Matt Le Tissier

Diskusjon rundt nyhets hendelser som er mer dagsaktuelle enn det som diskuteres i Generelt forumet.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Le Tissier satte på mange måter spikeren i Ron Atkinsons United kiste.
Med 2 scoringer i debuten sin, i den ligacup omkampen i 1986.
Synd for Atkinson, han gjorde mye bra for United.
For United betød jo bl.a de to scoringene at Soton vant, og det var dråpen for å sparke Big Ron.
Så kom Fergie og…..ja vi kan kanskje takke Le Tissier 😁.

Fantastisk spiller, dog en luksus spiller.
Som Georgiou Kinkladze i Man City, som også var en fryd å se spille.
Ingen av dem eide et defensivt fiber, og Le Tissier var i tillegg treg.
Men begge kunne behandle ballen.
Le Tissier hadde en fantastisk fot, og glimrende teknikk.
Lett å se på teknikken at han ikke var engelsk 😉 (Fra Guernsey 😉).
post liked by: Pancho P, Blodfink, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

@messilingard @Pink Final
Jeg setter hvertfall stor pris på at jeg (og blodfink?) ikke blir stemplet som syndebukker slik sett hvertfall for at de forlot forumet. Tenker hvertfall for min egen del at det får stå på deres egen kappe, jeg skulle forstått det dersom debatten hadde blitt virkelig ufin og med personangrep i flere retninger. Da blir det jo ikke noe hyggelig å være her.
Jeg må innrømme at jeg skvatt litt da jeg først så dette her, og synes ikke det var noe hyggelig i det hele tatt. Håper på det sterkeste ingen andre mener de vil følge etter.
Jeg ville ihvertfall aldri forlatt en diskusjon av noe slik alene. Det kan jo hende at dette var tungen på vektskålen for flere ting, men det var ikke noe annet enn veldig uventet og jeg trodde først umiddelbart det hadde skjedd noe mer her da jeg skummet over kommentarer om at det var synd de forlot osv.


Personlig synes jeg nok at ingen burde prøve å debattere politiske ting, eller dra inn politiske ting vedrørende fotballen med overlegg. Det kan fort bli veldig utenfor tema. Det kan man prøve å ta andre steder, det er mange gode plattformer for det. Jeg har lett for å bli engasjert i det meste, og er nok veldig politisk og samfunnsorientert i måten jeg tenker på av natur, men de som er veldig glad i å diskutere politikk bør sikkert prøve å skrive fra seg på andre forum der dette er mer relevant og passende. Mitt ståsted er at jeg synes det bør eksistere som en slags tydelig oppfordring, og ikke som en adskilt regel.
Jeg er for å bevare ting slik de er, med mindre de utgjør et vedvarende problem. Om der gjør det, eller blir det, kan jeg være enig. Min største innsigelse er at det vil være vanskelig å håndtere. Skal man ikke få kritisere avskjedigelser av kjente fotballprofiler? Skal man ikke diskutere Greenwood saken åpent og nøkternt? Skal man ikke diskutere korrupsjonen ang. PSG og City og oljerikdommen? Hva om en fotballprofil uttaler seg om noe veldig kontroversielt? Skal man ikke kunne nevne saken han uttaler seg om fordi den er for politisk?

Selv synes jeg prinsipielt at former for sensur er noe jeg er veldig imot. Og at det blir veldig vanskelig å skulle håndtere.
Nå er det 2 som har forlatt, det synes jeg er synd, selv om jeg nesten opplever det litt som en form for intensjon bak det, uten at jeg vet hva. Men det er vel ikke så mye å få gjort med nå. Spørsmålet de resterende bør stille seg er om det er flere som oppriktig vurderer å forlate forumet pga diverse former for uenigheter, uavhengig av om de er politiske eller relatert til andre områder. Synes det er bedre å si ifra først, om at dersom "noe" man ikke er fornøyd med bedrer seg, så må man kanskje ta avgjørelsen om å forlate, fremfor å bare ta en avgjørelse nesten på sparket. Uten at man i det minste har kunnet ha en åpen og fri diskusjon om det i forkant.
Jeg vil utvilsomt ha flere brukere her inne, ikke færre. Først og fremst saklige og konstruktive forumbrukere som jeg rakk å få inntrykk av at begge var. Om disse ønsker å komme tilbake og være delaktige i å forankre en enighet om at vi skal stenge ute politiske temaer er jeg åpen for det. Selv om jeg altså av flere grunner er delvis uenig i en slik posisjon. Men det synes jeg er opp til alle brukerne her inne å evt diskutere og bestemme.
post liked by: Pink Final, messilingard, Blodfink, RaoulDuke, Cola2, red, Pangaea
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Veldig trist at to brukere velger å forlate forumet og slette brukerene sine. De må selvfølgelig få lov til å gjøre det, hvis det er det de har lyst til. Så må jeg også få lov til å si at jeg ikke helt forsto grunnen, men nok om det, de har sikkert sine egne grunner.

Jeg vil selvfølgelig også gjerne se flere brukere her inne. Det er vel en gruppe på kanskje 15 stk som poster regelmessig. Selv er jeg ganske dårlig til å poste regelmessig, men er selvfølgelig innom nesten hele tiden. Det er kanskje andre brukere som er lik meg på den måten.

Jeg synes egentlig at det bør være lov til å diskutere alt mellom himmel og jord her, selvom det først of fremst er et United fotball forum. Man kan veldig ofte trekke fotball og samfunn/politikk sammen. Ser ingen grunn til at man ikke skal kunne diskutere Greenwood saken og i den sammenheng også meetoo. Det er snart fotball VM i et land som har ræva menneskerettigheter, det bør man jo selvfølgelig kunne diskutere.

Når man er sammen på et forum som dette blir man jo på en måte kjent med hverandre, og da er det bare naturlig at man kan få lys til å prate om andre ting enn fotball også.

Vi har jo Chit Chat, Film & TV og Spill & Gaming. Jeg kan godt opprette et Samfunn & Politikk forum om folk ønsker det.
post liked by: Schmeichel, messilingard, Blodfink, Cola2, red, Pangaea
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Oi, såpass ja. Jeg postet i god tro for å si det sånn, da snakker jeg om linken med Le Tissier. Så ble den litt flatt behandlet (synes jeg) i et svar, og da ble det et par svar fra meg. Det rare er at jeg opptil flere ganger har skrevet her inne at det finnes bedre arenaer å diskutere slike temaer på.

Men det dukker opp små bruddstykker politikk her inne jevnt og trutt, ikke massivt mye, men nok til at man forstår litt hvor medlemmer her står i verdenssyn og politikk.

Det er synd om folk melder seg ut pga denne tråden. Men jeg tenker det er voksne folk her som tar sine egne avgjørelser. Jeg har selv vært på nippet til å; om ikke å melde meg helt ut, men kanskje "fryse" min egen aktivitet litt. Samtidig har jeg aldri vært engstelig for å mene noe, i likhet med de fleste her inne.

Med mye meninger blir det jo noen knuter på tråden her og der, men det er da ikke farlig for noen...Man bør klare å holde seg saklig og okay i stilen selvsagt.

Masse bra og lese for min del i mange av innleggene her. Jeg sitter ikke på sannheten, det gjør utrolig nok ingen av oss. En del av svarene jeg vil ha er dessverre unndratt offentlig innsyn i 50/100 år eller noe. Det rekker jeg mest sannsynlig ikke å få med meg gitt.

Jeg kan gjerne holde meg helt unna politikk her inne, så lenge alle medlemmer gjør det. Jeg respekterer andre meninger, men går ikke av veien for å svare på poster, om det blir mot strømmen eller hva det skulle være er jeg lite opptatt av.

Jeg tenker ikke at jeg har ødelagt noe, eller har skylda for noe som helst til de som tenker i de baner. Det bør heller ikke Schmeichel tenke.

Alltid trist om folk mener seg urettferdig behandlet, men i denne saken er det ingen som har blitt det.

Takker for reflekterte innlegg av dere mods og RaoulDuke over her.

Edit: Og Schmeichel og flere andre og :)
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Schmeichel wrote: 20 Jun 2022, 19:06 Synes det er utrolig trist og uheldig om folk skal føle det nødvendig å forlate forum pga noen er uenige om saker og ting. Det skinner vel ganske klart igjennom at blir årsaken her(?). Enda merkeligere er det at en som ikke engang var involvert i diskusjonen skal forlate, er det for å statuere et eksempel? Var denne debatten virkelig så forferdelig ille da? Spesielt synes jeg det er ekstremt nedlatende og uverdig å avslutte en diskusjon med implisitte personkarakteristikker som "De som roper høyest med lavest kunnskap er de som blir igjen." Det er jo da ganske begrenset hvem man da kan sikte til, og slikt synes jeg er veldig unødvendig.
Synes det skurrer litt for å være helt ærlig, det er vel ingen som ellers har vært ufine her i det hele tatt. Det virker heller ikke som at det er et stort problem at alle diskusjoner ender opp i politiske uenigheter. Jeg har hvertfall ikke lagt merke til det?
Det vil jeg uansett bare presisere at jeg virkelig ikke synes er riktig måte å gjøre det på, hverken overfor saken man diskuterer, dem man diskuterer mot eller forumet selv. Da er det bedre å si: "Jeg har mange ting jeg skulle svart her, men jeg har selv ikke lyst til å gå inn i en politisk diskusjon. Det er ikke derfor jeg er her, og håper dette godtas." Det synes jeg evt er den voksne og riktige måten å gjøre det på. Og da mener jeg selvfølgelig at det skal respekteres, så lenge det ikke er i et bevisst forsøk på å få siste ord. Om man forlater forum pga uenighet i en diskusjon føler jeg også litt på at motparten ender opp med å bli en slags syndebukk. Jeg har hvertfall ingen ønsker om å være delvis skyld i at folk forlater forumet. Så er spørsmålet om det er noe den ene parten skal ta skyld for når det nesten bunner i generell uenighet alene.

Må vi alle være enige her inne, og er det visse saker som ikke går an å diskutere med en saklig og konstruktiv tone og argumentasjon? Synes det begynner å bli en trend i samfunnet generelt om at dersom en side eller retning møter motbør, eller et syn er veldig motstridende til det man selv står for, eller at man sier noe kontroversielt eller ikke like populært så er det med en gang cancel, boikott eller stenge det ute. Eller å lukke ørene/forlate diskusjonen. Det fører iallefall ikke til mindre polarisering og mer fellesskap. Slike måter mener jeg er en farlig trussel mot ikke bare ytringsfriheten, men samfunnet som helhet. Sannheten er som regel ikke så ensidig og selvfølgelig at man ikke kan ta flere sider i betraktning på en og samme gang, og den befinner seg som regel ett sted i mellom to ytterpunkter. Der pleier jeg å være veldig fleksibel og mottagelig for rasjonelle argumenter og informasjon. (Her føler jeg veldig på å bli satt i en ikke akkurat flatterende bås med en type mennesker jeg overhodet ikke relaterer til.)

Utenom det så er jeg definitivt helt enig i at man i hovedsak bør unngå politikk på et fotball-forum. Jeg mener selv at man for eksempel ikke bør ha en avdeling for politikk og lignende som en underkategori. Men etter mitt syn begynner samfunnet å gjøre det helt umulig å ikke komme innpå iblant når fotballen selv velger å dra inn politiske temaer, og dessuten utsetter annetledestenkende folk for cancel-culture og gir folk sparken innenfor fotballen fordi de kanskje har kontroversielle, eller tilogmed ganske dumme meninger.
Dette burde kanskje være et tankekors for flere? At det er nettopp derfor man bør unngå politiske budskap innen fotballen med mindre det går på ting som rasisme og menneskerettigheter?
Hva Matt Le Tissier mener på privaten, om det så er helt feil, burde da vel ikke være gjenstand for å få sparken?! Det er jo viktig å ha høy tålegrense for motstemmer, det er den eneste måten man kan tilbakevise evt meningsløse og irrasjonelle påstander. Og at de ikke havner i samfunnets avgrunner og farlige ekkokamre. Der har jo alle et ansvar.

( Ang. den siste påstanden til Canto om Sverige så er jeg vel enig på betingelser: Jeg har aldri ment at man skulle gå for en politikk som Sverige gjorde, men det er mange som snakker om hvor stor skade lockdowns kan ha gjort på den mentale helsen og kognitive utviklingen til mange mennesker i alle aldre. Det er jo en gjenganger i selv veldig mange seriøse kretser, og forskes enda på.
Nå tror jeg så absolutt at dødeligheten i Norge hadde vært mer lik Sverige's dersom vi ikke hadde hatt lockdowns. Jeg er definitivt usikker på om vi gikk for langt ved et par anledninger, men slike ting er der jo sunt å kunne diskutere, for å kunne være bedre forberedt og gjøre det enda bedre og mer riktig neste gang. Bare legger til den siste linken for å nyansere den siste påstanden til Canto, uten at jeg på noen måte står for eller mener at vi skulle gjort som Sverige. )


https://forskning.no/media-partner-samf ... tt/1946410
Meget bra innlegg igjen, Sverige fortjener så absolutt en nyansering. Mye info fra gode kilder der ute. Medisinske fagartikler og litt av hvert. Har lest en 2000-3000 sider i hvert fall med tøff teknisk og vitenskaplig engelsk siden 2020. Slitsomt men interessant. Og det gir litt andre konklusjoner enn dagspressa (stort sett). Spesielt de man ikke finner lenger...Unndratt/cancelled etc.

Måtte bare få med litt mer respekt for Schmeichel.
post liked by: messilingard, RaoulDuke, Cola2, Pangaea
LUHG!
Post Reply