Bundesliga

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
Post Reply

Topic author
JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Føler det er på tide med eit lite svar på all denne "anglofilien" med litt god gamaldags "tysfili" (?).
Uansett så er det vel på sin plass at den tredje beste ligaen i Europa (og verda) vert sat litt på kartet også.
Noreg har jo stått relativt sterkt mtp. profilar både i England og i Tyskland sånn sett.
I nyare tid har jo stjerner som "Der Rune", "Fjøra", Jørn Andersen og "Der Rune 2." vore blant dei største stjernene frå Noreg, men færre og færre set pris på vakre kulturbyar som Köln, Berlin og Dresden og satsar heller på suksess i røyklagte industribyar i England.

Mange spørsmål før sesongen tek til for fult.
- Kven vinn, og kven hamnar kor?
- Blir BL det same utan to av dei største stjernene me har sett på år og dag?
- Kven blir dei nye profilane og "unsung heroes" i år?
- Slår min spådom om Arne Maier om sider til?

Kan godt lage ein litt meir utfyllande førstepost, men er ikkje akkurat rutinert på dette her.
post liked by: Pangaea, Can2, RedTrafford, Pink Final

Topic author
JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Me har alt vore vitne til ei nedsabling av BM over fjordårets EL vinnar av EL med festsiffer.
Både forsvararar, midtbanespelarar og angriparar kom på scoringslista.
Det første målet må vel seiast å vere nermast ein keepertabbe, det andre var klassisk Pavard. Det tredje var eit eksempel på fulstendig midtbanedominans kombinert med svikt i forsvaret deretter var det meir som leikestove. Men når sant skal seiast var Frankfurt svake meir enn BM sterke, søjlv om dei skal ha for å vere dødleg effektive og farlige.
Men så fekk dei i det minste ein gratis av Neuer som praktisk talt gjev vekk eit mål.
post liked by: Pancho P, Can2, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

19 år gamle Musiala med to mål, og ser han hadde både mål og assist mot Leipzig i deres versjon av Charity Shield. Vet han spilte mye i fjor også, men kanskje han får det virkelige gjennombruddet i år?

For å si det forsiktig, ganske uflaks for Dortmund at erstatteren til Haaland får kreft og er ute på ubestemt tid. Håper det går bra for Haller til slutt, men vi må vel forberede oss på en ujevn sesong av Dortmund igjen. Og nye tittel til Bayern gir vel sånn ca 1.02 i odds, så den biten tror jeg er grei :D

Mener jeg så noen rykter om at Pavard kunne være på vei bort, og de har jo kjøpt erstatteren hans i Mazraoui, men har ikke hørt noe mer om saken. De får i så fall god dekning med sterk konkurranse hvis han blir der.

Har gått under radaren egentlig, men Bayern har raidet Ajax mye verre enn United har gjort. Fikk Mazraoui og Gravenberch nesten gratis (den ene helt gratis).

Som det siste tiåret, så er vel det store spørsmål der hvordan Bayern gjør det i CL, fordi hjemlig liga er rimelig bankers nå når Dortmund ikke er allverden lenger. Men det har vært spennende bak, og en stund i fjor så det ut til at selv Dortmund ville falle ut av CL-plassene. Og den forhatte klubben Leipzig snek seg så vidt innafor til slutt.

Blir vel ikke de store titlene til "Neverkusen" i år heller, men jeg husker godt hvor utrolig gode de var når Rosenborg herjet i CL.
post liked by: Pancho P, Can2, JørgenT, Pink Final
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Fin tråd @JørgenT ! Bundesliga fortjener en egen.👍
post liked by: JørgenT, Pink Final
Kong Eric Cantona

Topic author
JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Can2 wrote: 06 Aug 2022, 15:51 Fin tråd @JørgenT ! Bundesliga fortjener en egen.👍
Einig. Skal nok klare å halde liv i den;)
post liked by: Can2, Pink Final

Deleted User 430

JørgenT wrote: 06 Aug 2022, 02:56 god gamaldags "tysfili"
Hørtes smertefullt ut... 😳
post liked by: JørgenT, Blodfink

Topic author
JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Ja. Trur Musiala kan gjere det bra, som jo er normen i bl med unge talent stort sett over heile fjøla.
Trur òg håpar nesten bvb kan vere større utfordrarar i år mtp. At forsvaret er såpass styrka, samt midtbanen. Og om Bellingham, Reyna og Reus er i form og skadefri, og Adeyemi tek nivået (som eg trur) er det duka for eir race!
Bm har mange fleire spelarar som skal til landslaget i vinter, og sjøl om dei har lengre pause enn i pl vil det ganske sikkert bli litt meir belastande. Men så har dei ein brei stall også...
Trur Leverkusen kan vere relevante. Men håper for deira del at Wirtz blir skadefri. Det blir ein spanande kamp no snart mellom eit nytt bvb og eit Leverkusen som er ute etter å kopiere fjordårssesongens nedsabling.
Last edited by JørgenT on 07 Aug 2022, 07:32, edited 1 time in total.
post liked by: Can2

Topic author
JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Rett nok første runde og alt det, men med unntak av eit par lysglimt verka bvb litt svake i sigeren mot Leverkusen. Nysigneringane Schlotterbech og Adeyemi var fort dei beste saman med ein meget pigg Bellingham. Han viste meget stor offansiv aggressivitet i mi meining. Men likte ikkje alle skadane så håper det er forbigåande og kortvarige.
Leverkusen var også farlige i sitt høge aggressive press og det var mykje rusk i maskineriet syns eg for begge lag. Trur me kan prise oss lykkelige over at Wirtz framleis er ute ei lita stund til, då han meget lett kunne dominert kampen mot eit altfor kollektivt svakt Dortmund forsvar og midtbane. Tidvis gode involveringar individuelt sett, men heng ikkje saman kollektivt meiner eg. Også litt urutinert av Hradecky som vert utvist i det 91 minutt for hands:p
Ellers så slår union til med ein oppskriftsmessig derbysiger. Becker var meget sterk for union og ein av mine hertha favorittar, Lukebakio ( som alltid toneangivande fot eit lag i motvind) får seg eit mål også.

Freiburg med ein sterk bortesiger mot Augsburg er imponerande. Dei kan vere relevante i kampen om Europa denne sesongen om dei held skuta stø.
post liked by: Pancho P, Can2, Pangaea
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

JørgenT wrote: 06 Aug 2022, 02:56 Føler det er på tide med eit lite svar på all denne "anglofilien" med litt god gamaldags "tysfili" (?).
Uansett så er det vel på sin plass at den tredje beste ligaen i Europa (og verda) vert sat litt på kartet også.
Noreg har jo stått relativt sterkt mtp. profilar både i England og i Tyskland sånn sett.
I nyare tid har jo stjerner som "Der Rune", "Fjøra", Jørn Andersen og "Der Rune 2." vore blant dei største stjernene frå Noreg, men færre og færre set pris på vakre kulturbyar som Köln, Berlin og Dresden og satsar heller på suksess i røyklagte industribyar i England.
Hehe, ja vi er vel noen svært anglofile her på engelske Manchester Uniteds forum 😀.
Det sagt, glimrende initiativ med egen Bündesliga tråd.
Også for de av oss som ikke følger den tett (lenger).
Sånne gæmliser som meg husker da Tippebladet Tips fulgte alle norske utenlandsproffer.
Hver uke fikk vi en liten matchrapport fra klubben til de rundt 10 utenlandsproffene vi hadde 1980ish.
Ikke minst fra Bündesliga der Arne Larsen Økland var en nøkkelspiller for et Bayer Leverkusen som den gang alltid slåss for å ikke rykke ned.

Jørn Andersen som du nevner og Rune Bratseth.
Rune Hauge må også nevnes, assisterende manager i Nürnberg.
Senere fotballagent, hvor karrieren til Arsenal boss George Graham fikk et bråstopp etter samarbeid med Hauge.

Ellers må vi nok litt nedover i det engelske ligasystem for å finne de vakre byene, Bath, Cambridge, Chester, York…😁

Glimrende at du lager denne tråden @JørgenT 👏👏👏

Edit:
Vil legge til noen ting jeg synes er fascinerende med Bündesliga og tysk fotball.
Det første er publikumstrykket og tilskuerantallene.
De har verdens høyeste publikumsantall, og kanskje best stemning?

Oppløsningen av jernteppet:
Den gang jernteppet forsvant oppstod mange nye stater i sentral og øst europa.
Ergo ble det flere ligaer, og flere små basseng med noen få store fisk.
I Tyskland var det motsatt, der øst og vest gikk sammen.
2 klubber fra Oberliga tror jeg ble tatt opp i Bündesliga den gang.
Synes det var spennende fra et rent samfunnsperspektiv å se hvordan de klarte seg mtp at de kom fra en annen økonomisk verden.
Har/hadde derfor en soft spot for Dynamo Dresden, Hansa Rostock og Energie Cottbus.

Det tredje er hvor ung Bündesliga er.
Tysk fotball ble samlet til ett rike året etter norsk fotball!
Først i 1963/64 ble det hetende Bündesliga.
Før den tid var det regional ligaer.
Slik det også var i feks Nederland til 1956.
Tysk fotball ble vel først helprofesjonelle i 1963?

Vi anglofile og britisk fokuserte har jo forholdt oss til at ligaen alltid har vært nasjonal, både i England og i Skottland.
Tysk fotball tok raskt steg, og toppet Uefas rankingliste fra midt på 1970 til midt på 1980 tallet.
post liked by: JørgenT, Pangaea, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Ja, takk for det @Pink Final . Klarte ikkje å dy meg.
Der pl er toppen av kransekaka når det kjem til kvalitetsfotball (på ein måte) er bl litt meir "arcade" og det er mykje gøy angrepsfotball. Følger det ikkje sååå tett eg heller, men ser det eg kan av bvb og Ellers litt til.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Can2
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pink Final wrote: 07 Aug 2022, 07:48 Bündesliga
Trenger ikke tødler her ;-)

Selv om jeg 'naturligvis' følger mest med på PL ettersom favorittlaget er United, så er det kanskje i overkant mye dekning av engelsk fotball i norske media, og veldig lite av andre nasjoner, slik som Tyskland. Selv når Haaland var der, så var det ikke særlig mye vi fikk lese om tysk fotball. Var heller det vanlige idiotiet om "Haaland mot Bayern" osv. Tror han hadde slitt litt 1 v 11 for å si det slik.
post liked by: Pink Final, JørgenT
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Joda @Pangaea.
Raphaël (Varane)
Club Brügge
Bündesliga
😅
Liker at ting er korrekt 😜
Lindelöf ikke Lindeløf osv ✍️
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Da skriver i tilfellet tyskerne feil.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12976
Liker mottatt: 8246

Eg trur @Pangaea har rett her. Du får spare tødlane til andre høve, @Pink Final 😉
post liked by: Pink Final, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Du har rett @Pangaea.
Takk, har tenkt det var med ü, men det korrekte er med u.
Bundesliga.

Bayern München og Gerd Müller skal være rett dog 😄
post liked by: Pancho P, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply