyner humøret, og/eller trener lattermusklene. Man trenger et Skråblikk på ting når det går "litt" trått på forskjellige andre plan.
post liked by: Pangaea, Pink Final, Belfastboy
Kong Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Mine spesielle øyeblikk
Denne matchen fra september 1985!


Hørte den (2 omgang, de sendte aldri 1 omgang) på BBC sports special med Paddy Feeny.
den på VHS, leide matchen av supporterklubbens video klubb.
Leste om den i Pink Final, begge match rapportene, både Peter Gardner og David Meek.

United hadde begynt med 7 strake seiere, og skulle vinne ytterligere 3 strake til.
City var tilbake i 1 div etter 2 års eksil i 2 div.
Det er rart, men enkelte setninger fra BBC sitter spikret.
De var inne en stund før avspark, og snakket om build up’n til matchen, det første derbyet på 2,5 år.
Husker reporteren sa «Manchester can’t wait for three o’clock».
Fikk så utrolig lyst å reise bort dit på match (reiste over 1/2 år senere).
Så var de inne igjen - slåsskamp på Kippax.
Reporteren kunne fortelle at flere hundre United fans hadde gått opp feil trapp.
Og at det var slåssing.
«Gått feil trapp» - særlig.
Anglofile som vi var på godt og mindre godt satt vi med øra klistra.
Dette var et forsøk på å ‘ta Kippax’!

Underveis i matchen er det en setning - en setning som også sitter.
«Todays attendance almost 49,000, at least half of them are reds».

United tok over Maine Road.
Mulig reporter overdrev litt med at halvparten var røde, men United hadde fans på alle fire sider.
Se når United scorer mot Claremont Road, det er mange som jubler.
Så ser man at noen dusin blir ledet foran Kippax mot Radio corner.
Allikevel, da Albiston scorer er det hundrevis av reds på Claremont Road, North Stand fremdeles.

Se hvor tett folk står på Kippax, både på City delen og United delen.
United har også Platt Lane, slik vi alltid hadde på derbyene der.

Med typiske 1980 talls sanger:

Man City, Man City you supposed to stay at home og We have won we have won we have won.
Ikke med på klippet her, men husker de sang Part time supporters da City fansen begynte å gå.
Det sagt, City fansen lagde også bra trøkk, tross at de lå under nesten hele matchen.
Husker vi gutta snakket om at det kan ikke bli bedre atmosfære enn på denne.

Den gang så var det jo stort sett stille som graven rundt på norske arenaer.
Vålerenga hadde 100 syngende, Lillestrøm hadde en noe mindre gjeng og mulig Brann hadde noe.
Ellers var det stille, så sånn stemning med tusenvis av stemmer virket som en annen verden.
post liked by: Blodfink, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Image Intet spesielt øyeblikk og ingen helter.
Bare gamle Hampden Park i 1946.
Jeg har alltid vært opptatt av HOME END’s i britisk fotball.
Og i tidligere tiden hvem som sang ut hvem, og hvem som kunne ta hvem.

Se på disse MASSIVE kortsidene.
Celtic End til venstre, der kunne 60,000 stå tett sammen.
Rangers End til høyre, noe mindre, med plass til rundt 40,000 stående.
Og med plass til ca 25,000 på hver langside tok Hampden Park 150,000 på det meste!
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Image De fem største kortsidene i dagens fotball er:
South Stand, Spurs 17.500.
Den er kun i én etage, hvilket gjør den massiv.
Stretford End med 14,200 er nest størst.
Deretter følger Holte End hos Villa med 13,500.
Så kommer vår Scoreboard End med 13,300.
Før Liverpool’s Kop End som holder 12,400 - også den kun i én etage.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Den skotske FA cup finalen 1980 mellom Celtic og Rangers utviklet seg til et opprør etter match.
Der deler av fansen fra begge kortsidene løp ut på banen å angrep hverandre. Image Image Den matchen markerte slutten på alkohol servering på skotske matcher.
post liked by: JørgenT, alfen74, Rød Pølse, Belfastboy, Pwint, Blodfink, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

alfen74
Posts: 42
Joined: 14 Aug 2022, 04:08
Liker gitt: 112
Liker mottatt: 189

Pink Final wrote: 14 Aug 2022, 23:05 Mine helter og spesielle øyeblikk.

Det går litt trått for United om dagen.
Lite å være fornøyd med, lite å le av.

Hva med noen innlegg der vi er litt løsere i snippen?
Kanskje har noen en morsom greie å dele?
Jeg tar utfordringen, Pink Final, og deler en historie fra 1980, da jeg var seks år gammel. England-Norge, som ble spilt i september det året, er den første landskampen jeg kan huske. Tror kampen først ble sendt direkte på norsk radio, og så senere i redigert opptak på TV. England hadde et fenomenalt lag den gangen - i alle fall virket det slik - med Bryan Robson, Paul Mariner, m.fl., og de vant hele 4-0 over Norge på Wembley. Det var lite som tydet på at Norge skulle slå tilbake på Ullevaal året etter.

Til tross for at jeg jo også likte England, var jeg selvsagt skuffet over tapet. På den tiden hadde jeg begynt å samle på fotballkort. Jeg tror de kom i Stjerneposen (?), og jeg hadde blant annet et lagbilde av Spania, der det var en hel tropp oppstilt, med ca. 20 spillere og trenere. Jeg bemerket derfor til min far etter kampen at England i alle fall ikke ville klare å slå Spania, for de hadde hele fire rader med spillere klare, og ville derfor være i stort overtall mot Englands menn. Dette var en god trøst, tenkte jeg. Far måtte da forklare at reglene dessverre var annerledes enn på løkka, og at det i landskamper var ulovlig å stille med mer enn 11 mann på banen, uansett hvor mange spillere som stod oppstilt på lagbildet. Så da lærte jeg det! :D
post liked by: Pink Final, Rød Pølse, Belfastboy, Pwint, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Herlig @alfen74 👏.
Ikke alt man har helt klart for seg som 6 åring 😁🤗.

⭐️ Stjerneposen ✨.
Gøy at du husker den.
Husker som deg at det fulgte med samlekort i posen.
Hadde selv klistremerker som kom i den posen, av skuespillere og artister.
Johnny Rotten (John Lydon), John Travolta, Olivia Newton John, Bandet Kiss m.fl. Image Husker også den landskampen, var litt skuffa over at ingen fra Manchester United spilte.
Hverken Ray Wilkins eller Steve Coppell.
Bryan Robson var jo fremdeles WBA spiller da, og ingen visste at han skulle til United et drøyt år senere.
På Norge spilte kun en fra mitt norske favoritt lag, keeper Tom R Jacobsen «Tiger Tom».

Landskamp direkte på radio med Bjørge Lillelien, og redigert opptak på tv senere på kvelden.
Det var en annen verden.
Det var lite til ingen analyser av spillet, kun referert til hva som skjedde på banen - vel å merke om de beste kommenterte - slike som Arne Scheie.
Med et par av de andre ble det mye utenomsnakk og viss vass.
På en måte savner jeg litt tiden med kun referering av hva som skjedde på gresset.
Analyser er bra, men de senere år har en stor klam hånd lagt seg over analytikerne.
Finn feil ved alt og alle.
Jeg blir helt matt av den negativiteten som råder.

Tilbake til lystigere tanker, - Arne Scheie.
Herlig intervju med ham i nyeste United Supporteren!
For en kommentator, og for en United fan.
Helt etter mitt hjerte.

I 1980 virket alt på balløya helt magisk ✨for oss her hjemme.
Selv om man holdt med Norge i den landskampen lå det en nesegrus beundring for England der.
Alle spillerne ble betraktet som stjerner, selv de fra andre klubber enn United.
For meg var det sånn helt til VM 1982.
I det VM’et, med Polen, Frankrike og aller mest Brasil fikk man opp øynene for andre land og deres fotball.
Brasil 1982, det var et lag for spesielle øyeblikk, og fullt av helter.
Zico, Socrates, Eder, Junior, Falcao osv.
post liked by: Rød Pølse, alfen74, Belfastboy, Pwint, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply